Gå til innhold

Høyt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre at jeg har litt høyt stoffskifte i dag fra en annen lege enn fastlegen. Fastlegen sa at jeg hadde normalt stoffskifte.

Det jeg lurer på er: Har ting som trening, kaffedrikking og høyt proteininntak såpass innvirkning på stoffsifte at det blir forhøyet? Vil trente folk som regel ha litt forhøyet stoffskifte?

Noen som vet? :) For hvis det gjør det trenger jeg ikke bekymre meg.

Ps: Fastlegen sa at eg hadde normalverdier på alt men denne legen sa jeg hadde d-vitaminmangel også. Bør jeg klage på fastlegen min?

Anonym poster: ab7b9ac51f123e8cbe4558174a11b59d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange leger har alt for dårlig greie på stoffskifteproblematikk. Du trenger ikke å klage på fastlegen, men jeg ville ha skiftet fastlege.

Sørg for at du får i deg nok D-vitamin, det er viktig for stoffskifte.

Har du for høyt stoffskifte skyldes det ikke trening, men at skjoldbrukskjertelen din produserer mer tyroksin enn det kroppen din har bruk for.

Les mer her: http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499003

Kosthold har en innvirkning på stoffskiftet, men ikke de tingene du nevner.

Anonym poster: 4d8ab00c431f91e43126747d0a73d37b

• Liker 2
Skrevet

Mange leger har alt for dårlig greie på stoffskifteproblematikk. Du trenger ikke å klage på fastlegen, men jeg ville ha skiftet fastlege.

Har du for høyt stoffskifte skyldes det ikke trening, men at skjoldbrukskjertelen din produserer mer tyroksin enn det kroppen din har bruk for.

Les mer her: http://www.stoffskif....html?id=499003

Legen sa at det var forhøyet innenfor normalen da. Men er ikke stoffskifte og forbrenning det samme? Skal lese :)

Skrevet

Les mer her: http://www.stoffskif....html?id=499003

Jeg ser vann kan øke stoffskifte også.Jeg drikker MYYYYYYE vann :) Uff blir så forvirra. Vet ingen ingenting lenger :(

Skrevet

Legen sa at det var forhøyet innenfor normalen da. Men er ikke stoffskifte og forbrenning det samme? Skal lese :)

Nei, ikke akkurat. Stoffskiftet styrer forbrenningen og mange andre prosesser i kroppen.

Skrevet

Hvor har du lest at vann øker stoffskiftet forresten?

Skrevet

Nei, det er ikke det.

Jeg har både høyt og lavt stoffskifte i perioder(kronisk lavt, men får avogtil for høyt om jeg tar litt for mye medisiner - som tilfører tyroksinen skjoldbruskkjertelen ikke produserer selv).

Jeg får hypersymptomer på for høyt selv om det er innenfor normalverdiene - men, du kommer nok ikke til å bli satt på medisiner etc om du ikke sliter med symptomer i hverdagen. Da vil jeg tro du bare trenger føles opp ca hver3-6 måned i en periode for å sjekke at det ikke varierer mer.

Du kommer ingen vei med å klage på fastlegen din, jeg har vært gjennom det samme før mange ganger.

Dvitamin mangel er også vanlig ved stoffskifteproblemer, og det løser du ved å ta tilskudd. Det er forøvrig også en svært vanlig mangel å ha i Norden - utrolig mange har det uten å vite det.

Anonym poster: 21dc3af07b49340bf0609ca2e21b1f37

Skrevet

Jeg ser vann kan øke stoffskifte også.Jeg drikker MYYYYYYE vann :) Uff blir så forvirra. Vet ingen ingenting lenger :(

Ikke sammenlikne forbrenning og stoffskifte - som vi jo forteller deg.

Vi som har dette selv har gjerne hatt det i både 10 og 20 år, og har gjennomgått alt av informasjon som trengs. Vi forteller deg at det ikke har noen sammenheng, og at det er vanlig "misforståelse" blant de som ikke har innsikt i saken.

Du produserer litt for mye tyroksin fra skjolbruskkjertelen, rett og slett. Akkurat på samme måte som jeg produserer for lite, og trenger medisiner.

Anonym poster: 21dc3af07b49340bf0609ca2e21b1f37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...