Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #1 Skrevet 19. desember 2012 Vi har hatt delt omsorg i 5 år for 2 barn , nå vil eldste gutten ikke lenger være hos far og gråter og kvier seg for å være der. Han er 13 år. Hvordan skal vi evt gjøre dette ...må jeg få overført han på meg ?? Men han må vel være hos far litt ...?? Han begynner å bli stor godet merkes godt på mat og klær ... Hvordan gjør vi det rent praktisk, føler det blir litt urettferdig om jeg skal være alene om alt det...! Håper på svar om hvordan andre gjør det / har gjort det?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 hallo! noen hjemme i topplokket ditt? når ett barn begynner grine og nekte og være med den ene part. så burde kanksje gå opp ett lys får du snakker om det du gjør her. sier ikke at det er noe galt. men jeg ville undersøkt dette. barn lyver sjeldent om sine følelser.... Anonym poster: 8da5b8d01b092fdbbee6d2732cbce917
Gjest regine Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 Hvis du skal ha hovedomsorgen så har du rett på en ekstra barnetrygd samt kanskje skattekl. 2, men det siste blir endret neste år. Du og far bør lage en avtale om at du skal ha hovedomsorgen, men at barnet skal ha samvær. hvor mye det skal være bør gutten selv få ha medbestemmeslesrett på (men ikke veto! det er fortsatt dere voksne som skal bestemme det). Ut fra samværet kan dere beregne et bidrag (NAV har en bra veileder på dette) og det er da den summen far skal betale deg pr mnd. Problemet oppstår selvsagt hvis far nekter å gå med på en endring i avtalen dere har pr i dag - da kan heller ikke du ensidig endre den. Da kan du ende med en situasjon hvor du reellt sett har alt ansvaret (også økonomisk) for barnet - uten at du får noe hjelp fra far til dette. Det er vanskelig å tvinge en 13-åring til samvær om han overhode ikke vil. Så begynn med å diskuter det med far - håper for ungenes skyld at dere i det minste kommunsierer greit i og med at dere har hatt delt bosted på barna!
Sommersol Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Heisann... Jeg var i samme situasjon for noen år siden. Barna ville ikke lenger være annehver uke hos far. Jeg snakket med far om dette, men han nektet endring. Jeg tok da kontakt med familievernkontoret, og vi fikk en time der. Der fikk vi beskjed om at hvis vi ikke kunne bli enige, måtte vi ta det til retten. Det ble gjort ganske klart at i en evt rettsak ville barnas ønsker og meninger bli tatt hensyn til siden de var så store. Og så lenge far ikke hadde noe grunn til å betvile mine evner som mor, hadde han ikke så mye valg. Vi inngikk da en ny avtale, men samvær annehver helg. Dette gikk forsovidt greit, men jeg skulle gjerne ønsket at far kunne hørt mer på barna og deres grunner til at de ikke ville bo hos ham annehver uke. For jeg ser helt klart at kontakten og nærheten til far blir kraftig redusert med en slik ordning som vi har nå. Så du kan vel kanskje begynne med å snakke med barnet om hvorfor han ikke vil bo hos far lenger, og så snakke med far om det er noe som kan gjøres for å bedre situasjonen. Lykke til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå