AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 Jeg har et par venner som de siste årene plutselig har begynt å gi meg julegave. Jeg er en sånn som ikke liker å kjøpe gaver, og synes hele gaveopplegget bare er et tåpelig ork. Noe jeg har sytt over til dem hvert år. Så når de sa kommer trekkende med gave til meg.. hva gjør jeg da? Jeg føler meg kjip som ikke gir dem noe igjen, men samtidig: jeg har da gjort det rimelig klart at jeg ikke liker gavestyr, og følgelig ikke har noe ønske om å utveksle gaver med dem? Hva gjør dere når dere blir "prakket på" gaver dere ikke har bedt om? Jeg har virkelig ikke lyst til å kjøpe noe igjen til dem, jeg aner ikke hva jeg skal gi, og jeg blir helt dårlig ved tanken på å måtte panikkhandle ett eller annet drit midt i verste julekaoset i butikkene. Men samtidig så føler jeg meg som en kjiping om jeg ikke gir noe.. Anonym poster: 60a40b5bfd53ee8d350178fcfd627ef8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 Ja, stakkars deg. Anonym poster: 1a531c49e8f2bd191bb9e8d086b372ab 3
Gjest Wilhelmine Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 Vel, jeg ga bort en gave i år til noen jeg syntes fortjente det og som jeg ville sette litt ekstra pris på - og hun hadde ikke forbredt noe til meg. Det ante meg, siden vi ikke hadde avtalt noe, men det var jo heller ikke poenget! Jeg ville gjerne gi henne noe og regnet ikke med å få noe tilbake. Har også gitt gaver der jeg ikke har fått noe tilbake tidligere, og det er ikke akkurat noe jeg dveler med. Jeg gir gaver for å glede, og vet stort sett hvem jeg får tilbake fra Men jeg hadde kanskje sluttet om vedkommende syntes det var et ork å bli "prakket på" en gave fra meg. Unnskyld, det var nemlig ikke sånn ment Vil du ikke gi de gaver, så lar du det vær. Men du høres en smule utakknemlig ut slik du legger det fram, så kanskje dere neste år kan avtale at dere ikke skal gi hverandre gaver.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Vel, jeg ga bort en gave i år til noen jeg syntes fortjente det og som jeg ville sette litt ekstra pris på - og hun hadde ikke forbredt noe til meg. Det ante meg, siden vi ikke hadde avtalt noe, men det var jo heller ikke poenget! Jeg ville gjerne gi henne noe og regnet ikke med å få noe tilbake. Har også gitt gaver der jeg ikke har fått noe tilbake tidligere, og det er ikke akkurat noe jeg dveler med. Jeg gir gaver for å glede, og vet stort sett hvem jeg får tilbake fra Men jeg hadde kanskje sluttet om vedkommende syntes det var et ork å bli "prakket på" en gave fra meg. Unnskyld, det var nemlig ikke sånn ment Vil du ikke gi de gaver, så lar du det vær. Men du høres en smule utakknemlig ut slik du legger det fram, så kanskje dere neste år kan avtale at dere ikke skal gi hverandre gaver. Men hvorfor skal jeg være takknemlig når jeg blir "prakket på" noe jeg ikke har bedt om? Heller tvert imot har jeg ganske tydelig gjort det klart at jeg er glad for at det heldigvis ikke er noe gavebytting i vennekretsen min. Så de VET jeg ikke liker gaver, og likevel så gir de meg altså.. Noe som bare fører til ubehag hos meg. Så ja, jeg er utakknemlig i den forstand at jeg ikke hopper opp og ned av glede når de gir meg ubehag. Og har du noe forslag til hvordan jeg kan be dem la være å kjøpe noe? Den ene har kjøpt til meg nå tre år på rad, og den andre fikk jeg for andre gang av i år. Det er jo ikke så lett å finne en pen måte å presisere at når jeg sier jeg ikke vil bytte gaver med venner, så inkluderer det faktisk deg også? Anonym poster: 60a40b5bfd53ee8d350178fcfd627ef8 1
JohnS Skrevet 19. desember 2012 #5 Skrevet 19. desember 2012 Men jeg hadde kanskje sluttet om vedkommende syntes det var et ork å bli "prakket på" en gave fra meg. Unnskyld, det var nemlig ikke sånn ment Vil du ikke gi de gaver, så lar du det vær. Men du høres en smule utakknemlig ut slik du legger det fram, så kanskje dere neste år kan avtale at dere ikke skal gi hverandre gaver. Problemet er at gaver setter den andre parten i ufrivillig gjeld. 3
Nita Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 Hvorfor tror du at det er snakk om "bytting" av gaver, kanskje denne personen bare liker deg veldig godt, så noe som fikk h*n til å tenke på deg og tenkte det der var absolutt noe jeg har lyst å gi AB. Ta i mot, gled deg over at noen liker deg nok til å kjøpe en gave til deg ut av det blå, og glem for all del ikke å takke pent 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #7 Skrevet 19. desember 2012 Problemet er at gaver setter den andre parten i ufrivillig gjeld. Ja, det er akkurat det jeg føler. Jeg synes det er ubehagelig å motta noe uten å gi noe igjen. Jeg vil ikke være en som bare får og får, og aldri gir noe igjen. Når jeg da plutselig blir gitt noe, som det er vanskelig å si nei til der og da, blir det ubehagelig for meg. Det er ikke behagelig å si til noen som kommer med en ferdig innpakket presang, at "neitakk, den vil jeg ikke ha". Det er ikke behagelig for meg, og det er ikke kjekt for den som gir gaven at mottakeren ikke vil ta imot engang. Og det er ikke noe behagelig å komme nå og si at "du, kan du ikke la være å kjøpe noe til meg neste år", for da blir de gjerne lei seg for at gaven deres ikke ble likt. Sukk... Anonym poster: 60a40b5bfd53ee8d350178fcfd627ef8 1
Nita Skrevet 19. desember 2012 #8 Skrevet 19. desember 2012 Problemet er at gaver setter den andre parten i ufrivillig gjeld. Da er det ikke lenger en gave
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #9 Skrevet 19. desember 2012 Hvorfor tror du at det er snakk om "bytting" av gaver, kanskje denne personen bare liker deg veldig godt, så noe som fikk h*n til å tenke på deg og tenkte det der var absolutt noe jeg har lyst å gi AB. Ta i mot, gled deg over at noen liker deg nok til å kjøpe en gave til deg ut av det blå, og glem for all del ikke å takke pent Selfølgelig takker jeg pent! Jeg er ikke en uhøflig dritt - det er jo nettopp derfor jeg synes situasjonen er ubehagelig! Jeg føler meg uhøflig som ikke gir noe igjen, og liker ikke å bli satt i en situasjon der jeg enten føler meg som en som bare tar og ikke gir, eller jeg blir presset til å delta i et gavestyr jeg har sagt ganske mange ganger til dem at jeg virkelig ikke kan fordra.. Det er helt sikkert godt ment, og jeg ønsker ikke å såre noen, men jeg synes det er litt dårlig gjort nærmest å gi gaver til folk som har sagt de ikke liker gaver. Og disse folkene kjenner meg godt nok til å vite at jeg ikke liker å stå i gjeld. Anonym poster: 60a40b5bfd53ee8d350178fcfd627ef8 1
Sunshower Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 Jeg har alltid et par greie pakker til rundt 200 kr som passer til de fleste liggende til slike tilfeller. Har opplevd at folk jeg egentlig ikke har mye kontakt med eller nært familieforhold til har dukket opp på døra med julegaver på lillejulaften, lite gøy at de da må reise tomhendt.... 2
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #11 Skrevet 19. desember 2012 Du sier bare tusen takk og husker på dem på deres bursdag. 1
JohnS Skrevet 19. desember 2012 #12 Skrevet 19. desember 2012 Da er det ikke lenger en gave Det er ikke slik samfunnets regler fungerer, spesielt ikke i julen. 2
Gjest Wilhelmine Skrevet 19. desember 2012 #13 Skrevet 19. desember 2012 Hvis de har gitt til deg i flere år og du ikke har gitt noe tilbake, tror jeg du kan gå ut fra at de ikke forventer å få noe tilbake, de har bare lyst til å glede deg. Har egentlig ingen gode forslag til hvordan du kan avlyse gavene - du må vel nesten si det rett ut, siden hinting om at du ikke liker gaver ikke har gått hjem ennå. Ingen koselig beskjed å gi, men folk er jo ikke tankelesere. Kanskje du ikke trenger ta det akkurat i jula, kanskje mer naturlig å ta det til sommeren eller høsten? Da virker det ikke som du er sur fordi du fikk noe i år. Det løser riktig nok ikke årets problem da.
Gjest barista Skrevet 19. desember 2012 #14 Skrevet 19. desember 2012 Men hvorfor skal jeg være takknemlig når jeg blir "prakket på" noe jeg ikke har bedt om? Anonym poster: 60a40b5bfd53ee8d350178fcfd627ef8 Fordi tanken er god. Jeg kan garantere deg at de har ikke brukt tid og penger på en gave til deg for å bevisst gjøre deg sint. De har nok bare ikke tenkt seg om, og ønsker å gjøre noe fint for deg. Sett pris på det! 2
Citrus Skrevet 19. desember 2012 #15 Skrevet 19. desember 2012 Det er jo bare å takke og være takknemlig for at de vil gi deg en gave, og la være å gi noe tilbake. 1
Obiola Skrevet 19. desember 2012 #16 Skrevet 19. desember 2012 Jeg fikk også gave av en venninne, hadde ikke noen avtale om noe. Har vært helt blakk lenge nå, så har vært ganske umulig for meg å kjøpe gaver til noen i år. Med de fleste venner/familien har vi avtale om å ikke kjøpe noe. Akkurat denne venninnen snakker jeg ikke så ofte med heller, så var ikke forventa. Synes det er ganske flaut egentlig, å få gave uten å gi noe tilbake. Så måtte jo bare takke pent og forklare at jeg må ta igjen gavekjøping når økonomien bedrer seg. Så tenker jeg at folk flest gir jo ikke gaver for å få noe igjen! Blir jo litt teit å skulle kjøpe noe til dem bare for å gjøre det... Så jeg tror heller jeg skal invitere på middag hos meg på nyåret, heller spandere litt vin/øl og god mat. Synes det er mye koseligere enn å kjøpe noe bare av plikt! 1
Angelheart2 Skrevet 20. desember 2012 #17 Skrevet 20. desember 2012 Jeg pleier alltid å ha et lite "lager" av vin eller konfekt stående. I tillegg har jeg kjøpt slike gaveposer som de selger på bla. Nille, som jeg har liggende. Dersom noen kommer overraskende på døra med en liten gave tar jeg en kjapp tur inn på boden, stapper vin/sjokolade i en flott gavepose, rabler ned noen navn på kortet som allerede henger på posen - og vips, en nøye gjennomtenkt gave som har stått og ventet på at mottaker skulle dukke opp på døren. Om det ikke kommer noen slike overraskelser så blir det mer vin og sjokolade på meg! 3
Mafalda Skrevet 20. desember 2012 #18 Skrevet 20. desember 2012 Hva gjør dere når dere blir "prakket på" gaver dere ikke har bedt om? Jeg har virkelig ikke lyst til å kjøpe noe igjen til dem, jeg aner ikke hva jeg skal gi, og jeg blir helt dårlig ved tanken på å måtte panikkhandle ett eller annet drit midt i verste julekaoset i butikkene. Men samtidig så føler jeg meg som en kjiping om jeg ikke gir noe.. Vet du hva jeg ville gjort? Sagt "Takk for gaven, men det er ikke egentlig nødvendig. Jeg er ikke så glad i dette gavestyret, som du vet, så i stedenfor å panikkhandle gave til deg spanderer jeg heller en øl eller to over nyttår!". Det må da kunne være en grei løsning for alle parter? Bare synd jeg ikke kan bruke den på barn, for det er det som ofte skjer her i huset. Nest siste skoledag (aldri uka før. Never ever.) kommer ungene hjem med ett eller annet fra en eller annen, som vi ikke ante om, og jeg kan jo ikke akkurat sende med barna en blomsterkvast eller flaske vin på skolen neste dag. Jeg er ikke overbegeistret for dette i det hele tatt, og synes strengt tatt at da burde man i alle fall sørge for å gi gaven litt før lille julaften. Men har vent meg til at det av og til blir en "restrunde" i siste liten...
Tolly Skrevet 20. desember 2012 #19 Skrevet 20. desember 2012 Jeg gir av og til gaver til noen jeg mener fortjener det. Jeg tror aldri jeg har gitt noen gave med baktanke om at nå skal jeg være ekkel. Men jeg har lært at noen kan finne på å tro at jeg gir med uærlige hensikter, så jeg bruker å si at "her er en liten ting til deg, helt uforpliktende, bare fordi jeg synes du fortjener en liten oppmerksomhet i år". Det var noen som sa at man aldri skal være for gjerrig til å ta imot. Det kan være noe i det;)
sjøhest Skrevet 20. desember 2012 #20 Skrevet 20. desember 2012 jeg har også noen gaver på lur, i tilfelle. ting som kan passe de fleste, ferdig pakket inn med til/fra lapp. kommer det noen med gave springer jeg bare vekk og skriver på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå