Gå til innhold

Hva skjer når barnefar ikke har råd til å betale bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie, men er skilt og har hovedomsorgen for to barn under 5 år, barnehar har dem 1-2 dager per uke. Han har ikke råd til å betale barnebidrag til meg, og jeg merker at det er veldig bittert.

Hva skjer i slike tilfeller?

Anonym poster: 96d9aeb759ecd011054ddae552c7834f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav betaler forskudd til deg, og han blir sittende med gjeld :) Du har krav på barnebidrag uansett. Eneste han kan gjøre er å søke om å betale mindre ifh til inntekten sin.

Skrevet

Lang historie, men er skilt og har hovedomsorgen for to barn under 5 år, barnehar har dem 1-2 dager per uke. Han har ikke råd til å betale barnebidrag til meg, og jeg merker at det er veldig bittert.

Hva skjer i slike tilfeller?

Nå vet ikke jeg hvor langt dere er i prosessen dere er med nav ovs. Er de koblet inn i det hele tatt?

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor langt dere er i prosessen dere er med nav ovs. Er de koblet inn i det hele tatt?

Nei, har ikke snakket med nav om dette. Men jeg trenger egentlig litt barnebidrag, jeg har hovedomsorgen og barnefar forventer at jeg skal hente og bringe når barna er hos ham, ofte krever han også at jeg kjøper mat de skal ha når de er hos ham - og han kjøper aldri klær til dem det må jeg pakke i en sekk/bag til dem når de skal være hos faren. Er utslitt, fysisk, mentalt og økonomisk.

Skrevet

Nei, har ikke snakket med nav om dette. Men jeg trenger egentlig litt barnebidrag, jeg har hovedomsorgen og barnefar forventer at jeg skal hente og bringe når barna er hos ham, ofte krever han også at jeg kjøper mat de skal ha når de er hos ham - og han kjøper aldri klær til dem det må jeg pakke i en sekk/bag til dem når de skal være hos faren. Er utslitt, fysisk, mentalt og økonomisk.

Kontakt NAV og la dei rekne ut bidraget og har ikkje bf bidragsevne så kan du ha rett på bidrag fra staten om du har lav nok inntekt.

Klær må du nok fortsett å sende med barna, men MAT er det barnefar som skal holde barna med. Og gir han ikke barna mat når dei er hos han så er det god nok grunn til å holde barna hjemme.

Det er samværsforeldrer som i hovedsak skal hente og bringe barna, men du skal vere med å dekke eventuelle kostnadder påtransporten.

Vil han ikke hente barna så er han heller ikke interesert i samvær med barna.

Skrevet

Egen avtale kan avtales. Skriftlig sådan der den henviser til samvær med barn. På nettsiden til nav er en bidragskalkulator du kan bruke. Det er en del hensyn den ikke tar med. Dette er blant annet fars bidragsevne. Den er i hovedtrekk maks.25 % av bruttolønn. Hans utgifter regnes ikke med. Skulle han bli bidragsudyktig skal ny partners inntekt regnes med om de bor sammen. Men er dette ikke tifellle skal den være ganske veiledende. Jeg har fått inntrykk at xen stemmer innenfor pluss minus 200 kr. Den viser litt høyt vanligvis. (Lite tillitvekkende for by).Regn over 2 år. Den tar et og et barn. Nav kan regne) ut om dere er uenige. Det koster et engangsbeløp på kr 900 ca for hver av dere. Hvis dere ikke enes eller hopper over egen avtale kan du gå rett til nav og legge fram saken din. Samværs avtale vil bli etterspurt. Finnes ikke dette vil dine ord legges til grunn. Nav vil kreve deg for lønnsutskrift 3 siste mnd og årsoppgave fra arbeisgiver. De vil kontakte far og be han levere det samme. Gjøres ikke dette kan nav selv innhente det samme fra arbeidsgiver. Får nav ikke dette bryter arb.giver lov. Jeg tror da at far får skønnsfastsatt inntekt. Far kan klage på bidragsvedtak. Bidrag blir trekt eller løper under klageperioden. Er der ikke noe å hente opparbider far gjeld mens du får bidragsforskudd . Du får etterbetalt bdracsgjeld om den blir inndrevet. Det tar noen mnd-før innkrev,fra arb,giver kommer i gang. Det er mye mer å fortelle men stoppr her. Les www.nav.no

Lykke til

Skrevet

1) kontakt NAV og be om både bidragsberegning og innkreving fra dem. Særlig det siste er viktig, ettersom det er mye enklere enn at du hele tiden må "be" faren om penger. Dessuten sikrer dette at du kan få bidragsforskudd hvis far ikke betaler (men det er behovsprøvd, så tjener du for "godt" så får du ingenting).

2) det er IKKE du som skal betale mat og annet ved samvær, det er derfor det er et romslig samværsfradrag for bidragsyter. Far skal betale løpende utgifter for barna når de er hos han, som mat, toalettartikler evt. aktiviteter (svømmebasseng, kino ol). Dette kan du bare informere far om, du finner helt sikkert denne infoen på NAVs sider.

3) Dersom annet ikke er avtalt så er det faktisk BY som skal hente/bringe ved samvær. Evt. kostnader kan deles. Dette står også klart i info om bidrag og er igjen noe du kan informere far om.

jeg vil råde deg til å være helt saklig ifht. far, og bare sette igang prosessen med bidrag via NAV. Det er det enkleste for deg. For det skal vel ikke være slik at far bare skal slippe unna alle forpliktelsene det er med å ha barn, mens du som mor skal ha all jobben???

Lykke til - og sett i gang prosessen IDAG!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...