Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Jeg syns det er så pinlig å måtte be om å få tilbake penger venner skylder meg at jeg helst ikke vil be om dette. Det beste er jo om pengene kommer tilbake uten å måtte "mase.." Nå lurer jeg på hvordan jeg skal henvende meg til en venninne angående penger.... Vi har vært endel sammen ute for å spise de siste ukene. (før det var det veldig lenge siden sist) Første gang var vi tre stk, og jeg hadde brukt klart minst penger. Både fordi jeg følte jeg hadde litt dårlig råd, og fordi jeg ikke var helt frisk (ikke orket spise/drikke så mye). De andre foreslo å dele på tre, og jeg gadd ikke si noe på det. Vil jo ikke være smålig heller! Uken etter var vi ute igjen, og da tok jeg hele restaurantregningen hennes, da hun plutselig måtte løpe fra restauranten, og ikke hadde tid til å vente på regningen. Det var snakk om endel penger. Hun spurte meg dagen etter hvor mye hun skyldte og fikk svar på dette. Så spiste vi middag med våre samboere i etpar uker etter dette. Min samboer og jeg spiste mindre enn dem, og drakk langt mindre. Mannen min kjørte og drakk bare vann, mens de drakk konjakker osv.Jeg hadde regnet med at min venninne ville bruke denne anledningen til å betale tilbake det hun skyldte meg. Men i stedet foreslo de å dele regningen på to, selvom samboern min og jeg da ville kommet svært dårlig ut av det. Samboern min og jeg ville heller regne ut hvor mye hvert par skulle betale, og vi endte opp med å bha spist/drukket for ca halvparten av dem... Nå er det felles julebord snart, og jeg vil egentlig gjerne ha tilbake det jeg la ut for min venninne den gangen jeg tok hele regningen. Tenker ikke nevne andre episoder for henne, men vil helst ikke virke smålig. En ting er at man ofte kan dele på to, og at ting vil gå opp i opp i det lange løp, men jeg har litt dårlig råd denne høsten, og trenger egentlig det hun skylder. Er jeg smålig? Er det greit å be om å få tilbake det hun skylder. (endel hundre kroner..?). Hvordan sier jeg fra i tilfelle..?
Gjest Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Kan du ikke bare sende henne en sms. "Hei! Anngående den resturantregningen som du ikke hadde tid til å vente på så hadde jeg satt pris på om du overførte kr... til min konto nr..... Du vet, det er snart jul her i stua også. Klem. TS" 8
Gjest LineaAlba Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 «hei. Trenger de pengene jeg la ut for deg. Kan du sette over til kontonummer bla bla bla?» Du er ikke smålig og det er sløvt og flaut å være den som aldri betaler tilbake. 7
miaw Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Jeg syntes det er en dårlig løsning det å dele regningen på 2. Det er jo veldig urettferdig. Greit nok at man ikke skal være smålig, men ærlig talt. Det skal da vel ikke gå utover deg at de drikker rikelig med drikke. De tjener på det og du taper på det. Jeg sier alltid nei til å dele regningen, med mindre det er kjæreste, nære venner eller familie. Ellers så syntes jeg du skal si ifra med en gang, om at hun skylder deg penger. 6
Ferny Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Kanskje hun har litt bedre råd enn deg, og tenker litt mindre over pengebruken. Og ang. det hun skylder deg, så kan hun jo rett og slett ha glemt det? Jeg ville bare sendt en melding a la - "hei, kom akkurat på den resturantregningen jeg la ut for deg, gidder du overføre nå som vi begge husker på det? lager julegavebudsjett her, ser litt stramt ut... " eller noe i den duren. Ingen grunn til å lage dårlig stemning. Men vær tydelig på at du har lite penger i perioder der du har lite penger. Så slipper du det der. Som studenter er jeg og vennene mine blakke i tide og utide. Ikke alle som er så flinke på det der... 1
fresia Skrevet 18. desember 2012 #6 Skrevet 18. desember 2012 selvfølgelig er det greit å be om å få tilbake de pengene hun skylder deg. er jo helt ute å foreslå å dele regningen på to når det er tydelig at den ene parten har spist/drukket for laangt mer enn den andre! ville nok sendt en sms med kontonummer ja, sånn at hun ikke har noen grunn til å ikke overføre pengene. bare vær ærlig om at du trenger de pengene nå
Inx Skrevet 18. desember 2012 #7 Skrevet 18. desember 2012 Hun forstår det helt sikkert når du forklarer det... Og jeg vet at spist er spist, men om du/dere har det litt trangt denne høste hvorfor gå så mye på restaurant? 1
Gjest Miranda2011 Skrevet 18. desember 2012 #8 Skrevet 18. desember 2012 Jeg syns det er så pinlig å måtte be om å få tilbake penger venner skylder meg at jeg helst ikke vil be om dette. Det beste er jo om pengene kommer tilbake uten å måtte "mase.." Nå lurer jeg på hvordan jeg skal henvende meg til en venninne angående penger.... Vi har vært endel sammen ute for å spise de siste ukene. (før det var det veldig lenge siden sist) Første gang var vi tre stk, og jeg hadde brukt klart minst penger. Både fordi jeg følte jeg hadde litt dårlig råd, og fordi jeg ikke var helt frisk (ikke orket spise/drikke så mye). De andre foreslo å dele på tre, og jeg gadd ikke si noe på det. Vil jo ikke være smålig heller! Uken etter var vi ute igjen, og da tok jeg hele restaurantregningen hennes, da hun plutselig måtte løpe fra restauranten, og ikke hadde tid til å vente på regningen. Det var snakk om endel penger. Hun spurte meg dagen etter hvor mye hun skyldte og fikk svar på dette. Så spiste vi middag med våre samboere i etpar uker etter dette. Min samboer og jeg spiste mindre enn dem, og drakk langt mindre. Mannen min kjørte og drakk bare vann, mens de drakk konjakker osv.Jeg hadde regnet med at min venninne ville bruke denne anledningen til å betale tilbake det hun skyldte meg. Men i stedet foreslo de å dele regningen på to, selvom samboern min og jeg da ville kommet svært dårlig ut av det. Samboern min og jeg ville heller regne ut hvor mye hvert par skulle betale, og vi endte opp med å bha spist/drukket for ca halvparten av dem... Nå er det felles julebord snart, og jeg vil egentlig gjerne ha tilbake det jeg la ut for min venninne den gangen jeg tok hele regningen. Tenker ikke nevne andre episoder for henne, men vil helst ikke virke smålig. En ting er at man ofte kan dele på to, og at ting vil gå opp i opp i det lange løp, men jeg har litt dårlig råd denne høsten, og trenger egentlig det hun skylder. Er jeg smålig? Er det greit å be om å få tilbake det hun skylder. (endel hundre kroner..?). Hvordan sier jeg fra i tilfelle..? Men hvorfor dele på to? Neste gang betaler dere hver for dere. Og nei, det er ikke flaut å be om å få pengene tilbake 2
Singha Skrevet 18. desember 2012 #10 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Ikke lån bort penger til venner om du ikke kan avse dem. Endret 18. desember 2012 av Singha
Elizia Skrevet 18. desember 2012 #11 Skrevet 18. desember 2012 Det å dele regningen på to er en uting, spesielt i de tilfellene der den ene har drukket/spist for mere enn den andre. Merkelig nok er det som oftest den/den som har spist for mest som foreslår dette..... Vedr at hun enda ikke har betalt deg: send på henne en enkel sms som de over foreslår. Hun har sikkert glemt det (eller håper at du har glemt...) Uansett: hun kommer nok til å bli flau og betale deg tilbake. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. desember 2012 #12 Skrevet 18. desember 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor mange skal legge til "Er litt trangt for tiden" eller lignende for å få tilbake penger man faktisk har lagt ut for noen, jeg Jeg hadde spurt om penger, og neste gang hadde jeg latt være å spandere, gi penger. Gjentok spørsmålet seg, og problemet med å få tilbake penger, så hadde jeg vurdert vennskapet. 2
frøkna Skrevet 18. desember 2012 #13 Skrevet 18. desember 2012 Best å ikke utsette det! Bare gjør det med en gang! Fra erfaring så virker det som om noen tror at de man skylder penger "glemmer" det om de bare venter det ut.. Dette ødelegger vennskap..
Karenina Skrevet 18. desember 2012 #14 Skrevet 18. desember 2012 Bare send henne en melding og spør om de pengene Jeg vet av egen erfaring at jeg er så vanvittig distrè av og til, og rett og slett glemmer om jeg har skyldt penger, noe jeg hater. Så om jeg får en melding med påminnelse blir jeg sjeleglad, for da får jeg i det minste sjansen til å gjøre opp for meg 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #15 Skrevet 18. desember 2012 Vi deler alltid regningen fordi vi som regel alle drikker alkohol, og det er ingen 'grønn salat vs. hummer'-situasjoner og da blir det små forskjeller, i tillegg til at vi alle har romslig økonomi. Men jeg reagerer overhodet ikke på folk som vil betale for det de spiser. Uansett, det å be om penger noen har lånt og som de allerede har sagt de skal betale tilbake (ikke at de trenger å si det, det er en selvfølge når man legger ut for noen i en slik situasjon) er det ikke flaut å be om å få tilbake. Jeg synes også det er ukomfortabelt å spør, men det er bare noe personlig, det er ikke flaut! Det som er flaut er jo at folk stikker fra regningen uten å sporenstreks neste morgen når de våkner overføre penger i nettbanken med en gang, eventuelt aktivt stikke innom med penger samme uke. Det er det som er pinlig, ikke å be om sine egne penger igjen. Anonym poster: 5bf5689adc9640af1c60594f7857700e
Gjest Sága Grotesque Skrevet 18. desember 2012 #16 Skrevet 18. desember 2012 Send henne en melding eller noe lignende. Jeg er veldig distré sånn, må nærmest ha ting skriftlig om jeg skal huske hvorvidt jeg har gitt/fått tilbake eller ikke, og da blir jeg superglad om noen minner meg på det slik at jeg får det unnagjort. 1
Gjest Penny Skrevet 18. desember 2012 #17 Skrevet 18. desember 2012 Åhh, jeg hadde det helt likt med en veninne. Men dette hadde pågått over flere år. Og det ble faktisk snakk om flere tusen etterhvert. Det var alltid slik at jeg betalte og la ut, til og med min samboer har lagt ut for henne ved noen anledninger. Hun tok i tillegg bruk kostbare, nye ting (som var mitt) helt uten å spørre meg og beholdt det som sitt eget. I tillegg var det alltid slik at jeg gjorde henne tjenester, gjerne store tjenester og fikk ingen ting tilbake. Og de gangene hun gjorde meg en tjeneste eller la ut noe for meg, var jeg alltid snarlig med å betale tilbake, betale for bensin når hun kjørte ol. Eneste grunnen til at jeg ikke tok dette opp var fordi jeg rett og slett er veldig konfliktsky og syns det er ubehagelig. I tillegg hadde jeg ikke så dårlig råd at jeg MÅTTE ha pengene, selvom det selvsagt var surt og jeg tenkte en del på det, spesielt når jeg betalte henne tilbake for noe hun skylte meg når jeg visste at hun skylte meg langt mer. Jeg kjøpte til og med ting til henne(fra der jeg jobbet, som ble trukket fra lønnen min) uten at hun så mye som gadd å spørre hva det kostet og på toppen av dette tok hun i mot betaling for meg fra noen andre som hadde lånt noe som var mitt. På det sistnevnte hadde jeg vært veldig tydelig på at dersom noen skulle låne dette skulle jeg ha så og så mye for det, men fikk likevel aldri se de pengene. Til slutt ble det så mye at jeg bestemte meg for å be om få tilbake pengene hun i allefall hadde tatt i mot for meg samt for de tingene som tross alt hadde blitt trukket fra lønnen min(dette var jo egentlig bare en bitteliten del av hva hun faktisk skylte meg). Da KLIKKET hun og mente at dette skulle hun beholde for hun hadde tross alt gjort meg så mange tjenester, og jeg mptte se det som betaling for det. Hun ble såååå skuffet over dette da hun følte hun hadde gjort meg så mange tjenester, noe som var ganske lattelig. Ja, hun hadde gjort meg noen tjenester(men ikke i nærheten av hva vi egentlig hadde blitt enige om, ble ganske lurt der) og i tillegg hadde jeg som nevnt gjort henne langt flere tjenester, dette i tillegg over flere år. Disse tjenestene gjorde jeg uten å tenke på at hun skulle betale for det eller tenke at hun da skulle skylde meg noe, jeg gjorde det for å være snill, for å være en god venn og fordi jeg hadde lyst. Det eneste jeg ville ha igjen for var de situasjonene der hun faktisk lånte penger/jeg la ut for henne eller lignende. Vi har ikke snakket sammen siden dette og det er over ett år siden det skjedde, og vi har vært bestevenner siden barnehagen. Utrolig kjipt, men jeg kommer jo bedre ut av det uten henne. HUn er en selvsentrert person som ikke er spesielt omtenksom, og personer som behandler nære venner som det der kan rett og slett ikke kalles venner. Så ja, be om å få igjen pengene. Men vær obs på at det kan gå utover vennskapet. Enden på visen for min del ble at hun satte inn noen få hundrelapper på kontoen min, det tiltross for at jeg i tillegg nevnte en god del av det andre hun skylte meg (noe jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt til, men når hun først ble så sur for så lite, så slo jeg tilbake med MYE av det andre også) Vi snakker altså flere tusen her som jeg ikke hadde tenkt til å nevne en gang, så jeg kan ikke kalles spesielt gjerrig. Nå låner jeg mer eller mindre ikke ut penger mer, og setter stor pris på de jeg vet er like nøye som meg til å betale tilbake. For de finnes, heldigvis.
Steinar40 Skrevet 19. desember 2012 #18 Skrevet 19. desember 2012 [...] Nå låner jeg mer eller mindre ikke ut penger mer, og setter stor pris på de jeg vet er like nøye som meg til å betale tilbake. For de finnes, heldigvis. Det eneste fornuftige.
Singha Skrevet 19. desember 2012 #19 Skrevet 19. desember 2012 ... Et velment tips: Bruk avsnitt når du skriver lengre tekster. Gjør det lettere å lese og øker garantert antall personer som faktisk leser det.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #20 Skrevet 19. desember 2012 Det er ingenting galt i å si ifra at du har dårlig råd, og pent be om få pengene som hun skylder deg. Det som derimot er flaut, er å låne penger og "glemme" at en har lånt.. Anonym poster: 44034c7f4e7ba10303033e3a23895db3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå