Gå til innhold

Funksjonelle hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Små hunder blitt oftest stjelt og er lett å stjele, derfor! :)

Det er forbudt å binde hunder utenfor butikk. Og det er forbudt å ta hunder inn på butikker. Derfor må både små og store hunder være hjemme eller i bil når eier er på butikken!

Så det er ikke noe argument at små hunder lettere blir stjelt. Store hunder blir også det, de kan dopes ned med sprøyte hvis de er vanskelige. Så store hunder kan i like stor grad som små hunder være med i butikk (eller helst ikke, ettersom det ikke er lov). Om man har dem i ryggsekk eller veske burde jo ikke ha noe å si?

Endret av Majott
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så en gang en chi som var med inn på en matbutikk. Sa fra både til personale og eier, og ingen syntes det hadde noe å si.

Bare deretter inn min 45 kilos rottweiler, hun hang fint over nakken min, ettersom hun var vant til å bæres fra hun var valp. Da fikk jeg protester, men det gikk bra ettersom jeg argumenterte med at chien fikk lov.

Anonym poster: a7b8a900dccc6d761b9a6aa6539aafe2

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har en korthåret miniatyr, og jeg lar han få velge selv når det er for kaldt for å gå tur. Han elsker å går tur, han elsker både regn og snø, fjell og skog,så de dagene han faktisk ikke vil, da hører jeg på han, for da har han virkelig en god grunn. Han må uansett ut for å tisse, uansett om det er plussgrader, eller 25 minusgrader. Da tar vi på ullgenser, og en vinterjakke utenpå. Potesokker har vi også, men han nekter å ha de på. Han liker heller ikke å ha på seg klær, og går kun med det når det er kaldt. Da sier det seg selv at små bein fort blir veldig kalde, og da må jeg ta hensyn til det.

Det er likevel ikke mange dagene han ikke vil gå tur, så jeg ser ikke problemet. Mye er også hva man gjør det til.

Når vi snakker om funksjonelle hunder, så blir det litt smak og behag hva man synes er masete å forholde seg til, og ikke.

Selv synes jeg det er utrolig praktisk med en liten hund, lett å ha med seg, hundepasserne står i kø, han tar liten plass, og er like mye hund som alle andre.

Jeg synes det er praktisk at han er korthåret, selv om det betyr at han fryser litt lettere. At han har tynne bein er naturlig når man veier 2,5 kg. Det er en del av pakka. Synes man det er et problem, er det jo bare å skaffe seg en hund som passer sin egen smak, det er ikke verre enn som så.

Han er liten, men tøff, og sprek, livsglad og en fornøyd hund.

Endret av Amygdala:-)
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en korthåret miniatyr, og jeg lar han få velge selv når det er for kaldt for å gå tur. Han elsker å går tur, han elsker både regn og snø, fjell og skog,så de dagene han faktisk ikke vil, da hører jeg på han, for da har han virkelig en god grunn. Han må uansett ut for å tisse, uansett om det er plussgrader, eller 25 minusgrader. Da tar vi på ullgenser, og en vinterjakke utenpå. Potesokker har vi også, men han nekter å ha de på. Han liker heller ikke å ha på seg klær, og går kun med det når det er kaldt. Da sier det seg selv at små bein fort blir veldig kalde, og da må jeg ta hensyn til det.

Og i slike tilfeller så hadde det vel vært enklere med en rase der du slapp å tenke på sånt? Bare å gå ut døra, uten å måtte kle på hunden ditt og datt.

• Liker 1
Skrevet

At hunder har forskjellige bruksområder er jo helt klart, og at ikke alle kan gå til anskaffelse av Siberian Husky som tåler Norsk klima, er jo åpenlyst.

Men at man ikke kan ut med hunden sin pga. kulde eller snø høres litt merkelig ut.

De fleste hunder kan selvfølgelig ut selv om det er kaldt Det gjelder bare å anpasse tiden man er ute, aktivitetsnivået, + at man enkelt kan ta på et isolerende dekken om nødvendig.

Jeg har selv en helt korthåret hund, som fryser hvis den blir stående for lenge stille i kulden, men er den i aktivitet, er det ingen problem.

Er det mye regn eller snø, og kaldt, tar jeg på et regntett dekken, og drar ut på skogstur. Aldri vært noe problem.

Det jeg heller skjønner lite av er folk som driver utstilling, der utseende og lengde på pelsen til hunden setter en stopper for et godt og aktivt liv.

Puddler og andre langhårsraser med pelsen rullet opp i pappilotter, Afganske mynder med hetter på hodet, ol. Jeg synes det er helt på jordet.

Kinesiske nakenhunder og div. "veskehunder" synes jeg bare synd på. Flesteparten av disse er kjøpt av folk med null interesse eller kunnskap om hva et dyr trenger.

Den trenger ikke rosa hettegenser eller designerveske til å sitte i. Den trenger å være HUND!

Ikke rart disse små sitter i veskene sine å skjelver....

Du bør sette deg inn i hvordan en kinesisk nakenhund er og fungerer før du uttaler deg for det er tydeligvis noe du ikke har peiling på i det hele tatt!

Skrevet

Men nå handler dette om funksjonelle hunder, og at å ha dem gir et enklere hundehold.

Jeg var nysgjerrig på bl.a om det å gå tur var mindre motiverende når man fikk mye ekstra arbeid som følge av at mye pels drar inn mye skitt og at man må gå gjennom pelsen for å fjerne kvist og kvas, samt at enkelte må dusje hunden etter hver tur. Ser for meg langhårete småhunder på tur i vårløsningen. Bichonraser, langhårete kinesere (powded puff eller hva det nå heter)

Det er jo ikke så enkelt som for meg som bare kan tørke under med en håndduk?

Får slike raser tur hver dag om eier må ha et kjempearbeid etter tur?

Og jeg vet om mange hunder som fryser ute i mer enn -5 grader, og ikke vil gå tur.

En kan selvfølgelig kle på dem både det ene og det andre. Men det er jo enklere å bare kunne gå ut uten det?

Jeg bruker dekken på mine når det er kaldere enn -10 ute. Det er alt jeg trenger å gjøre mht å gå tur.

Veldig enkelt. Mine hunder bryr seg ikke om vær og vind, så de hadde fint gått tur og hatt glede av det i kaldere vær uten dekken også, men jeg bruker det jo fordi jeg vet de kan fryse.

Det er mye kos med hund, men jeg klarer likevel ikke å forstå folk som skaffer seg raser som krever så mye hensyn og arbeid når det gjelder det å kunne være naturlig ute?

Det må da kreve større motivasjon hos eier å ta de hundene med ut på tur enn for oss som har hunder som tåler mye og som er enkle å holde rene?

Puddelen er funksjonell for meg. Jeg hater hundehår overalt så har valgt en røytefri rase, det er jo utrolig arbeidsbesparende å slippe å fjerne hundehår overalt.

Derimot så må jeg jo klippe dem, men jeg liker å stelle hundene å koser meg med det så ser ikke på det som noe praktisk hinder. Mine hunder har på seg dress med lange bein og da blir det ingen klumper i pelsen eller noe våt eller møkkete pels. Blir de dyvåte på sommeren så bruker jeg en blåser til å tørke dem med, den er SUPEReffektiv. Puddelen kan klippes i en kort og praktisk frisyre(lammeklipp) slik at stellet blir minimalt.

Mine hunder kan være masse ute de, de er små hunder men storkoser seg på både lange og korte turer. Er det veldig kaldt ute så bruker jeg potefett for å hindre at det blir is på tredeputene, pelsen under potene klippes kort.

Hva som er funksjonelt er jo forskjellig fra person til person, du kjøper ikke pudddel om du hater pelsstell å du kjøper ikke en røytehund om du hater å ha hundehår overalt.

Ser noen påstår at nakenhunder er så skjøre osv, det er bare svada! Nakenhunden er en kjempetøff hund med masse energi og pågangsmot, sleng på de en dress med lange bein så er de ute i kulda å leiker på lik linje med andre hunder.

Skrevet

Om hundene er funksjonell kommer jo helt ann på hvem man spør.

Folk er ulike, og ser etter ulike kvaliteter hos sine firbeinte venner. Jeg har hatt "brukshund" før, og kunne ALDRI tenke meg det igjen.

Nå har jeg 3 chihuahuar som er glad i turer i skog og mark men også glad i å bare slappe av, jeg synst det er mye enklere enn en stor brukshund som krever mye fysisk aktivitet hver dag. Er kjempe lett å få noen til å passe en eller tre små hunder om man skal på ferie. Skal jeg bort en helg er det ingen problem å ta dem med i en reiseveske, venner og familie har ingenting i mot å ha 3 små chihuahuer på besøk, med en større hund hadde det vært mer problematisk.

Ikke trenger jeg stasjonsvogn heller for å få dem med meg :)

Så for min del er disse små midt i blinken, praktiske og veldig funksjonell.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Og i slike tilfeller så hadde det vel vært enklere med en rase der du slapp å tenke på sånt? Bare å gå ut døra, uten å måtte kle på hunden ditt og datt.

Det er tydelig at du ser på det som et problem, så da bør ikke du skaffe deg en slik rase hvis det er så mye styr å ta på genser noen få dager det behøves. Det er forskjell på hva man ser på som et problem, og det viktigste er vel at man selv, og hunden er fornøyd. Ikke hva alle andre mener.

Endret av Amygdala:-)
  • Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Dette med klabber.

Vår lapphund (du får vel neppe en bedre hund for nordiske forhold) kan også få klumper av snø på labbene hvis det er riktig temperatur ute. Han biter de av selv, hvis han føler det er et problem. Merkelig nok synes han stort sett bare de er et problem på veien hjem. :gjeiper:

Så lenge folk har et hundehold der hunden trives, får den stimulering og mosjon den trenger, så får folk tilrettelegge dette akkurat slik de ønsker. Jeg tror ikke en hund er lykkelig av å bo i en veske, på den andre siden tror jeg en liten hund som får nok mosjon og stimulering ellers, er mer lykkelig hvis den også får være sammen med eier utenom vanlig tur og stimulering. DA kan det for slike hunder være hyggelig å få være med i en veske.

Ja til fornuftig hundehold, uavhengig av rase og klima. Selv om jeg personlig liker å ha en hund jeg slipper å ta på dekken hver gang den skal ut på vinterstid.

• Liker 2
Skrevet

Det tar 5 sekunder å ta på hunden ett dekken, så ser ikke helt det store problemet. Er ikke så tidskrevende som du skal ha det til.

Skrevet

40 kilos hund i ryggsekk?? :sjokkert::hakeslepp:

hvorfor ikke knyte hunden fast utafor som alle andre?

Håper folk flest ikke knyter hunden sin fast utenfor noe sted! :opplyser:

Skrevet

Du bør sette deg inn i hvordan en kinesisk nakenhund er og fungerer før du uttaler deg for det er tydeligvis noe du ikke har peiling på i det hele tatt!

Jeg har min mening, og det må jeg da få lov til å ha??

Hvis jeg synes synd på en skjelvende liten hårløs hund, så spør jeg ikke deg om jeg får lov til det først!

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg har min mening, og det må jeg da få lov til å ha??

Hvis jeg synes synd på en skjelvende liten hårløs hund, så spør jeg ikke deg om jeg får lov til det først!

tja, det er godt med pels på mange av dem og med dress på så holder de seg gode og varme, så om du ser en skjelvende liten hårløs en så bør du si ifra til eier for det er ikke bra.

Skrevet

Jeg så en gang en chi som var med inn på en matbutikk. Sa fra både til personale og eier, og ingen syntes det hadde noe å si.

Når jeg jobba i butikk kasta jeg de ut! Er så lei av at enkelte med småbikkjer trur de kan gjøre hva som helst. Det er like mange bakterier på ei lita bikkje som ei svær ei!!!

Var en del som ble litt furt kan du si og jeg koste meg hver gang og argumenterte med at jeg klarer å bære schæferen min jeg også, men jeg tar han ikke med inn i butikken for det FOR DET ER IKKE LOV =P

• Liker 4
Skrevet

Merkelig at folk i det hele tatt overlever i land man kan ta med hundene både her og der gitt. Men i Norge er det ikke lov, og vi elsker jo å forby ting. Ikke rart folk er allergiske.

Anonym poster: 56acc0ebe723037a7bb8f55c804f5cdf

• Liker 2
Skrevet

40 kilos hund i ryggsekk?? :sjokkert::hakeslepp:

hvorfor ikke knyte hunden fast utafor som alle andre?

Hvorfor kan ikke du gjøre det?

Anonym poster: e10abfb625f1cba9380be088ee96d935

• Liker 1
Skrevet

Snakk om å lage seg problemer...

Det er egentlig ikke noe mer jobb med nakenhund vinterstid enn det er sommerstid. Forskjellen er bare at om vinteren må man beskytte den mot kulde, mens om sommeren må man beskytte huden dens mot sola (solkrem/klær).

Den første vinteren jeg hadde hund, fikk den så store snøklumper i pelsen at den måtte bæres hjem etter en heller kort tur. Det var selvsagt ekstra arbeid med å føne ut klumpene, i tillegg til at jeg syntes veldig synd på hunden som var full av sammenfiltret pels og snø på undersiden, men jeg lærte fort at det ikke var mye som skulle til for å forhindre dette.

Dette var en hund med både lang pels og underull, så kulde var ikke et problem. Løsningen ble derfor en boks med kløver vaselin. Hver gang det var kram snø, smurte jeg inn hendene med vaselin for så å gni dem kjapt under magen og rundt bena hans. Voila - null klumper. Skal man på langtur tar man bare med seg boksen i lomma.

Forskjellige raser krever forskjellige løsninger/hensyn, men det er uansett ikke noe problem å bruke 5 minutter på forberedelser før man går ut døra.

• Liker 1
Skrevet

Er det rart folk irriterer seg over dumme naut med småhunder?

Det er jammen mange dumme naut med store hunder også. Som de to "hestene" vi møtte på tur i dag, som gikk uten bånd og langt foran eieren. Ikke bare er bikkja mi usikker rundt større hunder, men selv jeg er temmelig skeptisk når bikkja kunne stått på alle fire og sleika meg i fleisen. Ulovlig å gå uten bånd er det også, her. Likevel blir vi møtt av uoppdragene svære bikkjer hver bidige dag, som gjør det umulig for meg å lære min lille venn å ikke bry seg om store hunder.

Min mening er at så lenge man følger loven, ikke er til bry for andre OG behandler hunden med respekt og TLC så kan man gjøre som man vil. De fleste bikkjer med eiere vi møter hver dag bryter MINST de to førstnevnte...

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Folk med løse hunder der det er båndtvang irriterer meg max. Min hund angriper andre hunder om de kommer for nære og det er alltid jeg som ender opp med kjeft. Hold bikkja i bånd liksom eller ha nok kontroll på den til å kunne kalle den inn når jeg roper at min hund kommer til å bite av hodet til drittbikkja.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre - jeg og synes de med uppdragne løshunder er noen nek. De ødelegger for alle andre med hunder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...