Gå til innhold

ASTMA - noen med peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det har ikke jeg :-?

Har en datter på 15 mnd som jeg nå begynner å tror har fått astma. Hun hoster til hun spyr og er veldig tungpustet. Det piper og surkler i brystet hennes.

Hvordan finner man ut dette? Hun kan jo ikke ta noen pusteprøver. Kan en finne det ut vha blodprøver? Trenger bare å vite, neste gang jeg sitter på legekontoret.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Tror legen finner ut av det ved å lytte på brystet(lungene) hennes.

Skrevet

Fortell symptomene til legen du og han/ hun vet hvilke tester som skal taes.

Gjest Anonymous
Skrevet

sønnen min har hatt astma, han har vokst det fra seg nå.

Men da de fant ut dette lyttet legen på han, å så ble han sendt til barne avdelingen på sykehuset for flere undersøkelser der.

Ta kontakt med legen din og få han/henne til å undersøke barnet ditt.

Gjest Lady-M
Skrevet

Jeg har astmabronkitt. For å finne ut av det måtte legen lytte på brystet. Skulle egentlig tatt en løpetest, men trengte ikke det siden jeg hadde tydelige symptomer. Måtte også ta en test av lungevolum.

Bare få henne til legen slik at hun kan få medisin, det er veldig plagsomt å være tungpustet.

Skrevet

Astma kan ikke med sikkerhet påvises hos så små barn. og du vil sikkert ikke få respons fra din lege i første omgang. Men du kan vite at men mange bruker som en "tommelfingerregel" at dersom et barn har hatt luftveisinfeksjoner som bronkitt eller lungebetennelse etc. mer en tre ganger over de siste seks mnd. i tillegg til at de hoster mye, surkler som du sier og "piper" når de puster kan det være en indikasjon - i tillegg har astmatilere en spesiell lyd som leger hører ved hjelp av å lytte til lungene når barnet er syk.

Små barn får ofte innhalatorer i form av nubinette som er et "stålrør" med en maske i den ene enden og medisinen i den andre - dette skal barnet puste inn - her under, bricanyl, ventoline, pulmicort etc..

Ved virkning vil man da konkludere med at barnet har astme.

Ikke alle barn "vokser av seg" dette - faktisk vokser man ikke av seg astma. Men man kan i perioder være så frisk at man ikke behøver daglig medisinering. Svært mange får alikevel igjen sine problemer i voksen alder, og da har man "glemt" at man var plaget som barn..

Naaf.no har masse og nyttig informasjon.

ellers er det kjent at svært få allmenpraktiserende leger har begrep om astma i god nok grad - det er ofte opp til foreldre selv å sørge for behandling, oppfølging og tilbud til sine barn.

Ut fra det du beskriver kan det kanskje være astma - men det kan også være synptom på flere andre ting.

Jeg ville tatt kontakt med en spesialist, gjerne en barnelege som jobber med astmatikere dersom jeg ikke følte meg trygg på min leges kompetanse.

Det mange ikke er klar over er at det i alvorlig grad under et astma-anfall er fare for barnets liv dersom ikke rett behandling gis.

Et tegn på at barnet har astma og ikke får nok oksygen er en blålig farve over lepper for eksempel - barnet vil ha problemer med både inn og utpust, og den typiske pipelyden vil være markert. Brystkassen vil heve seg markant, og barnet jobber virkelig for å puste - gjerne påvirket i negativ grad av hoste som følge av overproduksjon av slim i lungene...

Dersom barnet ditt har astma er det mange gode medisiner å få, masse hjelp i naaf og prognosen for en normal oppvekst er stor.

Det kan være en indikasjon å følge med på været - dersom barnets tilstand endrer seg kan det også være et tegn. Mange astmatikere reagerer på fukt og fuktige omgivelser, rått vær og regn kan gjøre hverdagen vanskeligere, mens sol og tørr luft kan virke negativt for andre typer astma..

For små barn kan det ofte være en hjelp å heve hodeenden på senden med noen cm - for eksempel ved å legge bøker under sengens ben i den enden barnet har sitt hode..

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Var hos lege på fredag og vi fikk astma medisin. Men det var ikke noe særlig informasjon som ble gitt.

Jeg mener hun responderte bra på medisinen, hun hoster nesten ikke og pusten er bra.

Det jeg da lurer på er. Er så usikker på bivirkninger og har respekt for medisiner. Skal vi gi henne et par ganger dagen for å forebygge, eller bare bruke ved "nødstilfeller".

Jeg skal få meg en henvisning til barnelege :-)

Gjest Joppe
Skrevet

Har en sønn med astma, og vet hvor vanskelig det kan være å få oversikt og føle at man har kontroll over situasjonen.

Du spør om du skal gi medisin flere ganger om dagen eller bare ved behov. Dette kommer jo ann på hvilken medisin du har fått. Noen typer er forebyggende og langtidsvirkende og tas morgen og kveld hver dag. Andre medisiner som f.eks Ventolin er akuttmedisin som tas ved behov og ev før anstrengelser.

Har ikke legen forklart deg hvordan meidisinen skal brukes? Da bør du snarest ta kontakt på nytt. Vær klar og tydelig og spør om ALT du lurer på. Legen må også henvise dere til spesialist/diagnosestasjon, der får du mye mer info.

Lykke til.

Gjest Astmaeksperten
Skrevet

Hei,

du/dere kan regne med flere legebesøk gjennom årene som kommer.

1) Forvent aldri Å FÅ informasjon fra legen.

2) Sitt klar selv med et ark hvor du allerede har skrevet opp spørsmålene du ønsker svar på. Da slipper du å gå skuffet hjem og sitte og lure...

3) Astma medisiner brukt over mange år i stor grad kan gi bivirkninger som munntørrhet, litt småskjelvne hender av og til (synes ikke) og at hjertet kan slå litt fortere. Ingen av bivirkningene er farlige. I enkelte av preparatene er det kortison (meste av dette gjedler ikke nå, men når barnet blir større). Og kortison: det er ikke superbra for kroppen, men klart, må man ha det så må man.

4) Ditt barn er HELT avhengig av at hverken du eller din partner(hvis partner), eller andre gjester i huset, ALDRI røyker der. Ellers hyppige små utluftinger i huset og forholdsvis rene gulvflater og ikke så mye tepper.

5) Vær på vakt med årene (alderen 5 år og oppover) og sjekk nysing og allergi fra mars og utover våren og sommeren. Krysstest barnet hos legen da, så finner dere ut av om barnet er allergisk mot nøtter, skalldyr, pollen osv..slikt henger jo gjerne sammen.

6) Inhalatorer som barnet ditt kommer til å sikkert få 2 typer av, husk at helt det finnes 2 ulike, men utfyllende, funksjoner på dem:

A) Den som skal forebygge anfall og derfor tas regelmessig, f.eks. hver morgen.

B) Den som skal hjelpe akutt når det blr pusteproblemer.

NB! Det er ALDRI å anbefale at du lærer barnet at det er greit å inhalere i hytt og pine, når det ikke er et behov. Barn har lett for å ta for mye av inhalatoren sin...det beste du kan gjøre er å lære det å kjenne behovet sitt og KUN inhalere da.

Barn med astma kan også preges litt av medisinene sine (bli litt oppjagede eller tilbaketrukne..): derfor skal de oppmuntres og gis stabile og rolige omgivelser hjemme. Det er ikke alltid så lett, for mange barn har ikke lyst til "å ha astma". "Hvorfor kunn ejeg ikke sluppet dette" tenker mange av dem, og blir litt sinte. Så det beste du kan gjøre er kanskje å få dem til å godta seg selv.

Denne sykdommen merkes ikke av andre, for astmatikere kan jo springe og sporte og gjøre alt som alle de andre. MEN: de behøver psykisk støtte akkurat som alle andre barn.

Noen ganger kan astmatiker barn få lettere vondt i hodet og bli "slitne" etter en skoledag. Noen behøver å hente seg inn litt etter anstrengende dager:-)

Lykke til!

Gjest Astmaeksperten
Skrevet

Lær fra en eksperts erfaringer og kasteball i systemet:

Når det gjelder astma (og allergi): spør IKKE en ellmennlege om dette...de har ikke mer peiling enn..ja, hva skal jeg si. De haringen forutsetninger for å kunne diagnostikere korrekt. (Noen få kanskje, men ikke bruk tid på det).

!!!Hold deg til en SPESIALIST på lungesykdommer. Han/hun fikser saken!

De finner du å spørre en allmennlege, eller ringe et sykehus.

Astmatikere har godt av å drikke mye væske (vann, eplejuice, etc.)

Skrevet

Meld dere inn i Norges Astma og allergiforbund og benytt dere av likemannstjenesten de har der.

Forlang å få komme til en barnelege på ett sykehus, mas og mas og spørr og grav. Som det har blitt sagt tidligere her: Ikke vent at du får svar og opplysninger fra fastlegen, du må videre andre steder med dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ring NAFF og sjekk også hjemmesidene deres. Der kan du få innsikt i mye.

Ha fast kontakt med en lungespesialist!

Disse 2 grepene gir deg og ditt barn den trygghet og svar på spørsmål dere behøver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...