AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 Grunnet en tvist med min forrige, langvarige arbeidsgiver står jeg her som arbeidsledig uten referanse. Jeg har kun hatt den ene jobben, om man ser bort fra sommerjobber jeg hadde for et tiår siden. I hvilken grad er dette et problem mtp. ansettelse? Hvilke dere ansatt en søker uten referanser? Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 Kommer an på hva den tvisten er Anonym poster: 32ea918a0c2b186e889979d0672ea53e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 Kommer an på hva den tvisten er Anonym poster: 32ea918a0c2b186e889979d0672ea53e Det er jo ikke noe jeg vil ta opp med ny arbeidsgiver, men dersom du hadde intervjuet hadde du insistert å få detaljene? Det er en personlig sak, men kan vel beskrives som en form for seksuell trakassering. Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9
Gjest Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Det er jo ikke noe jeg vil ta opp med ny arbeidsgiver, men dersom du hadde intervjuet hadde du insistert å få detaljene? Det er en personlig sak, men kan vel beskrives som en form for seksuell trakassering. Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9 Min reaksjon som arbeidsgiver ville være veldig avhengig av om det var du eller en annen part som utførte trakkaseringen. Jeg tar som utgangspunkt for svaret at du var den "uskyldige" parten. Du oppgir selvsagt i søknaden at du har jobbet i firma X med følgende oppgaver i så og så mange år. Du prater med en tidligere kollega, ikke sjefen, som du har et realt forhold til, og ber om å bruke vedkommende som referanse. Du framstiller deg selv på en positiv måte i CV og søknad. Få noen som jobber med rekruttering til å lese over og hjelpe deg. Mulig du kan få hjelp hos et rekrutteringsbyrå om du ikke kjenner noen som passer. Ikke snakk om problemer. Ikke ta opp seksuell trakkasering. Ofte er det sånn at det trengs to for en tango, og selv om det egentlig ikke er din skyld kan du få stempel som et uromoment som man helst vil unngå. Lettere å ansette noen annen som ikke har denne ballasten. Om du blir spurt ut i tingene på jobbintervju, så svar ærlig men ikke utbroder eller prøv å plassere skyld. Si at det var en svært uheldig situasjon som du helst ville ungått. Si at du ellers trivdes svært godt der og gjerne skulle fortsatt i jobben. Si at du er en lojal arbeider, og at det var svær vanskelig for deg å få en sånn situasjon opp i fanget. Og om du klarer å booke et intervju, så vær kjempenøye på ditt eget utseende. Kle deg smakfullt men konservativt. Ikke noen utfordrende eller "suspekte" klær eller smykker. Nøytral sminke. Du må gå den ekstra mila for å selge inn deg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #5 Skrevet 19. desember 2012 Hei, takker for svar. Jeg har ingen kolleger jeg kan bruke som referanse, da det stort sett kun var meg, sjefen og kunder. Liten bedrift. Ellers tror jeg du har rett i at det er lurt å ikke konkret nevne hva som var årsaken til situasjonen, men jeg måtte nesten spørre, siden #2 mente dette var viktig. Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9
Gjest Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 Det kan være vanskelig å forklare hvorfor du ikke får referanse når du søker ny jobb. Men jeg mener bestemt at du faktisk har krav på å få noe om at du har jobbet så og så lenge. Men om det er sjefen som har vært frampå, er det jo ikke lett å ordne dette. Ble forholdet anmeldt? Jobb iherdig med CV og søknad. Spiss søknaden inn mot alle jobbene du søker, ikke send en "standard". Ikke gi deg.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #7 Skrevet 19. desember 2012 Det kan være vanskelig å forklare hvorfor du ikke får referanse når du søker ny jobb. Men jeg mener bestemt at du faktisk har krav på å få noe om at du har jobbet så og så lenge. Men om det er sjefen som har vært frampå, er det jo ikke lett å ordne dette. Ble forholdet anmeldt? Forholdet ble ikke anmeldt da jeg ikke tror det skjedde noe ulovlig, og uansett er det jo ord mot ord. Vi har ikke snakket konkret om dette med referanse da arbeidsforholdet sluttet, men så har vi ikke snakket om noe annet heller. Total isfront. Er man pliktig til å stille som referanse, altså? Jeg trodde det var mest noe man gjorde som en tjeneste. Jobb iherdig med CV og søknad. Spiss søknaden inn mot alle jobbene du søker, ikke send en "standard". Ikke gi deg. Ja, selvsagt, må jo det. Resten av CVen er sikkert grei, det er bare akkurat dette med referanse som er så vanskelig. Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9
Gjest Skrevet 19. desember 2012 #8 Skrevet 19. desember 2012 Forholdet ble ikke anmeldt da jeg ikke tror det skjedde noe ulovlig, og uansett er det jo ord mot ord. Vi har ikke snakket konkret om dette med referanse da arbeidsforholdet sluttet, men så har vi ikke snakket om noe annet heller. Total isfront. Er man pliktig til å stille som referanse, altså? Jeg trodde det var mest noe man gjorde som en tjeneste. Ja, selvsagt, må jo det. Resten av CVen er sikkert grei, det er bare akkurat dette med referanse som er så vanskelig. Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9 Jeg tror at han er pliktig å gi deg en attest på arbeidsforholdet. Den skal ha visse formuleringer, og han har ikke lov til å være negativ uten god grunn. Jeg ville aldri brukt han som referanse. Gudene vet hva han sier til en som ringer og spør. Men sjekk med jusbuss eller noe sånt. Jeg er ingen jurist.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #9 Skrevet 19. desember 2012 Fikk du avskjed eller valgte du å gå? Anonym poster: 32ea918a0c2b186e889979d0672ea53e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 Fikk du avskjed eller valgte du å gå? Anonym poster: 32ea918a0c2b186e889979d0672ea53e Valgte å gå, uten at jeg føler at det var så mye til valg. - Trådstarter Anonym poster: a8956664ca9bd993debe26e24ddb68f9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #11 Skrevet 19. desember 2012 Attest har du unansett krav på. Siden du ikke har noen referanser, så vil den enkleste veien inn i abeidsmarkedet igjen være å gå via bemannings-/vikarbyrå. Ta kontakt med byråer nær deg og be om en samtale med konsulent. For når denne samtalen er over, så er det konsulenten som selger deg inn hos arbeidsgivere, og selv om mangel på referanser fortsatt vil være et problem, så vil det være enklere å få innpass enn om ingen går god for deg. Anonym poster: f0be20e49a920b80722c6880b0d3fc27 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #12 Skrevet 19. desember 2012 Vil ikke en "seriøs" arbeidsgiver reagere på at en vanlig ansatt er referanse istedet for sjefen? Anonym poster: 32ea918a0c2b186e889979d0672ea53e
Gjest Skrevet 19. desember 2012 #13 Skrevet 19. desember 2012 Vil ikke en "seriøs" arbeidsgiver reagere på at en vanlig ansatt er referanse istedet for sjefen? Anonym poster: 32ea918a0c2b186e889979d0672ea53e Jo sikkert. Men det er bedre enn ingenting. Men nå var det jo ingen andre ansatte som kunne brukes i dette tilfellet. Sjefer vet jo også at ikke alle sjefer er helt rett skrudd sammen. Enkelte passer ikke til å ha ansvar for andre mennesker. Men må være ærlig og si at for meg så hadde det vært vanskelig å ansette noen som hadde en uklar avsluttning av forrige arbeidsforhold. Man begynner å lure og tenke. Men mitt firma er lite. Vi har ikke råd til feilansettelser. Alle håndplukkes og sjekkes grundig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå