AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Samboer og jeg er begge hundeelskere. Tidligere har vi hatt to hunder hver, og senere en hund felles. Nå har vi fått en Huskyvalp i hus. Den er tre måneder, og har enda ikke vært alene hjemme, dvs en av oss er alltid hjemme (jobber skift) eller så tar vi hunden med oss. Problemet er at hun blir så hyperaktiv og grensetestende hver gang jeg er alene med henne. Hun prøver å lure seg inn overalt, hoppe på gelenderet, tygge på ledninger, bite i juletreet. Ting hun normalt ikke gjør når han/begge/besøk er her! Da tar jeg henne vekk fra situasjonen og distraherer henne med en leke, etc. To sekunder senere er hun tilbake til en annen rampestrek, og jeg prøver da å distrahere henne med noe annet. Etter en stund alene sammen meg og henne blir hun så frustrert over å ikke få gjøre "ramp" at hun begynner å angripe meg. Når jeg prøver å korrigere henne med samme metode som mannen (legge henne på rygg, og lage au-au lyder - ettefulgt av ignorering) blir hun bare mer hissig og mer rampete. Når mannen kommer hjem er hun snill som et lam. Han har selv stått på verandaen og observert hvor mange rampestreker hun finner på når han er borte. Hunden får masse mosjon av oss begge, får leke masse med oss begge, men med mannen prøver hun ikke å pushe grensene hver gang han tar en pause! Jeg forstår ikke hvordan hunden er så naturlig godlynnet rundt han, men ikke meg. Jeg har virkelig prøvd å observere forskjeller i måten vi hånderer hunden på, men jeg finner ingen åpenbare. Hver dag prøver jeg å starte med blanke ark, men vi havner i slike situasjoner uansett. Det er en dårlig sirkel vi har kommet i. Hun utagerer mye når jeg er alene med henne, jeg må korrigere henne mye, hun blir frustrert over all korreksjonen og angriper meg. Hvordan skal jeg få hunden til å respektere meg likeverdig meg samboer? Anonym poster: df54e03fb6d3a6e20143904ea946db42
Rubies_ Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har hørt om og vært borti dette fenomenet flere ganger tidligere. Du syns kanskje det er rart, men tro meg, det er slettes ikke uvanlig. Hunder generelt har ofte mer respekt for menn, da de har en dypere stemme og ofte et helt annet, mer dominant vesen enn kvinner. Jeg syns ikke du skal fortvile. Det er tydelig at tispa har mer respekt for mannen din, og anser han som "eieren" som får gi ordre og bestemme. Og det er ikke så uvanlig at en hund har bare èn eier, på tross av at menneskene tror de "eier" hunden sammen og begge er eiere. Men som sagt, ikke fortvil, kanskje vil tispa alltid være mer underlegen mannen din enn deg, men denne oppførselen hun driver på med er typisk valpeoppførsel og den vil garantert forsvinne om du jobber og fortsetter å sette grenser for valpen. Hun er bare 3 mnd, og hun er langt fra voksen. Etter hvert blir hun roligere og roligere, og mindre opprørsk, også når mannen din er vekk. Bare fortsett som du gjør - å vise valpen at det den gjør ikke er akseptabel oppførsel. Selv om at du tror at valpen ikke forstår, kan det hende at den forstår ganske mye likevel. Det som kan hjelpe er at du tar deg av litt mer av oppdragelsen av hunden, også når mannen din er hjemme. Dersom det er mannen din som typisk irettesetter hunden og gir ordre, kan du prøve å ta over den rollen bittelitte grann sånn at valpen også anser deg som en lederperson.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har hørt om og vært borti dette fenomenet flere ganger tidligere. Du syns kanskje det er rart, men tro meg, det er slettes ikke uvanlig. Hunder generelt har ofte mer respekt for menn, da de har en dypere stemme og ofte et helt annet, mer dominant vesen enn kvinner. Jeg syns ikke du skal fortvile. Det er tydelig at tispa har mer respekt for mannen din, og anser han som "eieren" som får gi ordre og bestemme. Og det er ikke så uvanlig at en hund har bare èn eier, på tross av at menneskene tror de "eier" hunden sammen og begge er eiere. Men som sagt, ikke fortvil, kanskje vil tispa alltid være mer underlegen mannen din enn deg, men denne oppførselen hun driver på med er typisk valpeoppførsel og den vil garantert forsvinne om du jobber og fortsetter å sette grenser for valpen. Hun er bare 3 mnd, og hun er langt fra voksen. Etter hvert blir hun roligere og roligere, og mindre opprørsk, også når mannen din er vekk. Bare fortsett som du gjør - å vise valpen at det den gjør ikke er akseptabel oppførsel. Selv om at du tror at valpen ikke forstår, kan det hende at den forstår ganske mye likevel. Det som kan hjelpe er at du tar deg av litt mer av oppdragelsen av hunden, også når mannen din er hjemme. Dersom det er mannen din som typisk irettesetter hunden og gir ordre, kan du prøve å ta over den rollen bittelitte grann sånn at valpen også anser deg som en lederperson. Åh, tusen takk for utfyllende svar og råd. Angående det siste avsnittet kan jeg godt forsøke å irettesette hunden mer når mannen er hjemme. Akkurat nå er vel det 50:50. Men jeg føler jeg må irettesette hunden så ofte når jeg er alene, at hunden allerede trekker seg bort fra meg i helt andre situasjoner... Vil jo ikke ha en hund som skyr mammaen sin heller. Hva syns du forøverig om korreksjonsmetodene? Blir plutselig tvilsom på alt nå. Anonym poster: df54e03fb6d3a6e20143904ea946db42
Rubies_ Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Åh, tusen takk for utfyllende svar og råd. Angående det siste avsnittet kan jeg godt forsøke å irettesette hunden mer når mannen er hjemme. Akkurat nå er vel det 50:50. Men jeg føler jeg må irettesette hunden så ofte når jeg er alene, at hunden allerede trekker seg bort fra meg i helt andre situasjoner... Vil jo ikke ha en hund som skyr mammaen sin heller. Hva syns du forøverig om korreksjonsmetodene? Blir plutselig tvilsom på alt nå. Anonym poster: df54e03fb6d3a6e20143904ea946db42 Du må huske, selv om at jeg forstår at en hund kan være like høyt elsket som et barn, at det fortsatt er hund - et dyr. Og hunden trenger irettesettelse og oppdragelse nå, mens den fortsatt er valp og villig til å lære. Og kanskje særlig en såpass krevende rase som Huskyen. En hund som får riktig mengde oppdragelse, og samtidig det den trenger av kos og kjærlighet, vil ikke sky matmor fordi hun gir ordrer og ikke lar hunden spise av bordet. Det gjelder å finne balansen. Jeg syns det er veldig vanskelig å uttale meg om metodene du bruker. Det er veldig vanskelig å forstå det sånn over nett, skriftlig, akkurat hva du gjør. Selv om at du prøver å forklare, må jeg nesten se det med egne øyne for å vite akkurat hva du gjør. Det viktigste er riktignok å huske på energien man har og tonen man bruker når man irettesetter hunden. Hunden føler din energi, så er du stressa og lei, vil hunden merke det, og du endrer tonefallet på stemmen til en type "masestemme" i stedet for en kommando-stemme, noe som igjen fører til at hunden ikke gidder å lystre. Her må man gi èn kommando, være klar og tydelig i stemmen, og rose hunden masse med kos når den gjør som matmor sier.
Gjest Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Har du prøvd skikkelig pfykisk trening? Godbitsøk, tenkeleker o.l.? Det er en strålende måte å gjøre en valp sliten på, og gjør som oftest mye fortere hunden sliten enn fysisk aktivitet, som den heller ikke burde ha alt for mye av på den alderen! Men du sier at hun får mye mosjon og mye leking, kan der være for mye? Valper er gjerne med i nuet, men veldig mange er flinke på å overaktivisere så unge hunder. Bare en liten ting å huske på
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #6 Skrevet 18. desember 2012 Har du prøvd skikkelig pfykisk trening? Godbitsøk, tenkeleker o.l.? Det er en strålende måte å gjøre en valp sliten på, og gjør som oftest mye fortere hunden sliten enn fysisk aktivitet, som den heller ikke burde ha alt for mye av på den alderen! Men du sier at hun får mye mosjon og mye leking, kan der være for mye? Valper er gjerne med i nuet, men veldig mange er flinke på å overaktivisere så unge hunder. Bare en liten ting å huske på Vi har en sånn, som vi fester et tynt hundeben i, slik at det blir litt utfordring å få ut hele benet: http://www.google.com/search?q=kong+bone+dog+toy&hl=en&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9evQUJfnK6PkiwLEq4CQAw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=356#i=6 En slik ball-i-ball: http://www.google.com/search?q=ball+in+ball+dog+toy&hl=en&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=RezQUMrZE4eYiALN1YDwBg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=356#i=1 Samt flere leker som lager lyd når det bites. Altså at de har sånne inni: http://www.google.com/search?q=squeaky+toy+inserts&hl=en&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tOzQUMGsAe7FiwKJhIHICw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=356#i=0 Samt noen vanlige tau, baller, etc. Ikke alt ligger fremme oppi kista til enhver tid, vi rullerer litt. Hunden går normalt sett til kista og henter seg en leke, men ikke når jeg er hjemme - da er kun juletreet/ledningene/stolbena interessante. Tar gjerne imot tips på godbitsøk og tenkeleker! Har du noen linker? Og hvor mye aktivitet er for mye? Hunden er så hyper når jeg er alene med henne, ikke snakk om å sove, roe seg med en leke, etc.. Takk for all hjelp! Anonym poster: df54e03fb6d3a6e20143904ea946db42
Ruskemor Skrevet 18. desember 2012 #7 Skrevet 18. desember 2012 du har en valp på 3 måneder. De aller fleste valper er sånn. dere trenger heller ikke mosjonere valpen så mye, selv om den er aktiv og du sikkert mest sannsynligvis har lyst å "kvele" valpen til tider så kan sånne små søte iriterenes valper blir overstimulert av for mye tur. ta heller valpen med en tur til byen bare for å observere liver, stø godbiter på bakken i hagen eller stuen. Og så om noen måneder så kan du heller begynne å gå mere turer med hunden. kan også trøste deg med at du helt sikkert kan belage deg på å gå igjennom flere sånne perioder. Min hund har først nå roet seg og lag fra seg alle valpe/unghund faktene og han er 3 år Og så må du kose deg med valpen, blir det for mye så kan du jo kjøpe en kompostgrind å sette opp i stua eller noe sånn at hun må roe seg ned.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #8 Skrevet 18. desember 2012 du har en valp på 3 måneder. De aller fleste valper er sånn. dere trenger heller ikke mosjonere valpen så mye, selv om den er aktiv og du sikkert mest sannsynligvis har lyst å "kvele" valpen til tider så kan sånne små søte iriterenes valper blir overstimulert av for mye tur. ta heller valpen med en tur til byen bare for å observere liver, stø godbiter på bakken i hagen eller stuen. Og så om noen måneder så kan du heller begynne å gå mere turer med hunden. kan også trøste deg med at du helt sikkert kan belage deg på å gå igjennom flere sånne perioder. Min hund har først nå roet seg og lag fra seg alle valpe/unghund faktene og han er 3 år Og så må du kose deg med valpen, blir det for mye så kan du jo kjøpe en kompostgrind å sette opp i stua eller noe sånn at hun må roe seg ned. Takk for svar! Måten vi mosjonerer hunden på er at vi drar til eplehagen til svigers en time hver dag. Først utforsker hun hagen i ca. ti minutter. Så øver vi på "kom", plassering, lydiget, og belønnelse frem og tilbake mellom meg og samboer i ca. 20 minutter. Så får hun leke med de andre hundene (to rolige) i ca. femten minutter. Tisseturene er vel omtrent 300 meter rundt vårt eget hus, kanskje 10 ganger om dagen (hver gang hun signaliserer). Når hun var midre la hun seg ned etter 100 meter, og da tok vi henne selvfølgelig inn. Med/uten bånd avhenger av om hun er vilter eller ikke. Hva tenker du om mengden? Prøvde kompostgrind i halve stua i går så hun ikke skulle komme til juletreet. Hadde allerede korrigert henne flere ganger, med irritasjon og "angrep" som svar. Da spant hun i sirkler, og pep mye, prøvde å bite ledninger, etc., selv om jeg var inne i grinda med henne og prøvde å aktivisere med en leke. Samtidig var det vanskelig å lese om hun måtte på do når ikke hun fikk gått til døra. Iom at pottetreningen går helt suverent, er jeg redd for uhell om vi bruker grind. Kanskje kompostgrinda bør være mindre, og helt fri for rampemuligheter (ala den vi har på soverommet), men valpen gir helt klart uttrykk for å ikke trives i den om vi tar en kjapp dusj f.eks. Prøver å nyte hvert sekund med valpen, og hjertet mitt smeltet hver gang jeg ser på henne. Men vil bare gjøre det rette, så ikke hun angriper meg på dette viset som voksen. Anonym poster: df54e03fb6d3a6e20143904ea946db42
Ruskemor Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Takk for svar! Måten vi mosjonerer hunden på er at vi drar til eplehagen til svigers en time hver dag. Først utforsker hun hagen i ca. ti minutter. Så øver vi på "kom", plassering, lydiget, og belønnelse frem og tilbake mellom meg og samboer i ca. 20 minutter. Så får hun leke med de andre hundene (to rolige) i ca. femten minutter. Tisseturene er vel omtrent 300 meter rundt vårt eget hus, kanskje 10 ganger om dagen (hver gang hun signaliserer). Når hun var midre la hun seg ned etter 100 meter, og da tok vi henne selvfølgelig inn. Med/uten bånd avhenger av om hun er vilter eller ikke. Hva tenker du om mengden? Prøvde kompostgrind i halve stua i går så hun ikke skulle komme til juletreet. Hadde allerede korrigert henne flere ganger, med irritasjon og "angrep" som svar. Da spant hun i sirkler, og pep mye, prøvde å bite ledninger, etc., selv om jeg var inne i grinda med henne og prøvde å aktivisere med en leke. Samtidig var det vanskelig å lese om hun måtte på do når ikke hun fikk gått til døra. Iom at pottetreningen går helt suverent, er jeg redd for uhell om vi bruker grind. Kanskje kompostgrinda bør være mindre, og helt fri for rampemuligheter (ala den vi har på soverommet), men valpen gir helt klart uttrykk for å ikke trives i den om vi tar en kjapp dusj f.eks. Prøver å nyte hvert sekund med valpen, og hjertet mitt smeltet hver gang jeg ser på henne. Men vil bare gjøre det rette, så ikke hun angriper meg på dette viset som voksen. Anonym poster: df54e03fb6d3a6e20143904ea946db42 Jeg syntes det høres veldig greit ut i forhld til tur opplegget deres Hmm.. ikke enkelt. Husker selv at min hund var en ordentlig pøbel og det var slitsomt. Men det blir bedre Hun kommer helt sikkert ikke til å begynne å angripe når hun blir voksen, men hun kan fortsette å små bite og oppføre seg teit i en god del måneder til. Er hun glad i mat? ta en liten brusflaske og fyll på litt med endten forkuler eller noen annet godt og la henne få finne ut hvordan hun skal få det ut. vet ikke om du er inne på canis.no men det kan være noen fine svar og tips der inne. bare husk og ta ting med en liten klype salt for noen er veldig skarp når de svarer. lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå