Kaisamaia Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Må man ha en "god grunn" for å ikke gi julegaver? ...jeg føler ikke at jeg har noe lyst...synes det er litt meningsløst. Er det for sent å kaste inn håndkleet nå? Jeg mener..gir de fleste for å få, eller blir ikke folk litt sure nå om jeg ikke gir de gave i retur? Når jeg alltid har gitt før.. Jeg kan jo si at jeg ikke vil ha heller...men mange VIL jo gi..og de har sikkert kjøpt.. Problemstilling for flere? Ja, jeg vet jeg kan kjøpe "en geit" osv...men..
O'hara Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Jeg synes det er litt sent å "trekke seg" nå... Men, det får jo være helt opp til deg selv det. I min familie har vi blitt enige om å ikke kjøpe noe til voksne, det vil si, mine foreldre får en kost (fordi de ønsker seg det) og noen julehjerter (som også har vært ønsket). Mine søsken får noen strikkede votter, noe mer gjør vi ikke. Ellers så har jeg gitt mine foreldre hjemmesydd lammerull eller lignende. På mannens side kjører de pengegrense, ikke over 200,- til voksne, 300,- til barn. 1
Kaisamaia Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2012 Så du mener at jeg "trekker meg" fordi jef har gitt før? Eller fordi folk gir for å få?
Alvina Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Julegaver er noe jeg unngår, hvis jeg ikke finner en liten ting som ikke koster for mye og som man ikke får kjøpt på mix... Forventer ikke gaver og har ikke falt inn under forventningspresset. Det får bli en overraskelse om jeg har funnet noe jeg har lyst gi som ikke går ut over budsjettet for januar. 1
Akacia Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Hun mener nok at vi er såpass nærme julaften nå at hvis du skulle si fra om at du ikke kjøper gaver så er det litt sent nå (siden andre sikkert har kjøpt). Men jeg/hun vet jo ikke om du har tenkt å si fra om dette eller ikke på forhånd. Dette støtter jo opp om det du sier at folk gir for å få. Det trenger ikke nødvendigvis å stemme, det handler vel mer om at andre forventer å få noe igjen. Hvis du ville gjøre det annerledes ville det kanskje bli sett på som "høflig" og si fra på forhånd, så slipper de å bruke tid og penger på deg også. De kan ihvertfall selv bestemme om de vil gi gave eller ikke når de vet de ikke får noe igjen. Jeg hadde ikke blitt fornærmet eller sur for å ikke få noe igjen. Jeg har mye større glede i å gi enn å motta, men her er det ikke alle som er like. Jeg hadde derimot satt pris på at personen sa fra, eller ga meg et kort heller. Så hadde jeg visst at det ikke var noe personlig, bare din holdning til jul og gaver. Blir jo litt kleint å sitte på julaften og motta mange gaver og ikke gi noe tilbake om du ikke har sagt noe til folkene du er med? Det hadde jeg syntes, men jeg har ingenting imot at du ikke vil gi gaver. Hadde sagt til deg at det skjønner jeg godt og gitt deg gave fra meg med glede jeg, trenger ikke noe tilbake. Så stikkordet og oppsummeringen min er at du burde si fra. Så slipper du de som evt hadde blitt sure og resten vet at det bare er pga din holdning til gavehysteriet 1
Kaisamaia Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2012 Hun mener nok at vi er såpass nærme julaften nå at hvis du skulle si fra om at du ikke kjøper gaver så er det litt sent nå (siden andre sikkert har kjøpt). Men jeg/hun vet jo ikke om du har tenkt å si fra om dette eller ikke på forhånd. Dette støtter jo opp om det du sier at folk gir for å få. Det trenger ikke nødvendigvis å stemme, det handler vel mer om at andre forventer å få noe igjen. Hvis du ville gjøre det annerledes ville det kanskje bli sett på som "høflig" og si fra på forhånd, så slipper de å bruke tid og penger på deg også. De kan ihvertfall selv bestemme om de vil gi gave eller ikke når de vet de ikke får noe igjen. Jeg hadde ikke blitt fornærmet eller sur for å ikke få noe igjen. Jeg har mye større glede i å gi enn å motta, men her er det ikke alle som er like. Jeg hadde derimot satt pris på at personen sa fra, eller ga meg et kort heller. Så hadde jeg visst at det ikke var noe personlig, bare din holdning til jul og gaver. Blir jo litt kleint å sitte på julaften og motta mange gaver og ikke gi noe tilbake om du ikke har sagt noe til folkene du er med? Det hadde jeg syntes, men jeg har ingenting imot at du ikke vil gi gaver. Hadde sagt til deg at det skjønner jeg godt og gitt deg gave fra meg med glede jeg, trenger ikke noe tilbake. Så stikkordet og oppsummeringen min er at du burde si fra. Så slipper du de som evt hadde blitt sure og resten vet at det bare er pga din holdning til gavehysteriet Hmm..kanskje jeg skal klare det i år også da...og så si fra til neste år Selv om jeg har følt at jeg vil stoppe det i mange år. Skjønner at det blir dumt å gjøre det nå... kan jo heller begrense mengden/prisen i penger..trappe ned litt..og så slutte helt neste år.. eller noe... Blæh.
Kaisamaia Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2012 Er det forresten ingen fler som vurderer å slutte/har slutta? 1
Gjest 2013 bryllup Skrevet 19. desember 2012 #8 Skrevet 19. desember 2012 Jeg feiret jul i utlandet i fjor, da gav jeg klar beskjed om at jeg ikke ønsket noen gaver og ikke kom til å kjøpe noen. Likevel fikk jeg både før jeg reiste og etter at jeg kom hjem fra alle som pleier å kjøpe til meg, bortsett fra venninner Selv ville jeg ikke "trukket meg" nå, men innsett at jeg måtte henge meg på styret ett år til og være tidlig tydelig på hva jeg tenkte neste år
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 19. desember 2012 #9 Skrevet 19. desember 2012 Vi gir julegaver, men kun til et begrenset antall personer. Vi har kutta en del ned på antallet de siste par-tre årene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 Man bør ikke bare la være å gi når man har en etablert skikk med å gi gaver. Det er helt greit å si ifra at "kan vi ikke la være å kjøpe til hverandre i år". Men å bare la være å gi, uten å si ifra, slik at den andre faktisk har brukt tid og penger på gave til deg, og du ikke har giddet gi noe igjen, det er skikkelig dårlig gjort. Anonym poster: 17c9e2da49058aef428e6aca458758a7 2
Kaisamaia Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 20. desember 2012 Man bør ikke bare la være å gi når man har en etablert skikk med å gi gaver. Det er helt greit å si ifra at "kan vi ikke la være å kjøpe til hverandre i år". Men å bare la være å gi, uten å si ifra, slik at den andre faktisk har brukt tid og penger på gave til deg, og du ikke har giddet gi noe igjen, det er skikkelig dårlig gjort. Anonym poster: 17c9e2da49058aef428e6aca458758a7 Okei da... hehe. Jeg skal kjøre på..i år. Men skal ikke kjøpe de dyreste gaveme
Dolly-Duck Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Jeg synes det er litt respektløst, egoistisk og sært å ikke gi gaver. Det finnes helt klart unntak, om du er i en tøff økonomisk situasjon og sier klar ifra at jeg har ikke penger å bruke på julegaver og selskap i år og dere må heller ikke kjøpe noe til meg, så er det en annen sak. Julegaver trenger ikke være dyre, jeg er student og har absolutt ikke mye å rytte med. Men julegaver gir jeg. Jul er en del av tradisjonen vår (selv om halve KG hater ordet tradisjon). Dersom du er en del av denne tradisjonen, altså er i juleselskaper, pynter, spise julemat osv så synes jeg å gi gaver hører med. Det finnes selvsagt unntak der hele familien er enige om å ikke kjøpe gaver. De fleste synes det er stress å finne julegaver, men det er liksom en del av julen det og. Førjuls stresset. At du ikke gir gaver fordi du ikke gidder å finne noe, synes jeg blir frekt. En julegave viser at noen har tenkt på deg og prøvd å finne noe som de tror du vil like. Jeg synes det er en koselig tradisjon:) (men jeg synes mange kjøper og forventer aaaalt for dyre gaver) 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Okei da... hehe. Jeg skal kjøre på..i år. Men skal ikke kjøpe de dyreste gaveme Gjerrigknark. Anonym poster: 01bfecd9dd6baec8c6c8b8d35f0a9b25
Kaisamaia Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 20. desember 2012 Jeg synes det er litt respektløst, egoistisk og sært å ikke gi gaver. Det finnes helt klart unntak, om du er i en tøff økonomisk situasjon og sier klar ifra at jeg har ikke penger å bruke på julegaver og selskap i år og dere må heller ikke kjøpe noe til meg, så er det en annen sak. Julegaver trenger ikke være dyre, jeg er student og har absolutt ikke mye å rytte med. Men julegaver gir jeg. Jul er en del av tradisjonen vår (selv om halve KG hater ordet tradisjon). Dersom du er en del av denne tradisjonen, altså er i juleselskaper, pynter, spise julemat osv så synes jeg å gi gaver hører med. Det finnes selvsagt unntak der hele familien er enige om å ikke kjøpe gaver. De fleste synes det er stress å finne julegaver, men det er liksom en del av julen det og. Førjuls stresset. At du ikke gir gaver fordi du ikke gidder å finne noe, synes jeg blir frekt. En julegave viser at noen har tenkt på deg og prøvd å finne noe som de tror du vil like. Jeg synes det er en koselig tradisjon:) (men jeg synes mange kjøper og forventer aaaalt for dyre gaver) ..tenker jo også på folk når jeg kjøper bursdagsgaver da... Og uansett..det der med tradisjonen..alle sier det..hvis man er en del av den osv..men hva så? Skal man gjemme seg i skogen for å måtte slippe å gi gaver liksom? ...gjerrig¿ kanskje det
Akacia Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Respektløst? Når begynte julegaver å handle om respekt.. Folk er forskjellige på alle områder, også når det gjelder julegaver. TS er ikke alene i denne verden om å synes det er meningsløst.. Men som jeg skrev tidligere er det jo høflig å si fra på forhånd om man velger dette. Og selvfølgelig litt mindre ubehagelig for personen som velger og ikke gi noe. Kjøp noe enkelt i år fks vin o.l. Så sier du fra om dette tidlig neste år heller. Da blir alle fornøyd, ingen ubehag eller sure miner.
Furstina Skrevet 21. desember 2012 #16 Skrevet 21. desember 2012 Jag håller med om att det är försent att säga nej i år - de andra har säkert både köpt, och förväntar att få. Om det inte är så att det har hänt något som drastiskt påverkar ekonomin akut. Det går att bevara traditionen men utan att köpa dyra gaver till mange. Jag och min far har slutat byta gaver sedan 12 år tillbaka. Barnen får dock av morfar. Mannen har avtalat gavestopp med sin familj till barnen efter de fyllt 10 år. I år är det två små barn som får gaver, sedan har vi köpt en gemensam familiegave till de andra barnen och vuxna. I rimlig prisklass. Min mor har alltid insisterat på att hon vill ha gave, men i år är första året på 15 år som hon verkar ha förstått. Hon och gubben har köpt en liten sak till mig och mannen, och vi har gjort motvarande. Det handlar inte längre om 3-4 gaver per person, någon billig och någon dyr utan något symboliskt. För mig är det inte främst det ekonomiska utan hur det bidrar till stressnivån före jul. Vi har också många gaver som behöver skickas med post. En del av min "extended familiy" har rationaliserat gaveköpandet genom att alla som firar samman köper EN present för 500 kr till EN person (avgörs genom lottning år från år). Det ger en bra present, och håller mängden presenter och kostnaden på en bra nivå. För att göra så måste alla vara överens. Jag gillar den tanken. 2
Madison_00 Skrevet 21. desember 2012 #17 Skrevet 21. desember 2012 Bor i utlandet og feirer uten familien. Jeg har prøvd å foreslå at det er latterlig å sende gaver med posten i hytt og pine, til jul og bursdager. Vi kan i verste fall ta med en liten ting til hverandre når vi besøker hverandre her eller der. De fleste respekterer det, men noen må gi meg dårlig samvittighet hvert bidige år. For jeg kjøper ikke, det er uaktuellt og det vet de. Julegavehysteriet er bare helt latterlig spør du meg. Om jeg vil gi noen jeg er glad i en ting, så spiller det ingen rolle om det er jul, påske eller sensommer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå