Gå til innhold

Jeg bare feiler totalt (studier)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke kommet inn på universitet eller høyskole, søker hvert år, men hvert år ligger jeg rett under grensen.

Jeg har nå i tre år prøvd å ta enkeltemner, slik at de fagene jeg tar blir godkjent på studiet, og jeg slipper å ta de om igjen. Samtidig, så får jeg ikke stipend, fordi jeg tar det som privatist, og derfor jobber jeg. Og oppi det hele prøver jeg å ta opp fag fra videregående, for å komme inn på studiet.

Men jeg feiler.

Jeg klarer ikke å gjøre alt. Fagene jeg har prøvd å forbedre fra videregående har vært ubrukelig. Tusner med kroner bortkastet.

Fagene fra universitet som jeg har tatt som privatist har også gått dårlig. Stryk på 50 sp. Masse C-er, og ellers en D, og to E. Dette er jo ikke noe å samle på. Hvem vil vel ansette noen med dette? Dessuten kommer jeg jo aldri inn på studiet, slik at jeg klarer ikke å få noe utdanning.

Men det er dette jeg vil, det er dette studiet jeg vil inn på. Jeg har ADHD, så sliter fryktelig med konsentrasjon.

Har noen råd om hva jeg kan og skal gjøre? Begynner å bli nokså deppa nå, etter 3dje året på rad med stryk, og feiling.

(det skal sies at dersom jeg skulle komme inn på studiet til neste år, vil jeg ha ca. 110 sp som kan brukes. Og vil derfor i teorien kun trenge ett år til + ett fag for å få graden, men karakterene er jo så som så)

Likevel, nå har jeg prøvd i 3 år å komme inn på studiet. Når er det nok?

Vurderer å søke på bakgrunn av ADHD, og få en fin attest fra lege. Men dessverre har jeg nettopp bytte fastlege, han forrige mente på at ny fastlege skulle skrive den, for det kunne ikke han. OK, så jeg bestilte time hos min nye fastlege (hatt henne i ett år), men hun var nå ut i permisjon. Så alt jeg kan håpe på er ett skriv hvor det står at jeg har ADHD.

Noen der ute som har erfaring med å søke på særskilt grunnlag på høyere utdanning?

Noe av grunnen til mine dårlige karakterer har i stor grad med ett samboerskap som ikke var helt OK. Jeg har kommet meg bort og ut nå, men etter noen år med denne fyren har jeg brukt lang tid denne høsten på å savne han, og å tilpasse meg min nye tilværelse. Det er ingen god unnskyldning for jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde gjort det bra uansett, men litt bedre tror jeg ihvertfall.

Finnes det andre der ute som stryker, trekker seg fra eksamen og har det litt kjipt akkurat nå? Del gjerne din historie. :)

Anonym poster: 72b03cfea69eb078ab2d0722a44cff0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første er legen din idiot. Du kommer ikke inn på høyere studier fordi du har adhd.

Hvilket studie er det du vil studere?

For det tredje, når du ikke klarer å komme deg inn på studiet så klarer du neppe å gjennomføre det heller.

Anonym poster: 969aafa13c33a499b67cfe0fe37a8356

• Liker 2
Skrevet

Jeg må berømme deg for din iherdige innsats!

Når man har såpass store konsentrasjonsvansker så er det flott at du faktisk gjør noe og starter på studiene på egen hånd.

Hva om du tar kontakt med aktuelle studiesteder og snakker med studieveiledere der? Kanskje de kan hjelpe deg til å se løsninger som du selv ikke gjør?

Selv opplever jeg ofte at jeg tenker mye i mitt eget sinn, men om jeg diskuterer med andre så får jeg innspill til å belyse et problem på en helt annen måte og dermed kanskje finner en løsning.

Lykke til!!

Skrevet

For det første er legen din idiot. Du kommer ikke inn på høyere studier fordi du har adhd.

Hvilket studie er det du vil studere?

For det tredje, når du ikke klarer å komme deg inn på studiet så klarer du neppe å gjennomføre det heller.

1) Du kan søke på høyskole/universitet på bakgrunn av særskilt grunnlag. Dvs. at karakterene dine fra vgs ikke gir ett godt nok bilde av deg, og hva du kan prestere.

2) Ønsker å studere økonomi

3) Jo, det vet jeg. Hadde jeg kommet inn, hadde jeg fullført. Jeg er superdyktig og flink, men sliter som sagt voldsomt med konsentrasjon. Jeg er løsnings orientert, glad i regnskap, tall og alt i de baner. Men når det kommer til gym, nynorsk og diverse så er karakterene mine råtne. Mye av dette er fordi jeg i tillegg var i en ulykke, og tilbrakte 3 mnd på sykehus, så jeg datt litt ut skolemessig, mye fravær o.l.

Vær grei å ikke være så spydig når du ikke vet hva du uttaler deg om.

Jeg er veldig deppa nå, og det siste jeg trenger er ekle kommentarer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må berømme deg for din iherdige innsats!

Når man har såpass store konsentrasjonsvansker så er det flott at du faktisk gjør noe og starter på studiene på egen hånd.

Hva om du tar kontakt med aktuelle studiesteder og snakker med studieveiledere der? Kanskje de kan hjelpe deg til å se løsninger som du selv ikke gjør?

Selv opplever jeg ofte at jeg tenker mye i mitt eget sinn, men om jeg diskuterer med andre så får jeg innspill til å belyse et problem på en helt annen måte og dermed kanskje finner en løsning.

Lykke til!!

Jo, takk! Jeg har forsøkt virkelig. Men studieveilederen hadde ikke noe å komme med, fikk beskjed om at jeg måtte ha inntak. Men at når jeg først fikk det, så kunne jeg godskrive mine fag allerede.

Hun anbefalte meg å gå på sonans, eller lignende.

Men problemet er litt også at karakterene mine er ikke fryktelige. Jeg har ingen 2ere, men har endel 3ere, og 4ere, og ett par femmere. Likevel når jeg ikke helt opp til snittet til økonomistudiet.

Skrevet

Hvilke skoler søker du på? Mange økonomi studier hadde åpent inntak ifjor og alle kom inn. Hvorfor ikke bare betale for å gå på BI?

Skrevet

Jeg har nå i tre år prøvd å ta enkeltemner, slik at de fagene jeg tar blir godkjent på studiet, og jeg slipper å ta de om igjen. Samtidig, så får jeg ikke stipend, fordi jeg tar det som privatist, og derfor jobber jeg. Og oppi det hele prøver jeg å ta opp fag fra videregående, for å komme inn på studiet.

Men jeg feiler.

Jeg klarer ikke å gjøre alt.

Jeg tror det er det som er problemet, at du prøver å gjøre alt. Ta en ting av gangen er mitt råd.

Finnes det andre der ute som stryker, trekker seg fra eksamen og har det litt kjipt akkurat nå? Del gjerne din historie. :)

Ikke akkurat nå, men jeg har rotet mye med utdanningen. Til våren er jeg endelig ferdig med fem lange år som plutselig ble til sju. :)

Tosk. Klart hun klarer å gjennomføre, hun har jo gjennomført over halvparten allerede

• Liker 2
Skrevet

Er du ikke villig til å flytte på deg? For er flere økonomi studier med lavt snitt, bare ikke i de største byene.

Ellers så må vel det beste for å kunne komme inn være å ta opp fag fra videregående. Jeg holder selv på med dette ved sonans for å få bedre karakterer, så jeg får nok poeng til å komme inn på det.

Noen fag kan man klare å lese seg til selv, og få en bedre karakter på og.

Gå gjennom fagene du har fått 3 eller 4, og se om det er noen av de du tror du kan forbedre. Hvert eneste ekstra poeng er viktig.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å søke seg til mindre/andre skoler? Skolene har jo ulike inntaksgrenser og mulig du kan få innpass en annen plass?

Og ved å få fullført et år på høyere studier får du jo ekstrapoeng?

• Liker 1
Skrevet

Må ikke akkurat ha gode karakterer fra videregående for å komme inn på økonomistudier, da, TS: https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=%F8konomi&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=117

For øvrig så sikrer ikke en legeerklæring vedr. AD/HD deg plass på studiet og skolen du ønsker. Det er nemlig opp til skolen og fagledelsen der som bestemmer om du faktisk får opptak på særskilt grunnlag basert på karakterene dine samt legeerklæringen. Og ved populære studier så avvises stort sett alle som har lavere snitt enn antatt opptakssnitt skoleåret som kommer.

Anonym poster: d9ad3a045d8f000067689d5839f18fb7

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg er fastbundet til denne byen. Og det er ett nokså populært studiested, så snittet er høyt. Hadde jeg kunne flyttet, så hadde jeg gjort det. Men i det er umulig.

Jeg er klar over at legeerklæring ikke sikrer meg studieplass, men hadde håpet at jeg i det minste hadde en sjans. Har aldri hørt om det før, og var derfor interessert i om andre har vært borti lignende. Jeg vet bare virkelig ikke hva jeg skal gjøre hvis ikke.. :(

Skrevet

Man kan også ta økonomistudier som nettstudier. Sjekk opp rundt det.

Anonym poster: d9ad3a045d8f000067689d5839f18fb7

Skrevet

1. ) Prøv å få opptak på særskilt vurdering som du gjør. Og selv om du ikke har de beste karakteren, så har du jo i det minste en svak C i snitt, slik jeg tolker deg, og det er jo bestått med ganske god margin totalt sett. Så kan du jo heller forbedre noen fag siden hvis du ønsker det.

2. ) Fokuser på å ta opp fag på videregående, og dropp enkeltemner til du kommer inn. Høres ut som du prøver å gjøre alt på en gang, hvilket ikke er så lurt hvis man ikke har kapasitet til det. Det viktigste nå er jo å komme inn.

Anonym poster: 317197a1aa3b47fbef84c037d825e52f

Skrevet (endret)

1) Du kan søke på høyskole/universitet på bakgrunn av særskilt grunnlag. Dvs. at karakterene dine fra vgs ikke gir ett godt nok bilde av deg, og hva du kan prestere.

2) Ønsker å studere økonomi

3) Jo, det vet jeg. Hadde jeg kommet inn, hadde jeg fullført. Jeg er superdyktig og flink, men sliter som sagt voldsomt med konsentrasjon. Jeg er løsnings orientert, glad i regnskap, tall og alt i de baner. Men når det kommer til gym, nynorsk og diverse så er karakterene mine råtne. Mye av dette er fordi jeg i tillegg var i en ulykke, og tilbrakte 3 mnd på sykehus, så jeg datt litt ut skolemessig, mye fravær o.l.

Vær grei å ikke være så spydig når du ikke vet hva du uttaler deg om.

Jeg er veldig deppa nå, og det siste jeg trenger er ekle kommentarer.

Hei kjære deg. Det må være vondt å slite med. Det første jeg tenker, er at du legger altfor mye på skuldrene dine på en gang. Hva med å prøve å forbedre ETT fag i halvåret - ikke flere. Med ADHD kan det fort bli for mye å ta mange fag på en gang. Finn faste dager å lese på, og sett deg et sted der du ikke kan forstyrre deg selv, og andre ikke kan forstyrre deg. Legg igjen mobil og pc (hvis du ikke må bruke pc når du jobber). Hvis ditt nærmeste bibliotek har en lesesal, er dette et egnet sted. Bestem deg på forhånd hvor lenge du skal bli der for å jobbe. Når man setter sånne grenser, så virker det ikke så uoverkommelig.

Et annet råd er å lage en oversikt over hva du skal i gjennom et fag - før du begynner å lese. For mange er det til hjelp å lage en liste over kapitler og oppgaver man skal gjennom, for så å krysse av etter hvert. Når du leser kan det hjelpe å ta notater under lesinga, det kan skjerpe konsentrasjonen.

Medisineres du for din ADHD? Kjæresten min har god effekt av sine. Han har slitt mye med studiene, men nå ser det ut som det ordner seg for ham, så alt er mulig! Ikke la ADHD'en eller drittkommentarer knekke deg.

og en ting til: nettstudier krever mye egenarbeid og selvdisiplin, så i prinsippet synes jeg ikke det virker så lurt for deg. Mange med ADHD har behov for struktur i hverdagen for å ikke skli ut av gode rutiner.

Lykke til!

Endret av sol87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...