Gå til innhold

Scrapbooking (igjen)

Tjorven

Anbefalte innlegg

Ja, da klarte jeg ikke å styre meg lenger....jeg har vært og kjøpt noe for å starte med scrapbooking. :ler: Har lenge tenkt på det, men fant nå 20% på en del ting så da kjøpte jeg skalpell og en sånn plate (som jeg kan bruke til mye annet rart også).

Kikket litt på album, men ble veldig usikker. Noen album er jo med ferdige sider, mens andre er til å sette inn hele ark i. Hva er å anbefale av dette?

Og så er det Panduro da....har de mye ålreit til scrapbooking eller bør man kjøpe dette et annet sted?

Og hva bør jeg ha sånn i oppstartsfasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste; saks, papir, lim og album. Og selvsagt bilder..

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe et post-bound album, med plastlommer, som gjør at du kan scrappe i den rekkefølgen du vil. Jeg scarapper i 12*12, som er nesten 30*30 (norske mål).

Panduro har ikke så mye i forhold til egne scrapbook butikker. Dessuten har Panduro mye papir som ikke er syrefritt.

Senere er det mye, mye mer en har lyst på, som templates, papirkutter, eylets, charms...o.s.v o.s.v... :wink:

Jeg vil anbefale deg å registrere deg innpå www.scrapping.no

Der vil du få masse tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og link. Har en annen link jeg har kikket litt på også.

Plastlommer høres ut som en ålreit ide. Men da bruker du et ark som du tar utgangspunkt i og så limer ting oppå, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg nok handle mer gitt. Ble så inspirert til dette her!

Hvordan lønner det seg å gå frem for å planlegge å lage en side? rener med at man bør finne bilder først, så ark og så "stæsj"? Klipper man ut alt først og så limer på alt til slutt eller? (Skal kikke litt på linken jeg, der finner jeg sikkert mer om dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjeeeeelp, den linken var jo utrolig bra og informerende. Nå får jeg sikkert dilla. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i byen her om dagen, og så de hadde utstyr til slikt på bokhandelen.

Det så morsomt ut.

Er det ikke "bare" en litt mer avansert og fargerik utgave av vanlige fotoalbum?

PS!

www.godeminner.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke "bare" en litt mer avansert og fargerik utgave av vanlige fotoalbum?

Joda, det stemmer det. En ypperlig hobby for oss som liker å klippe og lime. Synes det blir kjempeflott. Har funnet en del linker, og et forum som er supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer det. En ypperlig hobby for oss som liker å klippe og lime. Synes det blir kjempeflott. Har funnet en del linker, og et forum som er supert!

Synes du sa det så godt - "for oss som liker å klippe og lime"!! :-) Jeg er utvilsomt en av dem!!! :ler: Kan sitte i timesvis med saks og lim.... Har sikkert vært sånn helt siden barnehage dagene....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du sa det så godt - "for oss som liker å klippe og lime"!! :-) Jeg er utvilsomt en av dem!!! :ler: Kan sitte i timesvis med saks og lim.... Har sikkert vært sånn helt siden barnehage dagene....!

:ler: Samme her, samtidig som jeg er like klønete og har lim over alt når jeg er ferdig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Malama

For oss som ikke bor på østlandet....

Er det noen som vet om en "scrapbooking butikk" i Bergen da? Jada, mye fint å finne på nettet, men jeg har lyst til å titte litt, ta på, og se hva jeg finner sånn som jeg kan SE PÅ, siden jeg er uerfaren og derfor ikke vil handle på nett før jeg vet litt mer sånn nesten hva jeg ser etter, om noen skjønner.... (Eller, noen som vil påta seg å lære meg opp? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bedt på Scrappe-kveld på torsdag, jeg. Ei jente som har tatt initiativet og sendt mail rundt til masse fremmede jenter, og leid lokale og hele pakka. Bra initiativ. Det er mye hyggeligere å sitte flere sammen enn helt alene. Dessverre vet jeg ikke helt om jeg får tid... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske mine venninner var litt interessert i sånne hobby-ting også! Kanskje jeg bare skal lage en felles hobbydag hvor man kan drive med mye forskjellig?? Hadde vært koselig gitt, selvom neppe så mange hadde kommet... Det blir sikkert bare meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Men... jeg har oppdaga at albumet mitt er nesten helt fult, og jeg fikk nye bilder i dag. Men jeg synes jo liksom at fotobutikkene har litt lite utvalg, sånn i fine papirer og sånn, men skal jeg bare droppe det da, og fortsette som jeg driver nå, en album til, i håp om å finne en butikk i mellomtida?

Det må da vel finnes noe slikt i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en ting: Kjøpte sånne rammer til å skjære ut bilder osv av(sirkler, firkanter osv.). Lurer på hvordan i hel**** jeg skal få skåret ut rett fra disse malene? Jeg prøvde det da jeg lagde kort, og å lage en runding var jo helt umulig å få pent. Og det funker ikke med saks når jeg skal ha hullet midt i papiret for å få en ramme.

Noen som skjønner hva jeg mener og har forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imax, du får kjøpt sånne spesialkuttere som skal brukes til disse malene. Scrapbooking.no hadde en sånn fra Fiskars for en tid tilbake. Går jo an å sjekke om de har noe nå.

Ikke prøvd dem selv, men vurderer det sterkt. Bruker skalpell selv, men som du sier, sirklene blir ikke akkurat runde og jevne når man skjærer eller klipper :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurte på en ting: Kjøpte sånne rammer til å skjære ut bilder osv av(sirkler, firkanter osv.). Lurer på hvordan i hel**** jeg skal få skåret ut rett fra disse malene? Jeg prøvde det da jeg lagde kort, og å lage en runding var jo helt umulig å få pent. Og det funker ikke med saks når jeg skal ha hullet midt i papiret for å få en ramme.

Noen som skjønner hva jeg mener og har forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

For å lage en ramme midt i, så kan du, dersom du ikke har spesialutstyr, tegne opp sirkelen slik du vil ha den, bruk skjærekniv el. for å lage "åpning" så du kommer til med saksa, og bruke saks etterpå dersom du synes det er enklere å få en pen sirkel med saks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imax, her har du tips....

Tegn først av sirkelen på det du skal klippe ut, enten via en sjablong eller via noe annet du tegner av. (Ikke skjær ut direkte). Dette tegnes av speilvendt om det er figurer eller bokstaver.

Klipp deretter ut med saks det du kan klippe ut med saks. Ting som skal klippes ut midt inne i figuren bruker du en skalpell på. Dette før du kjøpt i hobbybutikken. Man får også kjøpt en egen skjærematte som man kan bruke skalpellen oppå.

Var dette forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også registrert meg på scrapping.no- så utrolig bra side!

Tror jeg kommer til å bli ganske så avhengig av dette..

Skal prøve å få med en veninne som er glad i slikt "dille-arbeid" så kan vi bytte litt på utstyret så slipper det å bli så dyrt..

Har kikket litt rundt- å synes det er forferdelig dyrt- det meste!

Hva har dere kjøpt inn?

Har dere handlet på nettet? I tilfelle hva (gjerne en link..)

Her jeg bor er det ikke særlig med scrappe-butikker- så jeg må nok handle på nett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også registrert meg på scrapping.no- så utrolig bra side!

Tror jeg kommer til å bli ganske så avhengig av dette..

Skal prøve å få med en veninne som er glad i slikt "dille-arbeid" så kan vi bytte litt på utstyret så slipper det å bli så dyrt..

Har kikket litt rundt- å synes det er forferdelig dyrt- det meste!

Hva har dere kjøpt inn?

Har dere handlet på nettet? I tilfelle hva (gjerne en link..)

Her jeg bor er det ikke særlig med scrappe-butikker- så jeg må nok handle på nett..

Jeg har drevet med Scrapbooking noen måneder nå, og det er supermorsomt!!!

Det aller viktigste å kjøpe inn i begynnnelsen er et godt album (jeg er veldig glad i post-bound albumene, med plastlommer som beskytter kunstverkene dine). Deretter papir papir og papir (syrefritt) kan liksom ikke få tak i nok papir :) Ellers er papirkutter en veldig kjekk og grei ting. Anbefaler Fiskars.

Hvis du ønsker å handle over nett i norske butikker kan jeg bla anbefale;

www.scrapbookexpress.no

www.scrapbooking.no

www.scrappejungelen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...