Gå til innhold

nybliven "alenemor". Trenger råd! Vill kreve 70% av vårdnaden..

Anbefalte innlegg

Gjest Fjärilen
Skrevet

Hej,

Jag har precis blivit "alenemor", jag ska genom min advokat kräva 70% / 30% vårdnad (samvär). Hur går det till?

Jag vet varken ut eller in och är helt ensam i världen... Känns det som, i alla fall här i Norge, har ett par stycken men ingen som jag kan anförtro mig till och som kan hjälpa mig genom det här. Jag bor på krisesenter men flyttar snart till en annan plats med mitt lilla barn. Pappan vill ha 50/50 men han är varken ekonomiskt eller på andra sätt stabil hemma. Han bor i ett rottehål med mögel och matrester överallt och smutsiga kläder slängt i varenda vrå. När vi var tillsammans var jag tvungen att ha ett gömställe för extra pengar så jag kunde ha råd till blöjor och barnmat när han "plötsligt" fick en av alla sina "oväntade" räkningar. Han har gått i minus varje månad och har blivit skyldig mig mer och mer... Jag är bara glad att jag lever och att mitt barn är så litet än att han inte förstår allt.

Jag är student och jobbar lite extra men har en del räkningar (totalt ca 4500:- + barnehage 2500:-). Lägenheten kostar 8500:- i månaden.

Hur går man fram nu? Ni som varit igenom något liknande, hur gör man? Vad borde man tänka på? Jag vill mitt barns bästa men är rädd för att han exet ska bli förbannad om han får reda på att jag ska kräva 70% av vårdnaden... Kan jag begära barnbidrag från honom också..?

Åå, hjälp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hej,

Jag har precis blivit "alenemor", jag ska genom min advokat kräva 70% / 30% vårdnad (samvär). Hur går det till?

Jag vet varken ut eller in och är helt ensam i världen... Känns det som, i alla fall här i Norge, har ett par stycken men ingen som jag kan anförtro mig till och som kan hjälpa mig genom det här. Jag bor på krisesenter men flyttar snart till en annan plats med mitt lilla barn. Pappan vill ha 50/50 men han är varken ekonomiskt eller på andra sätt stabil hemma. Han bor i ett rottehål med mögel och matrester överallt och smutsiga kläder slängt i varenda vrå. När vi var tillsammans var jag tvungen att ha ett gömställe för extra pengar så jag kunde ha råd till blöjor och barnmat när han "plötsligt" fick en av alla sina "oväntade" räkningar. Han har gått i minus varje månad och har blivit skyldig mig mer och mer... Jag är bara glad att jag lever och att mitt barn är så litet än att han inte förstår allt.

Jag är student och jobbar lite extra men har en del räkningar (totalt ca 4500:- + barnehage 2500:-). Lägenheten kostar 8500:- i månaden.

Hur går man fram nu? Ni som varit igenom något liknande, hur gör man? Vad borde man tänka på? Jag vill mitt barns bästa men är rädd för att han exet ska bli förbannad om han får reda på att jag ska kräva 70% av vårdnaden... Kan jag begära barnbidrag från honom också..?

Åå, hjälp :(

Du har nå vært ensidig i ditt innlegg. Hvor er den andre siden? Det må da være noe bra med denne mannen siden du fikk barn med han?

Kan du fortelle om hans positive sider.

Du kan ikke bare kreve 70 samvær og bosted av barnet om far ikke vil.

Blir dere ikke enige kan du gå til rettsak.

Men hva gjør du at du bor på et krisesenter?

Gjest navnelapp
Skrevet

Kvifor i alle dagar fekk du barn med ein slik mann? :klo:

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Du har nå vært ensidig i ditt innlegg. Hvor er den andre siden? Det må da være noe bra med denne mannen siden du fikk barn med han?

Kan du fortelle om hans positive sider.

Du kan ikke bare kreve 70 samvær og bosted av barnet om far ikke vil.

Blir dere ikke enige kan du gå til rettsak.

Men hva gjør du at du bor på et krisesenter?

Hun bor på krisesenter og de spør om positive sider ved mannen? Hvorfor mange grunner har til å havne på krisesenter?

• Liker 1
Skrevet

Dette burde krisesenteret vite en del om. De kan sette deg i kontakt med advokat og ellers gi deg relevante råd om hva du bør gjøre videre.

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Hva slags spørsmål er det å komme med til et menneske i krise??

Endret av Violetta
  • Liker 1
Skrevet

Tror du at han var slik helt fra begynnelsen?

• Liker 2
Skrevet

Jag tror att det är möjligt att få honom att frånskriva sig vårdanden helt och hållet, mot att han slipper betala barnbidrag. Men du borde prata med en advokat, inte bara borde, du måste prata med en advokat!

Bra att du tar ansvar för barnets skull när han inte gör det! :)

Anonym poster: b23350949e8a1fba8c4fc264bbcb3eda

Gjest navnelapp
Skrevet

Tror du at han var slik helt fra begynnelsen?

Det må vi vel spørje ts om, eg veit ikkje. Men eg har sjeldan opplevd at menneska rundt meg endrar seg drastisk eine eller andre vegen. Men ein kan oversjå faresignal i forelskelsens rus, det er noko anna.

Skrevet

PS. Om det inte är livsviktigt att bo i staden så får du hyrt hela hus för en tre och ett halvt till fyra ute i byn evt. på landet. Om staden inte är jätteviktig så sparar du faktiskt en god del pengar.

Anonym poster: b23350949e8a1fba8c4fc264bbcb3eda

Skrevet

Litt latterlig: Han har ikke økonomi til å ha barnet 50%... Stiller meg undrene til at så mange såkalte "alenemødre da skal kunne ha barn.. De som ikke jobber og får ALT dekket av stat og eksen..Vel TS.. om far ønsker 50/50 så får du betale han bidrag slik at han kan ha barnet :P

Skrevet

Litt latterlig: Han har ikke økonomi til å ha barnet 50%... Stiller meg undrene til at så mange såkalte "alenemødre da skal kunne ha barn.. De som ikke jobber og får ALT dekket av stat og eksen..Vel TS.. om far ønsker 50/50 så får du betale han bidrag slik at han kan ha barnet :P

IDIOT. Jag hade klarat att ha mitt barn 100% helt utan något bidrag, men då hade jag varit tvungen att sluta studera. Jag har ju klarat av att försörga och ta hand om 1,5 person extra i många år nu.

Egentligen vill jag ha 100% för far är extremt lite ansvarsfull på många olika plan. Man får bara bo på krisesenter om man har blivit psykiskt OCH fysisiskt misshandlad. Varför vill jag riskera mitt barns hälsa och välbefinnande? Varför skulle någon vilja det?! Anledningen till att han kan få 30% vårdnad är för mitt barns skull. Mitt barn har inte gjort fel och förtjänar att se sin far med jämna mellan rum men far hade inte klarat av det nödvändigaste i vardagen för barnet.

Han var inte sådan från början!! Och jag har inte bara lämnat honom, jag gav honom flera år av hängivelse. Fram tills det började påverka vårt barn.

Tack för de svaren :-)

Anonym poster: 60b644537b05a0213ff4c87e36a68ccf

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke redd han skal mishandle barnet også da? Hvis han har mishandlet deg?

Anonym poster: 9c219bb4ae5cd8fb19389fa941b47336

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep/spekualsjoner.

Alice i Eventyrland, mod

Skrevet

Noe som skurrer her.

Om du er på krisesenter pga mannen, hvorfor er du villig til å la han ha ungen i det heletatt? Selv om det "bare" er 30% ? Hadde aldri i verden turt å utsette ungen min for det.

Om han derimot ikke er noe trussel for ungen, så er det jo bare bra han vil ha 50%-50%.

Skrevet

Noe som skurrer her.

Om du er på krisesenter pga mannen, hvorfor er du villig til å la han ha ungen i det heletatt? Selv om det "bare" er 30% ? Hadde aldri i verden turt å utsette ungen min for det.

Om han derimot ikke er noe trussel for ungen, så er det jo bare bra han vil ha 50%-50%.

Og du vet åpenbart ikke nada om lover og regler i fht. barnefordeling/samvær og sånt.

Selvsagt skal han IKKE ha barnet halve tiden når han ikke greier å ta vare på det, verken økonomisk eller på annen måte. Samtidig er lovverket i Norge slik at far har KRAV på samvær (selv om det sies at det er barnet som har det), så man kan i svært liten grad nekte samvær. Gjør man som mor det, risikerer enn i verste fall å bli fratatt omsorgen for barnet......

Det er heller ikke slik at 50-50 er den eneste saliggjørende løsningen ved samlivsbrudd - for svært mange barn vil en slik løsning innebære at de lever i en konstant konflikt, fordi foreldre (evt. den ene) bråker om alt.

Det er heller ikke slik at fordi far krever 50% så MÅ han få det. Her handler det om hva som er til barnets beste - og det er neppe 50/50 i en situasjon som trådstarter beskriver.

I ditt tilfelle ts så MÅ du ta kontakt med advokat. Hvis du er på krisesenter så undrer det meg litt at de ikke kan fortelle deg en del om hva og hvordan du må gå fram i en sak som dette, men du må uansett selv ta ansvar og da er første skritt advokat. Finn ut av hva som gjelder av lover og regler, hva du kan og ikke kan gjøre. *Og ha hele tiden BARNET og barnets beste i fokus.

Så må du dokumentere alt far gjør/sier. Skriv også ned det som har skjedd før, hvorfor er du på krisesenteret, hvordan har ting vært. Har du vitner ifht. fars oppførsel/opptreden? snakk med de og be de også loggføre det de har sett/hørt.

Og ikke bruk energi på å være redd for at far skal "få" 50%. Det er det ingen som vil gi han - retten har en begrenset mulighet til å dømme det, men så vidt jeg skjønner så er det i situasjoner hvor dette har vært praktisert. slik du skildrer situasjonen vil han aldri få det. MEN: vær klar over at du vil møte mange holdniger som du har møtt i denne tråden, a la det jeg siterte her og. Stå opp for ungen din - du er den eneste som vil gjøre det, så ikke la deg presse til ordninger og løsninger du vet vil være til barnets verste - selv om det er mye snakk om "stakkars far" og at han må "få". Nei - han må ikke det - det er BARNET som er viktigst her, ikke far. Og som du selv sier, du ønsker jo at far og barn skal ha kontakt.

Men igjen: kontakt advokat i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...