Gå til innhold

Hjemløs - Hvordan best gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner er kommet i den situasjonen at han ikke har noe sted å bo.

Han står rett og slett på helt bar bakke uten penger. Jeg har bedt han oppsøke et nav kontor asap, men han sier det beste er å skaffe en leiekontrakt først for så å kontakte nav med "her har jeg leiekontrakt, dere må hjelpe meg, jeg har ingen penger.."

Noen som kjenner systemet litt bedre enn meg, som kan peke meg i hvilken retning som er mest effektiv, eller hva som kan gjøres i denne situasjonen.. Han blir sur og gretten når jeg tar opp emnet, men jeg blir utrolig stresset på hans vegne, han kan jo ikke sove på venners sofaer i all evighet!

Anonym poster: 9a6c78a139bec2c487eaa34f85999eed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle leier ut til folk som går på nav. Jeg syns han burde gå til nav nå! For noe tull. Hvor oppholder han seg nå? Kan han ikke dele leia med denne personen(e) da? Da kan han føre seg opp som samboer til han finner sitt eget også gå til nav og fortelle: jeg bor hos .... Og har ingen inntekt. Jeg er nødt til å bidra med husleie og jeg trenger penger til livsopphold og regninger. Jeg leter etter jobb og min egen leilighet, og håper dere kan hjelpe meg fram til jeg får en jobb.

Så enkelt er det faktisk.

Anonym poster: b894910bbea674e537b1a7bb4fab0f20

• Liker 2
Skrevet

Nei, er vel veldig få som leier ut til folk som går på nav? Men teknisk sett går han jo ikke på nav enda..

Spurte han senest i dag om han hadde kommet seg til nav enda, men da sa han at han trodde det var julestengt der. Noe som enten er uvitenhet eller løgn, tok meg to sekunder å sjekke åpningstidene for jula i nav.

Han har også sagt at han har prøvd å føre seg opp på leilighet med andre før, men at nav ikke støtter bofellesskap, så det går visst ikke (jeg har ikke peiling).

Jeg prøver jo å hjelpe han, men hver gang jeg tar det opp blir han sur, og sier han allerede stresser med saken.. Hadde jeg trodd han gjorde det ville jeg jo ikke sagt noe, men han har verken dratt på visninger eller oppsøkt nav. Bare bytter på venner å sove hos.

TS

Skrevet

Nei, er vel veldig få som leier ut til folk som går på nav? Men teknisk sett går han jo ikke på nav enda..

Spurte han senest i dag om han hadde kommet seg til nav enda, men da sa han at han trodde det var julestengt der. Noe som enten er uvitenhet eller løgn, tok meg to sekunder å sjekke åpningstidene for jula i nav.

Han har også sagt at han har prøvd å føre seg opp på leilighet med andre før, men at nav ikke støtter bofellesskap, så det går visst ikke (jeg har ikke peiling).

Jeg prøver jo å hjelpe han, men hver gang jeg tar det opp blir han sur, og sier han allerede stresser med saken.. Hadde jeg trodd han gjorde det ville jeg jo ikke sagt noe, men han har verken dratt på visninger eller oppsøkt nav. Bare bytter på venner å sove hos.

TS

Forsøker du egentlig å hjelpe ham, eller bare stresser du ham? Å hjelpe en hjemløs er å tilby en hjemløs et sted å sove.

• Liker 1
Skrevet

Forsøker du egentlig å hjelpe ham, eller bare stresser du ham? Å hjelpe en hjemløs er å tilby en hjemløs et sted å sove.

Ja, han sover hos meg, men føler at om jeg ikke stresser han vil han bare campe her..

• Liker 2
Skrevet

Ja, han sover hos meg, men føler at om jeg ikke stresser han vil han bare campe her..

Aha, nå skjønner jeg motivet ditt for å få ham til å gå på nav. Beklager. Ja, det er dritt med folk som aldri vil ta tak i livene deres fordi at det alltid er folk rundt som hele tiden rydder opp etter dem.

• Liker 3
Skrevet

Aha, nå fant jeg det ut! Du går til nav å forteller at du har en leietager som ikke betaler husleie, dersom han ikke greier å få orden i livet sitt så fortell ham at da tar du husleia fra nav.

• Liker 3
Skrevet

Aha, nå fant jeg det ut! Du går til nav å forteller at du har en leietager som ikke betaler husleie, dersom han ikke greier å få orden i livet sitt så fortell ham at da tar du husleia fra nav.

Han kan ikke leie hos meg, at han får sove her er kun midlertidig til han finner en annen løsning. Jeg blir stresset av at han tilsynelatende tar dette med knusende ro.. Han sier han er stresset, men jeg tror han har problemer med å tenke framover å virkelig forstå hvor kjip situasjon han er i.

Jeg tror han tenker at han har et sted å være akkurat nå, så da er det greit..

Tror du virkelig det går an at jeg kontakter nav på hans vegne? Må han ikke selv dra dit for å oppdrive penger til leie?

Skrevet

Å hjelpe han er å gi han et hardt spark bak.Om personen okker seg for å dra innom nav i en krise er det jo også sannsynlig at h*n ikke er særlig effektiv i søknadsprosesser i forhold til ny jobb e.l...

Ring kommunen din du, ts. Hør hva de vil anbefale for din hjemmløse venn. Nav og kommunen sammkjører slike ting som dette. Om h*n trenger lavterskel hjelp (noen til å følge seg til nav og faktisk få det gjort etc) så er de rette instans.

Anonym poster: e6add37bf76c3db4a0f74271da1c8dbb

• Liker 3
Skrevet

Å hjelpe han er å gi han et hardt spark bak.Om personen okker seg for å dra innom nav i en krise er det jo også sannsynlig at h*n ikke er særlig effektiv i søknadsprosesser i forhold til ny jobb e.l...

Ring kommunen din du, ts. Hør hva de vil anbefale for din hjemmløse venn. Nav og kommunen sammkjører slike ting som dette. Om h*n trenger lavterskel hjelp (noen til å følge seg til nav og faktisk få det gjort etc) så er de rette instans.

Anonym poster: e6add37bf76c3db4a0f74271da1c8dbb

Takk for svar! Jeg skal gjøre det. Tenker at dette fort kan ta lang tid, noe han ikke har. Og da er det ekstra problematisk at han ikke gjør noe!

Skrevet

Ehh jeg har samboer og går på nav. Midlertidig hadde det vel vært best for han å komme i systemet mens han bodde hos deg og at han kan bidra med utgifter fram til han flytter ut igjen... Jeg var på nav idag, ikke stengt der nei..

Anonym poster: b894910bbea674e537b1a7bb4fab0f20

Skrevet

Ouch, for en situasjon... Her tror jeg du bare må sette hardt mot hardt og stille noen krav, TS.

At nav har julestengt er bare tull, at nav ikke støtter bofellesskap er også tull, og at det er best å finne seg et sted først er bare sludder.

Når du har vært så snill og tatt vennen din inn, syns jeg det er ordentlig respektløst av ham å bruke din godhet som en hvilepute for å ikke ta tak i sin egen situasjon. Han kan da ikke forvente at du både skal ta vare på deg selv OG ham ;-)

• Liker 6
Skrevet

Gi han en relativt kort tidsfrist på å finne en løsning, og etter den datoen får han pelle seg ut. Da skjer det nok noe, med mindre han er vant med at du kommer med tomme trusler.

• Liker 4
Skrevet

Hvordan går det ts? Har han vært på Nav?

Anonym poster: f32a8c65d132f4f814fb7f657b79ae3e

Skrevet

Be han oppsøke Nav. Jeg kjenner flere som har vært uten bosted og de har fått dekket hotell av Nav.

Skrevet

Be han oppsøke Nav. Jeg kjenner flere som har vært uten bosted og de har fått dekket hotell av Nav.

whaat, dekket hotell?? derfor vi betaler så mye skatt ja. Da jeg var homless, bodde jeg på sofaen til min søster og hennes familie. Jeg jobbet knallhardt for å få meg et sted å bo, brukte også nettverket som hjalp meg etter nesten 3 mnd, Da følte jeg at jeg var på overtid. Men betalte de 5-6000 for å vært der fordi jeg sparte på leie jeg uansett måtte betale. Men for meg virker det som en jeg kjenner som bor på sofaen hos forskjellige venner, men ikke bidrar med noe fordi han er blakk/ uten arbeid. Nei de får ta konsekvensene selv, greit å hjelpe en liten periode, men det får være grenser hvis de ikke viser vilje. Be han dele på husleie og andre faste utgifter så skal du nok se at du er kvitt han rimelig fort.

Anonym poster: 07becef7be8168cabe71dea66be91524

• Liker 1
Gjest Gjest_drømmer4livet
Skrevet

i norge er det ikke noe som heter og være hjemløs. alle norske statsborgere har krav på og ha en bolig uansett hvor lite penger man har. kjenner en som jobber i nav. han fortalte meg at det var vanlig og legge folk inn på motell/hotell. spørs hva som var i nærheten av stedet personen kom fra.

flere av disse som også får dekket husleie, strøm av nav.

så vi har det kanskje ikke så ille som vi skal ha det til.

Skrevet

Jeg har alltid lurt på akkurat det der.. For hvorfor har vi hjemløse nordmenn som lever på gata i Oslo?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid lurt på akkurat det der.. For hvorfor har vi hjemløse nordmenn som lever på gata i Oslo?

Jeg lurer også på det. Det nærmeste svaret jeg har fått er at det er noen som ikke har "boevne". Og enkelte får visst klaustrofobi av å være innedørs.

Skrevet

Jeg lurer også på det. Det nærmeste svaret jeg har fått er at det er noen som ikke har "boevne". Og enkelte får visst klaustrofobi av å være innedørs.

Ja, tenker det er noe sånt til svar.. Skandale at slikt blir tillatt i dag egentlig, burde gitt de noe hjelp isteden for å sløse bort penger på månelandingen Mongstad eller Yme plattformen til 40 milliarder som nå vurderes til skrot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...