Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 Jeg lurer på en ting som jeg synes er litt merkelig. Jeg er alene med barn, det vil si helt og totalt alene, da mine barns far døde tidligere i år. Hadde jeg vært alene med barn fordi vi var blitt skilt, ville vi ha fått barnebidrag. Det jeg synes er litt merkelig, er at det ikke finnes noen ekstra ytelse for aleneforsørgere ved den annen foreldres død. Det vil si, jeg mottar dobbel barnetrygd (totalt 1940,-), men det er noe alle aleneforsørgere får, også de som mottar bidrag. Dette er ikke ment som syting, eller "jeg har søren meg krav på"-innlegg. Det er kun en betraktning over at det kanskje er et hull et sted (?). Dette er tungt, på så mange måter (økonomisk aller minst faktisk.. men også en viktig faktor) å være så alene som man er, om absolutt alt, når pappa er død. Burde det ikke vært noe som tilsvarte barnebidrag? (Det er noe som heter barnepensjon, men det er satt veldig lavt.)
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 https://www.nav.no/Pensjon/Ytelser+ved+dødsfall Kanskje dette er til hjelp? Anonym poster: 5cc1c2c0f35292da928386fd983c8cc8
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 https://www.nav.no/P...er ved dødsfall Kanskje dette er til hjelp? Anonym poster: 5cc1c2c0f35292da928386fd983c8cc8 Takk for svar, jo, er kjent med det som eksisterer. Litt feil overskrift fra min side. Barnepensjonen er 40% av G over et år, og veldig lav i forhold til at man skal ha bolig av en viss størrelse osv., er den eneste som sørger for klær, gaver, utstyr og alt som trengs. Så jeg mener at det burde vært en ytelse til etterlatte barn på linje med det bidragsmottakere får.
Nektarin Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Min søster får enkepensjon, er det noe du har rett på?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #5 Skrevet 19. desember 2012 Jeg er også enke med 2 barn. Jeg har spart forsikringer vi fikk utbetalt til dette formålet. Hver måned tar jeg ut en liten sum av forsikringspengene som blir som et barnebidrag til dekning av det ungene trenger. Er nå glad vi hadde gode forsikringer, for jeg tror det er et lite hull i systemet der, selv om økonomi var veldig langt bak i mine tanker da mannen min døde. Anonym poster: efddc501dd771c1f8659cad326293316
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 Jeg er også enke med 2 barn. Jeg har spart forsikringer vi fikk utbetalt til dette formålet. Hver måned tar jeg ut en liten sum av forsikringspengene som blir som et barnebidrag til dekning av det ungene trenger. Er nå glad vi hadde gode forsikringer, for jeg tror det er et lite hull i systemet der, selv om økonomi var veldig langt bak i mine tanker da mannen min døde. Anonym poster: efddc501dd771c1f8659cad326293316 Jeg er også enke med 2 barn. Jeg har spart forsikringer vi fikk utbetalt til dette formålet. Hver måned tar jeg ut en liten sum av forsikringspengene som blir som et barnebidrag til dekning av det ungene trenger. Er nå glad vi hadde gode forsikringer, for jeg tror det er et lite hull i systemet der, selv om økonomi var veldig langt bak i mine tanker da mannen min døde. Anonym poster: efddc501dd771c1f8659cad326293316 Det var fornuftig. Dessverre er det ikke noen forsikringer som gjelder for vår del, fordi det dreier seg om selvmord. Økonomi ligger langt bak i prioriteringene etter noe sånt, men det må likevel gå rundt etterhvert for å unngå tilleggsbelastninger. Vi har allerede flyttet, men heldigvis uten å måtte bytte skole. Jeg har en høy utdannelse og grei inntekt, men det er uansett noe helt annet å være aleneforsørger enn å være to. Enkelte akutte ordninger burde vært gjeldende for å unngå at etterlatte f.eks må flytte veldig kjapt etter dødsfall. NAV var helt utrolig lite innsiktsfulle, jeg ble sjokkert over hvordan de ordla seg og har holdt meg unna siden. Der bør virkelig noe gjøres med menneskesynet. Alle er ikke snyltere, vi kan alle få livet snudd opp ned over natten. På den mer positive siden; man aner ikke hvor sterk man er før noe alvorlig skjer.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #7 Skrevet 19. desember 2012 Det var fornuftig. Dessverre er det ikke noen forsikringer som gjelder for vår del, fordi det dreier seg om selvmord. Økonomi ligger langt bak i prioriteringene etter noe sånt, men det må likevel gå rundt etterhvert for å unngå tilleggsbelastninger. Vi har allerede flyttet, men heldigvis uten å måtte bytte skole. Jeg har en høy utdannelse og grei inntekt, men det er uansett noe helt annet å være aleneforsørger enn å være to. Enkelte akutte ordninger burde vært gjeldende for å unngå at etterlatte f.eks må flytte veldig kjapt etter dødsfall. NAV var helt utrolig lite innsiktsfulle, jeg ble sjokkert over hvordan de ordla seg og har holdt meg unna siden. Der bør virkelig noe gjøres med menneskesynet. Alle er ikke snyltere, vi kan alle få livet snudd opp ned over natten. På den mer positive siden; man aner ikke hvor sterk man er før noe alvorlig skjer. Skjønner ikke det at du ikke får forsikringspenger fordi det var selvmord. Det står jo ikke på dødsattesten at årsaken er selvmord. Årsaken er jo drukning, hjertesvikt, kreft etc..
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #8 Skrevet 19. desember 2012 Skjønner ikke det at du ikke får forsikringspenger fordi det var selvmord. Det står jo ikke på dødsattesten at årsaken er selvmord. Årsaken er jo drukning, hjertesvikt, kreft etc.. Det er slik at de fleste utbetalinger av private ordninger ikke gjelder ved selvmord. Slik er det over hele verden (bortsett fra Japan, der selvmordstallene er høyest i verden), fordi det ofte er økonomiske årsaker til at spesielt menn begår selvmord. Å ta selvmord skal altså ikke fungere som en løsning for å kunne ta vare på familien.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #9 Skrevet 19. desember 2012 Hvor mye får du i barnepensjon pr barn da? Jeg har nå 3 barn som jeg mottar barnepensjon etter at 2 er blitt 18, av dette er 40% for nr 1 og for hver av dei andre barna er det 25%. Rekneskapet blir da 40%+25%+25% og deler på 3 = ca 2000 pr barn til sammen ca 6000 i mnd. Eg har og ei tillegs forsikring som blir utbetalt til hvert avbarna blir 21 år. Så for oss har det gått fint , trøster meg med at om det hadde vore skillesmisse så hadde et eventuelt barnebidrag blitt så mye mindre utbetalt i måneden. Håper du og barnet/barna klarer dere fint fremmover, selv om det nok blir hardt så er det utrulig hva man kan klare. Livet/følelsene kommer nok til å gå i bølgedaler i lang tid fremover. Juleklem fra meg.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 Skjønner ikke det at du ikke får forsikringspenger fordi det var selvmord. Det står jo ikke på dødsattesten at årsaken er selvmord. Årsaken er jo drukning, hjertesvikt, kreft etc.. Det er svært få forsikringer som dekker selvmord. Forsikringsselskaper får opplyst om det var selvmord eller død ved ulykke, og prøver man å lure på dette blir man straffet. Anonym poster: efddc501dd771c1f8659cad326293316
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå