Gå til innhold

Økonomi når barna fyller 18 og rettigheter ved adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som jeg alltid har hatt ansvaret for alene. Nå som ungen er myndig så får vi ganske mye mindre penger pr mnd. Mitt barn har en adhd diagnose samt moderate lærevansker som gjør at det vil ta et par år til å fullføre videregående skole, og det vil bli for krevende å jobbe ved siden av skole.

Har ungdom med denne diagnosen noen økonomiske rettigheter?

Jeg skulle såklart ha tjent penger i hauger og spann sånn at vi klarte oss bra men jeg gjør ikke det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som faller bort? Jeg har selv denne diagnosen, og grunnstønader og slikt faller ikke bort med mindre han ikke lenger har behov for den. Alle videregåendeelever (både funksjonsfriske og de med diagnoser) kan også ha rett til barnebidrag etter fylte atten år, dersom de fyller atten før den tiden som ansees som normalt å fullføre VGS på. Detaljene rundt dette er jeg midlertidig ikke helt sikker på, men dette vil han få infobrev om før attenårsdagen. Eventuelt kan du ringe NAV om du ønsker, de vet sikkert mer om han har rett på noe mer på grunn av diagnoser.

Et lite tips forresten, det finnes en rekke ulike private legater og stønader han kan søke om! Det er mange som er forbeholdt folk med forskjellige vansker med å fullføre skolegang, kanskje dette kan være noe å undersøke?

Skrevet

Kan Lånekassens stipend være mulig?

Anonym poster: df5d1748bb66bc162c1ccffcedf88b75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...