Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt godt kjent med en gutt og vi har en veldig god tone. Han er den snilleste personen jeg kjenner, og er veldig veldig glad i han. Problemet er nå at jeg har masse følelser, men han er en hasjrøyker...

Jeg har selv tidligere røyket hasj (et par ganger), men det endte med at jeg ble tatt av politi, heldigvis! Fikk heldigvis ikke noe på rullebladet, men dette var en stor tankevekker for meg.

Den gutten jeg nå liker veldig godt driver med det mye oftere enn jeg gjorde. Jeg merker at han blir mer og mer fjern, og er redd for at han skal falle av helt i alt som heter skolegang osv. Det er også et problem det at jeg er redd for å falle for fristelsen og begynne å røyke igjen, noe jeg er veldig redd for. Denne gutten ville aldri ha presset meg til dette da.

Det jeg lurer på er om noen vet hva slags metoder som iverksettes når det gjelder forebygging av hasj. Vil helst at han tar til fornuft og slutter selv, men tror det må noe mer til før han skjønner hvor alvorlig dette er. For meg var det noen som kontaktet en form for forebyggende politi, og det ble ikke ført opp noe som helst på meg siden jeg var såpass ung (15 år...). Denne gutten jeg snakker om er straks 18 år, så det blir litt annerledes. Det beste for meg hadde vært å sende en anonym bekymringsmelding bare så han fikk hjelp. Han er en smart, fin og fantastisk snill gutt!!! Vil ikke at han skal ødelegge seg selv..:(

Setter stor pris på positive svar!

Vil helst slippe å høre om at hasj ikke er farlig osv, det største problemet er at det er et lovbrudd og dermed kan få store konsekvenser for han senere i livet.

Anonym poster: ec7e8614eeb15c0cd6cd9496afbdc11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hasj ER farlig og vil få konsekvenser senere i livet, lovbrudd eller ikke.

Så lenge han er under 18 er det teoretisk mulig å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Jeg har ikke vurdert hvor smart dette er eller mulige konsekvenser. Du kan jo eventuelt ringe barnevernet for å høre hva de kan gjøre / om de gjør noe? Jeg synes egentlig ikke det er stor forskjell på han nå som 18 åring og deg da du var 15. Hva hadde du selv ønsket at noen gjorde for deg?

Skrevet

Jeg hadde en venn som "bare" røyket hasj. Etter tre år ble han tatt med tre kilo amfetamin.

Anonym poster: 472cadc37fd0860e55db7fb9479aa3c3

Skrevet

du skal kontakte barnevernet? er du klar over hvor store problemer det vil få for stakkarn og familien? ingen ting som du gjør vil få han til å slutte desverre. det er ett valg han tar selv når han er klar for det.

Skrevet

du skal kontakte barnevernet? er du klar over hvor store problemer det vil få for stakkarn og familien? ingen ting som du gjør vil få han til å slutte desverre. det er ett valg han tar selv når han er klar for det.

Enig.

Du kontakter ikke barnevernet og skaper store problemer for deres familie, og spesielt ikke hvis dette er en gutt du er FORELSKET i. Jeg forstår at du mener det godt, men det er tydelig at du er veldig ung om det er en seriøs idé du har...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Det beste for meg hadde vært å sende en anonym bekymringsmelding bare så han fikk hjelp.

Gjør du det så vil det garantert bare ende opp med at politiet avlegger et besøk, han blir straffet og stemplet som narkotikamisbruker og trøkket enda lengre ned i grøfta enn det han kanskje er per i dag. Cannabisbrukere får ikke hjelp, de får straff. Dette er vanlig forløp.

Jeg hadde en venn som "bare" røyket hasj. Etter tre år ble han tatt med tre kilo amfetamin.

33% av befolkningen har røyket hasj, svært mange mindre har prøvd amfetamin, dette taler så absolutt ikke for såkalt "opptrapping" når en såpass små andel faktisk går over til sterkere stoffer. Sammenfall og ikke virkning.

Endret av meh
  • Liker 4
Skrevet

Jeg håper virkelig ikke du tar kontakt med barnevernet!

Uansett, hasj røyking iblant er ikke skadelig i seg selv, men fører kjapt til større dårlige uvaner. Personlig ville jeg styrt unna. Jeg har ikke noe i mot at noen ønsker å røyke hasj i blant, men mener det er en avgjørelse en kan ta når en begynner å bli litt mer voksen. Og om voksne mennesker ønsker det ei gang inni mellom, er det ingen problemer. Men når ungdommer prøver, så er det ofte begynnelsen på noe mye verre.

Skrevet

Så hovedproblemer er at han kan få problemer med politiet, og dermed skal du melde han inn? Det er svært uvanlig at noen med et normalt forhold til hasj får politiet på nakken, med mindre noen setter søkelys på de.

Og hvordan ser du for deg at et langvarig forhold vil bli? Du som "mamma" for han om han tar med seg en flaske for mye i tollen? Om han kjører 5 kilometer over fartsgrensen? Om han ikke rapporterer inn betaling for en vennetjeneste? Høres harmonisk ut.

Skrevet

stakkars gutt som skal ha en som prøver å forandre han. Aksepter han eller stikk og finn deg en nykter.

• Liker 1
Skrevet

Anonym poster: 472cadc37fd0860e55db7fb9479aa3c3

ja de eksisterer men nå finnes det flertall som faktisk holder seg kun til røyking. jeg røyker selv i perioder. ferier og slikt. dette har jeg gjort siden jeg var 21 og nå er jeg 32. jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har vbært borte i andre stoffer.

ts: om du ikke liker røyking burde du heller finne deg noen som ikke gjør det. ikke prøv å forandre noen. finn deg heller noen du slipper å forandre på

Skrevet

Enig.

Du kontakter ikke barnevernet og skaper store problemer for deres familie, og spesielt ikke hvis dette er en gutt du er FORELSKET i. Jeg forstår at du mener det godt, men det er tydelig at du er veldig ung om det er en seriøs idé du har...

Dere har kanskje dårlige eller i det minste personlige erfaringer med barnevernet? Det kan dere i så fall ta ut på rett måte. Flåsete kommentarer om at du kan tippe alderen min er totalt unødvendig for å holde en god diskusjon. Om dere ikke har såre minner med barnevernet selv har dere i hvert fall en manglende evne til å forstå nyanser i mitt innlegg. Jeg skriver både at det er en teoretisk vei å gå og at jeg selv ikke har vurdert konsekvensene. Med andre ord sier jeg at dersom TS er seriøs med å sende bekymringsmelding er et sted å starte ganske klart å sette seg inn i omi barnevernet kan være den rette instansen. Jeg skrev nok ikke "Kontakt barnevernet nå!" og det ser dere om dere leser igjen fri for forhåndsbestemte antagelser.

Jeg synes det er veldig prisverdig av TS å bry seg, ønske å hjelpe, og ta egen erfaring i bruk for å hjelpe noen som er nær. Det er nobelt ønske, og jeg er uenig i råd om det motsatte. Jeg vet veldig godt hvor frusterende et ønske om å hjelpe er når det virker som om ingen alternative foreligger. Jeg ønsker absolutt at TS skal fortsette å bry seg, og kanskje finne en måte å nå frem på. Men TS må selv identifisere hvordan det kan gjøre best.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes også noe som heter rustelefonen. Du kan kontakte de på rustelefonen.no eller tlf 08588.

Her kan du helt anonymt forkalre saken og få råd og veiledning. Kanskje et veldig konstruktivt sted å starte? Skriv gjerne om du kontakter de og om/hvordan de ga råd.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes også noe som heter rustelefonen. Du kan kontakte de på rustelefonen.no eller tlf 08588.

Her kan du helt anonymt forkalre saken og få råd og veiledning. Kanskje et veldig konstruktivt sted å starte? Skriv gjerne om du kontakter de og om/hvordan de ga råd.

Hvorfor tar ingen på tur og ringer rustelefonen når det er snakk om drikking alkohol som på nesten alle måter mye mer skadelig for en på 18 enn røyking av cannabis? Det er da ingenting i TS sin post som antyder at det er snakk om misbruk, hvis du ønsker å kontakte en eller annen instans så vil det være mye bedre å bare snakke om det med vedkommende og få han til å kontakte dem selv hvis det er det han ønsker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Til meh,

Jeg er nok ikke her for å diskutere hasj vs. alkohol og jeg har ingen forutsetninger for å vite noe om omfanget av TS kjærlighetsinteresse. Jeg svarer direkte på TS spørsmål og prolemstilling så godt jeg kan uten å ta valg for TS eller inngående anbefale noe. Alkohol vs. hasj er uvedkommende for den opprinnelige problemstillingen.

Endret av Denver
  • Liker 1
Gjest GayLordSayNo
Skrevet

Har blitt godt kjent med en gutt og vi har en veldig god tone. Han er den snilleste personen jeg kjenner, og er veldig veldig glad i han. Problemet er nå at jeg har masse følelser, men han er en hasjrøyker...

Jeg har selv tidligere røyket hasj (et par ganger), men det endte med at jeg ble tatt av politi, heldigvis! Fikk heldigvis ikke noe på rullebladet, men dette var en stor tankevekker for meg.

Den gutten jeg nå liker veldig godt driver med det mye oftere enn jeg gjorde. Jeg merker at han blir mer og mer fjern, og er redd for at han skal falle av helt i alt som heter skolegang osv. Det er også et problem det at jeg er redd for å falle for fristelsen og begynne å røyke igjen, noe jeg er veldig redd for. Denne gutten ville aldri ha presset meg til dette da.

Det jeg lurer på er om noen vet hva slags metoder som iverksettes når det gjelder forebygging av hasj. Vil helst at han tar til fornuft og slutter selv, men tror det må noe mer til før han skjønner hvor alvorlig dette er. For meg var det noen som kontaktet en form for forebyggende politi, og det ble ikke ført opp noe som helst på meg siden jeg var såpass ung (15 år...). Denne gutten jeg snakker om er straks 18 år, så det blir litt annerledes. Det beste for meg hadde vært å sende en anonym bekymringsmelding bare så han fikk hjelp. Han er en smart, fin og fantastisk snill gutt!!! Vil ikke at han skal ødelegge seg selv.. :(

Setter stor pris på positive svar!

Vil helst slippe å høre om at hasj ikke er farlig osv, det største problemet er at det er et lovbrudd og dermed kan få store konsekvenser for han senere i livet.

Anonym poster: ec7e8614eeb15c0cd6cd9496afbdc11a

Hvorfor gidder dere egentlig? Er flere tråder her med damer som på død og liv skal være sammen med en hasjrøyker. Finn dere heller noen likesinnede og la disse fyrene være i fred. Så kan de også finne noen likesinnede.

Herregud, man skal liksom forandre en person fra dag en. Fatter dere ikke at det bare er irriterende og kommer aldri til å funke? Skjønner heller ikke hvorfor disse fyrene på død og liv skal være sammen med noen som ikke aksepterer dem og deres valg.

Skrevet

Tror det beste er å komme seg unna; vil han røyke hasj, så vil han det, og han kommer også til å gjøre det. For deg som også er i faresonen mtp. at du har gjort det før og politiet har ferska deg én gang, så er ikke et forhold med en hasjrøyker noe du bør satse på. Finn deg noen som har de samme verdiene som deg, og som ikke driver med noe sånt, og la denne fyren seile sin egen sjø.

Skrevet

Hva er det dere skriver til henne? "Finn noen du ikke trenger å forandre"?

Å ja, han, ja! Han fullkomne borti hjørnet der!

Det er jo alltid noe som kan forbedres, hvor er det dere finner partnerne deres, egentlig?

Uansett, dette er ikke en diskusjon om hva som er minst helseskadelig av hasj eller alkohol, jeg er så dritt lei av den diskusjonen og det er uansett ikke relevant for hva TS spør om. Det jeg syns er urovekkende er at TS skal fungere som en mor (som noen nevnte over her) for den lille stoneren. Det er flott å være omsorgsfull og når man i tillegg er forelsket, er det vanskelig å la være, men kom an.

Vil du inn i dette?

Skrevet

Dere har kanskje dårlige eller i det minste personlige erfaringer med barnevernet? Det kan dere i så fall ta ut på rett måte. Flåsete kommentarer om at du kan tippe alderen min er totalt unødvendig for å holde en god diskusjon. Om dere ikke har såre minner med barnevernet selv har dere i hvert fall en manglende evne til å forstå nyanser i mitt innlegg. Jeg skriver både at det er en teoretisk vei å gå og at jeg selv ikke har vurdert konsekvensene. Med andre ord sier jeg at dersom TS er seriøs med å sende bekymringsmelding er et sted å starte ganske klart å sette seg inn i omi barnevernet kan være den rette instansen. Jeg skrev nok ikke "Kontakt barnevernet nå!" og det ser dere om dere leser igjen fri for forhåndsbestemte antagelser.

Unnskyld meg, jeg må nesten spørre: er du dum? Jeg har aldri hatt noe som helst med barnevernet å gjøre overhodet, og har hatt et flott liv med en høyst ideell og flott familie og fine venner. Det jeg reagerer på, er at man skal legge seg opp i hva alle gjør til enhver tid. Jeg har aldri sagt at jeg er for hasj, men om noen liker å ta seg en joint en gang i blant - hvorfor ikke?! Det er da ikke vår sak? Det går da ikke utover oss på noen som helst måte?

Det er veldig umodent å skulle kontakte diverse fagpersoner, fordi en person lever et annet liv/har andre verdier/holdninger enn en selv. Umodent og skremmende, vil jeg si. Da er man heller ikke gammel nok til å ha kjæreste. Om hans liv ikke passer inn i hennes, kan hun vel bare finne seg noen andre. Er ikke verre enn det.

Gjest GayLordSayNo
Skrevet

Unnskyld meg, jeg må nesten spørre: er du dum? Jeg har aldri hatt noe som helst med barnevernet å gjøre overhodet, og har hatt et flott liv med en høyst ideell og flott familie og fine venner. Det jeg reagerer på, er at man skal legge seg opp i hva alle gjør til enhver tid. Jeg har aldri sagt at jeg er for hasj, men om noen liker å ta seg en joint en gang i blant - hvorfor ikke?! Det er da ikke vår sak? Det går da ikke utover oss på noen som helst måte?

Det er veldig umodent å skulle kontakte diverse fagpersoner, fordi en person lever et annet liv/har andre verdier/holdninger enn en selv. Umodent og skremmende, vil jeg si. Da er man heller ikke gammel nok til å ha kjæreste. Om hans liv ikke passer inn i hennes, kan hun vel bare finne seg noen andre. Er ikke verre enn det.

Er ikke ofte jeg er så enig med noen her inne. Men kudos til deg, dette var hyggelig lesning oppi all irritasjonen.

Skrevet

Jeg var forelsket i en som røyka "litt" hasj. Det var for et par-tre år siden.

- Nå er han den kvalmeste personen jeg vet om, ekkel. Og synes selvfølgelig ikke det er noe galt i å røyke hasj hver èneste dag.

Jeg tipper du gjør lurt i å styre unna. Det er jeg glad for at jeg gjorde!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...