Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min ble samboere i oktober. Vi bor i hans leilighet, som han eier. Mens jeg leier ut leiligheten min som jeg eier. Mange av møblene mine har jeg tatt med inn i hans leilighet. Her om dagen snakket vi om at vi kanskje burde notere ned hvem som eier hva.

Er det mange av dere andre samboere som har samboerkontrakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det ikke og det angrer jeg på nå. Jeg fikk med meg alt jeg hadde med meg inn i forholdet men det tok tid, energi og masse krangling og møte i forliksrådet.

Vær smart og lag en kontrakt!

Anonym poster: 9546c8e56848dc4560ade2fa46a66f06

Skrevet

Det er sikkert smart på de virkelig viktige tingene... Men etter hvert så vil dere jo bytte ut møbler osv.. ha da? skal de gamle avregnes mot de nye? Greit å tenke seg godt om før en kontrakt :)

Jeg har aldri hatt noe sånt...og heller aldri opplevd problemer :)

Skrevet

Brukte møbler og innbo er ikke så mye verdt. Det som betyr noe er leiligheten. Du bør foreslå at du kjøper deg inn i leiligheten hans slik at du ikke bare sitter igjen med de gamle møblene dersom samlivet tar slutt.

Skrevet

Brukte møbler og innbo er ikke så mye verdt. Det som betyr noe er leiligheten. Du bør foreslå at du kjøper deg inn i leiligheten hans slik at du ikke bare sitter igjen med de gamle møblene dersom samlivet tar slutt.

Hun har jo alt sin egen, så hun har vel sikret seg.

Ellers kan en samboerkontrakt være grei.

Hva om han dør plutslig i en ulykke og familien hans krever at du beviser at du eier hver eneste ting du vil ta med deg ut fra HANS leilighet? Da kan du lett slite.

Sikkert praktisk ved samlivsbrudd også.

• Liker 1
Gjest Memories
Skrevet

Vi har ikke det, tviler på at vi trenger det heller.

Skrevet

Vi har det ikke, men vurderer det sterkt nå som vi har fått et lite barn...

det er ikke bare ved samlivsbrudd kontrakten kan vere grei og ha :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg hadde god nytte av den det daværende 'vi' hadde.

% andel i leilighet, lån og bil.

Spesielt siden bil kun kan være registrert på en person (ok, du kan få være med som co-eier).

Samme med felles kontoer.

Møbler og kunst etc. kan det være greit å ha i en avtale. det kan skje mye rart dersom den ene parten skulle omkomme og slekt kommer inn i bildet i forbindelse med arv.

Og 'nei' folk planlegger ikke å dø, men det hender de gjør det alikevel.

anbefaler å skrive en avtale jeg, samme om dere noengang skulle få bruk for den eller ikke.

Avtalen oppdateres selvsagt ved behov /endringer.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Hva om han dør plutslig i en ulykke og familien hans krever at du beviser at du eier hver eneste ting du vil ta med deg ut fra HANS leilighet? Da kan du lett slite.

At han eier leiligheten alene betyr ikke at han eier tingene alene når flere enn han bor der fast. Hvordan skal hans familie kunne bevise hvem som eier hva? Jeg vil tro de kommer til å slite minst like mye som henne for å godtgjøre det.

Skrevet

Jeg har ingen planer om å kjøpe meg inn i leiligheten hans. Vi kommer heller til å selge hver vår leilighet etter hvert og kjøpe større leilighet sammen.

Men siden 50% av møblene er mine synes jeg det er greit å skrive det ned. I tilfelle det skjer noe med han eller meg.

Skrevet

du bør alltid ha samboerkontrakt!!!

hvordan løser dere det med betaling av bolig osv nå? betaler du noe for å bo hos ham? og hvem får inntektene fra utleieleiligheten?

Anonym poster: ef4c81ca1bf6cb1b019a21667bd41a56

Skrevet

Jeg flyttet inn til han i en leid leilighet, jeg leide fra før av, så ingen av oss eier noen leilighet. Møblene er alle hans, vi fant ut at det ble lettere å bare selge mine og det var helt greit for meg fordi jeg har ingen dype følelser for møbler og hans var uansett finere. Pengene jeg fikk av å selge møblene havnet på min sparekonto og er mine penger. Jeg tviler for at vi kommer til å krangle over mine klær og personlige eiendeler hvis det tar slutt :fnise: Kjøkkenting og pynteting blir jo noe annet, men jeg stoler på min kjære, og jeg VET at han kommer ikke til å krangle og han kommer til å la meg ta deg som er mitt, hvis det blir slutt. Og jeg kommer ikke til å kreve å ta det som er hans. Ingen av oss er så tåpelige! Dør han så kommer ikke hans foreldre til å krangle om kjøkkentingene og pyntetingene, så smålige er ikke de, og jeg kommer til å være ærlig om at alle møblene er hans (noe de allerede vet). Men jeg håper virkelig at det ikke tar slutt mellom oss eller at han dør, selv om ingen vet hva fremtiden bringer.

Når vi har kjøpt leilighet/hus og møbler sammen så blir det noe helt annet! Da kan det være lurt med kontakt selv om jeg stoler 300% på han :) Nei jeg er ikke naiv.

Anonym poster: 126ef5f9e06d9742ac32409c633f0c8c

Skrevet

At han eier leiligheten alene betyr ikke at han eier tingene alene når flere enn han bor der fast. Hvordan skal hans familie kunne bevise hvem som eier hva? Jeg vil tro de kommer til å slite minst like mye som henne for å godtgjøre det.

Har hørt om tilfeller der det ble problemer i en slik situasjon.

Hans leilighet = hans innbo med mindre annet kan bevises.

En slektning av meg opplevde at svigermoren solgte og ga vekk masse av sakene hennes etter et dødsfall. Min slektning var mest opptatt av sorgen, mens svigermoren grafset til seg alle verdier i leiligheten.

Sier ikke at det er standard at det blir bråk om sånt, men om du alt har mistet en som står deg nær så trenger du ikke masse krangel med personens slektninger.

Skrevet

hvordan løser dere det med betaling av bolig osv nå? betaler du noe for å bo hos ham? og hvem får inntektene fra utleieleiligheten?

Anonym poster: ef4c81ca1bf6cb1b019a21667bd41a56

Foreløpig deler vi kun på å betale mat. Også strøm og TV-lisens når det kommer. Det er pga at jeg er arbeidsledig.

Leiligheten min (som jeg leier ut) vil han ikke ha noe å gjøre med.

Skrevet

Vi har ikke det, tviler på at vi trenger det heller.

Vannvittig naivt svar.

Anonym poster: 9fabc55c0f06698bd16544932f97d7dd

• Liker 4
Skrevet

Skriv samboerkontrakt for all del og ta med så mye som mulig i kontrakten. Alt blir så utrolig mye enklere hvis noe skulle skje. En samboerkontrakt vil dessuten også ha betydning hvis samboeren din i verste fall skulle dø og arvingene begynner å forsyne seg av det som er i leiligheten hans.

Skrevet

Vi hadde en veldig detaljert samboerkontrakt, og et gjensidig testamente som begunstiget hverandre. Jeg synes dette er en nødvendighet i et forhold, og at det er vanvittig naivt å ikke ha papirene på plass. Ca 70% av alle samboerskap går dukken, og du har alltid risikoen for død/skade hos den ene part. Alt for mange vet ikke hva slike situasjoner vil føre til.

Nå behøvde vi heldigvis aldri disse papirene. Men også som gift har vi en del forhold ordnet i kontrakt og i gjensidig testamente. Det er en liten jobb, som gir stor trygghet.

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi, han eier flere leiligheter og vi deler kunpå mat. Alle møbler er hans samt hvite og brunevarer er hans. Han betaler allstrøm,kabeltv osv. Jeg har bare meg selv å passe på økonomisk sett. Sparer til egen utleieleilighet.

Han har millioner, jeg har kommunal jobb. Vil ikke blande noe.

Vi har hatt det slik i 10 år og 3 måneder.

Anonym poster: bd031919d395ec2c14baefd93b8c57df

Skrevet

Greit at dere stoler på samboeren deres, men stoler dere på foreldrene hans/hennes?

Og hva om samboer og foreldre havner i en bilulykke sammen, stoler dere på den neste arvingen?

Det er ikke hyggelig å bli kastet ut av sin egen leilighet, som man kun eier halvparten av og ikke kan kjøpe ut resten, midt i en sorgperiode.

Det er ikke bare ved samlivsbrudd det er lurt og ha kontrakt, men også ved dødsfall. I tillegg burde man skrive gjensidig testament når man ikke har felles barn.

Anonym poster: 6bdc0650c0f7da2e24d217d5ddccd40b

Skrevet

Jeg flyttet inn til han i en leid leilighet, jeg leide fra før av, så ingen av oss eier noen leilighet. Møblene er alle hans, vi fant ut at det ble lettere å bare selge mine og det var helt greit for meg fordi jeg har ingen dype følelser for møbler og hans var uansett finere. Pengene jeg fikk av å selge møblene havnet på min sparekonto og er mine penger. Jeg tviler for at vi kommer til å krangle over mine klær og personlige eiendeler hvis det tar slutt :fnise: Kjøkkenting og pynteting blir jo noe annet, men jeg stoler på min kjære, og jeg VET at han kommer ikke til å krangle og han kommer til å la meg ta deg som er mitt, hvis det blir slutt. Og jeg kommer ikke til å kreve å ta det som er hans. Ingen av oss er så tåpelige! Dør han så kommer ikke hans foreldre til å krangle om kjøkkentingene og pyntetingene, så smålige er ikke de, og jeg kommer til å være ærlig om at alle møblene er hans (noe de allerede vet). Men jeg håper virkelig at det ikke tar slutt mellom oss eller at han dør, selv om ingen vet hva fremtiden bringer.

Når vi har kjøpt leilighet/hus og møbler sammen så blir det noe helt annet! Da kan det være lurt med kontakt selv om jeg stoler 300% på han :) Nei jeg er ikke naiv.

Anonym poster: 126ef5f9e06d9742ac32409c633f0c8c

Hva med alle de som har opplevd bittert samboerbrudd, tror du ikke de også i sin tid tenkte at samboeren deres aldri ville gjøre noe sånn mot dem? Mange forhold ender med at den ene parten er utro, og da er det ikke sjelden at den andre parten blir fryktelig bitter og vil ødelegge for ekssamboeren.

Vet om flere eksempler på samlivsbrudd, der den gjenværende part, som i utgangspunktet er en hyggelig og høyst oppegående person, ble så bitter og såret over å bli forlatt at han/hun gjorde seg vanskelig på fordeling av både gjenstander ogbarn. I disse tilfellene var det ikke en gang utroskap som var årsaken til bruddet.

Anonym poster: 7d30927beb58440cfcd71b2db92dc094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...