AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Har hørt at når man fryser/er kald så bruker kroppen energi til å varme kroppen. Forbrenner man kalorier da? Anonym poster: b91462e695dc3d3b01b6b7ac3c1e77d7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Ja, men ikke så mye at du opplever vektnedgang. Anonym poster: fa92dfd86b37933f42015d11201c5fe5 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Ja du forbrenner mer siden det brukes mer energi på å varme opp kroppen, frakte oksygen til cellene for å motvirke melkesyre og frakte nok blod til musklene. Trener du ute i minusgrader vil du over tid kunne se en markant forskjell, gitt at du ikke øker kalori-inntaket selvfølgelig. Trener du ute i -5 grader vil du kunne forbrenne opp til 33% mer enn hvis du trente det samme, la oss si innendørs (Dette gjelder for en kvinne på 70kg). Jo kaldere det er og jo større kroppsmasse du har, jo mer kan du forbrenne. Tester har vist at polfarere på ski forbrenner mellom 6500 - 8000kcal for dag. Sammenlignet med testpersonene som tilbakela samme distanse og terreng på rulleski om sommeren og forbrente mellom 4600 - 6200kcal. Men det er da visse ting du må ta hensyn til når du trener ute i vinterkulda, og det vil ikke være gunstig å for eksempel drive veldig intens trening i -20 grader. Dette vil derimot ha en helseskadelig effekt over tid. Sliter du med astma er det ikke anbefalt å trene ute når graderstokken kryper under -6 grader. Tråden er ryddet for fullt navn Sophie-Ann, mod Anonym poster: 3f3b73c9a8d3a667ddd242d1cc4c3c48 Endret 17. desember 2012 av Sophie-Ann 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Når dette ligger under kosthold og trening så regner jeg med at det er enda en som håper at kulda gjør sitt i stedet at man faktisk må lette på rattatan. Mindre inn, mer trening , sunn fornuft. Hadde dette vært under kropp og helse- ja, så er det mulig at noen lurer på det bare fordi de lurer på det . Anonym poster: 17bcc5f8c0e0e7c14814852a241d58ed 1
Gjest Thai clinch Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Som et apropo sies det at svømmere har litt ekstra fettlag grunnet mye tid i kaldt vann. Har dog ikke sjekket påstanden grundig...
Gjest Blue Jeans Skrevet 21. desember 2012 #6 Skrevet 21. desember 2012 Så hvis jeg legger meg til å sove i fryseren i natt så kan jeg spise en ekstra sjokolade? Høhø Men man svetter jo mer når det er varmt...men det har kanskje ikke noe å si?
baltazar Skrevet 21. desember 2012 #7 Skrevet 21. desember 2012 Men man svetter jo mer når det er varmt...men det har kanskje ikke noe å si? Ja, det er riktig at du svetter mere når det er varmt og du vil også gå ned i vekt på kort sikt men det er bare væske og ikke fett.
Ragnhild H Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 Jeg har hørt at dersom man fryser mye over tid vil kroppen produsere et ekstra fettlag for å isolere mot kulden. Av den grunn fikk kvinner ofte visstnok "gode håndtak" på hoftene på sent nittitall og tidlig totusentall, fordi det da var vanlig med low low low waist-bukser og man frøs da der buksen ikke dekket. Aner ikke om dette er sant, men kan jo være noe i det i og med at (som noen tidligere nevnte) svømmere regnes å ha mer fett enn andre idrettsutdøvere som utdøver lignende type idretter, men som ikke gjør det i kaldt vann. 1
Gjest Blue Jeans Skrevet 21. desember 2012 #9 Skrevet 21. desember 2012 Jeg har hørt at dersom man fryser mye over tid vil kroppen produsere et ekstra fettlag for å isolere mot kulden. Av den grunn fikk kvinner ofte visstnok "gode håndtak" på hoftene på sent nittitall og tidlig totusentall, fordi det da var vanlig med low low low waist-bukser og man frøs da der buksen ikke dekket. Aner ikke om dette er sant, men kan jo være noe i det i og med at (som noen tidligere nevnte) svømmere regnes å ha mer fett enn andre idrettsutdøvere som utdøver lignende type idretter, men som ikke gjør det i kaldt vann. Seriøst? Jeg fryser omtrent hele døgnet om vinteren...det er altså ikke så bra for vekta?
Ragnhild H Skrevet 30. desember 2012 #10 Skrevet 30. desember 2012 Som sagt vet jeg ikke om det stemmer, har bare hørt det... Hm. Men det kan jo være verdt å søke litt rundt, så finner du sikkert mer sikker informasjon 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 Er det noen andre meninger om dette 6 år senere? Anonymkode: 22292...9ea
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen andre meninger om dette 6 år senere? Anonymkode: 22292...9ea Trenger ikke andre meninger. ABen i post nr 3 (3c48) har helt rett. Anonymkode: 4e4c9...292
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå