Gå til innhold

Funksjonelle hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir blanke i hva folk synes om at min lille hvite hund sitter i veske. Sannheten er at hun får mye mer stimuli hver dag, og mye mer mosjon, fordi hun kan være med ut selv når en stor hund uten veske ikke hadde kunnet det. I tillegg til hennes turer kan hun også være med når jeg stikker ut på kafe, innom en butikk etc. så og si overalt. Da får hun selvsagt gå ute på vei dit, og slapper av i vesken mens jeg ordner noe i banken, på posten eller lignene. Hun hopper med glede inn i vesken hver gang jeg spør om hun skal være med ut. Vesken er ment for hund, men med ekstra fint desgn såklart. Og ja, her vi bor er det faktisk lov å ha med hund på alle disse stedene. Og på det (snart) året jeg har hatt henne har jeg ikke fått en enste krass kommentar eller stygt blikk, UTELUKKENDE positiv oppmerksomhet så og si hver dag :)

At hun er veskehund gjør hun ikke til noe minde hund enn alle andre, og jeg som eier er ikke noe dårligere enn alle andre. Hun får 10 km turer, hun kan sånn ca alle triks i boka, vi går på kurs og lydighet, hun er oppdratt til å oppføre seg skikkelig, ikke som en liten "fillebikkje". Bare for å ha sagt det.

For meg er hun både funksjonell og mye mer enn det. Den perfekte hunden for meg, både i personlighet og utseende.

• Liker 1
Skrevet

For det er naturlig for en hund å sitte i en veske

Jeg synes synd på deg egentlig ,som har jugd for seg selv så mye at du tror på at hunden liker veska

En hund uansett størrelse har ingenting i en bank,matvarebutikk o.l å gjøre.Du får respektere loven du som alle andre.

• Liker 3
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg synes synd på deg egentlig ,som har jugd for seg selv så mye at du tror på at hunden liker veska

En hund uansett størrelse har ingenting i en bank,matvarebutikk o.l å gjøre.Du får respektere loven du som alle andre.

tommel opp-

• Liker 2
Gjest pålogget
Skrevet (endret)

comeon folkens, det er jo praktisk med ei veske, tror nok hunden setter pris på den veska, ellers hadde hun vell unngått det. min lille robuste pomeranian vil selv opp på fange tiltider når vi har vært ute i kulda en stund :) Og jeg ser ikke problemet med å ta inn den lille hunden på butikken så lenge ingen klager, men skjønner poenget med å ikke ta inn store hunder...størrelse har desverre noe å si ;)

Endret av pålogget
Skrevet

Men nå handler dette om funksjonelle hunder, og at å ha dem gir et enklere hundehold.

Jeg var nysgjerrig på bl.a om det å gå tur var mindre motiverende når man fikk mye ekstra arbeid som følge av at mye pels drar inn mye skitt og at man må gå gjennom pelsen for å fjerne kvist og kvas, samt at enkelte må dusje hunden etter hver tur. Ser for meg langhårete småhunder på tur i vårløsningen. Bichonraser, langhårete kinesere (powded puff eller hva det nå heter)

Det er jo ikke så enkelt som for meg som bare kan tørke under med en håndduk?

Får slike raser tur hver dag om eier må ha et kjempearbeid etter tur?

Og jeg vet om mange hunder som fryser ute i mer enn -5 grader, og ikke vil gå tur.

En kan selvfølgelig kle på dem både det ene og det andre. Men det er jo enklere å bare kunne gå ut uten det?

Jeg bruker dekken på mine når det er kaldere enn -10 ute. Det er alt jeg trenger å gjøre mht å gå tur.

Veldig enkelt. Mine hunder bryr seg ikke om vær og vind, så de hadde fint gått tur og hatt glede av det i kaldere vær uten dekken også, men jeg bruker det jo fordi jeg vet de kan fryse.

Det er mye kos med hund, men jeg klarer likevel ikke å forstå folk som skaffer seg raser som krever så mye hensyn og arbeid når det gjelder det å kunne være naturlig ute?

Det må da kreve større motivasjon hos eier å ta de hundene med ut på tur enn for oss som har hunder som tåler mye og som er enkle å holde rene?

Anonym poster: a7b8a900dccc6d761b9a6aa6539aafe2

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Men nå handler dette om funksjonelle hunder, og at å ha dem gir et enklere hundehold.

Jeg var nysgjerrig på bl.a om det å gå tur var mindre motiverende når man fikk mye ekstra arbeid som følge av at mye pels drar inn mye skitt og at man må gå gjennom pelsen for å fjerne kvist og kvas, samt at enkelte må dusje hunden etter hver tur. Ser for meg langhårete småhunder på tur i vårløsningen. Bichonraser, langhårete kinesere (powded puff eller hva det nå heter)

Det er jo ikke så enkelt som for meg som bare kan tørke under med en håndduk?

Får slike raser tur hver dag om eier må ha et kjempearbeid etter tur?

Og jeg vet om mange hunder som fryser ute i mer enn -5 grader, og ikke vil gå tur.

En kan selvfølgelig kle på dem både det ene og det andre. Men det er jo enklere å bare kunne gå ut uten det?

Jeg bruker dekken på mine når det er kaldere enn -10 ute. Det er alt jeg trenger å gjøre mht å gå tur.

Veldig enkelt. Mine hunder bryr seg ikke om vær og vind, så de hadde fint gått tur og hatt glede av det i kaldere vær uten dekken også, men jeg bruker det jo fordi jeg vet de kan fryse.

Det er mye kos med hund, men jeg klarer likevel ikke å forstå folk som skaffer seg raser som krever så mye hensyn og arbeid når det gjelder det å kunne være naturlig ute?

Det må da kreve større motivasjon hos eier å ta de hundene med ut på tur enn for oss som har hunder som tåler mye og som er enkle å holde rene?

Tja, noen liker mora og andre liker dattera.

Jeg syns også det høres stress ut med masse snø og søl, mens andre syns det er helt greit for å kunne ha den rasen de syns passer for seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir blanke i hva folk synes om at min lille hvite hund sitter i veske. Sannheten er at hun får mye mer stimuli hver dag, og mye mer mosjon, fordi hun kan være med ut selv når en stor hund uten veske ikke hadde kunnet det. I tillegg til hennes turer kan hun også være med når jeg stikker ut på kafe, innom en butikk etc. så og si overalt. Da får hun selvsagt gå ute på vei dit, og slapper av i vesken mens jeg ordner noe i banken, på posten eller lignene. Hun hopper med glede inn i vesken hver gang jeg spør om hun skal være med ut. Vesken er ment for hund, men med ekstra fint desgn såklart. Og ja, her vi bor er det faktisk lov å ha med hund på alle disse stedene. Og på det (snart) året jeg har hatt henne har jeg ikke fått en enste krass kommentar eller stygt blikk, UTELUKKENDE positiv oppmerksomhet så og si hver dag :)

At hun er veskehund gjør hun ikke til noe minde hund enn alle andre, og jeg som eier er ikke noe dårligere enn alle andre. Hun får 10 km turer, hun kan sånn ca alle triks i boka, vi går på kurs og lydighet, hun er oppdratt til å oppføre seg skikkelig, ikke som en liten "fillebikkje". Bare for å ha sagt det.

For meg er hun både funksjonell og mye mer enn det. Den perfekte hunden for meg, både i personlighet og utseende.

Jeg bærer også min 40-kilos Cane Corso inn i butikker og banker. Men jeg får faktisk stygge blikk, selv om hun sitter i ryggsekken, og selv om hun er søt. Noen ganger har jeg til og med blitt utvist fra butikker, fordi hunden er i ryggsekken. Jeg kan jo ikke ha henne i veske, hun er for tung for det.

Pleier å argumentere at når man får ha hunder i veske, så kan man ha hunder i ryggsekk også!

Hun hopper gladelig opp i ryggsekken, og jeg anser meg ikke som en dårligere eier enn andre. Og min hund er selvfølgelig like mye hund som andre som ikke sitter i ryggsekk.

Min ryggsekk er også pen. Den har mye bling-bling, så jeg kan se fashion ut med den. Selv om jeg blir litt krokrygget av en hund på 40 kilo oppi der. Hjelper godt med høye hæler da, så jeg blir litt framoverlent, samtidig som det får beina mine til å se lengre ut.

På disse turene får hun selvfølgelig mye mosjon. Hun slipper ut av ryggsekken mellom kjøpesentrene, og da kan hun jo gå som hun vil.

• Liker 6
Gjest pålogget
Skrevet

Jeg bærer også min 40-kilos Cane Corso inn i butikker og banker. Men jeg får faktisk stygge blikk, selv om hun sitter i ryggsekken, og selv om hun er søt. Noen ganger har jeg til og med blitt utvist fra butikker, fordi hunden er i ryggsekken. Jeg kan jo ikke ha henne i veske, hun er for tung for det.

Pleier å argumentere at når man får ha hunder i veske, så kan man ha hunder i ryggsekk også!

Hun hopper gladelig opp i ryggsekken, og jeg anser meg ikke som en dårligere eier enn andre. Og min hund er selvfølgelig like mye hund som andre som ikke sitter i ryggsekk.

Min ryggsekk er også pen. Den har mye bling-bling, så jeg kan se fashion ut med den. Selv om jeg blir litt krokrygget av en hund på 40 kilo oppi der. Hjelper godt med høye hæler da, så jeg blir litt framoverlent, samtidig som det får beina mine til å se lengre ut.

På disse turene får hun selvfølgelig mye mosjon. Hun slipper ut av ryggsekken mellom kjøpesentrene, og da kan hun jo gå som hun vil.

40 kilos hund i ryggsekk?? :sjokkert::hakeslepp:

hvorfor ikke knyte hunden fast utafor som alle andre?

Skrevet

Jeg bor i Oslo og ser støtt og stadig veskehunder ;) men de er ikke alltid like lette å spotte der de gjemmer seg i veska.

Åssen hund har du? Den virker å oppfylle mange av mine kriterier =)

Skrevet

Hadde foreldrene mine sin hund i ryggsekken på fjelltur noen ganger da den var en søt liten valp:)

Skrevet

Det må nok være mer motivasjon tilstede, men det er jo (burde de være!) flesteparten klar over når de velger seg den rasen. Akkurat den rasen har noe så spesielt som gjør det verdt det.

Jeg må kle på hunden dress hver eneste gang jeg går ut og det er mer enn så og så mange minusgrader. Det må jeg. Det er ikke hipp hurra og dritgøy, men jeg er dritglad i hunden og det er verdt det.

Anonym poster: 85cc89869bf5a931cf98ad819e273849

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Åssen hund har du? Den virker å oppfylle mange av mine kriterier =)

Ingen hund lenger :( hun var fysisk helt perfekt og av border collie-miks mm. Mye mer. Ekte kaoshund.

Skrevet

40 kilos hund i ryggsekk?? :sjokkert::hakeslepp:

hvorfor ikke knyte hunden fast utafor som alle andre?

Fordi jeg vil ha hunden med inn, akkurat som de med småhundraser! Hvorfor kan ikke de bare binde hunden utenfor også? De gjør jo ikke det, så hvorfor skal jeg? Jeg går da glatt inn i både matbutikker og annet med ryggsekken min.

Jeg lever fint med min hund i bling-bling ryggsekk. Er ikke annerledes jeg enn de som har sin i veske?

• Liker 5
Skrevet

Har en liten hund på ca 4-5 kilo. Han har masse pels, men bare ett lag, ingen underpels.

Noen syns kanskje det er helt latterlig å skaffe seg slikt når man bor i Norge, men han passer perfekt til å være med overalt. Jeg flyr mye, så syns det er greit å kunne ha han med i kabinen istedet for i lasterommet. Ingen hoteller som har nektet meg å ha han med, siden han er så liten.

Til og med det å finne leilighet er enklere med liten hund enn en større, hvertfall etter jeg flyttet til usa, her er det vekt begrensing på hund mange steder.

Han har ett fantastisk gemytt, kosete, aktiv når jeg er aktiv, sløv når jeg er sløv. Han er fornøyd om vi går en lang tur på fjellet eller om vi bare slenger på sofaen. Elsker å lære nye ting og er generelt en fantastisk hund.

Om det betyr at jeg må sette på ett dekken når det nærmer seg -15 grader og at han kan få snøklumper i pelsen, så er det faktisk helt greit. Plager meg ikke at han av og til må tørkes etter en tur ut i snøen.

Ikke at det er ett problem nå lengre, snør ikke her, men når jeg er i Norge.

Skrevet

AB, jeg må få navnet på den ryggsekken.Min 65 kilo lille leonberger vil leke veskehund og da trenger jeg en stor nok sekk..

Ang,dritt og møkk. Joda ,hunder trekker inn møkk,sand og div ting fra skogen.Men det er jo en del av det å ha hund! Tåle litt søl og skitt.Min har lang pels og halve skaugen sitter igjen i den.Tar kammen og grer fort over .Samme for vinter'n, Bruker balsamspray på "buskene" samt forbeina.Da klumper snøen seg ikke så lett.Vaselin,neo's labbefett o.l under beina og mellom tredepotene gjør at snøen ikke legger seg .Samt potesokker om det er nødvendig.

Ting blir ikke værre enn det du gjør det til selv. Folk som ikke tåler skit,resten av en vanndam eller div. deler av planteriket inne,burde kanskje tenke seg om 3 ganger før de kjøper hund

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Ser ingen steder det står at det er naturlig for hund å sitte i veske.

Om du referer til Madison_00 sitt innlegg så skriver jo hun at det faktisk er lov å ha med hund der hun er.

Skrevet

Hvem lov? Den eneste loven her sier at hunder ikke skal inn i matbutikker. Det respekterer jeg. Jeg synes synd på de hundene som er hjemme alene 4+ timer hver dag. Det er kanskje ikke naturlig for hund å sitte i veske, men det er like lite naturlig for hunder å være uten flokken sin hele dagen. Hunden min er kun hjemme alene et par timer max. per dag. Jeg drasser den selvsagt ikke med ut om den vil sitte mer i veske enn den får gå selv, det er kun til korte ærender. Og ja, dere kan si hva dere vil, men jeg går stolt med min flotte hund på armen og vet at hun har et mye flottere hundeliv enn de aller fleste bikkjer ;-)

Og til dere som snakker om å binde hunden utenfor.... Jeg vet ikke med Norge, men her er det faktisk ulovlig! Den kan bli tatt bort og levert til et shelter. Men mest sansynlig vil den være stjålet leenge før det da.

Skrevet

Beklager at jeg hr vært OT. Hunden min har aldri sett snø, så jeg kan ikke svare ang. det. Hun må børstes hver dag uansett om hun har dritt i pelsen eller ei, men som regel får hun ikke det. Hun får leke på stranda og i sjøen kun de dagene hun skal bade, hvilket er ca hver 7-10 dag.

Skrevet

Ingen hund lenger :( hun var fysisk helt perfekt og av border collie-miks mm. Mye mer. Ekte kaoshund.

Æsj da :( Blitt hundeløs jeg også, men har lyst på ny snart! Mamma hadde en border collie-blanding, den kunne hu ikke ha fordi den var så hyperaktiv! Ble plassert på en gård istedet =)

Angående hovedinnlegget: Heldigvis har ikke alle samme type® hund, det hadde blitt ganske jævlig til slutt! Se bare hvordan schæfer ble ett over/innavling...

Gjest pålogget
Skrevet

Fordi jeg vil ha hunden med inn, akkurat som de med småhundraser! Hvorfor kan ikke de bare binde hunden utenfor også? De gjør jo ikke det, så hvorfor skal jeg? Jeg går da glatt inn i både matbutikker og annet med ryggsekken min.

Jeg lever fint med min hund i bling-bling ryggsekk. Er ikke annerledes jeg enn de som har sin i veske?

Små hunder blitt oftest stjelt og er lett å stjele, derfor! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...