Gå til innhold

Studere på høgskole/universitet, men da må jeg (vi) flytte-råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil fra høsten av studere på universitet eller høgskole. Hva jeg skal studere har jeg ikke bestemt meg for enda, men det kan kanskje være greit å ta et årsstudium i føste omgang.

Nå har det seg slik at jeg er 20 år, har samboer (han er 24 og har utdannelse) og vi bor på et lite tettsted i Troms. Det er helt forferdelig å bo her. Samtidig så har vi alt av familie rundt oss her, og det er ganske vanskelig å flytte fra dem.

Nå har vi imidlertid funnet ut at hvis vi skal komme oss videre i livet, så må vi flytte.

Vi er begge avholds, og er ikke glad i å feste osv. Finnes det noen miljøer i dette landet hvor ikke alt dreier seg om festing og fylla hver helg?

Rusmisbruk osv er det jo over alt, men finnes det ingen steder hvor man slipper å møte dette hver eneste dag?

I tillegg så sliter jeg psykisk med sosial angst, spiseforstyrrelser og depresjon, noe som gjør det hele litt mer vanskelig enn det ville vært i utgangspunktet. (både mtp skole, og flytting)

Da er mitt spørsmål til dere, vet dere om plasser som som kan komme i nærheten av disse "ønskene" mine for boplass, der det også er mulig å ta utdannelse? evt bare prøve et år og se om det passer for oss...

Alle svar mottas med stoor takk!

Anonym poster: 236826dc39c0b208c53fe0dd46134ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daenerys

Du velger jo selv om du vil delta på fester hver helg eller ikke. De aller fleste jeg studerte med var ikke på fest hver helg :) De fleste var med på en del rundt semesterstart, men omtrent halvparten var ikke med på fadder-opplegget.

Jeg tror det kommer veldig an på hvilket studie du velger, rett og slett. Noen studier er mer kjent for fest-kultur enn andre.

Dette var i Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du/dere bør studere i en av de store studentbyene. Der finner man mange ulike mennesker og kan selv velge hvem man vil henge med.

Det arrangeres rusfrie fadderuker og det finnes mange rusfrie aktiviteter man kan være med på som f.eks. KRIK.

Mange studenter er i samme situasjon som deg med tanke på at det er et helt nytt sted, slik at studenter er generelt mer åpne for å treffe nye mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg studerer i Oslo, men er sjelden ute på byen. tror det kommer an på klassemiljø osv. hvis alle i klassen er ute sammen hver helg blir man jo litt utenfor om man er den som sitter igjen hjemme. vi har i hvertfall ikke den festkulturen/press i klassen vår. siden dere kommer fra Troms, er ikke Tromsø et godt alternativ da? de har jo universitet, så hvis studiet ditt finnes der passer det jo bra. da bor dere jo ikke så langt fra familiene deres heller. ellers vil jeg anbefale Kristiansand - en utrolig koselig by å bo i. det er en liten og oversiktlig by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Halden, ser ingenting til rus (Jeg bor ikke i Halden, men tror ikke det er så mye av det der generelt), jeg er ikke med å feste i det hele tatt og ser heller ikke så mye av det (hvertfall ikke på studiet mitt).

Vil tro det er noe ala det samme på de "større" stedene, om ikke overalt.

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer veldig an på studiet du velger som mange over har nevnt. På studiet mitt er det ikke så mye festing, tror ikke jeg har vært ute siden september. Under fadderuka var det også et skikkelig opplegg med aktiviteter på dagtid og fest i helgene. Var mange som ikke drakk på disse festene, så jeg opplevde ikke noe press. Det var også veldig vektlagt at det ikke skulle være noe drikkpress.

Med tanke på rusmisbruk, kan det være lurt å tenke på hvor i byen du flytter. Selv bor jeg i Trondheim, og det er enkelte deler av byen som er mer freaky enn andre. Jeg bor litt utenfor sentrum og merker ikke noe til rusmisbruk. Kan kanskje med tanke på dette være lurt å flytte til en by dere kjenner litt til? Tenkte også på at kanskje Tromsø kunne være et alternativ for dere, hvis dere helst vil bo nærmest mulig familien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristiansand er passe rolig og ufarlig. Hvorvidt du kan få god behandling for spiseforstyrrelser og depresjoner der sammenlignet med andre steder vet jeg ikke. Hvis du sliter så psykisk kan jo alle steder ende dårlig, men jeg ser ingen grunn til at dere ikke kan trives der. Utrolig fint om sommeren, og generelt veldig koselig. Nå vet jeg ikke hva du vil studere, ville heller begynt på en bachelor hvis jeg var deg.

Anonym poster: 939c80e4e9b6ee1643aa7820c8677792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg vil fra høsten av studere på universitet eller høgskole. Hva jeg skal studere har jeg ikke bestemt meg for enda, men det kan kanskje være greit å ta et årsstudium i føste omgang.

Nå har det seg slik at jeg er 20 år, har samboer (han er 24 og har utdannelse) og vi bor på et lite tettsted i Troms. Det er helt forferdelig å bo her. Samtidig så har vi alt av familie rundt oss her, og det er ganske vanskelig å flytte fra dem.

Nå har vi imidlertid funnet ut at hvis vi skal komme oss videre i livet, så må vi flytte.

Vi er begge avholds, og er ikke glad i å feste osv. Finnes det noen miljøer i dette landet hvor ikke alt dreier seg om festing og fylla hver helg?

Rusmisbruk osv er det jo over alt, men finnes det ingen steder hvor man slipper å møte dette hver eneste dag?

I tillegg så sliter jeg psykisk med sosial angst, spiseforstyrrelser og depresjon, noe som gjør det hele litt mer vanskelig enn det ville vært i utgangspunktet. (både mtp skole, og flytting)

Da er mitt spørsmål til dere, vet dere om plasser som som kan komme i nærheten av disse "ønskene" mine for boplass, der det også er mulig å ta utdannelse? evt bare prøve et år og se om det passer for oss...

Alle svar mottas med stoor takk!

slippe festing som student? hahahahahahahahahahaha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det et stort støttesystem ved skolen min med psykolog og tilrettelegging og alt som trengs. Sliter selv med ting du har nevnt, men det går helt fint for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Trondheim, og synes det er veldig fint. Jeg harvenner som drikker og venner som er avholds og alle trives i byen. Det er alltid mye snakk om drikkepress i fadderuka, men selv merket jeg ikkeså mye til det selv om linjeforeningen som arrangerte legger opp til en deldrikking ellers i året.

Det er stadig mer fokus på edru aktiviteter, så du trenger ikke bekymre deg. Dessuten er det bare å velge å ikke være med på de arrangementene hvor det drikkes! Du blir ikke viggo venneløs av den grunn, og det finnes MASSE aktiviteter hvor drikking ikke er i fokus.

Noen fulle mennesker må du dog regne med å se hvis du skal studere. Men de er ikke farlige og vil deg ikke vondt, deter bare å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Tror jeg må finne ut hvilke tilbud det er ved de forskjellige skolene, også finne en plass som kanskje passer oss. Sambo må jo også ha mulighet til å få seg jobb innen sitt yrke.

KaDust: Har tenkt på Halden noen ganger, tusen takk for tips om at de har gode tilbud ifht de tingene jeg sliter med. Det har ganske mye å si i tilfelle man har behov for tilrettelegging:) Tusen takk.

BettyBoop: Hva er det som er så morsomt med at man ikke ønsker å feste som student?! Utdyp gjerne, slik at jeg bedre kan forstå kommentaren din...

Surriball: Jeg tror overhode ikke at de som er fulle er farlige eller vil meg vondt. Men noen mennesker (regner med at jeg ikke er alene) har hatt dårlige erfaringer med enten familiemedlemmer, samboere eller lignenede med alkoholproblemer. Derav mitt "problem" med alkohol...

Skal ikke gå inn på hva jeg har opplevd, men kan si så mye som at det stod mellom liv og død. (Nei, det var ikke jeg som var full)

Uansett, så må jeg takke for erfaringene du deler med meg :) Er ikke redd for å bli viggo venneløs, klarer meg uten venner per dags dato :) selv om det ikke er en veldig optimal situasjon :)

Trondheim har alltid vært et alternativ, samme med bodø. (imidlertid hørt at det er et utbredt narkotika miljø der)

Men nå finnes det jo narkotika miljøer over alt:)

Del gjerne flere erfaringer :) Det mottas med takk :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Ås og universitetet der! Det er et "tettsted" like utenfor Oslo, så du kan kombinere by- og bondeliv. Studentsamfunnet er lite og intimt. Det er selvsagt de som fester hver helg, men det er ikke en stor greie her i Ås. Vi har mange klubber og foreninger som driver med alle salgs sysler og aktiviteter. Det finnes altså massevis å gjøre som ikke innbefatter alkohol. Annen rus har jeg aldri lagt merke til her. Mange av studentene er opptatte av miljø, friluft og slike ting, det er gode turmuligheter her, men det er selvsagt ikke et krav at du er et friluftsmenneske.

Det er også godt tilrettelagt for at studenter skal føle seg hjemme og ivaretatt, og jeg mener at vi har et godt støtteapparat. Har selv slitt med depresjon og angst og har blitt veldig godt møtt av alle som jobber her.

Jeg vil helt klart anbefale at du ser på linjene du kan velge mellom!

Anonym poster: df59901755ffe0bec11c9c61f327d074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Ås og universitetet der! Det er et "tettsted" like utenfor Oslo, så du kan kombinere by- og bondeliv. Studentsamfunnet er lite og intimt. Det er selvsagt de som fester hver helg, men det er ikke en stor greie her i Ås. Vi har mange klubber og foreninger som driver med alle salgs sysler og aktiviteter. Det finnes altså massevis å gjøre som ikke innbefatter alkohol. Annen rus har jeg aldri lagt merke til her. Mange av studentene er opptatte av miljø, friluft og slike ting, det er gode turmuligheter her, men det er selvsagt ikke et krav at du er et friluftsmenneske.

Det er også godt tilrettelagt for at studenter skal føle seg hjemme og ivaretatt, og jeg mener at vi har et godt støtteapparat. Har selv slitt med depresjon og angst og har blitt veldig godt møtt av alle som jobber her.

Jeg vil helt klart anbefale at du ser på linjene du kan velge mellom!

Anonym poster: df59901755ffe0bec11c9c61f327d074

Mulig dere ikke så mye av rus ved universitetet, men som oppvokst og gått vgs der så vet jeg at det er mye dritt i Ås. Men de holder seg for seg selv som regel. :)

Anonym poster: b40404a0a7531de75b46a87f363dc17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst syns jeg du bør finne noen steder du kunne tenkt deg å flytte til, som har studiet du ønsker å gå, og som samtidig samboeren din kan trives i. Bare det kan jo være en utfordring i seg selv. Det er jo ikke sååå mange byer i Norge å velge mellom. Siden dere allerede bor i Troms, er Tromsø kanskje et naturlig valg? De har jo det meste av studier, og er samtidig ikke såå stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd oss i Tromsø tidligere, og begge likte seg ikke noe særlig der... Satser på å finne en annen plass å flytte til :) Har jo enda et halvt år på oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har budd i Bergen i 3,5 år, har aldri opplevd drikkepress/festpress...Drikk ikkje sjølv, og har aldri vore på noke fest her i byen...Kjem du hit kan du få bli vennen min, så kan du vere edru i lag med meg og mine vennar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har budd i Bergen i 3,5 år, har aldri opplevd drikkepress/festpress...Drikk ikkje sjølv, og har aldri vore på noke fest her i byen...Kjem du hit kan du få bli vennen min, så kan du vere edru i lag med meg og mine vennar :)

Bergen har også et enormt kristent samfunn, kanskje derfor det ikke er så stort drikkepress? Så og si de fleste jeg vet om som bor i Bergen er kristen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen har også et enormt kristent samfunn, kanskje derfor det ikke er så stort drikkepress? Så og si de fleste jeg vet om som bor i Bergen er kristen :fnise:

Ser ikkje bort i frå det nei ;) Har du merka at det er det, eller berre kjenner du mange kristne i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...