Gå til innhold

Arvet 300 000 - hvor plassere pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har nylig arvet 300 000 etter en avdød slektning. Jeg er ung student og har egentlig ikke satt meg inn i ulike sparemuligheter. Lurer derfor på om noen av dere har tanker om hvordan det er best å spare disse pengene? Jeg jobber ikke ved siden av studiene for tiden så ser ikke helt fordelen med BSU (pga. at jeg ikke skatter). Er det best å bare ha dem på en høyrente sparekonto? Jeg vil spare dem i minst 2-3 år for så å (sannsynligvis) bruke dem som egenkapital i forbindelse med boliglån.

Anonym poster: 850334b521e07806ed961cedc9962c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kjøpt 30 paller med snus, for å hamstre til forbudet setter inn(Jeg regner med det skjer - hver gang jeg har funnet noe jeg virkelig brenner for i livet, så forsvinner det).

..kanskje jeg ikke har så mye fornuftig å komme med her. Men jeg har ikke kjempestor tro på fondene bankene skryter så mye av. Kanskje du skulle satt 2/3-deler på en konto med høyeste renten du klarer å oppdrive, og resten på fond?

Skrevet

KHm, sparekonto, kanskje?

Herregud, for noen spm.

Anonym poster: 04f6f19b5a10627e63f912cceba9557d

Skrevet

Topprente.no er vel de som pr dags dato tilbyr høyest rente på sparekonto. Nordax er hakket over, men beløpsgrense, og litt kronglete uttak.

Anonym poster: be545cac3e1fbe52a70c9d36a3431794

Skrevet

Mulig jeg er helt på viddene her, men du må skatte på renteinntekter? 28% ? Isåfall burde du sette såpass over på BSU at du får skattefradraget for det?

Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

Anonym poster: 512a0225dd8d0420239e85e5132655d5

Skrevet

Du kan sette dem inn på min konto :blomst:

• Liker 3
Skrevet

Renteinntektene er ikke høye nok til at det utløser skatt, så sett dem på en høyrentekonto og kjøp bolig så snart du tror du skal bo samme sted i mer enn 3-4 år. Fond er ganske risikabelt med så kort tidshorisont.

Anonym poster: 5bf797683822f9b33e3d77803ca8be2d

Skrevet

Tusen takk til dere som har kommet med konstruktive svar. Skal undersøke litt til men nå har jeg noen ideer.

jeg er forresten 22 år.

Skrevet

KHm, sparekonto, kanskje?

Herregud, for noen spm.

Anonym poster: 04f6f19b5a10627e63f912cceba9557d

Herregud, for noen svar.

• Liker 2
Skrevet

du kan jo makse ut BSU-kontoen? er jo "bare" plass til 150.000 (?) der så :)

Skrevet (endret)

Med så kort tidshorisont ville jeg satt dem på sparekonto. Det er for risiko med aksjer/fond for evt minimal høyere avkastning. Velg den med absolutt best rente, ikke vær lojal mot dagligbanken din nødvendigvis. Du kan få tilbud om å binde renta, men ikke gjør det på hele beløpet i såfall. La f eks 50 000 stå til flytende rente, sånn at du kan flytte over til BSU om du begynner å jobbe.

Du kan finne beste sparerente på finansportalens sider om innskudd. Tast inn beløpet, alder og om du er student. Da vil du få en oversikt over de beste bankene. Pdd er det best rente på BSU (som jo ikke er aktuelt for deg) og fastrente.

link

Endret av flickan
  • Liker 1
Gjest Gjest_drømmer4livet
Skrevet

har du ikke leilighet,så invister i det nå.... boligprisene er lavere på vinteren enn sommeren. pengene ligger der.

Skrevet (endret)

Jeg hadde kjøpt 30 paller med snus, for å hamstre til forbudet setter inn(Jeg regner med det skjer - hver gang jeg har funnet noe jeg virkelig brenner for i livet, så forsvinner det).

..kanskje jeg ikke har så mye fornuftig å komme med her. Men jeg har ikke kjempestor tro på fondene bankene skryter så mye av. Kanskje du skulle satt 2/3-deler på en konto med høyeste renten du klarer å oppdrive, og resten på fond?

:skratte: Endret av Evilposelos
Skrevet

du kan jo makse ut BSU-kontoen? er jo "bare" plass til 150.000 (?) der så :)

Det går ikke nei. Max sparebeløp på BSU er 20.000 i året, og om man sparer når man ikke tjener nok taper man masse penger (skattefradrag på 20% i året)

• Liker 1
Skrevet

har du ikke leilighet,så invister i det nå.... boligprisene er lavere på vinteren enn sommeren. pengene ligger der.

Det mindre kjøp og salg om vinteren, og prisene er lavere nå enn neste sommer ja, men boligprisene er ikke lavere nå enn sist sommer (i byer og pressa områder). Januar og februar bruker å ha en god stigning, på lik linje som juli og august.

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe leilighet nå, da du må ha avdragsfrihet. Kravene til dette skjerpes inn, t.o.m folk som har det nå er ikke sikret å få fortsette med det fra neste år. Det er nettopp det at folk som ikke har råd til å kjøpe bolig og gjør det likevel, som presser prisene opp og bidrar til denne mye omtalte bobla. Gjeldsgraden stiger, og det er ille når folk ikke har penger til å betale det tilbake etter normert løp.

Anonym poster: 62572e7fe1c6f39d4f03a2d0c12a3bf0

• Liker 2
Skrevet

Mulig jeg er helt på viddene her, men du må skatte på renteinntekter? 28% ? Isåfall burde du sette såpass over på BSU at du får skattefradraget for det?

?? Hva i all verden snakker du om her?

Skrevet

Med så kort tidshorisont ville jeg satt dem på sparekonto.

What she said.

Skrevet

?? Hva i all verden snakker du om her?

Jeg hadde midlertidig hjerneblockout og tenkte ikke. Altså hun betaler ikke skatt fordi hun har så liten inntekt. Tenkte på renteinntekter som skattepliktige, men det er jo selvsagt for lite til at hun betaler skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...