Gå til innhold

Er dette en god idé? Noen her vært au pair?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta et "friår" etter vgs, eller dvs., jeg skal forbedre noen karakterer for å komme inn på studiet jeg vil inn på. I tillegg har jeg en stor reiselyst, og har kommet på en idé. Jeg vet riktig nok ikke hvor god den er, men.. :fnise: Jeg har veldig lyst til å reise til Australia eller USA for å jobbe, for toppen 2-2,5 mnd, og lese på vgs-fagene mine på fritiden, før jeg tar opp eksamenene som privatist.

Grunnen til at jeg vil reise til USA eller Australia, er at det er to land som interesserer meg, men jeg har aldri vært der tidligere. Jeg er god i engelsk og snakker det "flytende", men det er klart, jeg er jo langt fra perfekt. Aksenten min er ganske perfekt, men vokabularet kan alltids bli bedre. Har som mål å bli nesten "like god" i engelsk som jeg er i norsk, og tenker da at det kan være fint å reise til et engelskspråklig land, samtidig som jeg blir bedre kjent med et land og en kultur som interesserer meg!

Derimot vet jeg ikke HVA jeg skulle ha jobbet med, og om jeg i det hele tatt hadde fått jobb. Når det kommer til hva slags type jobb, vet jeg ikke. En gang ble jeg betjent av et par øst-europeiske, unge jenter på en café på Heathrow(London), og de snakket helt ekstremt gebrokkent og jeg vil tro jeg var bedre enn dem i engelsk, så helt umulig for meg kan det vel ikke være... Er det i det hele tatt sikkert at jeg vil få jobb-visum, det er vel ganske strengt i USA/Australia?

Kom også til å tenke på dette: hva med å være au pair, om en annen jobb blir vanskelig å få? Er det noen som søker au pair for kun et par måneder? Og er en au pair-jobb forenelig med eksamenslesing(man får vel ikke oppgaver 24/7)? Er "au pair" noe du setter på CV'en? :fnise: Virker det negativt? Noen her som har reist som au pair noe sted?

Jeg ønsker veldig gjerne å ha det litt ekstra gøy i friåret, og gjøre noe jeg kanskje ikke vil få tid til senere. Tenker at det å reise for å jobbe litt hadde vært en fin erfaring! :) Ellers har jeg veldig lyst til å bli god i tysk, men jeg er ganske basic enda(snakker ikke så mye, men forstår en del), så au pair i Tyskland er kanskje ikke den beste ideen? Drar jo ikke dit for å snakke engelsk, da måtte det jo ha blitt på tysk...

Noen tanker? Er det en dårlig idé?

Anonym poster: 1058dcba314a87f71b59beda058261fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller ha anbefalt Tyskland. Det er færre som snakker godt tysk. Engelsk kan jo "alle".

Tror det blir vanskelig å være au pair for så kort tid. De fleste ønsker jo stabilitet for barna sine, så et år er vel mer vanlig. Å få tid til å lese ved siden av å være au pair bør gå greit, du skal vel bare jobbe 5 timer om dagen.

Et annet alternativ er jo å melde seg på et språkkurs. Men det koster jo endel... Eller vurdere å være au pair lengre, og heller reise en tur "hjem" for å ta eksamener.

Anonym poster: ab6e8899d6349544bdd133d53e4d94b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...