diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har en labrador på 16 måneder som jeg har sammen med samboeren min. Til neste år må jeg ta hånd om hunden vår alene da sambo må flytte til en annen by langt unna. Jeg gruer meg utrolig mye og engster meg hver kveld for hvordan jeg skal klare det. Hunden vår er utrolig snill, kosete, trygg, sosial og har kommet godt overens med nesten alle hundene han har møtt på. Det som bekymrer meg er at han er 38kg og er utrolig sterk! Jeg går nesten aldri tur med han alene da jeg ikke klarer å holde han igjen når han ser en annen hund han absolutt MÅ hilse på. De gangene jeg har måttet gå tur alene med han har det forsåvidt gått greit inntil han møter en annen hund og drar meg nesten over ende. Dette er så utrolig flaut og frustrerende da mange hundeeiere, spesielt de med småhunder ser helt forskrekket ut der min store svarte hunden kommer hoppende bort mot hunden deres. Hunden min er ikke aggressiv i det hele tatt. Han er bare litt..eh...oversosial? Når han ser en hund nærme seg begynner han å enten dra eller hoppe bortover. Jeg har nå skjønt at grunnen til at han blir så gira når han ser en annen hund er fordi vi lot han hilse på nesten alle hundene vi møtte da han var valp. Vi tenkte jo "sosialisering, sosialisering, sosialisering!", og dette har nå ført til at vi har en super-oversosial hund som skal hilse på ABSOLUTT alle! Vi har prøvd å lokke han med godbiter som han elsker, men han har bare ignorert godbiten og hopper/drar av gårde, vi har prøvd å lære han kindereggmetoden og vært konsekvent men: NOPE, funker ikke, har prøvd med harness og halti men dette har heller ikke funket. Jeg føler at vi har prøvd ALT og jeg gir snart opp! Jeg blir så frustrert på meg selv som ikke har klart å lære han å passere andre hunder enda, og fordi jeg allerede gruer meg hver gang jeg skal gå tur med han alene og er redd for at han skal havne i en skummel situasjon med en annen hund fordi lille meg ikke klarer å holde han igjen eller har lært han passering. Hva skal jeg gjøre?? hjelp..
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Allièr deg med en venn som har hund og passer hverandre en million ganger, igjen og igjen, i forskjellige situasjoner og på forskjellige steder, til forskjellige tider til det sitter. Når han slutter og bry seg så bytter du ut vennen og hunden så situasjonen blir ny. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 Oi, nå får du kjeft av dyrepolitiet. Du skjønner det at har skal man vite ALT fra A til Å FØR man skaffer seg dyr. Anonym poster: 8d39e50e51ace6e8887748cab5ae3d0c 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Oi, nå får du kjeft av dyrepolitiet. Du skjønner det at har skal man vite ALT fra A til Å FØR man skaffer seg dyr. Anonym poster: 8d39e50e51ace6e8887748cab5ae3d0c Gratulerer med et skikkelig konstruktivt svar som Ts helt sikkert fikk masse ut av. Anonym poster: ee328cadc3d4d2ca4af854375a30cfca 2
Gjest Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Gå på hundekurs! Det skulle du gjort for lengst med en vanskelig hund. Du må etablere deg selv som sjef for bikkja. En nødløsning for å gi deg selv en "brems" er å kjøpe en Halti-grime til bikkja. Da får du lettere stoppet han. De er ikke noe videre glade i å gå med Halti, men det hjelper for din trygghet. Om du føler deg tryggere, vil hunden ha mer respekt for deg. Jeg vet at mange er mot å bruke Halti, men jeg fikk selv anbefalt det på vår egen hund da vi var på hundekurs. Den er på 50 kg og har omtrent samme oppførsel. Ikke enkelt. 3
Nalaya Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Jeg ville fulgt rådet uanonymbruker, det er viktig for hunden din å få mestringsfølelse. Så det er viktig at du belønner og roser hunden masse hver gang dere passerer den andre hunden uten at den drar osv Og ikke push grensene, øv med stor avstand i begynnelsen og minsk så avstanden etterhvert. Masse lykke til 2
diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2012 Gå på hundekurs! Det skulle du gjort for lengst med en vanskelig hund. Du må etablere deg selv som sjef for bikkja. En nødløsning for å gi deg selv en "brems" er å kjøpe en Halti-grime til bikkja. Da får du lettere stoppet han. De er ikke noe videre glade i å gå med Halti, men det hjelper for din trygghet. Om du føler deg tryggere, vil hunden ha mer respekt for deg. Jeg vet at mange er mot å bruke Halti, men jeg fikk selv anbefalt det på vår egen hund da vi var på hundekurs. Den er på 50 kg og har omtrent samme oppførsel. Ikke enkelt. Takk for svar:) Vi tok han med på kurs da han var 9 måneder. Det var der vi lærte kinderegg metoden og øvde på å passering. Der og da gikk det kjempe greit, da han til slutt ikke brydde seg om de andre hundene etterhvert. Men når vi kom hjem igjen og møtte på "kompisene" sine i nabolaget når vi gikk tur så var det "back to zero". Har skaffet oss halti. Han har bare prøvd den i en uke, og det har gått greit når vi har passert andre hunder. Men jeg er egentlig litt usikker på hvordan man skal bruke den. Jeg veksler på å ta grimen av og på når vi trener. Vet ikke om det er korrekt.?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. desember 2012 #9 Skrevet 17. desember 2012 Hundekurs og/eller passeringskurs. Genialt. Evnt prøv å finne noen i nærheten, som driver med passeringstrening på egenhånd. Da bruker man tiden på å passere andre hunder uten at denne skal reagere på disse. Aner ikke hvor i verden du hører hjemme, men "Hund i Fokus" jobber mye med passeringsproblematikken. http://www.hundifokus.no/
Gjest Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 Jeg pleier å sette på Halti før vi går tur, og så jobber jeg for å få hunden til å gå med båndet litt løst. Om det dukker opp noe spennende i området, så tviholder jeg i båndet. Haltien vil få hundens hode til å vri seg slik at han får problemer med å dra. Du må bare passe på. Min er lynrask med å lure opp en labb for å skrape av seg "faanskapen". Ellers er det bra å trene på lukket område. Gjerne med hunden løs slik at han må fokusere masse på deg. Men du, gå gjerne på nytt kurs. Det har skjedd masse i hodet på bikkja siden han var 9 mnd. 1
diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2012 Allièr deg med en venn som har hund og passer hverandre en million ganger, igjen og igjen, i forskjellige situasjoner og på forskjellige steder, til forskjellige tider til det sitter. Når han slutter og bry seg så bytter du ut vennen og hunden så situasjonen blir ny. Takk for svar:) Problemet er at jeg egentlig ikke kjenner så mange med hund her. Det er hundeeiere vi pleier å slå av en prat med når vi møter dem på tur, (men det er mest sambo som holder samtalen da jeg er veldig sjenert og stille) men vi kjenner dem ikke så godt at vi ringer dem og går tur sammen osv.
diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #12 Skrevet 17. desember 2012 Hundekurs og/eller passeringskurs. Genialt. Evnt prøv å finne noen i nærheten, som driver med passeringstrening på egenhånd. Da bruker man tiden på å passere andre hunder uten at denne skal reagere på disse. Aner ikke hvor i verden du hører hjemme, men "Hund i Fokus" jobber mye med passeringsproblematikken. http://www.hundifokus.no/ Jeg tror ikke de har "hund i fokus" her, da jeg hører til på Sunnmøre. Kjempesynd da jeg virkelig kunne tenkt meg å dra på passeringskurset deres.
diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2012 Jeg pleier å sette på Halti før vi går tur, og så jobber jeg for å få hunden til å gå med båndet litt løst. Om det dukker opp noe spennende i området, så tviholder jeg i båndet. Haltien vil få hundens hode til å vri seg slik at han får problemer med å dra. Du må bare passe på. Min er lynrask med å lure opp en labb for å skrape av seg "faanskapen". Ellers er det bra å trene på lukket område. Gjerne med hunden løs slik at han må fokusere masse på deg. Men du, gå gjerne på nytt kurs. Det har skjedd masse i hodet på bikkja siden han var 9 mnd. Kanskje "off-topic", men når hunden har grimen på vil han da "miste" noen av hundesignalene i møte med andre hunder? Har lest dette et sted.. Hunden min hadde på seg grimen da vi skulle passere en annen hund på en veldig smal fortau i går. Hunden min prøvde å dra litt, men korrigerte han med haltibåndet. Idet vi passerte hverandre gikk den andre hunden "løs" på hunden min og var over hodet hans og knurret og bjeffet. Jeg skvatt for det har jeg ALDRI opplevd før! Lurer på om det er pga Haltien?
Gjest Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Kanskje "off-topic", men når hunden har grimen på vil han da "miste" noen av hundesignalene i møte med andre hunder? Har lest dette et sted.. Hunden min hadde på seg grimen da vi skulle passere en annen hund på en veldig smal fortau i går. Hunden min prøvde å dra litt, men korrigerte han med haltibåndet. Idet vi passerte hverandre gikk den andre hunden "løs" på hunden min og var over hodet hans og knurret og bjeffet. Jeg skvatt for det har jeg ALDRI opplevd før! Lurer på om det er pga Haltien? Vanskelig å svare på. Kan like gjerne være at den andre hunden så at din ville gjøre et utfall, og så ville den markere seg med å gjøre ett tilbake. Fordelen med Halti er jo at du i det minste får han til å stoppe.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #15 Skrevet 17. desember 2012 Det er ikke fysiske muskler du trenger. Halti, grimer, strup og andre antitrekkhjelpemidler kan bare gjøre saken verre. Ingen ønsker vel å gå tur resten av livet til hunden ved å påføre den ubehag. Du må trene, trene og atter trene. Vær en leder hunden din kan stole på, ta avgjørelser for den og vær konsenkvent. Neste gang du føler at hunden vil dra så bestem deg for at den ikke skal gjøre det ved å rette deg opp og signaliser med båndet FØR du merker at hunden hauser seg opp (ikke rykk, men bare få konsenkvent kontakt) Ikke anstreng deg, vær helt rolig og avslappet, men samtidig bestemt. Forestiller du deg at hunden ikke vil løpe ut så vil det i mange tilfeller fungere, for man overfører energien og sinnstemningen over på hunden, ros hunden og ha godbiter klar etter at dere har passert. Han er fortsatt en unghund og en veldig energisk rase sådan så tren masse på ting som stimulerer hunden og gjør den mentalt sliten. Anonym poster: 4f2faeb22439156a49fb88efba8866f4 2
diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 17. desember 2012 Det er ikke fysiske muskler du trenger. Halti, grimer, strup og andre antitrekkhjelpemidler kan bare gjøre saken verre. Ingen ønsker vel å gå tur resten av livet til hunden ved å påføre den ubehag. Du må trene, trene og atter trene. Vær en leder hunden din kan stole på, ta avgjørelser for den og vær konsenkvent. Neste gang du føler at hunden vil dra så bestem deg for at den ikke skal gjøre det ved å rette deg opp og signaliser med båndet FØR du merker at hunden hauser seg opp (ikke rykk, men bare få konsenkvent kontakt) Ikke anstreng deg, vær helt rolig og avslappet, men samtidig bestemt. Forestiller du deg at hunden ikke vil løpe ut så vil det i mange tilfeller fungere, for man overfører energien og sinnstemningen over på hunden, ros hunden og ha godbiter klar etter at dere har passert. Han er fortsatt en unghund og en veldig energisk rase sådan så tren masse på ting som stimulerer hunden og gjør den mentalt sliten. Anonym poster: 4f2faeb22439156a49fb88efba8866f4 Det finnes så mange ulike treningsmetoder. Vet liksom ikke hvilken jeg skal velge, hvor lenge jeg skal holde på med en metode for å se om dette funker på min hund for så å prøve en ny metode osv.
Gjest Skrevet 17. desember 2012 #17 Skrevet 17. desember 2012 Det er ikke fysiske muskler du trenger. Halti, grimer, strup og andre antitrekkhjelpemidler kan bare gjøre saken verre. Ingen ønsker vel å gå tur resten av livet til hunden ved å påføre den ubehag. Du må trene, trene og atter trene. Vær en leder hunden din kan stole på, ta avgjørelser for den og vær konsenkvent. Neste gang du føler at hunden vil dra så bestem deg for at den ikke skal gjøre det ved å rette deg opp og signaliser med båndet FØR du merker at hunden hauser seg opp (ikke rykk, men bare få konsenkvent kontakt) Ikke anstreng deg, vær helt rolig og avslappet, men samtidig bestemt. Forestiller du deg at hunden ikke vil løpe ut så vil det i mange tilfeller fungere, for man overfører energien og sinnstemningen over på hunden, ros hunden og ha godbiter klar etter at dere har passert. Han er fortsatt en unghund og en veldig energisk rase sådan så tren masse på ting som stimulerer hunden og gjør den mentalt sliten. Anonym poster: 4f2faeb22439156a49fb88efba8866f4 Jeg er enig i at det ikke er ideelt å bruke halti og lignende innrettninger. Fordelen er at om du vet at du kan stoppe hunden, så blir du sikrere på deg selv. Der merker hunden, og stoler da mer på deg. Men trening er kjempeviktig! Halti er ingen "quick fix". Det kan være et virkemiddel om man er så redd for å gå tur med hunden at det ikke blir noen tur ellers. Det er helt håpløst å være ute på tur med en hund man ikke har kontroll på. Jeg har som nevnt en hund på 50kg, bare muskler. Veldig mye min manns hund, noe som gir meg problemer når gubben ikke er hjemme. Jeg har vært igjennom mange av disse problemstillingene. Det er ikke enkelt. Selv med halti greier jeg ikke å holde igjen min når det er snø eller is. Han er over 3 år nå, jeg går hele tiden og håper på at han roer seg litt, men det virker ikke som om det skjer snart. Jeg merker at i periodene hvor jeg er flinkere til å trene med han så er han flinkere til å lystre. Men generelt så har han en veldig selektiv hørsel. Problemet mitt er at jeg synes hunden er for stor, og kvier for å havne i situasjoner hvor jeg ikke har kontroll.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #18 Skrevet 18. desember 2012 gutten min er over dobbelt så stor som din og vi hadde/har samme problem av samme grunn. vi har prøvd mye inkludert trenere og endel kurs. ingenting hjalp for oss heller. vi bruker nå grime, ikke forde det er det jeg ønsker, men bjeffende hoppende hund på 95kg er det mange som blir redd av om han kommer løpende mot dem, og uten grime er han for sterk til at jeg klarer holde han. gutten min reagerte på hunder på tv og hunder som gikk forbi huset også, så vi begynte i det små og gjorde det enkelt for han å lykkes. godbit å ros for å ikke bjeffe/bli gal når tven var på med lav lyd i annet rom, beveget oss gradvis mot tv'n, forran tv'n, høyere lyd osv. vi har unngått å møte andre hunder på tur i snart 2 år, men på lørdag passerte vi en hund på motsatt side av veien og han var kjempeflink. 7-8 månedrer til så kan vi nok passere på samme fortau, og målet er uten grime innen neste nyttår. men alle trenere, både personlige og på kurs har sagt han er den staeste og vanskligste hunden de har møtt, snill som et lam, men ingen av trenerne har klart å få han til å gjøre noe som helst, verken med godbiter eller ros. lykke til hvert fall! Anonym poster: 61891bfd4a6fb24940739aec50d143ad
Gjest Chin Skrevet 18. desember 2012 #19 Skrevet 18. desember 2012 Naboen min har to svære pit bull mixer, og de elsker å trekke. Hun skaffet noe ala dette: http://www.petsmart.com/product/index.jsp?productId=11372093&lmdn=Dog+Collars+and+Leads&f=PAD%2FpsNotAvailInUS%2FNo De funker litt annerledes enn standard anti-trekk seler og er visst mer komfortabel for hunden enn halti grime. Hun har prøvd -alt- fra kursing, og bøker og privat kursing og dill og dall. Hun ga opp etter 3 år, de er og blir sosiale hunder som skal hilse og kose på alt de kommer over. Men med den type seler så klarer hun å gå ur med de alene, noe hun ikke kunne før.
Nalaya Skrevet 18. desember 2012 #20 Skrevet 18. desember 2012 Naboen min har to svære pit bull mixer, og de elsker å trekke. Hun skaffet noe ala dette: http://www.petsmart....NotAvailInUS/No De funker litt annerledes enn standard anti-trekk seler og er visst mer komfortabel for hunden enn halti grime. Hun har prøvd -alt- fra kursing, og bøker og privat kursing og dill og dall. Hun ga opp etter 3 år, de er og blir sosiale hunder som skal hilse og kose på alt de kommer over. Men med den type seler så klarer hun å gå ur med de alene, noe hun ikke kunne før. De selene der er helt ok, hunden får ingen form for ubehag men kan bli litt forfjamset Når hunden drar vil den automatisk bli snudd rundt i og med at festet er på fremsiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå