AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men prøver meg her Samboer fyller snart år, men hadde ikke lyst på storfeiring (jubileum). lurte på å invitere våre nærmeste (ca 15 stk) på en finere resturant og overaske samboer med dette viss jeg inviterer våre venner, burde jeg også betale for dem siden det er jeg som står for "festen"?? Det blir jo fort veldig dyrt viss jeg skal spandere middag på alle gjestene.. minst 7000-8000 kroner. Kan jeg invitere, selv om de må betale selv, eller burde jeg droppet det og heller lagd til god middag hjemme? Takk for svar! Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 Et annet alternativ er å bestille catering! Anonym poster: befec95a74bb4316fdf4244d6d59df49
Gjest Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 Lag middag hjemme. Da har du full kontroll på utgiftene. Trenger ikke bli så dyrt, og det finnes mange retter som kan lages ferdig på forhånd slik at du ikke må "bo" på kjøkkenet. Allier deg eventuelt med en venninne som gidder ta ansvar for kjøkken og servering. Jeg ville ikke bedt med noen på resturant for å feire samboer, og forventet at de skulle betale selv! Et sted går grensen. Du risikerer å havne inn i den der "min gjerrigste opplevelse" tråden. 3
XMelissax Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Lag middag hjemme. Da har du full kontroll på utgiftene. Trenger ikke bli så dyrt, og det finnes mange retter som kan lages ferdig på forhånd slik at du ikke må "bo" på kjøkkenet. Allier deg eventuelt med en venninne som gidder ta ansvar for kjøkken og servering. Jeg ville ikke bedt med noen på resturant for å feire samboer, og forventet at de skulle betale selv! Et sted går grensen. Du risikerer å havne inn i den der "min gjerrigste opplevelse" tråden. Agree!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #5 Skrevet 19. desember 2012 Nei, jeg mener da virkelig ikke å vere gjerrig! jeg har bare hørt noen andre jeg kjenner har reist på hotell, og betalt selv, i stedet for å gi gave. Da er liksom gaven den kvelden sammen. Jeg har ikke noe problem med og lage maten selv, var bare at det hadde kanskje føltes litt mer spessielt ut å få gått ut på dagen ikke sitte hjemme.. Jeg hadde selvfølgelig snakket med de om at jeg ikke kunne ha betalt for alle før vi hadde stått og skulle dra visakortet etter maten! de som skal vere med er 3 vennepar + nærmeste familie.. tror liksom de hadde synest det var koselig å tatt en tur ut sammen som en vanlig middag, bortsett fra at vi feirer samboer samtidig men greit å høre deres meining og! takk Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65
Gjest Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Nei, jeg mener da virkelig ikke å vere gjerrig! jeg har bare hørt noen andre jeg kjenner har reist på hotell, og betalt selv, i stedet for å gi gave. Da er liksom gaven den kvelden sammen. Jeg har ikke noe problem med og lage maten selv, var bare at det hadde kanskje føltes litt mer spessielt ut å få gått ut på dagen ikke sitte hjemme.. Jeg hadde selvfølgelig snakket med de om at jeg ikke kunne ha betalt for alle før vi hadde stått og skulle dra visakortet etter maten! de som skal vere med er 3 vennepar + nærmeste familie.. tror liksom de hadde synest det var koselig å tatt en tur ut sammen som en vanlig middag, bortsett fra at vi feirer samboer samtidig men greit å høre deres meining og! takk Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65 Mente ikke å si at du er gjerrig. Men folk oppfatter ting ulikt. Kan være venner gjør gode miner utad men ikke er så fornøyd med løsningen egentlig. Andre synes kanskje at det er helt OK. Hjemmelaget mat kan være så mangt. Om du gjør litt forarbeid og leter litt etter oppskrifter, så kan man lage mat med resturantstandard hjemme. Vet ikke hvordan du er på kjøkkenet, men om du ikke er av den sorten som får brannvesenet på besøk hver gang du lager ostesmørbrød, så burde det gå greit Det er egen avdeling for mat her inne. Du kan jo be om hjelp til å komponere en festmiddag, med oppskrifter og tips. Forresten, om du går for kjøtt i hovedrett, så er et godt steketermometer livsviktig. Om du ikke har så god råd, eller tør lage mat til en hel gjeng, så kan du jo be gjestene å ta med og lage et spleiselag. Bare ha en god plan på hvem som kommer med hva. Det du virkelig sparer på ved å gjøre det sånn, er pengene som går til drikkevarer om du er på resturant. Vet ikke hvordan dere er i forhold til alkohol, men en vinflaske på et utested koster vanvittig mye penger. Uansett lykke til.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Hva med å overraske mannen din med en helg borte på hotell, storbyweekend f.eks? Istedet for en fest. Anonym poster: 06662537e2f3f059f1f04fd5e44cdf7a
Gjest Is_te Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 I de bursdagene jeg har feiret ute (som gjest) har gjestene betalt for seg selv, men det er noe du kan opplyse om? Themis nevner spleiselag, det syns jeg også er god ide, og er stort sett vellykket! LyKkE tIl! 1
Gjest regine Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Jeg ser ingenting galt i å si til gjestene at de må betale selv, men at det da er gaven. Kvalifiserer ikke som gjerrig i min bok - heller fornuftig. Har vært med på flere sånne opplegg selv, og syns det er en fin måte å gjøre det på. Skjønner godt at ts ikke nødvendigvis orker å lage mat til 15 stk - det er nemlig litt av en jobb! Vi lever i et samfunn hvor vi har alt og mere til - mye bedre å gi/få opplevelser en en haug med unyttige ting.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #10 Skrevet 20. desember 2012 Jeg er ganske ok på kjøkkenet, så tror det skal gå veldig bra grunnen til at jeg hadde lyst ut å spise var at det føles mer spesielt enn bare å vere hjemme.. men kanskje jeg skal arrangere en liten fest hjemme, så heller ta med meg samboer ut på hotell en kveld, bare oss to Takk for alle svar har ikke lyst og oppfattes som gjerrig, men vil heller kjøpe en fin gave til han enn å bruke 10 000 på en middag god jul folkens! Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65
up! Skrevet 20. desember 2012 #11 Skrevet 20. desember 2012 Men er du sikker på at samboeren din vil ha en feiring med 15 stk da? Er ikke det storfeiring? 15 personer rundt et bord er ganske mye folk og lyd. Bare lurer, sånn at du ikke ender opp med noe han egentlig ikke er komfortabel med
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Ja, det er jeg sikker på det er kjæresten min sin bursdag, ikke en tilfeldig ukjent person jeg ikke vet noe om vi har jo snakket endel om dette, jeg kjenner han ganske godt etterhvert Når jeg seier storfeiring, snakker jeg om alle i omgangkretsen vår, og da blir det fort 30-40 stk! Han vil ikke ha fest med mye show og styr, men en middag med våre/hans nærmeste venner tror jeg kommer til å falle i god smak! han er egentlig et veldig sosialt vesen. Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65
up! Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Ja, det er jeg sikker på det er kjæresten min sin bursdag, ikke en tilfeldig ukjent person jeg ikke vet noe om vi har jo snakket endel om dette, jeg kjenner han ganske godt etterhvert Når jeg seier storfeiring, snakker jeg om alle i omgangkretsen vår, og da blir det fort 30-40 stk! Han vil ikke ha fest med mye show og styr, men en middag med våre/hans nærmeste venner tror jeg kommer til å falle i god smak! han er egentlig et veldig sosialt vesen. Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65 Ok, du vet selvfølgelig best, bare lurte Hadde ikke reagert på å måtte betale selv på restaurant
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #14 Skrevet 20. desember 2012 godt å høre der er noen med samme mening som meg men vet ikke om jeg tørr satse på noen stor-middag ute, om mange ville sett på meg som gjerrig når de må betale selv. Anonym poster: c91dd2c93ef76dbdfc67fddbe3921c65
up! Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Altså, det kan godt være at noen av gjestene anser det som at de ikke har råd, og dermed velger å ikke komme, det må man jo ta høyde for. Synes spleiselag høres veldig koselig ut. Og deilig å være hjemme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå