Gå til innhold

Ned noen kilo, vil dette hjelpe?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er rett under 170 cm høy, og har i løpet av noen år økt vekten til 70 kilo, men har vært nokså stabil, har ikke økt med mer enn 5-6 kilo. Jeg SKAL ned til 65 kilo, og helst et par kilo under det også. Jeg føler meg ikke overvektig, heller slapp og dvaskete, og jeg er absolutt ikke fornøyd med det jeg ser i speilbildet..

Fram til nå har jeg drukket minst en halv liter brus om dagen, sjokolade og annet godis i alle fall annehver dag, og tidvis i større mengder. Til lunsj har jeg spist baguetter ol med pålegg, riktignok uten smør. Og innimellom har det blitt noen ferdiglagde karbonader, fiskekaker, kyllingvinger osv.. (Jobben er rett ved en meny med ferdigmatdisk..) Forøvrig spiser jeg sunt, er veldig glad i grønnsaker, og det er sjelden at mer enn 1/4 av tallerkenen er kjøtt. Om jeg spiser kjøtt så er det i 90% av tilfellene svin eller skinnfri kylling.

Men NÅ er det på tide å vende dumme vaner om. På fredag skjedde det, og siden det har jeg ikke nærmet meg godteri eller brus. Jeg har drukket vann hele tiden, bortsett fra at jeg har bevilget meg et glass saft til middag. Jeg har planer om å slutte å spise blandingsprodukter til lunsj, og heller gå over til sunt pålegg som kalkun osv. Til middag fortsetter jeg der jeg slapp, siden dette har vært såpass sunt fra før, men skal kutte ned på fett i panna osv. Har ikke spist mer enn tre måltider fram til nå, men planlegger å legge inn et lite kveldsmåltid, bestående av knekkebrød el.

I helgene tror jeg nesten at jeg må ha lov til å spise en liten sjokolade eller drikke et glass brus, ellers flyr jeg på veggen. I tillegg drar jeg vel ut på byen en gang i mnd, og da blir det lett noen øl.

Jeg er IKKE glad i å trene, men jeg står og går 8 timer på jobb hver dag, 6 dager i uka. Har rett og slett ikke motivasjon til å trene så mye utover dette. Har også tidvis tunge løft på jobb.

Vil dette få med ned noe som helst i vekt tror dere? Eller MÅ jeg trene tre ganger i uka? (Jeg vet jo selvsagt at dette ville fått fortgang på ting..) Må jeg bli enda sunnere i matveien? Hele målet mitt er å gå ned disse forbannede 5 kiloene uten å egentlig merke det så godt i hverdagen, bortsett fra å kutte ut godterier og brus, og bli litt mer bevisst på mat..

Takk for svar dere kloke sjeler!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tror du er på god vei når du kutter ut alle de usunne tingene. Vann er veldig viktig. Hvis du spiser ofte og lite, vil blodsukkeret ditt holdes jevnt og du vil merke at godtebehovet gradvis blir mindre.

Overvektig er du nok ikke med den høyden i forhold til vekt, og så aktiv som du er burde det ikke være nødvendig med trim på siden, så lenge du har en aktiv arbeidsdag, selv om det selvfølgelig ikke skader :)

Blandingsprodukter inneholder endel fett som regel, så det er nok lurt av deg å spise magre pålegg etc, rene produkter.

Unn deg noe om lørdagen, men vær streng med deg selv at ikke helgen begynner fredag og slutter mandag :wink: Det er lettere å holde ut i ukene om en har en dag å se fram til, men ikke overdriv på lørdagen, drikk gjerne vann om dagen, men kos deg med det du liker best på kvelden så skal du se at du gradvis vil føle deg bedre. Lykke til!! :wink:

Skrevet

Jeg syns dette hørest ut som et veldig godt utgangspunkt. hvis kroppen din er vant til mye brus og godteri vil nok dette gjøre susen.

er viktig med den ene dagen i uken hvor du spiser det du har lyst på (bare ikke i overdrevne mengder) slik at du ikke går på veggen og "sprekker".

lykke til med målet ditt :-)

Skrevet

Veldig fornuftig, varig måte å gå ned i vekt! :)

Gjest glajenta :)
Skrevet

heihei, her er litt om hva som har skjedd med meg idet siste..

jeg veier nå 70 kg og er 170cm, jeg skal under 65 :) har gått ned 3kg på 3-4 uker! jeg har skrevet ned alt jeg har spist, og tenkt mer over hva jeg trykker i meg.. har gått over til litt lettere matvarer, men har ikke endra matvanene drastisk, bare spist mindre og oftere.. spiser mye knekkebrød og sunnere brød.. har nok blitt litt snop i helgene, og litt sjokoladebiter her og der.. men har ikke mye søtsug lenger.. alt med måte, så går det glimrende :) har nettopp begynt et bra treningsopplegg, og det har gitt overraskende resultater.. jeg er veldig inaktiv om dagene, i og med at jeg ikke jobber, så 45min trening og diverse andre øvelser hver dag trengs her i gården :D men lykke til.. du greier det!! :)

Skrevet

Hele hemmeligheten for vektreduksjon er

spise mindre kalorier enn man forbrenner

drikke MASSE vann

spise mye grønt

trene MYE

Skrevet

Først av alt: Jeg synes du er flink, og har tro på at du skal nå målet ditt ut fra det du skriver :klappe:

ALLE kan ha godt av å se kostholdet sitt. Ikke bare de som ønsker å gå ned i vekt. Riktig kosthold gir overskudd, bedre helse og en generell følelse av velvære, så du vil nok merke flere effekter enn kun nedgang i vekten.

Fram til nå har jeg drukket minst en halv liter brus om dagen, sjokolade og annet godis i alle fall annehver dag, og tidvis i større mengder.

Bra at du har kuttet dette. Klarer du å opprettholde dine nye vaner med brus og godis kun i helgen er du på god vei.

Til lunsj har jeg spist baguetter ol med pålegg, riktignok uten smør.

Jeg vil råde deg til å bytte ut baguetten med grovt brød. Til avveksling kan du ta en salat. Ta med hjemmefra i en plastboks feks.

Og innimellom har det blitt noen ferdiglagde karbonader, fiskekaker, kyllingvinger osv.. (Jobben er rett ved en meny med ferdigmatdisk..)

Fint om du klarer å holde deg unna dette. MYE skjulte kalorier i ferdigprodukter.

Forøvrig spiser jeg sunt, er veldig glad i grønnsaker, og det er sjelden at mer enn 1/4 av tallerkenen er kjøtt.

Kjøtt er ikke så farlig. Pass på å få i deg nok proteiner! Kutt heller ned på poteter, ris etc.

På fredag skjedde det' date=' og siden det har jeg ikke nærmet meg godteri eller brus. Jeg har drukket vann hele tiden, bortsett fra at jeg har bevilget meg et glass saft til middag. [/quote']

Jeg synes du er flink. Hvis du vil kose deg med et glass saft til middagen kan du velge sukkerfri saft. Limeskiver i vannet frisker også opp og er et godt alternativ :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for mange svar dere!

Ble veldig beroliget nå, siden dere tror at "opplegget" mitt kan holde. Har akkurat vært på butikken for å kjøpe lunsj nå (fri i dag), og endte opp med grovt brød, kalkun naturell pålegg, cherrytomater, agurk og et eple. Toget RETT forbi sjokoladehylla, og jeg så ikke engang på colaflaskene.. :sjarmor:

Lula, kan nok med fordel kutte ut den baguetten ja, jeg er like glad i grovere brød, er vel egentlig ganske tilfeldig at det har blitt finere varianter til lunsj. Salat er jeg også veldig glad i, må bare sparke meg selv litt i rompa for å lage det i stand kvelden før, men det er også et godt alternativ.

Når det gjelder ris og poteter ol, så spiser jeg ikke mye av dette heller. Og det at jeg spiser lite kjøtt har egentlig ingenting med at jeg passer meg for det, jeg er bare generelt lite glad i kjøtt. Men skal ha det i bakhodet det også :)

Glajenta; veldig inspirerende å lese det du skriver, vi har jo lik vekt og høyde, så fint å høre at du er på god vei!

Det siste jeg skal skjerpe meg mer på nå er dette med vanndrikking. Jeg drikker jo kun vann nå (+ det glasset med saft da..), men jeg drikker nok ikke nok. Drikker først når jeg er tørst, men det er vel kanskje lurt å drikke litt innimellom også?

Og en siste ting.. Er det lov å spise en og annen (les; max 1 eske om dagen) lacryl eller andre sukkerfrie pastiller? Er nå ikke helt kurert for søtsuget enda.. :oops:

Gjest lmari
Skrevet

Läkerol eller Lacryl er kjempefint for å bli kvitt litt av søtsuget! (tilogmed på Grete Roede-kurs kan man spise en eske av det om dagen!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du er "flink" resten av uken kan du trygt ha en spisedag i uken (omtrent som når du var liten-lørdagsgodt!) Det virker bra for å holde forbrenningen oppe, og det er lettere å holde ut hvis du vet at du kan unne deg noe ekstra en dag i uka.Men hold deg til én dag!:)

Veldig fornuftig opplegg forresten..du kan også godt erstatte brus og saft med lettprodukter, men vær obs på at disse kan gi svingende blodsukker=økt sultfølelse!

Skrevet

En liten eske lacryl inneholder bare 20 kalorier så en eske dagen er det ingen problemer med å unne seg!

Du sier du er lite glad i kjøtt, da anbefaler jeg at du spiser mer fisk. fisk er bra for mange ting, det er også sunt, noen typer fisk er også lave i kalorier også. tunfisk er virkelig å anbefale, 99,5% proteiner!

Lykke til :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan og hvilke kjøtt retter er ok å spise hvis man vil gå ned i vekt sånn som hun som skriver innlegget her?

Kylling, kalkun men hva mer?

Skrevet

Har kuttet digg og søtsaker + spist sunnere i 3 uker og ikke ett gram lettere.Men mannen min tok av de 5 kiloene jeg skulle ta av på grunn av den sunne maten. :evil:

Gjest Poirot
Skrevet
Har kuttet digg og søtsaker + spist sunnere i 3 uker og ikke ett gram lettere.Men mannen min tok av de 5 kiloene jeg skulle ta av på grunn av den sunne maten. :evil:

Sånn er jeg også. En kompis kuttet ut brus, godt og chips, og gikk ned mange kg. Jeg trener og kutter ut, men går ikke ned. Noen må kutte drastisk i matinntaket i tillegg. Når jeg gikk på Grete Roede kurs virket ikke det heller når jeg lå på 1200 kcal, så jeg måtte gå ned til minimumsgrensen av mat.

Livet er urettferdig...

Skrevet

Menn har ofte overvekten på magen, og den forsvinner lettere en ekstra kilo feks på hofter/lår, der den ofte sitter på damer. Kanskje det er forklaringen?

Skrevet

Menn har ofte overvekten på magen, og den forsvinner lettere en ekstra kilo feks på hofter/lår, der den ofte sitter på damer. Kanskje det er forklaringen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...