Gå til innhold

Treg utdrivningsrefleks? Skjønner ingenting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har vi slitt med ammingen. Melken har fram til nå kommet veldig fort, sånn at jeg har tenkt at jeg har kraftig utdrivningsrefleks. Melken spruter!

Men de siste dagene har det tatt veldig lang tid før den 'prikkende' følelsen kommer (det jeg antar er utdrivningsrefleksen og at melken begynner å renne)

Kanskje opp mot 5 min! Han blir veldig utålmodig og hele ammingen blir bare tull!

Jeg skjønner ikke når han er fornøyd, og hele greia blir bare gråting.

Men når melken først kommer, spruter det som før. Så det virker jo nesten som om jeg har treg og kraftig utdrivningsrefleks på en gang..? Er det i det hele tatt mulig? Hva kan jeg evt gjøre med det?

Har hørt at det finnes nesespray som kan hjelpe, men da er jeg redd for at sprutingen blir enda verre?

Anonym poster: 993352905cf06e9c49570b05670e529a

• Liker 1
Skrevet

Har det akkurat likt! Med første barn kom melka fort og "voldsomt" gjennom hele ammeperioden. Men denne gangen tar det laaang tid før den kommer (kom bare fort de første ukene før produksjonen justerte seg). Har nok noe med sugeteknikken å gjøre.

Jeg har ikke gjort noe med det, bare brukt ekstra lang tid på måltidene. For meg hjelper det å spenne brystmuskelen, da kommer det av en eller annen grunn fortere. Hadde et par måneder (rundt 5-6 måneders alder) der hun ikke hadde ro til å vente, og da ble det stort sett bare amming på natta i halvsøvne. Men da fikk hun fast føde også, så det var jo i grunnen ikke et stort problem. Annet enn for søvnen min.

Hvis det er slik at du føler at barnet ikke får nok mat, så ville jeg snakket med helsestasjonen/legen om sånn nesespray. Tror ikke sprutingen blir verre, for den påvirker vel ikke melkemengden. Vurderte spray jeg også, men ville vente å se om det ordnet seg. Og det gjorde det. Tar fremdeles lang tid, men hun godtar det nå og koser seg igjen med puppen (er nå 9 mnd).

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også plutselig fått sen utdrivning, det gjeldet særlig når det er litt lite melk. Har nesespray som jeg bruket når den lille blir for utolmodig, men klarer oss somregel uten.

Anonym poster: ada629dba4753f2af107120ba1663a57

Skrevet

Vet ikke om det hjelper i ditt tilfelle, men hos meg var det ufattelig effektivt at mannen strøk litt lett på bein eller armer eller hva som helst. Da slappet jeg tydeligvis litt av, og melka strømmet på.

Evnt så går det kanskje an å stimulere brystvortene litt før du legger til babyen?

Skrevet

Kan du ikke starte utdrivingen selv litt før du tar opp barnet? Jordmora mi foreslo å stryke seg litt på puppen/kose med den selv et par minutter før jeg i det hele tatt tok han opp (og jeg satt hele timen å holdt på å sprute ut i latter fordi mannen nok hadde tatt denne jobben med stor villighet...). Vet om ei som alltid måtte legge på en varm klut noen minuttet før, men hun hadde masse melk så det var ingen sammenheng der...

Skrevet

Her har det vært veldig effektivt å stryke kjærlig på lillegutt også. Titte ned på ham, bare la gode følelser strømme, smile litt. Og plutselig så strømmer melka også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...