Gå til innhold

Rotte

~umulia~

Anbefalte innlegg

Skal passe en liten hun rotte i helgen, og lurer på om det er noe spesielt man må vite/ passe på i den forbindelse. Sambo gleder seg masse, og fabler om alt han skal prøve og fóre den med :o Jeg vil helst slippe å forgifte den eller skade den på noe vis, så det hadde vært fint om noen har noen innspill og komme med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får vel med gangerblanding å fore den med regner jeg med?

Bortsett fra det og rent vann trenger den ikke så mye. Men den kan godt få litt ost, kjøtt eller frukt hvis den liker det. Rotter er temmelig altetende og det meste glir ned. Mine var veldig glad i pasta og ris.

Hvis den er tam nok bør du la den springe litt fritt. Men pass på ledninger o.l. De er fæle med å gnage på ting. Men det er helst hvis de kjeder seg tror jeg.

Hvis den har spon i som strø i buret sitt bør du si til eieren at han/hun bør bruke noe annet. Spon er ikke bra for rotter, de puster inn støvet og kan bli syke av det!

Det visste ikke jeg når jeg hadde rotter, ikke rart de ikke levde særlig lenge stakker.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd, er litt over engstlig for å gjøre noe feil når jeg skal passe andres dyr (og barn :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å så koooselig :-) Jeg har to rotter selv, og de er jo selvsagt de søteste i verden. (Hva skal man med barn når man har kjæledyr.. :ler: )

Det er lurt for rotter å ha et fast tørrfor (altså en type hele tiden), men det får dere jo sikkert med av de som eier henne. Bortsett fra det er de veldig glad i frukt og grønnsaker, her er agurk, tomat, gulrøtter og ikke minst mais store favoritter. Av andre har jeg hørt at rotter er glad i kylling, men jeg har nå valgt å holde mine ganske så vegetariske jeg da..

Hunnrotter er ikke så kosete og "dovne" som hannrotter, så man kan ikke alltid forvente at de ligger mye stille, og de vil jo selvsagt alltid være så mye ute av buret som mulig. For å løfte de kan det være lurt å bruke hele den ene hånden til å holde rundt henne når man løfter, også støtte med den andre hånden under rompa.

Og så er det jo endel selvfølgeligheter, de vil ha rent friskt vann hver dag, jevnlig mattilførsel, og som jeg nevnte, gjerne frukt og grønt.

Kan være en ting til som er lurt å huske på når det gjelder hunnrotter, noen av de er fæle til å hamstre, så selv om matskålen er tom, så betyr ikke det at de ikke har mat.. Bare løft litt på huset deres, eller sjekk andre gjemmesteder, så finner man det fort.

Lykke til!

Newt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

ÅH nå fikk ejg lyst på rotter igjen. :cry: Men min kjære nekter å få slike dyr inn i huset igjen. :cry:

Kos deg med rotten, for de er noen herlige vesen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden din samboer er så ivrig, kan han bruke tida til å lære den innkalling?

Det er enkelt.

Ta en liten bit med noe rotta liker, f.eks. litt kjøtt på fingeren.

Lag smattelyd og gi kjøttet til rotta.

Gjenta par, tre ganger.

Dra deg en meter unna, smatt og se om den kommer. Hvis ikke, strekk fram hånda og gi kjøttet. (Vitsen er at den ALLTID må få noe, når det smattes)

Etter en kort tid, kommer den på mange meters avstand, når den er løs.

Min rotte lærte det raskt.

Det er noen år siden nå, men...

Det var en skikkelig veloppdragen rotte, som satt i ro innenfor jakka selv når vi var på restaurant. (Den visste at det kom matbiter innenfor jakka...)

Rotter er kloke. Synd de biter ledninger, ellers kunne jeg hatt en - jeg orker ikke fly og passe på. Og er kanskje litt for gammel til å gå rundt med en rotte under jakka...når jeg tenker etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Rotter er ålreite dyr! Har hatt to av dem selv.

Pass på så rotta ikke får i seg krydret,eller behandlet mat, dette er ikke bra for dem.

Ellers kan du bare kose deg masse med dyret...de er gandke morsomme og underholdende hvis de er i det riktige hjørnet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange gode svar jeg fikk. Kjempe nyttig link Englepusen. Nå gleder jeg meg masse. Elsker alle typer dyr, man kan ikke ha noen selv. Dvs. da måtte sambo ha spist dobbel dose allergitabletter hver dag. Men et par dager går bra for han. (har selvfølgelig spurt har først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel med gangerblanding å fore den med regner jeg med?

Bortsett fra det og rent vann trenger den ikke så mye. Men den kan godt få litt ost, kjøtt eller frukt hvis den liker det. Rotter er temmelig altetende og det meste glir ned. Mine var veldig glad i pasta og ris.

Hvis den er tam nok bør du la den springe litt fritt. Men pass på ledninger o.l. De er fæle med å gnage på ting. Men det er helst hvis de kjeder seg tror jeg.

Hvis den har spon i som strø i buret sitt bør du si til eieren at han/hun bør bruke noe annet. Spon er ikke bra for rotter, de puster inn støvet og kan bli syke av det!

Det visste ikke jeg når jeg hadde rotter, ikke rart de ikke levde særlig lenge stakker.. :(

Det med at rotter ikke skal ha spon i buret fikk jeg også vite av en venninde når jeg fikke en rottebaby av henne. Når rotten min ble snart fem år, begynnte den å bli veldig syk, jeg tok henne med til dyrlegen. Hun hadde bl.a. sår på potene, og var temmelig avmagret. Dyrlegen funderte på hva sårene kom av, og konkluderte med at det var p.g.a. slitasje. Jeg sa ikke brukte spon i buret, p.g.a. jeg trodde det var skadelig for henne..jeg fikk da beskjed om at det var helt feil. En skal ha spon sa han. Jeg brukte kattesand, fordi venninden min sa det skulle være bedre p.g.a. at det absorberte opp bedre urin/avføring....

Har noen hørt noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...man må nesten velge hvem man skal tro på.. Men jeg tror ikke at dyrlegen alltid har rett.

Kattesand kan nok bli litt for grovt for små rotteføtter kan jeg tenke meg.

Gjennom norsk tamrotteforening går det an å få kjøpe forskjellige typer strø som er egnet for rotter.

Dette skriver de forresten om sagspon:

Sagspon beregnet for små gnager anbefales ikke! Dette er det aller dårligste produktet du kan bruke til rotter. Det fine støvet fra sagsponet skaper luftveisproblemer og allergier. Det fungerer meget dårlig mot vond lukt, må skiftes nesten hver dag for å unngå ammoniakklukt. Rotter som lever i slik lukt tar skade. Det eneste positive med sagspon er at det er mykt å gå på og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..Sier du det? Da er det venninden min som har missforstått helt tror jeg, for ja, kattesand blir grovt! Har ikke vist om den siden for norsk tamrotteforening jeg! Den var jo skikkelig fin!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...