Gå til innhold

Funksjonelle hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er faktisk mye mer normalt enn folk tror, men da spesiellt i større byer i USA hvor hunden bor i 42de etg. og må gå 5 km for å komme til nærmeste gressflekk. Betyr nok ikke at hunden aldri får komme ut, men at den kan gå både ute og inne, eller på terassen hvor mange velger å ha hundetoalettene sine.

Men så skrev jeg ikke at disse menneskene bodde i 42de etg. heller da ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nakenhundeier (AB) over her og må bare få tilføye at alle mine hunder har vært husrene fra ca 6 mnders alder. Så må jeg også nevne at på tisseturer om vinteren har mine nakne sjeldne på seg mer enn en genser, og lider absolutt ingen nød av det.

Anonym poster: 35e8b0d95b72a18acd415748029ae4f8

Skrevet

Takk til #22 over her!

En slektning av en god venninne har to Kinesiske Nakenhunder. Og disse er IKKE husrene, men de skylder selvsagt på at det er "rasen".... Ja, ikke sant. Det stemmer jo over hode ikke, og jeg føler mange uansvarlige hundeeiere gjemmer seg bak dette med at folk flest tror små hunder er "veskehunder" som ikke tåler noe, og derfor bruker det som en unnskyldning til å være lat!

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg er nakenhundeier (AB) over her og må bare få tilføye at alle mine hunder har vært husrene fra ca 6 mnders alder. Så må jeg også nevne at på tisseturer om vinteren har mine nakne sjeldne på seg mer enn en genser, og lider absolutt ingen nød av det.

Det høres merkelig ut. Har de kun på en genser i -22 grader?

Min hund, som faktisk har pels, dog tynn og uten underull, må ha på seg potesokker og heldekkende dress for i det heletatt å se ut som han ikke skal dø umiddelbart.

Man skal absolutt ikke undervurdere påkledning, forfrysningsskader eller annet er ikke til å spøke med.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Min hund, som faktisk har pels, dog tynn og uten underull, må ha på seg potesokker og heldekkende dress for i det heletatt å se ut som han ikke skal dø umiddelbart.

Man skal absolutt ikke undervurdere påkledning, forfrysningsskader eller annet er ikke til å spøke med.

tror hun mener tissetur, det tar to minutter.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

tror hun mener tissetur, det tar to minutter.

Tissetur her tar litt mer enn det. De skal jo få tisse også, og de holder gjerne igjen endel tiss før de har tisset mange ganger (i hvertfall hannhunder -> markering)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Tissetur her tar litt mer enn det. De skal jo få tisse også, og de holder gjerne igjen endel tiss før de har tisset mange ganger (i hvertfall hannhunder -> markering)

Min bruker ikke engang to minutter. Så det er nok individuelt. Markering driver han ikke med annet enn når vi er på tur, så her går det fort.

• Liker 2
Skrevet

Hva er så merkelig? Her jeg bor er det få dager med -22. Og disse dagene er tisseturene meget effektive. Og, nei de får ikke markere rundt i hist og pist. Vi snakker toppen 5 minutter her. Aldri har noen av nakenhundene mine hatt forfrysningsskader heller. Forvaring er det ikke dukkegensre i rosa bomull mine hunder har, men lange, hjemmestrikka i ull :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Min bruker ikke engang to minutter. Så det er nok individuelt. Markering driver han ikke med annet enn når vi er på tur, så her går det fort.

Hva er så merkelig? Her jeg bor er det få dager med -22. Og disse dagene er tisseturene meget effektive. Og, nei de får ikke markere rundt i hist og pist. Vi snakker toppen 5 minutter her. Aldri har noen av nakenhundene mine hatt forfrysningsskader heller. Forvaring er det ikke dukkegensre i rosa bomull mine hunder har, men lange, hjemmestrikka i ull :)

Du kjenner sikkert din hund best :) Synes bare det var rart at en hund med mer pels tåler mindre.
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Du kjenner sikkert din hund best :) Synes bare det var rart at en hund med mer pels tåler mindre.

Hunder er forskjellige, akkurat sånn som mennesker. Noen dør av kulde bare det bikker null grader, mens andre drar på isbading i 20 minus :)

• Liker 1
Skrevet

Er det bare meg som mener at en hund tenger mer enn "tisseturer"? Hva med fysisk aktivitet, som å løpe løs i skogen, eller mental stimulans? En hund, uansett størrelse, trenger dette.

• Liker 2
Skrevet

Er det bare meg som mener at en hund tenger mer enn "tisseturer"? Hva med fysisk aktivitet, som å løpe løs i skogen, eller mental stimulans? En hund, uansett størrelse, trenger dette.

Nei, det er vi enige om. Les hva jeg skriver da. Jeg snakker om at det ikke nødvendigvis er så mye som skal til for å holde f.eks nakenhunder husrene, selv om det er kaldt ute. Mine nakne løper løs i skog 1-2 timer dagen, de holder de seg mye varmere når de er løse versus i bånd. Å slutte å gå på tur kun fordi temperaturen synker, er i mine øyne dyreplageri.

Hilsen nakenhundeier igjen :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Min hund har hurtta fleece overall som han bruker til lengre turer, eller når det er iskaldt, funker gull!

Uten den kunne han nok ikke gjort så mye. Heia Hurtta!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er vi enige om. Les hva jeg skriver da. Jeg snakker om at det ikke nødvendigvis er så mye som skal til for å holde f.eks nakenhunder husrene, selv om det er kaldt ute. Mine nakne løper løs i skog 1-2 timer dagen, de holder de seg mye varmere når de er løse versus i bånd. Å slutte å gå på tur kun fordi temperaturen synker, er i mine øyne dyreplageri.

Hilsen nakenhundeier igjen :)

Så bra da. Jeg er fullt klar over at mange miniatyrhunder har et godt og aktivt hundeliv.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol, at mange av disse søte små, fungerer som tilbehør for folk som aldri skulle eid hund. De er en erstatning for dukkene de lekte med da de var små.

Bare se på alle disse miniatyrene som sitter i veskene sine og rister, og som er kledd i siste skrik fra "hundemotehusene".

Skulle virkelig ønske flere ga småhundene sine et liv du tydeligvis da gir dine.

Men bare så det er sagt, gjelder dette ikke ALLE miniatyrhunder, heldigvis.

Endret av muffins
Skrevet

Jeg har en hund som hater regn men elsker snø. Men han liker ikke og vere for lenge ute i snøen for da fryser han. Et tips er jo og møte andre hunder og slippe de løs så de kan løpe og leke sammen:) Da holder de varmen og blir utslitte:) Tips med pels er rett og slett og klippe de litt om vinteren. Spess rundt bena. Er da ikke så vanskelig. Og hvis man skal ut og gå med en hund som fryser så kler man den bare:P

• Liker 2
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Hvem har skrevet at de bare får tisseturer?

edit: Plopp sa det så dukket det opp mange innlegg over mitt. Snålt.

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Så bra da. Jeg er fullt klar over at mange miniatyrhunder har et godt og aktivt hundeliv.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol, at mange av disse søte små, fungerer som tilbehør for folk som aldri skulle eid hund. De er en erstatning for dukkene de lekte med da de var små.

Bare se på alle disse miniatyrene som sitter i veskene sine og rister, og som er kledd i siste skrik fra "hundemotehusene".

Skulle virkelig ønske flere ga småhundene sine et liv du tydeligvis da gir dine.

Men bare så det er sagt, gjelder dette ikke ALLE miniatyrhunder, heldigvis.

Hvor er det du har sett alle disse hundene i vesker? (snakker ikke om bærevesker hvor de være innimellom)

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

Hvor er det du har sett alle disse hundene i vesker? (snakker ikke om bærevesker hvor de være innimellom)

Det lurer jeg på også. Har bodd på Oslo vest i åtte år og kan telle på én hånd antall ganger jeg har sett hund i veske. Det er dessuten mange år siden jeg så det siste gang.

• Liker 1
Skrevet

Regner med mange så min "veskehund" i vinter, korthåret Boston terrier valp som ikke kunne gå for mye (de blir slitne, vet du) og jeg måtte ut i dyrebutikk som er dritlangt unna (tog + 15 min gåtur) og på tur til folk og sånn. Tenkte vel sitt da, hihi. "Aaah, putte hunden i veske.Drittmenneske, la den gå selv!!".

Anonym poster: 85cc89869bf5a931cf98ad819e273849

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg bor i Oslo og ser støtt og stadig veskehunder ;) men de er ikke alltid like lette å spotte der de gjemmer seg i veska.

Jeg valgte (og vil velge igjen) hund, som jeg fysisk kan bære. Ergo ikke over 20 kg. Men som er stor nok til å kunne følge meg på rideturer. Og med pels, som tåler litt vær og vind, men i værste fall får dekken på om vinteren. Heller ørlite kortere pels for bedre komfor på sommeren, enn overopphetet sommerhund. Hunden bør også ha liten radius pga rideturer ol. Dette er kriterier jeg setter fordi det passer mitt livssett.

Min hund fikk på dekken på morgenturene om det var mer en -15 fordi hun var så stuptrøtt om morgene og jeg "tvang" henne til å få 30 mins hver morgen. Hun fikk også dekken på i stallen om vi holdt på lenge der og hun ikke fikk flydd mye men måtte holde seg i ro. Ellers brukte hun aldri dekken. Hun fikk aldri snøkladder på vinteren. Og i mine øyne hadde hun den prefekte pelsen. Hva slags rase hun var er det ingen som vet - hun var en ekte låveblanding og et uhell (ja jeg er imot blandingshunder men ikke ulykker som allerede var skjedd).

Så neste gang så ser jeg etter en hund, som passer mine kriterier og da kommer Lundehunden ganske høyt opp på lista faktisk. Perfekt størrelse, perfekt pels for norske forhold og et glimrende gemytt til mitt bruk. At jeg synes den ser snål ut pga potene, får være, fordi kvalifikasjonene kommer før utseende.

Alt for mange velger hund fordi den ser så søt eller kul ut... mens det er hundens egenskaper man bør sette først. Og så luke ut derifra de man ikke liker utseende på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...