Kraula Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Jeg bor i en blokk, og for cirka en uke siden våknet jeg av en høy lyd. Det viste seg å være boringsarbeid i hele bygget. Etter litt research finner jeg ut at det er styreleder som har bestemt at bygget (som inneholder over 120 leiligheter) skal ha nytt rørsystem. Blokka, som er bygd sent på 1960-tallet, har i utgangspunktet alle sine rør skjult (etter regler fra 1945ish), men skal nå det bli nye rør - som da ikke er skjult. Det har ikke blitt tatt opp, så vidt som jeg kan se på referatene fra general forsamlingene vi har hatt de siste tre årene, og en av de som eier en leilighet her sier at vi kan få en redusert verdi på leilighetene våre. Kan dette stemme? Og om han har gjort dette uten å ta det opp på GF, er det noe vi evt. kan gjøre om han fortsetter med arbeidet?
Aldrisur Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Styreleder alene kan ikke bestemme hvorvidt det skal skiftes ut rør i blokken eller ikke. Det må det et styrevedtak til. Dersom de gamle rørene er i så dårlig stand, at det er nødvendig å skifte dem ut, ses dette på som vanlig vedlikehold og trengs ikke ta opp i en generalforsamling. At nye rør i en blokk fra 1945 skulle forringe verdien, tror jeg ikke noe på. Hvorvidt den beste løsningen er utvendige rør, har jeg mindre formening om. Eier du selv en andel i blokken? I så fall ville jeg tatt kontakt med en i styret for å få mer informasjon. Jeg synes også det er snodig at styret velger å begynne rørskiftingsarbeid uten å informere øvrige andelseiere. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #3 Skrevet 19. desember 2012 Styreleder alene kan ikke bestemme hvorvidt det skal skiftes ut rør i blokken eller ikke. Det må det et styrevedtak til. Dersom de gamle rørene er i så dårlig stand, at det er nødvendig å skifte dem ut, ses dette på som vanlig vedlikehold og trengs ikke ta opp i en generalforsamling. At nye rør i en blokk fra 1945 skulle forringe verdien, tror jeg ikke noe på. Hvorvidt den beste løsningen er utvendige rør, har jeg mindre formening om. Eier du selv en andel i blokken? I så fall ville jeg tatt kontakt med en i styret for å få mer informasjon. Jeg synes også det er snodig at styret velger å begynne rørskiftingsarbeid uten å informere øvrige andelseiere. Blokken er bygd i 1967-68, mener jeg å huske, men er bygd etter regler som er fra 1945ish. Og jeg er såkalt selveier. Takk for tipset! Anonym poster: f141bbe755b41dda3b3ac5b33f3bee08
Pusemamma Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Styreformannen er forpliktet og informere beboere før slikt arbeid utføres. Dere kan kreve extra generalforsamling for å få greie på hva som skjer. Skal rørene skiftes i leilighetene for i så fall skal dette tas opp i generalforsamlingen så her har han muligens gjort noe som han ikke har lov til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå