Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du gir en mye finere/dyrere julegave enn den du får, justerer du det neste år så den andre ikke skal bli pinlig berørt? Eller tenker du at den andre kanskje nettopp derfor kommer til å gi deg noe finere, og så bli enda mer pinlig berørt hvis du da har gitt noe billig rask?

Anonym poster: f2499ebd12feb82aae121c450469fc9d

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal mann
Skrevet

Siden jeg var 15 har jeg alltid gitt mer en hva jeg får.

Skrevet

Hos enkelte gir jeg mer enn jeg får, men av andre får jeg mer enn jeg gir. Jeg justerer sjeldent, da er det noe spessielt i så fall.

Jeg får typisk mer av foreldre og slekt enn jeg gir, dog har jeg de siste årene hatt såpass god økonomi at forskjellene der har utjevnet seg.

Enkelte venner gir mindre enn jeg gir, stort sett, men i de tilfellene så har de ofte dårligere økonomi enn meg. Jeg tenker ikke så mye på det egentlig. Jeg kjøper eller lager noe som passer mottakeren.

Skrevet

Med unntak av mine foreldre og samboern min gir jeg helt klart mer enn jeg får.

Foreldrene mine gir meg gave for 2-3000 hvert år, og det har jeg ikke sjangs til å matche med mindre jeg skulle gitt dem kontanter. De kjøper jo alt de har lyst på før jeg rekker å få med meg at det er noe de ønsker seg.

Samboern og jeg kjøper ca likt til hverandre.

Til øvrig familie (søsken, tantebarn, besteforeldre osv) og venner gir jeg mer. Det har litt med at besteforeldre har fått så mange barnebarn og oldebarn at de begynner å gå litt i surr på hvor gamle alle sammen er ( :fnise: ), så jeg får gjerne barneleker, enda jeg er 25. Men jeg justerer ikke min gave til besteforeldre av den grunn. De får spekeskinke av meg (for å avveksle litt fra de 23 vinflaskene de får). Venner får mer av meg siden jeg jobber, og de fortsatt studerer (vi har ikke avtalt pris, men vet fra da jeg var student at vi ga hverandre gave for ca 150-200 kroner). Syns det bare er koslig å gi dem litt ekstra, og jeg kommer aldri til å fortelle dem at det kostet mer enn vi pleier å gi, for jeg vil ikke at de skal få dårlig samvittighet for å ikke ha gitt meg "nok".

Har ingen problemer med at jeg gir mer enn jeg får, men jeg syns det er litt kjedelig når mine søsken (med tilsammen 6 barn) gir meg telys og servietter, når det krever adskillig mer tid, penger og energi på å finne og finansiere en fin gave til 6 barn og deres foreldre. Spesielt stas var det å få telys fra ikea fra en av mine søsken da jeg var 13 år (og absolutt ikke fikk lov å ha telys på rommet mitt, noe hun visste) :fnise:. I det tilfellet er det mine søsken som har innsett at det var helbom og har justert seg, men allikevel gir jeg mer, og det vil ikke utjevnes før deres barn er så gamle at de ikke lenger får julegave fra tanter og onkler. Men innen da blir kanskje hele situasjonen snudd på hodet, og jeg har plutselig fått barn.

Skrevet

Jeg gir nok også mye mer enn jeg får. Men det syns jeg er helt naturlig. Jeg har god økonomi, og liker å gi gaver. I tillegg har jeg vært uten barn til nå, mens mine søsken allerede har fått barn. Liker å skjemme bort tantebarna mine, men forventer overhodet ikke at mine søsken, med mye strammere økonomi enn meg, skal gi meg gaver for samme verdi.

Og fra foreldrene mine har jeg i oppveksten fått mye naturlig nok, på tide at de får tilbake:-)

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg får mer enn jeg gir. Er nå student og har ganske trangt budskjett, og får mer fra foreldre, besteforeldre og enkelte venner som har fast jobb. Men det vet de jo, de vet ca hva jeg ligger på, og kan tilpasse seg det hvis de ønsker. Når det gjelder andre studenter, venner osv gir vi ca likt.

Det blir annerledes når jeg får fast inntekt :)

Gjest pålogget
Skrevet

engang i barneskolen ga jeg en porselene fisk til venninnen min, men hadde ikke passelig eske så måtte ha den i en litt større. Da vi utvekslet gavene fikk jeg en liten gave av henne, og hun fikk min "store" gave :laugh:

Hun fikk så dårlig samvittigheten for sin lille gave at hun leverte en til :jolie: Var veldig sjenert som barn så visste ikke helt hvordan jeg skulle si ifra. Trur nok hun ble skuffet når hun åpnet esken med full av papir og en bitteliten fisk oppi.

Skrevet

Dersom du gir en mye finere/dyrere julegave enn den du får, justerer du det neste år så den andre ikke skal bli pinlig berørt? Eller tenker du at den andre kanskje nettopp derfor kommer til å gi deg noe finere, og så bli enda mer pinlig berørt hvis du da har gitt noe billig rask?

Jeg tenker ikke over saken, forventer ikke gave tilbake og gir bare det jeg ville kjøpt til meg selv og som jeg tilfeldigvis kommer over . (unntaket er kanskje herreundertøy) Har valgt å kun gi gaver til fire, fem personer fast, med visse unntak, noen ganger kjøper jeg til flere enn par til, men ingenting som er for dyrt. Ingen ny pc eller noe digitalt. Mest myke pakker, eller bøker.

Er kanskje kjedelig, men forbinder ikke jul med kjøpefest, mer med Solsnu og lysere tider.

Skrevet

jeg gir definitivt mer enn jeg får. har vært sånn siden jeg begynte å kjøpe julegavene mine selv :)

Skrevet

Nei, justerer ikke veldig. I år har jeg brukt litt mindre penger på gaver enn de siste årene, så i år vil jeg si jeg gir ca like mye som jeg får. Slik har det nok ikke vært de siste årene, men jeg synes det er så inderlig koselig å gi noe som jeg vet den andre parten blir superglad for...

Skrevet

Jeg får mer enn jeg gir. Har ikke så god økonomi akkurat, så da blir det fort slik.

Men jeg tenker ikke så mye over hva ting koster når jeg kjøper gaver. Dvs, om jeg ser noe som passer til personen jeg skal kjøpe gave til, kjøper jeg det så lenge jeg har råd til det. Synes det er bedre med noe rimelig som jeg tror vil bli satt pris på, enn noe dyrt h*n ikke trenger/kommer til å bruke.

Samme andre vei, om jeg finner noe som er helt perfekt, vil jeg kjøpe det om det går, selv om det kanskje gjør litt vondt i lommeboka...

Skrevet

Jeg tror forøvrig ikke at jeg gir noen noe billig rask. Jeg liker å gi gaver, og for å opprettholde gleden gir jeg kun gaver til mennesker jeg kjenner godt, og dermed har en viss idè om hva liker.

Så billig kan det bli, men (forhåpentligvis) aldri rask.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Slikt tenker jeg aldri på.

Jeg for gaver som jeg vet kommer fra hjertet, hvilken pris den gaven har bryr jeg meg ikke om.

Jeg blir like glad for en boks med krumkaker som det jeg blir for et nytt kamera.

Ikke alle har like god råd og jeg mener det er tanken bak som teller.

Jeg justerer meg ikke i forhold til hva jeg får, men gir det som passer min lommebok og hva jeg tror mottakeren blir glad for

Skrevet

Jeg har en liten familie, og vi er derfor vandt med å gi mer til hver enkelt. Vi har ikke tanter, onkler, søskenbarn og diverse. Vi er fem stk. Så når jeg gir gaver, bruker jeg nok mer enn folk flest. Og ett år kjøpte jeg gave uten å tenke meg om til kjæresten min. Det var først når jeg pakket opp min gave på julaften at det slo meg at vi tenkte meget ulikt. Jeg tror det var både flaut for min del, og hans del.

Jeg var på tiden student, og han i full jobb, i tillegg til å være mann. Så han synes nok situasjonen var komfortabel Jeg likeså, følte at det var flaut. Ikke fordi jeg skulle ønske mer, men fordi det var flaut at jeg hadde brukt så mye på han.

Hans familie også hadde reagert, og kommenterte det litt smått.

Jeg var 17 år gammel, og hadde i tillegg brukt lang tid på gavene, så fått gode priser. Så selv om jeg brukte en del på den, var verdien på gaven høyere pga. tilbud og lignende. Klein situasjon jeg håper eg aldri igjen havner i.

Gjest Glorificus
Skrevet

Ofte gir jeg nok dyrere gaver enn jeg får. Men det gjør meg virkelig ingenting. Jeg er først og fremst opptatt av å finne gaver som jeg tror mottakeren vil bli glad for, og da er pris ofte sekundært (med andre ord, jeg kan også like gjerne gi en rimeligere gave enn jeg får, om jeg vet at mottakeren blir glad for den gaven). Om man skal være så nøye på hvor mye man kjøper for til hverandre, kan man jo likeså godt bare bytte penger.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 19.12.2012 den 2.02, AnonymBruker skrev:

På 19.12.2012 den 2.02, AnonymBruker skrev:

Har aldri gjort før, noen ganger er det litt forskjell. men nå har det vært en stor forskjell sp neste år gjør jeg det ja,.

Anonymkode: b098c...939

AnonymBruker
Skrevet
På 19.12.2012 den 15.47, Solbærsaft skrev:

Har ingen problemer med at jeg gir mer enn jeg får, men jeg syns det er litt kjedelig når mine søsken (med tilsammen 6 barn) gir meg telys og servietter, når det krever adskillig mer tid, penger og energi på å finne og finansiere en fin gave til 6 barn og deres foreldre. 

Ser den :)

Anonymkode: b098c...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...