AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Mine foreldre er glade i alkohol. De drikker det hver helg med noen unntak. Ikke så lite at man ikke merker det heller, de blir rare og endrer personlighet. Husker det godt fra da jeg var liten at jeg hadde store problemer med at de drakk alkohol fordi jeg ikke kjente dem igjen og de ble skumle. Var som å måtte bo med fremmede mennesker fredags- og lørdagskvelden. Jeg skal ha barn snart, og det vil antakeligvis bli spurt om de kan få passe eller om de vil passe barnet ved en eller annen anledning. Kan jeg da kreve at huset skal være alkoholfritt (omtrent) i løpet av den tiden barnet skal passes? Eller vil det være frekt? Anonym poster: 03884ea4711728cb15106afe1602f2c4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Jeg ville ikke overlatt mine barn til folk som drakk en dråpe mens de passet dem. Anonym poster: 5729defe5b4585732ddc415d9096a637 6
Sugerøret Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 slik du beskriver folkene,ville de nok ikke fått passet mine barn. En liten baileys eller liten øl til middagen er greit,men mer enn det synes jeg er feil når en har ansvar for barn. 5
Gjest Bud Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Barn og alkohol hører ikke sammen, pass på hvilke inntrykk du utsetter dine egne barn for.. 3
Gjest Blåskjell Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Jeg syns ikke du kan kreve at de skal holde seg edru, men jeg syns du kan si til dem at du har ubehagelige minner fra du var liten fra personlighetsforandringene deres når de var brisene/fulle, og spørre dem hvordan de stiller seg til å ikke drikke når de passer barna dine slik at de slipper å oppleve dette. Utfra svaret og reaksjonen velger du om du vil at de skal passe barna dine eller ikke... Endret 17. desember 2012 av Blåskjell 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Takk for svar! De har et annet barnebarn, kan ikke huske at de har drukket når de har passet det barnet, i allefall ikke når jeg har vært tilstede. Men hvem vet! Var lurt å spørre hva de tenker om alkohol/barn. Heldigvis drikker de andre besteforeldrene aldri, så har pass der uansett i allefall. Anonym poster: 03884ea4711728cb15106afe1602f2c4
Gjest celine Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Jeg syns du fint kan kreve at de avstår fra alkohol når de skal passe minsten :-) Jeg syns ikke det er et urimelig krav. Det er ditt barn, og det er du som setter premissene for hvordan ditt barn skal ha det i oppveksten. Selv om alkohol kan nytes i svært begrensede mengder så det ikke direkte vil gå utover barnet, vil de jo ikke ha mulighet til å kjøre barnet til lege, hvis det skulle bli påkrevd i en evt akuttsituasjon. Kanskje en søkt problemstilling med et friskt barn, men man vet jo aldri.. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Nei, det er sant, et godt argument. Ting kan skje, og når man passer burde man være edru så man kan kjøre bil. Men man kan jo motargumentere med at 1 av dem kan drikke. Og da har det samme effekten for barnet. Jeg drikker ikke selv, min mann drikker ikke, er bare besteforeldrene. Og de sier "er lov å ta seg en øl". Men når man "tar seg en øl" 5 ganger til, så, ja.. Har litt ekkel følelse mtp å la de passe ungen, men vil ikke være for overbeskyttende heller. Har allerede sagt til mannen min at vi må utelukke broren fordi han er gal (rasist, hater alle religiøse, sint og vil krangle hele tiden - ikke godt forbilde), så vil ikke gjøre familien enda mindre. Men, nå tar jeg kanskje sorgene på forskudd, kanskje de sier "aldri i verden om vi drikker foran ungen din!". Men så er det det å tro på det da.. Anonym poster: 03884ea4711728cb15106afe1602f2c4
Gjest lisha Skrevet 17. desember 2012 #9 Skrevet 17. desember 2012 siden de drakk når du var liten, så hadde jeg ikke satt de til å passe barnet mitt, om jeg var deg. barnevakt er noen man heldigvis kan velge / velge bort selv - alt etter hvem man stoler på syns man alltid skal følge magefølelsen i slike situasjoner.
Gjest Gagaen Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 Jeg syns ikke du kan kreve at de skal holde seg edru, men jeg syns du kan si til dem at du har ubehagelige minner fra du var liten fra personlighetsforandringene deres når de var brisene/fulle, og spørre dem hvordan de stiller seg til å ikke drikke når de passer barna dine slik at de slipper å oppleve dette. Utfra svaret og reaksjonen velger du om du vil at de skal passe barna dine eller ikke... hehe ... hva er forsjellen egentlig ? Uansett er jo kravet at hvis de skal passe ungene så må de være edru . Men uansett ; selvsagt kan man kreve at de lar alkoholen stå når ungene er der .
mp84 Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 Tror du bare skal være tydelig med hva du mener. Si at du vet de liker å kose seg med litt øl i helgene, men at det ikke blir aktuelt dersom de skal ha barnebarnet sitt på besøk. Hvis de ikke klarer å respektere det, så får de heller ikke være sammen med barnet.
Ciara Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 Våre foreldre passer eldstebarnet vårt i blant. Det er greit for meg at de tar seg glass vin eller øl om kvelden, men ikke at de blir merkbart beruset. Det har jeg heller aldri sett dem være. Jeg hadde ikke akseptert at barnet mitt skulle følt seg utrygt hos dem, da hadde jeg heller sørget for at de ble passet av andre.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Nei, du kan verken forlange barnevakt eller at de ikke drikker alkohol hvis de er barnevakt. Anonym poster: caef267befb99d05c318d38475cb5c62
Tullepia Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Mine foreldre er glade i alkohol. De drikker det hver helg med noen unntak. Ikke så lite at man ikke merker det heller, de blir rare og endrer personlighet. Husker det godt fra da jeg var liten at jeg hadde store problemer med at de drakk alkohol fordi jeg ikke kjente dem igjen og de ble skumle. Var som å måtte bo med fremmede mennesker fredags- og lørdagskvelden. Jeg skal ha barn snart, og det vil antakeligvis bli spurt om de kan få passe eller om de vil passe barnet ved en eller annen anledning. Kan jeg da kreve at huset skal være alkoholfritt (omtrent) i løpet av den tiden barnet skal passes? Eller vil det være frekt? Anonym poster: 03884ea4711728cb15106afe1602f2c4 Nei, det er ikke frekt i det hele tatt! Skal de ha det privilegiet å passe barnebarna må de også være seg sitt ansvar bevisst. Du må tenke mer på ditt barns ve og vel, enn dine foreldres eventuelt sårede følelser. 1
fresia Skrevet 17. desember 2012 #15 Skrevet 17. desember 2012 enig med de andre her - selvfølgelig kan du kreve at de skal holde seg edru når de passer barnet ditt. om de må drikke hver helg uansett hva slags ansvar de har, har de et stort problem. barn og alkohol hører ikke sammen!
sajk Skrevet 17. desember 2012 #16 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Klart du kan kreve det!! Hos oss er reglen enkel. De får gjärne passe barnet, men da er det absolutt ingen inntak av alkohol. Må legge til at det er de som spörr om de kan få passe. Endret 17. desember 2012 av sajk
Gjest Magdalene Skrevet 18. desember 2012 #17 Skrevet 18. desember 2012 Jeg tar meg glatt et glass vin selv om barna er hjemme (langt fra fyll..), så at de som passer barna også tar det et glass ser jeg på som helt uproblematisk. Skjer det noe som er akutt, som ikke kan vente på taxi, kan de ringe 113. MEN du sier de drikker så de endrer personlighet osv.. Det hadde ikke vært greit. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #18 Skrevet 18. desember 2012 Ja, jeg syns det blir frekt hvis du spør om barnevakt hvis du skal ha ungefri en helg. Du kan ikke både be om en tjeneste og sette krav. Da får du heller betale noen andre for å passe dem. Anonym poster: caef267befb99d05c318d38475cb5c62
Alvina Skrevet 18. desember 2012 #19 Skrevet 18. desember 2012 Mine foreldre er glade i alkohol. De drikker det hver helg med noen unntak. Ikke så lite at man ikke merker det heller, de blir rare og endrer personlighet. Husker det godt fra da jeg var liten at jeg hadde store problemer med at de drakk alkohol fordi jeg ikke kjente dem igjen og de ble skumle. Var som å måtte bo med fremmede mennesker fredags- og lørdagskvelden. Jeg skal ha barn snart, og det vil antakeligvis bli spurt om de kan få passe eller om de vil passe barnet ved en eller annen anledning. Kan jeg da kreve at huset skal være alkoholfritt (omtrent) i løpet av den tiden barnet skal passes? Eller vil det være frekt? Anonym poster: 03884ea4711728cb15106afe1602f2c4 Ta en prat med dem, ærlighet og åpenhet er viktig for å hindre konflikter. Foreldrene dine vil sikkert sette pris på det, og ta hensyn og unnlate å drikke med barn tilstede. Ellers synes jeg du får et godt svar her: Jeg syns ikke du kan kreve at de skal holde seg edru, men jeg syns du kan si til dem at du har ubehagelige minner fra du var liten fra personlighetsforandringene deres når de var brisene/fulle, og spørre dem hvordan de stiller seg til å ikke drikke når de passer barna dine slik at de slipper å oppleve dette. Utfra svaret og reaksjonen velger du om du vil at de skal passe barna dine eller ikke...
Gjest Blåskjell Skrevet 18. desember 2012 #20 Skrevet 18. desember 2012 (endret) hehe ... hva er forsjellen egentlig ? Uansett er jo kravet at hvis de skal passe ungene så må de være edru . Men uansett ; selvsagt kan man kreve at de lar alkoholen stå når ungene er der . Forskjellen er måten det gjøres på: "Når dere skal passe barna mine krever jeg at dere ikke drikker!!!" mot "Jeg har noen ubehagelige minner fra at dere var fulle da jeg var liten. Dette vil jeg ikke at barna mine skal måtte oppleve, og håper derfor at dere respekterer at jeg ikke ønsker at dere drikker hvis dere har dem på overnatting. Hvis dere ikke respekterer/har forståelse for dette, ønsker jeg ikke at barna mine overnatter hos dere...". Endret 18. desember 2012 av Blåskjell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå