kaffemor Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Leste denne i dag og merker jeg blir litt provosert; http://www.osloby.no/nyheter/Foreldre-dumper-3-aringer-i-lekebutikken-7072852.html Ærlig talt, hva er dette for slags oppførsel av foreldrene? Hvordan er det greit å la en treåring være alene i en butikk i opptil flere timer? Mye som kan skje, de kan gå ut av butikken og ut på gaten og i verstefall bli kidnappet! Byporten, som ligger midt på Oslo S, opplever dette ofte. Hvis de forviller seg ut på jernbanetorget, hvor det går trikker, busser etc hele tiden, kan dette gå riktig ille. En lekebutikk er ingen barnehage. Ser at en av butikkene har kontaktet barnevernet pga dette. Hva tenker dere? Har dere gjort det selv? Er det overreagering fra butikkens side å kontakte barnevernet? 7
Cordelia Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Helt rett. Når folk er så korte i skallen at de plasserer små barn alene i en butikk, er det helt på plass med kontakt til rette myndigheter. Det er jo rett og slett omsorgssvikt. Ansatte i butikkene er da for søren ikke barnevakter. For ikke å snakke om eventuelle skader barnet kan gjøre på varer hvis det ikke passes på. At det finnes så ansvarsløse og hjernedøde mennesker er meg et mysterium. Endret 18. desember 2012 av Cordelia 17
Ike Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 Synes dette var utrolig provoserende lesestoff! Lurer på hva disse foreldrene tenker med, siden de mener at dette er en god ide! 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Dette er ikke noe nytt fenomen. Er snart 10 år siden lillesøsteren min jobbet i lekebutikk på et kjøpesenter i Drammens-området og dette skjedde ofte. Det var særlig et problem på lørdager, i ferier og ved juletider. Søsteren min opplevde flere ganger å få kjeft av foreldre for at hun ikke hadde passet på barna om de ikke var der når de kom tilbake (det hendte jo på travle dager at de ikke fikk med seg at det var forlatte barn der). Såvidt jeg vet kontaktet de aldri politi eller barnevern på grunn av dette, men de ga foreldrene klar beskjed om at de ikke hadde noe ansvar for å passe på barna deres og hva de mente om det. Anonym poster: ff1f7609c3b493fd810b6f0a6f9e0475
Batteri Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Dette skjer dessverre flere ganger i uka på jobben min. Blir like trist hver gang.
Sunshower Skrevet 18. desember 2012 #6 Skrevet 18. desember 2012 Jeg jobbet på en kafe på et kjøpesenter da jeg var yngre, og dette var svært vanlig hos oss. Barna ble satt igjen med en bolle eller lignende mens foreldrene dro på shopping. Kom stadig barn til meg mens jeg jobbet som sa de måtte på do/ lurte på om ikke mammaen kom snart o.l. Jeg plasserte de som regel rett ved disken, slik at jeg kunne holde et øye med de. Har aldri kontaktet noen instans, men ga endel stygge blikk til foreldrene når de til slutt dukket opp for å hente barna... 2
Leanne Skrevet 18. desember 2012 #7 Skrevet 18. desember 2012 Ikke ok å forlate små barn sånn.. Veldig greit å kontakte barnevernet slik at foreldrene får veiledning i hvordan de skal passe barna sine... Må innrømme at jeg har latt mine barn gå i leketøysbutikken alene et par ganger, 5 og 8 år. Men bare 5 min mens jeg er i skobutikken ved siden av, og bare der. Største har også hatt mobil i tilfelle.. De koser seg og ser seg rundt litt og viser meg alt de ønsker seg når jeg kommer inn til de 1
Gjest BR Skrevet 18. desember 2012 #8 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har tidligere jobbet i lekebutikk, og ja, stillingsbeskrivelsen burde også ha inneholdt begrepet "barnevakt". Daglig ble barn plassert i butikken slik at foreldrene kunne handle "med god samvittighet". Dette gav flere problemer: 1. Barna rotet og var ofte hardhendte med lekene. 2. Plutselig måtte de på do, doen er på andre siden av senteret, hva søren gjør du når foreldrene sikkert er på andre sida av senteret også? 3. De ønsket å gå til foreldrene, men vi ante jo ikke hvor de var og måtte bruke vekter for å rope dem opp. 4. Mest irritert ble jeg når senteret skulle stenge og foreldrene ikke dukka opp, hvordan kan de forvente at vi skal bruke fritida vår på å passe deres barn mens de er ute og handler (irriterer andre butikkansatte med å være til over stengetid). Jeg fatter ikke at foreldre kan være så egoistiske og uansvarlige. I vår tid hadde jeg aldri turt dette hadde det vært mine barn. Og ikke minst synes jeg det er vanvittig egoistisk av dem og overlate ansvaret til oss, på lørdager og særlig nå før jul har vi da andre ting å bruke tida på enn å passe barn!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #9 Skrevet 18. desember 2012 Jobber selv i lekebutikk, å "gå bare inn på lekebutikken, mens mamma/pappa går på..." er noe jeg hører OFTE! Om ungen ikke er der når foreldrene kommer tilbake, hender det ofte vi får kjeft for at vi ikke vet hvor barnet befinner seg. Synes dette er MEGET uansvarlig, og provoserende. For det første er mange av barna helt ville når de befinner seg i en lekebutikk, og herjer villmann, og har flere ganger hendt at de har ødelagt varer. For det andre, skjønner jeg ikke at foreldre tør å la ungene være alene over lengre perioder. Bor på en relativt liten og trygg plass, men galinger finnes det overalt, og hva hvis brannalarmen går, og foreldrene befinner seg i en annen del av senteret. I slike tilfeller kan faktisk foreldrene bli tiltalt for omsorgssvikt (hvor sannsynlig det er, vet jeg ikke, but still..) Anonym poster: 80528f3931438928b27906d94810c2a1 2
kaffemor Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2012 I slike tilfeller så har ikke kunden alltid rett i hvertfall. Hadde dette skjedd i butikken der jeg jobber hadde jeg virkelig gitt de idiotene av foreldre en skikkelig omgang kjeft. Stakkars barn! De ansatte har andre ting å gjøre enn å passe på barna til tullinger. 1
kaffemor Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. desember 2012 Jobber selv i lekebutikk, å "gå bare inn på lekebutikken, mens mamma/pappa går på..." er noe jeg hører OFTE! Om ungen ikke er der når foreldrene kommer tilbake, hender det ofte vi får kjeft for at vi ikke vet hvor barnet befinner seg. Synes dette er MEGET uansvarlig, og provoserende. For det første er mange av barna helt ville når de befinner seg i en lekebutikk, og herjer villmann, og har flere ganger hendt at de har ødelagt varer. For det andre, skjønner jeg ikke at foreldre tør å la ungene være alene over lengre perioder. Bor på en relativt liten og trygg plass, men galinger finnes det overalt, og hva hvis brannalarmen går, og foreldrene befinner seg i en annen del av senteret. I slike tilfeller kan faktisk foreldrene bli tiltalt for omsorgssvikt (hvor sannsynlig det er, vet jeg ikke, but still..) Anonym poster: 80528f3931438928b27906d94810c2a1 Håper foreldrene måtte betale for det barna ødela? 1
Gjest Misteltein Skrevet 18. desember 2012 #13 Skrevet 18. desember 2012 Jeg syns det er en grei løsning med rapportering til barnevernet! Jeg kan ikke forstå at folk går fra ungene sine på den måten. Butikker er ikke barnevakter. 6
Lutetium 71 Skrevet 18. desember 2012 #14 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Lurer på om disse menneskene (også kalt "foreldre") har hund? Om så, leverer de hunden på kennel når de skal på ferie, eller bare slipper de den løs nedi sentrum før de reiser? Skulle ikke forundre meg om de passer bedre på hunden sin, enn sine egne barn. Endret 18. desember 2012 av Lutetium 71
Gjest Wilhelmine Skrevet 18. desember 2012 #15 Skrevet 18. desember 2012 Helt håpløst. Ikke bare er det utrolig uansvarlig i fall noe skjer å forlate ungene på den måten, men det er også utrolig frekt og respektløst ovenfor butikken. En lekebutikk er en butikk der man selger leker, IKKE en lekepark der barn kan komme å leke med lekene, rote og herje mens foreldrene gjør andre ting. De ansatte har en jobb og gjøre, og den er ikke å passe andres unger! Hadde aldri forlatt mine barn i lekebutikken, både av hensyn til barna og av redsel for at noe skulle skje (trenger jo ikke være bortføring akkurat, kan jo være noe så "enkelt" som at de må på do, slo seg eller begynte å savne mamma), og også av hensyn til butikkansatte som faktisk ikke skal måtte brys med mine barn! Forsåvidt litt av hensyn til de andre kundene også, det er ikke så kult å handle i lekebutikken når lekene allerede lekes med og du må løpe sikksakk mellom hystriske unger, lekebiler og dukkelek for å fange det du selv skal ha.
Gjest Bandit Skrevet 18. desember 2012 #16 Skrevet 18. desember 2012 Skremmende. Og selvsagt omsorgssvikt når man gjør noe slik.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #17 Skrevet 18. desember 2012 Et problem er at voksne ikke skjønner seg på barns oppfatning av tid. Har opplevd flere ganger i lekebutikken jeg jobber i at det kommer barn til meg som er fortvilet pga av at mor eller far "bare skulle en liten tur til en annen butikk og kom straks tilbake". Så står jeg der med et gråtende barn som tror foreldrene har forlatt dem. Som regel ber jeg dem vente litt til, men det hender også at jeg roper opp foreldrene på høytaleren. Det mest irriterende er når barna er for små eller rett og slett bare for uoppdragne til å forstå at de ikke skal ta lekene med ut av butikken eller ut av eskene. grrrrr..... Anonym poster: a00a2b98e5c612a3f855e522dc44c24e
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2012 #18 Skrevet 18. desember 2012 Ser at en av butikkene har kontaktet barnevernet pga dette. Hva tenker dere? Har dere gjort det selv? Er det overreagering fra butikkens side å kontakte barnevernet? Jepp, helt riktig, de der foreldrene er ikke helt gode i hodet. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #19 Skrevet 18. desember 2012 All ære til de som faktisk tør å kontakte barnevernet! Anonym poster: 2b03dde6a7367670b9e13ea178e82437 6
Gjest Skrevet 18. desember 2012 #20 Skrevet 18. desember 2012 Jeg jobbet en periode på et av norges lengste kjøpesenter ( den gangen hvertfall) og en spillbutikk var tydeligvis også nok til at foreldre forlot ungene, hvertfall når vi hadde demo spill på! Helt normalt å sette fra seg ungen og gå hele turen fram og tilbake på senteret, titter man innom de fleste butikkene tar det fort noen timer! Fikk utallige ganger kjeft for at ungen var borte o.l! De yngste var gjerne 6 år og kunne være der en stund! Måtte de på do kunne jeg ikke bare gå, men pekte de veien og ba de spørre flere butikker på veien bort! Ba de alltid gå den veien hvor det ikke var utganger såklart! Opptil flere ganger kom sinte foreldre tilbake til butikken med ungen på slep og kjeftet på MEG fordi ungen DE hadde forlatt vandret alene rundt på senteret.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå