Gå til innhold

Høygravid sykmeldt mor + sykt barn -> kan far ta ut "sykt barn" dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er høygravid med permisjonstart om to uker. Har vært sykmeldt siste måneden pga bekkensmerter, kvalme ved stress, svimmelhet, blodtrykksfall og dårlig nattesøvn. I forrige uke var den kommende storebror hjemme fra bhgen i fire dager pga høy feber. Denne uka har han sålangt vært hjemme tre dager pga omgangssyke. Jeg ble sykmeldt for å slappe av og ta vare på meg selv, men kjenner jo at det får jeg virkelig ikke når jeg har en syk liten toåring som trenger noen som kan passe på han...

Har far lov til å bruke sine "sykt barn" dager selv om jeg er hjemme? Har dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å gi toåringen det han trenger, og jeg har flere plager nå enn når jeg var i jobb...

Anonym poster: 040bec992739ede28293447a0d6f2562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å bruke egenmelding det, arbeidsplassen hans har da uansett hverken kunnskap om eller noe med at du også er syk.

Anonym poster: 265409b63da5052c5f3fc53f02dfff58

Gjest Misteltein
Skrevet

Ja, men det heter vel sykt barnpasser istedenfor. Fordi at om du ikke hadde vært syk, men hjemme så hadde du jo passet barnet.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Ja, det kan han :) Her må vi gjøre det samme selv. Jeg klarer rett og slett ikke en hel dag alene med han for tiden :(

Skrevet

Ja, men det heter vel sykt barnpasser istedenfor. Fordi at om du ikke hadde vært syk, men hjemme så hadde du jo passet barnet.

Nei, hun er jo ikke hjemme for å passet barnet, men fordi hun er syk selv. Dersom hun blir syk mens hun er i permisjon med det "nye" barnet, og far da må være hjemme, er det syk barnepasser.

• Liker 2
Gjest Misteltein
Skrevet

Nei, hun er jo ikke hjemme for å passet barnet, men fordi hun er syk selv. Dersom hun blir syk mens hun er i permisjon med det "nye" barnet, og far da må være hjemme, er det syk barnepasser.

Ah! Takk! :)

Skrevet

Tusen takk for svar!!!! :rodmer: Stor lettelse å vite at jeg slipper å være være alene med han imorra!!!

Mannen min jobber på en sånn typisk mannsdominert plass, der de "tøffer seg" med å skryte av at "kjerringa flyg i bånd mellom kjøkkenet og soverommet", hvor lite de selv gjør hjemme og "gamlekara" gir seg selv ekstrapoeng fordi de fikk barn før pappaperm ble lovbestemt og det var vanlig at fedre var med på fødselen... :balltre: Med andre ord; liten vits å spørre der hvilke rettigheter mannen har i en sånn situasjon...

Anonym poster: 385bce277c71b53d0eac94508d0c6e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...