Gå til innhold

Mayakalenderen og skuddår

Gjest RompeRusk

Anbefalte innlegg

Gjest RompeRusk

Dette er ikke en debatt om hvorvidt kalenderen stemmer eller ikke. Om jorden "kommer til å gå under" på fredag, eller om vi blir bønnhørt av både Maria og Josef.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i gamle indianersivilisasjoner, og da spesielt Mayaene og Aztekerne. Derfor finner jeg Mayakalenderen veldig interessant, og har diskutert den mye med andre.

Jeg hører til stadig at "Mayakalenderen kan ikke stemme, fordi de ikke tok hensyn til skuddår".

Mayaene hadde en utrolig mye større kunnskap om himmelen og himmellegemenes bevegelse enn vi aner. Ville de ikke da tatt hensyn til skuddår når de laget kalenderen? Finnes det noen kilder på at Mayaene ikke tok hensyn til skuddår når de laget kalenderen, eller er dette en påstand folk har kommet med, siden skuddår er en "nyere oppfinnelse"? Jeg har nemlig aldri kommet over noe som hinter til at mayaene ikke tok hensyn til skuddår, og lurer litt på hvorfor dette utsagnet er så utbredt.

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg kun er interessert i betydningen bak kalenderen, og ikke har studert selve utformingen på kalenderen. Dersom dette spørsmålet blir besvart ved å studere utformingen på kalenderen, beklager jeg :)

Lurer på om folk har noen tanker angående dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du har misforstått hva skuddår er? Skuddår skjer fordi kalenderen vi bruker ikke er perfekt.

Så Mayaene kan ikke ha tatt hensyn til noe de ikke brukte eller visste om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Tror du har misforstått hva skuddår er? Skuddår skjer fordi kalenderen vi bruker ikke er perfekt.

Så Mayaene kan ikke ha tatt hensyn til noe de ikke brukte eller visste om.

Jeg vet veldig godt hva skuddår er, takk.

Vi bruker jo ikke samme kalendertype som mayaene brukte. Derfor kan skuddårene være inkludert i "dommedags"kalenderen. U see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal kalenderen til mayafolket inkludere skuddår når de ikke visste om eller brukte vår kalender? Som jeg sier skuddår skjer fordi det er en feil med kalenderen vi bruker som må rettes opp med skuddår for ellers skjer det at månedene vi bruker havner på feil årstider. Så plutselig er det full vinter i Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Tror vi snakker litt om hverandre nå :gjeiper:

Ta utgangspunkt i at mayakalenderen er perfekt. Den tar hensyn til alle forhold som kan føre til at den er feil. Og likevel slutter den 21.12.12 (Som enkelte tolker som dommedag). De visste heller ikke om vår regning av kalender (naturlig nok)

Hvorfor mener likevel enkelte folk at den er feil, fordi den ikke tar hensyn til skuddår (Hvis den faktisk gjør det?)

Det er bare DET jeg er ute etter. Hvorfor mener enkelte at kalenderen er feil, fordi den ikke tar hensyn til ditt og datt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Tror det begynner å gå opp et lys for meg nå.. :fnise:

Selv om vår kalender viser 21.12.12, stemmer det nødvendigvis ikke overens med mayaenes kalender? Den kan være f.eks 30.09.9119/insert random number?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår kalender med og uten skuddår havner på 2 forskjellige datoer. Siden mayafolket ikke visste om eller brukte vår kalender så kan de umulig ha tatt hensyn til skuddår siden skuddår er noe som kun er i vår kalender for å rette opp sånn at månedene våres skal fremdeles passe med årstidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; skuddår er ingen nyere oppfinnelse. Vår kalender har hatt skuddår siden den ble innført av Julius Caesar.

Skuddår er heller ikke noe som er særegent for vår kalender. Det gjelder alle kalendre som baserer seg på jordens rottasjon rundt solen.

Så til spørsmålet. For at skuddår skulle gjøre at dommedag havner på en annen dag en 21 desember så må det være slik at Maya-kalenderen er identisk med vår bortsett fra skuddår. Det er jo ikke tilfellet. Kalenderen er ikke på noen som helst måte lik og det er snakk om veldig avanserte omregninger som må til for å komme fra den ene kalenderen til den andre.

Dette betyr jo igjen at om det er noen som har tatt feil her så er det jo ikke Mayaene, det er i så fall de som har regnet om fra Maya-kalenderen til vår og kommet frem til 21 desember. Personene som har gjort denne omregningen er selvsagt klar over hvordan Mayaene bygget opp sin kalender og har følgelig ikke glemt noen dager. (Skuddårsdager eller andre ymse dager.)

Det er hevet over en hver tvil om at Maya-kalenderen når et nytt baktun den 21 desember så om du tror at jorden går under når dette skjer så er det altså 21 desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Først av alt; skuddår er ingen nyere oppfinnelse. Vår kalender har hatt skuddår siden den ble innført av Julius Caesar.

Skuddår er heller ikke noe som er særegent for vår kalender. Det gjelder alle kalendre som baserer seg på jordens rottasjon rundt solen.

Så til spørsmålet. For at skuddår skulle gjøre at dommedag havner på en annen dag en 21 desember så må det være slik at Maya-kalenderen er identisk med vår bortsett fra skuddår. Det er jo ikke tilfellet. Kalenderen er ikke på noen som helst måte lik og det er snakk om veldig avanserte omregninger som må til for å komme fra den ene kalenderen til den andre.

Dette betyr jo igjen at om det er noen som har tatt feil her så er det jo ikke Mayaene, det er i så fall de som har regnet om fra Maya-kalenderen til vår og kommet frem til 21 desember. Personene som har gjort denne omregningen er selvsagt klar over hvordan Mayaene bygget opp sin kalender og har følgelig ikke glemt noen dager. (Skuddårsdager eller andre ymse dager.)

Det er hevet over en hver tvil om at Maya-kalenderen når et nytt baktun den 21 desember så om du tror at jorden går under når dette skjer så er det altså 21 desember.

Med "nyere" mener jeg at mayaene kom med sin kalender flere tusen år før den julianske/gregorianske.

Ellers så svarte du egentlig på det jeg har lurt på lenge. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayaene regnet med at universet var mye eldre enn det vi vet det er (~14 milliarder år, "~" betyr at det er anslagsvis/avrundet fordi jeg ikke husker det nøyaktig, før dere begynner å sutre); de regnet med det var octillioner(10^18 millarder) år gammelt. Derfor er det en upresis kalender. Annet enn det, er den bare annerledes en de andre kalendertypene; datoen 21. desember er etter avregning til vår egen.

Maya-kalenderen går i sykluser, og starter på nytt hver 1,872,000 dag. Den forrige enden var altså 3-4 tusen år før kristus, og verden gikk ihvertfall ikke under da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig litt rart at en kultur som var såpass gode astronomer valgte å ikke kjøre en kalender som tilsvarte en jordomdreining. Lurer på hvorfor de ikke gjorde det. Kanskje for å unngå problemet vår kalender har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "nyere" mener jeg at mayaene kom med sin kalender flere tusen år før den julianske/gregorianske.

Ellers så svarte du egentlig på det jeg har lurt på lenge. Takk :)

Dette er jeg ikke så sikker på at er korrekt.

Den første henvisningen til hvilket år Mayaene var kommet til (altså; dagens dato er...) sammenfaller ganske nøyaktig med innførelsen av den julianske kalenderen. Tror det er snakk om 20 år senere eller noe. Selv om en ikke er sikker på nøyaktig når Mayaene startet med sine kalendre så er det liten tvil om at det ikke var i deres år null. Av en eller annen grunn valgte de å sette år null langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig litt rart at en kultur som var såpass gode astronomer valgte å ikke kjøre en kalender som tilsvarte en jordomdreining. Lurer på hvorfor de ikke gjorde det. Kanskje for å unngå problemet vår kalender har?

Det er tross alt litt stress med 0.24219878/1-dag. (et år er 365.24219878 dager) En "perfekt" kalender finnes ikke på den måten. Dere ser at tallet ikke er nøyaktig en fjerdedel(0.25), altså funker det heller ikke med kun skuddår hvert fjerde år. Det er en ekstra dag som legges til en gang hvert hundredeår, og noen andre regler i tillegg. Som jeg ikke husker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde en slik kalender og. Mayaene var bare så glad i kalendre at de hadde en egen kalender for å holde styr på datoer langt frem, og tilbake, i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interessant spørsmål er vel om jorden sin reise rundt sola er nøyaktig like lang/tar like lang tid fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tross alt litt stress med 0.24219878/1-dag. (et år er 365.24219878 dager) En "perfekt" kalender finnes ikke på den måten. Dere ser at tallet ikke er nøyaktig en fjerdedel(0.25), altså funker det heller ikke med kun skuddår hvert fjerde år. Det er en ekstra dag som legges til en gang hvert hundredeår, og noen andre regler i tillegg. Som jeg ikke husker nå.

Skuddår er hvert fjerde år bortsett fra hvert århundre. Dette unntaket gjelder derimot ikke hvis århundret er delelig på 400.

Dermed er år 1600 et skuddår, mens 1700, 1800 og 1900 ikke er. 2000 var et skuddår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuddår er hvert fjerde år bortsett fra hvert århundre. Dette unntaket gjelder derimot ikke hvis århundret er delelig på 400.

Dermed er år 1600 et skuddår, mens 1700, 1800 og 1900 ikke er. 2000 var et skuddår.

Flotte greier;) Skal være mulig å huske. Ikke at det er så nøye:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interessant spørsmål er vel om jorden sin reise rundt sola er nøyaktig like lang/tar like lang tid fra gang til gang.

Det er den ikke. Den kan variere med opp i mot tyve minutter begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayaene hadde mange kalendere, etter mange forskjellige sykluser, til forskjellige formål.

Det vi tenker på som "Maya-kalenderen" er deres langtellings-kalender, som alle de andre refererte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...