AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Kan noen gi meg en kort, seriøs og ikke-rasistisk forklaring på hva denne loven innebærer? Anonym poster: 341933dd89f11c64ca23c417cb767fc0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Første bud er at det ikke er en lov a la Norges lover. Det er forbud, påbud, straffer ect., spredd over flere tekster. Og de må tolkes, noe som betyr at sharia i land x ikke nødvendigvis er det samme som i land y. Anonym poster: 5bb17545e888481b608517039f4d03e3
omarel Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Kan noen gi meg en kort, seriøs og ikke-rasistisk forklaring på hva denne loven innebærer? Anonym poster: 341933dd89f11c64ca23c417cb767fc0 Hei, Dette er sharia ifølge min kunskap. På arabisk betyr det lov. Religiøst sett betyr det Gudslov for mennesker. Gudslover eller shariaer var gitt gjennom Hans skrifter og instruert gjennom Hans budbringer og profeter. Disse menneskene han sendte med budskapet var perfekte i sin moral etikk, verdier, norm og troverdighet i sin tid. For å forstå hva sharia er så må man også forstå koranens innhold. Den kan deles innholdsmessig i flere deler, jeg kan prøve kategorisere det veldig enkelt, så kanskje det kan hjelpe deg å fostå sharia på en enkel måte i en religiøs kontekst. Koranen inneholder: Monoteisme; det er guds stadfestelse av Hans guddomlighet, enhet, attributter og fullkommenhet. At Han er èn og alene, det er ingen som Han, for han er skaper av alt. Han er Herre og Gud i himler og jord. Historien om skapelsen av himlene, jorden, engler, demoner, menneske, universet osv. Historier om tidligere budbringere og profeter som blant annet Adam, Noah, Abraham, Moses, Jesus osv. Stadfestelse av Koranen som den siste skrift til menneskeheten og at den er beskyttet og velsignet i sin opprinnelige form. Detaljert beskrivelse om hva som vil skje før verden går under. Beskrivelse av tegn til tidens ende. Guds sendebud profeten Mohammed beskriver og utdyper mer i sine utsagn som kalles hadith. Detaljert beskrivelse av paradiset og helvetet Detaljert beskrivelse av livet i paradiset og helvetet. Formaning om å tro på en Gud og ikke sette noen ved Hans side Advarsler til de som ikke tror på Gud og de som setter noen ved Hans side. Med andre ord så advarer Han de som trosser Hans påbud. I klarhet sier Han at han verken er født eller føder. God nyhet/Bebudelser til de som befester Hans monoteisme, følger hans profet og gjør det som godt er. De som søker Hans behag gjennom tilbedelse og godhet i ord og handling og dør som hengivende til Han alene som er skaper av alt. Til disse hengivende venter paradiset som er hva øyet aldri har sett, tanker aldri har tenkt eller øret aldri har hørt. Advarsler om straff i neste liv for de som ikke stadfester hans Guddomlighet/ monoteisme og gjør det som er ondt i livet. Påbud og forbud i praktisk tilbedelse innen: Renhet, faste, almisse, pilgrimsferd, giftemål, rituell tilbedelse (bønn), straff, krig, fred ekteskap, salg, rente, kjøp, lån, foreldre osv. Hans budbringer Mohammed gir veiledelse hva gjelder ovennevnte. Sendebudets ord og handlinger hva gjelder forbud og påbud utgjør: Lov om bønn, lov om salg, lov om kjøp, lov om renter, ekteskapsloven, fasteloven, almisse loven, krigsloven, fredsloven, arveloven, loven om renhet og urenhet, loven om fullmakt, loven om gjenforening lov om foreldre og mer. Sluttsummen av alle disse lovene blir sharia som betyr lov. I religiøs forstand betyr det Gudslovverk til menneske som Han har gir gjennom hans budbringere, enten det seg Abraham, Moses, Jesus eller Mohammed fred være med dem alle. Dette er forklart på en enkel måte. Men ut fra ovennevnte har man da utviklet juridiske metoder akkurat som man har i nasjonal og internasjonal juss. I virkeligheten er det mer komplisert og nyansert enn det jeg forklarer. Sharia bygges derfor på juridiske metoder som ikke alltid er gjenstand for allment eller politisk diskusjon. Det samme kan man kanskje si gjelder nasjonale og internasjonale juridiske metoder. Det trengs kompetanse for å diskutere alle disse feltene. Det som er til felles for alle shariane/lovene Gud har sendt er for at folk skal følge lovene gjennom sendebudene og det er veien til Han slik Jesus kristus sa det. Veien til Gud går gjennom meg, nemlig den læren og lovene Gud har påbudt meg(jesus) å gi dere som et sendebud fra Gud. (dette er slik vi forstår det gjennom koranen). Det som er spesielt med Koranen som hellig skrift er at den gjelder for hele menneskeheten og fram til dommensdag. I Koranen står det at de som adlyder hans påbud vil bli belønnet i neste liv og de som trosser vil bli gjengjeldt for det i det neste og evigvarende liv. Gud sier i koranen at alle mennesker vil bli stilt til ansvar for sine ord og handlinger. De som følger hans lover etter beste evne gjennom tilbedelse og gjør godt for menneskeheten er som om han eller hun har reddet hele menneskeheten og den som tar et liv eller ødelegger menneskeheten er som han eller hun har drept menneskeheten. Gud sier i Koranen at religionen hos Gud er hengivenhet (å hengi seg til Han både åndelig og praktisk ved å følge hans lover). Han sier videre i et annet vers at det verken er tvang eller hat i religionen. Derfor skal ikke islam påtvinges noen. Gud beskriver seg slik i koranen. Han er Barmhjertig og Nåderik, men Han er også streng i sin straff. Blant hans hellige navn og attributter er navnet Den Rettferdige. Til slutt er det slik i sharia et det noe som kalles Gudsrett og Gudsplikt, og det er noe som kalles menneskers rett og plikt. Menneskers rett og plikter omfatter rettigheter og plikter ovenfor foreldre, barn, naboer, naturen, helsen, dyr, trær, jord, barn, ektefeller, religioner, nasjoner, osv. Men til slutt men ikke minst menneskeheten. Paradiset er skapt i flere nivåer og det samme gjelder helvete. De som søker Gud og Hans behag vil bli belønnet deretter. Alle dømmes og belønnes rettferdig. Et godt ord og handling tidobles i belønning ifølge koranen. Et dårlig ord og handling telles kun som en dårlig handling ved igjengjeldelse. Veien til tilgivelse i Koranen er gjennom å gjøre bot og gjennom å be Gud om tilgivelse. Det å følge Hans siste sendebud etter beste evne, er veien til Gudsrike. Håper dette hjelper deg å forstå sharia/ gudslov og koranen. Jeg kan anbefale deg å lese koranen. Det er den eneste måten å forstå essensen. Men du bør også lese det med åpent sinn og ikke med et dømmende sinn. Til slutt vil jeg si at Gud vet best. Til lykke Endret 2. januar 2013 av omarel 1
jabx Skrevet 1. januar 2013 #4 Skrevet 1. januar 2013 Etter Sharia skal vel ikke muslimer ha jøder og kristne som venner, og i tillegg må jøder og kristne som bor i muslimske land betale straffeskatt fordi de har feil religion.
omarel Skrevet 1. januar 2013 #5 Skrevet 1. januar 2013 Etter Sharia skal vel ikke muslimer ha jøder og kristne som venner, og i tillegg må jøder og kristne som bor i muslimske land betale straffeskatt fordi de har feil religion. Det er viktig at du ikke tar versene ut av sin kontekst. Det man referer til i koranen må ses ut i fra når den ble åpenbart og på hvem den ble åpenbart. Så må man lese sendebudets utsagn og handling. Du må heller ikke glemme at Gud tillater muslimer å gifte seg med skriftens folk som er jøder og kristne. Du framstiller Gud som om han ikke vil at mennesker skal leve i sameksistens når han selv sier i koranen: «Vi gjorde dere til stammer og folk for at dere skal bli kjent» «Blant Hans tegn er forskjeller på farger i deres skinn og språk» Det er ikke noe som heter straffeskatt i Islam. Det som er, er at ikke muslimer i et land som praktiserer Sharia pålegges noe som heter Jizia. Jiza fritatar betaleren å betale all form for skatt det samfunnet ovenfor muslimer. Med andre ord så er ikke muslimer fritatt alt annet skatt:-), i tillegg har de full beskyttelse av samfunnet. Et slikt brudd på beskyttelse har konsekvenser i dommedag. Konsekvensen er helvetes ild foreviget i den for den som ikke beskytter betaleren (dhimmi) av Jizia Det er viktig at du setter deg in i loven framfor å tolke det på egen måte. En lov er mer komplisert enn det du framstiller det til å være. Det har sine unntak, vilkår og kriterier. Håper dette gir pekepinn på at islamsk juss er mer komplisert enn det som framstilles av mediene eller ufaglærte.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Sharia har ingenting i den moderne verden å gjøre. 3
sebastianen Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Det er viktig at du ikke tar versene ut av sin kontekst. Det man referer til i koranen må ses ut i fra når den ble åpenbart og på hvem den ble åpenbart. Så må man lese sendebudets utsagn og handling. Du må heller ikke glemme at Gud tillater muslimer å gifte seg med skriftens folk som er jøder og kristne. Du framstiller Gud som om han ikke vil at mennesker skal leve i sameksistens når han selv sier i koranen: «Vi gjorde dere til stammer og folk for at dere skal bli kjent» «Blant Hans tegn er forskjeller på farger i deres skinn og språk» Det er ikke noe som heter straffeskatt i Islam. Det som er, er at ikke muslimer i et land som praktiserer Sharia pålegges noe som heter Jizia. Jiza fritatar betaleren å betale all form for skatt det samfunnet ovenfor muslimer. Med andre ord så er ikke muslimer fritatt alt annet skatt:-), i tillegg har de full beskyttelse av samfunnet. Et slikt brudd på beskyttelse har konsekvenser i dommedag. Konsekvensen er helvetes ild foreviget i den for den som ikke beskytter betaleren (dhimmi) av Jizia Det er viktig at du setter deg in i loven framfor å tolke det på egen måte. En lov er mer komplisert enn det du framstiller det til å være. Det har sine unntak, vilkår og kriterier. Håper dette gir pekepinn på at islamsk juss er mer komplisert enn det som framstilles av mediene eller ufaglærte. Gud tilater ? Og lovene kan ikke leses selv men må indoktrineres av en "innvidd" ? Fishy..... Høres ikke bra ut .
jabx Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Du må heller ikke glemme at Gud tillater muslimer å gifte seg med skriftens folk som er jøder og kristne. Du framstiller Gud som om han ikke vil at mennesker skal leve i sameksistens når han selv sier i koranen: «Vi gjorde dere til stammer og folk for at dere skal bli kjent» Ja, det er litt vanskelig å ikke bli kjent med naboen. Men er han kristen eller jøde, så får dere ikke bli venner. Det er viktig at du setter deg in i loven framfor å tolke det på egen måte. En lov er mer komplisert enn det du framstiller det til å være. Det har sine unntak, vilkår og kriterier. Haha, din tolkning er ikke riktigere enn andres. Det er stor uenighet om så mangt, også blant muslimer.
omarel Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Ja, det er litt vanskelig å ikke bli kjent med naboen. Men er han kristen eller jøde, så får dere ikke bli venner. Haha, din tolkning er ikke riktigere enn andres. Det er stor uenighet om så mangt, også blant muslimer. Uenighet om hva? Man kan være uenig og det er ikke galt, ueninghet i seg selv er styrke. Så hva er er vi uenige i og hva er galt i å ha forskjellige tanker? Merker at du er veldig negativ jabx sånt generelt. Håper jeg tar feil:-)
Jolene Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Åkei, det er fire skoler innenfor islam som alle har sin tolkning av hva sharia faktisk er. Sharia betyr lov ja, men samtidig er de bare en tolkning av fiqh og sunna. Sharia I Sharia II
omarel Skrevet 9. januar 2013 #11 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Åkei, det er fire skoler innenfor islam som alle har sin tolkning av hva sharia faktisk er. Sharia betyr lov ja, men samtidig er de bare en tolkning av fiqh og sunna. Sharia I Sharia II Du skriver at de har fire tolkninger av hva sharia er og det er feil alle er enige om det fundamentale. Du skriver: Sharia betyr lov ja, men samtidig er de bare en tolkning av fiqh og sunna. Det er også feil. Profeten vei "sunna" forklarer koranen "sharia" ikke omvendt slik jeg forstod at du forstår det :-). Fikh er vitenskap som samler både koranen og sunna. Dette utgjør Sharia. Det som er med skolene er deres lærde tolket praktiske tilbedelser ulikt, de hadde ulike 1) metoder 2) referanser og henvisninger fra hadith. Denne læren heter fikh som betyr forståelse. Jeg også si her at hadith i seg selv utgjør en meget stor viten. Ulikhetene skyldes at lærene oppstod i ulike tider da hadithene ikke var samlet slik det er i dag. Det som er til felles med lærerenes/ lærdenes lære var at de sa følgende; Hvis dere har en sikker referanse som strider i mot mitt usagn skal dere forkaste mitt usagn og følge Guds sendebud. Pga at disse skolene oppstod i ulike tider og geografiske områder tolket de ting ut ifra deres miljø og kultur. Men de er alle enige om det fundamentale. Det som primært skiller dem er metodenelærene som BLANT ANNET UTGJØR de juridiske kategoriene slik beskrevet i denne linken. At dagens allmenne muslimer er uenige skyldes at islam debatteres av vanlige folk i media, forumer osv., man bruker en hadith uten å kunne å bruke faglige verktøyene innen analyse. Det er dette som ødelegger, alle har blitt professorer på hobbybasis gjennom media eller å lese en bok her og en der. Så mener vi at vi kan definere islam med en eller to hadith eller et vers fra koranen (tatt ut av kontekst). Nesten alle gjør det, fra muslimer, ikke muslimer, anti islamister, jihadister, ytterligående osv. Men går vi til fagfolk? Nops! Det er akurat det vi mennesker gjør, vi tar ting i våre hender og det ender med urett! Endret 9. januar 2013 av omarel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå