Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er i forhold og har særkullsbarn. Hvordan har dere gjort det med fordeling og arv? Har dere noen avtale på hva som skal skje med hus og innbo den dagen en av dere blir enke/enkemann?

Anonym poster: c735c56676a673737a15abab560601fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gjensidig livsforsikring som gjør at vi kan kjøpe ut hverandres særkullsbarn. Vi har også testamente som gir gjenlevende rett på den frie 1/3 av arven. Må finne ut hvordan man gjør det med arv man selv mottar, for det som kommer fra min side skal jo da gå til mitt barn og vårt felles barn, det samme gjelder arv fra hans side (altså, det skal til hans barn).

• Liker 1
Skrevet

Vi har gjensidig livsforsikring som gjør at vi kan kjøpe ut hverandres særkullsbarn. Vi har også testamente som gir gjenlevende rett på den frie 1/3 av arven. Må finne ut hvordan man gjør det med arv man selv mottar, for det som kommer fra min side skal jo da gå til mitt barn og vårt felles barn, det samme gjelder arv fra hans side (altså, det skal til hans barn).

Takk for svar :)

Vi har ingen avtale, men er gift. Hvor detaljert må en slik avtale være? Hva med innbo?

Jeg tenker på hvordan fordelingen skjer den dagen man må dele med barna. Er det slik at de bare kan komme å plukke med seg inventar? Må jeg bevise hva som faktisk er mine private eiendeler, det jeg har kjøpt, det vi har kjøpt sammen, det jeg har fått av min familie, osv....?

Eller kan de teoretisk sett ta et service jeg har arvet etter min bestemor så lenge det ikke foreligger avtale eller at den ikke er detajlert nok?

Dette er jo noe man har lyst å unngå den dagen man sitter igjen som enke/enkemann og har nok med sorgen.

Anonym poster: c735c56676a673737a15abab560601fa

Skrevet

Jeg tenker på hvordan fordelingen skjer den dagen man må dele med barna. Er det slik at de bare kan komme å plukke med seg inventar? Må jeg bevise hva som faktisk er mine private eiendeler, det jeg har kjøpt, det vi har kjøpt sammen, det jeg har fått av min familie, osv....?

Eller kan de teoretisk sett ta et service jeg har arvet etter min bestemor så lenge det ikke foreligger avtale eller at den ikke er detajlert nok?

Nei. Barna hans kan ikke bare komme og forsyne seg av det de ønsker. Husk på at før arven fordeles, må formuen din og hans deles, og ting du har brakt inn i ekteskapet, er ditt sitt alene. De verdiene som skal likedeles, er de verdiene du og han har skapt mens dere har vært gift. Det hver av dere hadde før dere giftet dere og ting dere har arvet eller fått i gave mens dere var gift, skal ikke likedeles.

Når det er avklart hva som er hans og hva som er ditt, så begynner man på arveoppgjøret. Det vil si fordelingen av hans formue, og der arver jo du 1/4-del.

Ved fordelingen skal man legge til grunn markedsverdien av eiendelene, og brukte møbler og annet innbo har svært lav omsetningsverdi, og hans barn, som nok er i 60-årene når han dør, er vel lite interessert i å overta møbler og innbo. De vil vel ha cash. Så det er verdien av den faste eiendommen som er mest interessant - ikke inventaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...