AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har nylig flyttet i en ny leilighet og så i dag at jeg har vannmåler. Hvordan fungerer det? Skal jeg få tilsendt et skjema for avlesning fra kommunen? Må jeg registrere meg et sted og lese av regelmessig (som strømm). Er da vann og avløp ikke inkludert i fellesutgifter? Anonym poster: 39cf8c9011fe0b3afab5486fcf5b1238
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har vannmåler og bor i borettslag. I husleie mi så betaler jeg et akontobeløp på vann. Dette ser du på fakturaen for husleia. Kommunen har bestemt det her med vannmåler og at man skal betale etter faktisk forbruk. Renovasjon er også inkludert i fellesutgiftene og her er det ingen avregning. En gang i året avleser jeg vannmåleren. Da får jeg et brev fra kommunen. Har akkurat lest av nå. Avregningen får jeg til sommeren og de siste årene har jeg fått igjen penger. Anonym poster: 80edc90c0d7f3a0fb4c4ddb9aa3e9f7f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har nylig flyttet i en ny leilighet og så i dag at jeg har vannmåler. Hvordan fungerer det? Skal jeg få tilsendt et skjema for avlesning fra kommunen? Må jeg registrere meg et sted og lese av regelmessig (som strømm). Er da vann og avløp ikke inkludert i fellesutgifter? Anonym poster: 39cf8c9011fe0b3afab5486fcf5b1238 Det skal stå i papirene hva som er inkludert i fellesutg. Men om det ikke er inkludert vann/avløp skulle du og tidligere eiger sammen ha lest av vannmålerstand og sendt inn til kommunen, så vil tro det er inkludert. Du kan jo bare høre med styret? Anonym poster: 2b33c83cec211f2eecfcfd23421c508e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 TS her. I faktura fra sameie (selveier) står det bare grunnkostnad per termin og kabel-tv. Utifra årsbudsjett for sameie ser jeg at vann og avløp koster oss 74 000 kr per år (12 leiligheter). Mange av naboleiligheter har familier, men jeg bor alene. Derfor tror jeg jeg kan spare på å bruke vannmåleren min i steddet for å betale per kvm som det kanskje er nå. Må vel kontakte styrelederen for mer info... Hvor mye betaler dere per mnd? Er ca 6200 kr per år / 520 kr per mnd mye? Anonym poster: 39cf8c9011fe0b3afab5486fcf5b1238
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 TS her. I faktura fra sameie (selveier) står det bare grunnkostnad per termin og kabel-tv. Utifra årsbudsjett for sameie ser jeg at vann og avløp koster oss 74 000 kr per år (12 leiligheter). Mange av naboleiligheter har familier, men jeg bor alene. Derfor tror jeg jeg kan spare på å bruke vannmåleren min i steddet for å betale per kvm som det kanskje er nå. Må vel kontakte styrelederen for mer info... Hvor mye betaler dere per mnd? Er ca 6200 kr per år / 520 kr per mnd mye? Anonym poster: 39cf8c9011fe0b3afab5486fcf5b1238 Hver kommune har ulikt gebyr, oftest et fastgebyr som du betaler samme hvor mye eller lite du bruker (pr husstand - altså pr leilighet) og i tillegg enten avlest mengde vann/avløp eller utregnet pr. kvm. Noen steder er det dyrt, andre billig, så det er vanskelig å si. Anonym poster: 2b33c83cec211f2eecfcfd23421c508e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 VA-gebyret fastsettes for den enkelte kommune, og vil ikke være det samme fra kommune til kommune. De fleste kommuner går i dag over til bruk av vannmåler (fast gebyr basert på boareal var mer vanlig tidligere, men det gir jo ingen incitament til reduksjon av vannforbruket, derfor betaling etter forbruk). VA-gebyret er beregnet etter selvkost, det vil si at VA-enheten i den enkelte kommune ikke har lov til å "tjene penger" på de gebyrene de tar inn. Gebyrene skal dekke de faktiske utgiftene, verken mer eller mindre. I selvkost-prinsippet er det imidlertid lov til å sette av penger til fremtidige investeringer, hvor investeringskostnaden selvsagt skal legges inn som en budsjettberegning. Størrelsen på VA-gebyret i den enkelte kommune er således direkte relatert til de faktiske kostnadene det er knyttet til vannforsyning og avløpshåndtering - dette VIL variere avhengig av fysiske forhold i hver kommune. Eks, trengs det avansert vannbehandling for å få et hygienisk tilfredsstillende drikkevann vil det koste mer enn dersom det finnes en god vannkilde som trenger minimal behandling. Kan man forsyne abonnenentene basert på selvfall vil det være billigere enn dersom man trenger å pumpe det. Har man en god resipient for avløpsvannet krever dette mindre behandling enn dersom man har en sårbar resipient osv. For enkleste måte å få oversikten på så ta kontakt med VA i din kommune, de fleste har nå gode nettsider som gir en god forklaring på gebyrene. Anonym poster: 79c6e7f67b338c2d24d85a83d3b87600
Gjest Badabing Skrevet 19. desember 2012 #7 Skrevet 19. desember 2012 Vi har fått førsteavlesning denne måneden, og det funker egentlig omtrent som strømregningen. Man leser av hvor mye man har brukt, sender inn dette og betaler deretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå