AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Er nyutdannet sykepleier og har jobbet på et sykehjem i et halvt år. Har fått tilbud om videre vikariat på 75%, men jeg har bestemt meg for å prøve meg litt i sykehus for å få litt bredere erfaring. For å få en fot innenfor sykehuset, må jeg starte som ekstravakt. Ifølge avdelingslederen jeg snakket med, går ekstravaktene rundt 100%, om de vil. Jeg er 22 år, er i et fast forhold og har leilighet. Tror ikke vi kommer til å få barn eller større hus før om 2-3 år. Men HVIS det skulle skje at jeg blir gravid nå, hvilke konsekvenser får det for økonomien? Hvordan blir det med svangerskapspermisjon osv? Anonym poster: 14809f7f31005899ad8f6649baf7dc56
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Du vil jo ikke få permisjon i den forstand, du har jo ikke fast jobb å ta permisjon fra. Men fødselspenger vil du få så lenge du oppfyller vilkårene (http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel) Men når du ikke har fast jobb så står du jo i fare for å ikke få vakter frem mot fødsel, og dermed kan du tape en den foreldrepenger. Du har jo også leilighet og sikkert andre faste utgifter også, og da er det jo greit å ha en fast inntekt. Tror jeg ville takket ja til 75 % og tatt ekstra vakter på sykehus i tillegg (det blir jo tid til det). Kanskje det er mulighet for å presse vikariatet ned i 60 % f.eks? Anonym poster: 24070819e9920d5c5f059a042b74c02b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 Mener at fremtidig pensjon kun regnes ut i fra fast stilling. Sjekk det ut. Er kjipt om du går i flere år uten å ha opparbeidet deg pensjonsrett. Jeg ville ha gått for 75% og evnt tatt ekstravakter på sykehuset. (personlig så mener jeg sykehusjobbing for sykepleiere på vanlig sengepost er oppskrytt) Anonym poster: 25696b2f3316140f6b2926387be28b9a
Ufotogen Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Du vil jo ikke få permisjon i den forstand, du har jo ikke fast jobb å ta permisjon fra. Men fødselspenger vil du få så lenge du oppfyller vilkårene (http://www.nav.no/Fa...ger ved fødsel) Men når du ikke har fast jobb så står du jo i fare for å ikke få vakter frem mot fødsel, og dermed kan du tape en den foreldrepenger. Du har jo også leilighet og sikkert andre faste utgifter også, og da er det jo greit å ha en fast inntekt. Tror jeg ville takket ja til 75 % og tatt ekstra vakter på sykehus i tillegg (det blir jo tid til det). Kanskje det er mulighet for å presse vikariatet ned i 60 % f.eks? Anonym poster: 24070819e9920d5c5f059a042b74c02b Takk for svar Godt å lese at stønaden blir regnet ut ifra hvor mye man jobber. Er ikke realistisk for meg å få fast jobb på en stund. Da jeg takket ja til 75% i juni, var hensikten å ta ekstravakter ved sykehuset. Jeg sert at det er vanskelig å få til i praksis. Er tungt å komme på en jobb f.eks. 1 gang i uken, og ikke kjenne halvparten av pasientene, og i hvertfall ikke være oppdatert. Er ikke barebare å lese seg opp heller.. Tar tid d også. Tid jeg kanskje ikke har i løpet av en vakt. Det hadde kanskje gått om jeg var en erfaren sykepleier som tok ting fortere, men for meg er det rett og slett ikke forsvarlig... og veldig travelt.
lillemeg90 Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Mener at fremtidig pensjon kun regnes ut i fra fast stilling. Sjekk det ut. Er kjipt om du går i flere år uten å ha opparbeidet deg pensjonsrett. Jeg ville ha gått for 75% og evnt tatt ekstravakter på sykehuset. (personlig så mener jeg sykehusjobbing for sykepleiere på vanlig sengepost er oppskrytt) Anonym poster: 25696b2f3316140f6b2926387be28b9a Pensjonen blir ikke regnet ut ifra bare fast jobb. Jeg har jobbet sidenjeg var 17 med ekstravakter og vikariater i helsevesenet og jeg har opptjent pensjon fra dagen jeg begynnte. Bøir trukket så og så mange prosent fra hver lønning. Jeg tror jeg ville satse på 75% og så heller ta litt ekstravakter så du får en fot innenfor systemet om du ønsker å jobbe på sykehus. Jobber selv på sengepost, og det er nok litt oppskrytt, men man får iallefall erfaring med mange spesielle prosedyrer og sykdommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå