Gå til innhold

Om andre foreldre legger ut bilde av barnet ditt på nettet...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av tråden om barnehageansatte som legger ut bilder av barna de jobber med. Jeg lurer på hvordan det er om andre foreldre legger ut bilder av ditt barn, som de har tatt i barnehagesammenheng. Kom til å tenke på det på luciafeiringen her en dag. Jeg jobber i barnehage, og der tok samtlige foreldre bilder og film av luciatoget, pluss at det ble tatt mye bilder etter dette også. I disse juletider, med nissefest, luciafest, foreldrekaffe, julefrokost, juleavslutning osv osv. blir det jo tatt en del private bilder som inneholder flere barn enn sitt eget. Gjerne hele barnegruppen også. Om en forelder har private bilder fra 17.mai toget. Eller gruppebilde fra barnehagefotograferingen.

Hva om enkelte av disse foreldrene legger ut bildene på mammabloggen, facebook eller laster de opp på instagram. Det er jo vanskelig å vite om det, siden man ikke følger med på alle foreldre til alle barn i barnehagen til barna. Er det like galt, eller er det verre om barnehageansatte gjør det?

(Det kunne aldri falt meg inn å gjøre det, altså, men problemstillingen dukket opp i hodet når jeg leste den andre tråden, og omtrent samtidig så alle som filmet og fotograferte under luciafeiringen).

Endret av Kjemi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt sterke motforestillinger mot dette, selv om venner gjorde det.

Jeg vil godkjenne bilder av både meg selv og barn, og ønsker de legger ut bilder av barn fra diverse feiringer får de sørge for å ta bilder av eget barn alene.

Anonym poster: 9033fd1085afc2966b9ecf746ed1896b

• Liker 1
Skrevet (endret)

jeg hadde ikke syntes noe om det. det er litt skummelt siden man kanskje aldri får vite at det ligger bilder av barnet sitt på en blogg e.l. personlig ville jeg aldri lagt ut bilder av andres barn uansett om de bare var i bakgrunnen. det er jo ikke lov! er litt skeptisk til å legge ut bilder av egne barn også, men har ingen barn enda så kan jo hende det endrer seg... ville i allefall ikke lagt ut på en blogg som alle kan se, heller i et album på facebook som bare godkjente venner får se.

Endret av maurice
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes man skal spørre foreldrene om det er greit først. Det gjør jeg. I vår bhg anmodes foreldre om å tilbakeholdne med å publisere bilder av andres barn. Husker ikke helt hvordan de ordlegger seg, de sier man ikke skal gjøre det, uten at de kan kontrollere og evt straffe. Men bare at bhg står for en holdning hjelper mye, mange foreldre bare tenker ikke over problemstillingen hvis ingen sier noe.

• Liker 1
Skrevet

Liker det ikke det selv. Er så klart ikke i mot å legge ut bilder egentlig, men jeg synes man bør skal ha en tilatelse.

Det kan så klart være problematisk, men da har man to valg. La vær å legge ut, eller sladd (ordentlig og ikke kun ansikt) eller crop bilde (om det er mulig), gjerne begge deler.

Anonym poster: a2c25543d4338194a20e2a2ce6918c3f

Skrevet

Om bildet er i det "offentlige rom", så har de fullt lov å legge ut bildet.

17 mai tog er ett eksempel.

Men lucia feiring i barnehagen og så lenge de oppholder seg i barnehagens området, så har de ikke lov å legge ut bildet uten foreldrenes samtykke.

Er det derimot lucia feiring midt i byen hvor alle kan se, er det noe annet igjen.

Skrevet

I de tilfellene der babyen min har blitt tatt bilde av, så jeg vet, vel og merke, har jeg presisert at det ikke skal på fb o.l.

Noen synes jeg er rar, men det er faktisk helt ok for meg at de synes. Føler at man må det nå for tiden.

Skrevet

Synes det er stor forskjell på om bildene er tatt nært eller på litt avstand og selvfølgelig om vedkommende har lagt til navn på barna - det hadde jeg ikke likt. Dersom noen fremmede kan navnet til ett barn og sier de kjenner foreldrene el har man lett for å oppnå tillit...

Skrevet

Hvorfor er det så ille om det blir publisert et bilde av barnet der barnet bare er ett i mengden?. Ikke noe nærbilde altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...