Gå til innhold

Trenger tips, hjelp og oppmuntring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vil gjerne prøve å få gå ned. Ganske mange kg, da jeg har lagt fryktelig mye på meg, men vil ta vektnedgangen rolig. Trenger ikke å haste.

Mitt største problem er brus, men jeg har klart å la være å drikke brus en del ganger før, så regner med at det vil gå greit. Etterhvert.

Jeg vil aller helst spise mest mulig "normalt". Er dessverre veldig kresen på mat.

Slenger mye grønnsaker på maten, de grønnsakene jeg liker.

Spiser så lite halvfabrikat som mulig, bruker det ikke selv men hender jo at når man spiser hos andre så er det posesaus f.eks.

Spiser også lite junkfood. Er glad i kinamat, men spiser det ikke ofte.

Mangler motivasjon til dette her, og tar meg selv ofte i å tenke "dette klarer du ikke, dette går ikke" osv.

Har alltid hatt det slik at jeg tyr til mat når ting ikke er bra. Sliter fortsatt med det.

Det som er litt positivt da, er at jeg har klart det før. Slutte med brus osv. Klarer fint å si nei takk om jeg blir tilbudt godteri, kaker osv.

Men uff.... har ingen god selvfølelse på dette her. Hjelper ikke at mannen har kommentert vekten min flere ganger på en ytterst negativ måte. Og hva skjer da? Jo, jeg spiser mer.

Vil ned i vekt for min del, slippe å gjemme magen. Vil også ned i vekt da jeg ønsker meg barn og vil ikke begynne med å være stor i utgangspunktet om dere skjønner. Det er ikke sunt for verken min eller barnets del.

Håper noen kan komme med noe, kanskje bare noen oppmuntrende ord.

Har ingen jeg føler jeg kan snakke så mye om dette med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ikke nok peiling på dette, til at jeg tør å gi noen råd.

Men det er absolutt mulig. Og du kommer til å klare det om du virkelig vil :)

Og gi han mannen din et spark i ræva og be han oppføre seg litt. Han burde støtte deg i dette, ikke kommentere vekten din når han vet at det sårer deg.

For noen måneder siden så jeg meg i speilet, og ble ordentlig trist. Hadde fått litt mer vekt enn jeg trives med. Jeg er også lav, så man ser det veldig lett med noen kilo for mye. Det legger seg ikke pent på meg.

Så jeg tok megselv i nakkeskinnet, sluttet å drikke brus, spiser minimalt med godteri. (Jeg liker det ikke så godt, så det går veldig fint. Spiser bare litt popcorn f.eks på lørdager om jeg føler for det).

Jeg liker heller ikke så mye kjøtt, så har kuttet ut mye av det. Spiser sunn middag hver dag (mye planlegging, men verdt det). Spiser også sakte for å ikke overspise, og drikker MYE vann.

Og det har absolutt funket for meg. Nå smiler jeg av å se meg i speil. Det har jeg vel ikke gjort før.

Vet ikke helt hvor jeg ville med det, annet enn at det er mulig. Og du kan klare det. Det vet jeg :)

Skrevet

Hei, jeg vil gjerne prøve å få gå ned. Ganske mange kg, da jeg har lagt fryktelig mye på meg, men vil ta vektnedgangen rolig. Trenger ikke å haste.

Mitt største problem er brus, men jeg har klart å la være å drikke brus en del ganger før, så regner med at det vil gå greit. Etterhvert.

Jeg vil aller helst spise mest mulig "normalt". Er dessverre veldig kresen på mat.

Slenger mye grønnsaker på maten, de grønnsakene jeg liker.

Spiser så lite halvfabrikat som mulig, bruker det ikke selv men hender jo at når man spiser hos andre så er det posesaus f.eks.

Spiser også lite junkfood. Er glad i kinamat, men spiser det ikke ofte.

Mangler motivasjon til dette her, og tar meg selv ofte i å tenke "dette klarer du ikke, dette går ikke" osv.

Har alltid hatt det slik at jeg tyr til mat når ting ikke er bra. Sliter fortsatt med det.

Det som er litt positivt da, er at jeg har klart det før. Slutte med brus osv. Klarer fint å si nei takk om jeg blir tilbudt godteri, kaker osv.

Men uff.... har ingen god selvfølelse på dette her. Hjelper ikke at mannen har kommentert vekten min flere ganger på en ytterst negativ måte. Og hva skjer da? Jo, jeg spiser mer.

Vil ned i vekt for min del, slippe å gjemme magen. Vil også ned i vekt da jeg ønsker meg barn og vil ikke begynne med å være stor i utgangspunktet om dere skjønner. Det er ikke sunt for verken min eller barnets del.

Håper noen kan komme med noe, kanskje bare noen oppmuntrende ord.

Har ingen jeg føler jeg kan snakke så mye om dette med...

Jeg tror at dette kan du klare med veldig enkle grep i hverdagen. Jeg synes det er kjempepositivt at du har klart å slutte med brus før, at du klarer takke nei til godteri og at du spiser så sunt som mulig!

En måte å slutte med brus på er i første omgang å erstatte sukkerbrus med brus uten sukker. Deretter kan du erstatte denne med farris-vann. Da trapper du ned gradvis, noe som er lettere.

Når du spiser middag forsyner du deg en gang, og du deler tallerkenen slik: 1/4 kjøtt, 1/4 potet/ris og 1/2 med grønnsaker.

Spis godteri kun på lørdagen.

Gå en times tur hver dag i stedet for å se en times tv / nett. Ta med mannen.

Velg sykkel eller spasertur i stedet for å kjøre hvis du kan. Velg trapp fremfor heis. Det vil hjelpe godt.

Siden mannen din er så frekk bør du selvsagt tilrettelegge dette opplegget for ham også. Har han så store problemer med vekten din får han sannelig se til å hjelpe deg gjennom det og være positiv!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Tok mannen ei skikkelig stripe forrige gang han kommenterte vekten. Gav tydelig beskjed om at det bare var til å pakke en koffert og finne seg et annet sted å bo hvis han kommenterte vekten engang til!

Var veldig flink en stund, men så kom mannen og da kom også disse kjærestekiloene samt at jeg har mistrivs på jobb i lang lang tid.

Har tenkt at 1 januar kan være en fin dato å begynne skikkelig på. Tenkte å da markere i kalenderboken min for hver uke jeg har vært flink. Kan kanskje få mer motivasjon av det også?

Har zumba dvder på lur!

Mannen har prøvd lenge å få meg med å sykle, men jeg føler at han da skal "slanke sin feite kjæreste". Mulig jeg overanalyserer det, men jeg vil gjør det på egenhånd. Uten å føle at han skal slanke meg hvis dere skjønner.

Kan heller være med å sykle når jeg har fått av noen kg.

Har ikke vært store muligheten til å gå tur nå i det siste. Huseier nekter å strø veien. Veien er laaaaaang og har flere centimeter med tjukk, speilblank is. Bah!

Jeg er i grunn mest glad i kaker enn godteri, og kaker er ikke noe jeg spiser ofte (heldigvis).

Chips har jeg heller aldri vært glad i.

Så er jo litt bra at "fristelser" ikke er så fristende, men det har noen ganger blitt til trøstespising og da heller man det meste inn i kjeften.

Skal sette meg små mål over lengre tid til å begynne med, slik at jeg kanskje, kanskje kan bli positivt overrasket over en halv kg mindre på vekten enn for få kg i minus.

Vil komme oppi min gamle, gode og pene levis bukse!

Skrevet

Bra du har snakket med mannen din så han forstår at du nå skal ta tak i det og han trenger ikke være frekk! Holder på å gå ned en god del i vekt også, og det hjelper veldig å logge alt du driver med! Både mat og trening! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...