Gå til innhold

Sarah Bernard

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å utvide julekakerepertoiret mitt i år, og vi prøve å lage Sarah Bernard. Men jeg finner så ulike oppskrifter på nett, kan dere hjelpe meg å velge?

Kremen varierer mest:

Ganache med kremfløte og sjokolade

Ganache med kremfløte, sjokolade og smør

Ganache med kremfølte, sjokolade og eggeplommer

Ganache med kremfløte, sjokolade og likør

Smørkrem med smør, melis og smeltet sjokolade

Smørkrem med smør, melis, eggeplommer og smeltet sjokolade

Smørkrem med smør, melis, eggeplommer og revet sjokolade

Smørkrem med smør, melis, eggeplommer og konjakk

Fant faktisk også oppskrifter med margarin og kakaopulver... grøss.

Såehh! Hva velger jeg? Tenker at jeg ikke vil ha revet sjokolade i hvertfall, kremen må jo være myk, glatt og kremete.

Hva bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koker opp fløte og lys kokesjokolade enkelt og greit

Gjest Sitronkake
Skrevet

Min favoritt er den med smør, melis og eggeplomme. River ikke sjokolade oppi, blir mer enn nok sjokolade med sjokoladetrekket.

Skrevet

Takk for svar, men Sitronkake da, nå kom du jo bare med enda en variant ;) Hvordan skal jeg få valgt nå da? :ler:

Og hva mener du med nok sjokolade? Jeg forstår ikke... det blir vel aldri nok sjokolade?

Noen flere som lager Sarah Bernard?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager ikke lenger, men gjorde før og foretrekker ditt alternativ 1. Det som er viktig da er jo at kremen er nesten frossen før du har overtrekksjokoladen på.

Jeg syns den blir mest smaksrik og minst mektig, vinn-vinn for meg!

Er ellers enig i at det vanskelig kan bli for mye sjokolade. :)

:heks:

Gjest Surrehodet
Skrevet

Jeg har smakt en variant med gulkrem (slik som er på suksessterte) servert rett fra fryseren. Det var supergodt, men kanskje det ikke heter Sarah Bernard men noe annet :klo:

Skrevet

Jeg pleier å lage krem av mørk sjokolade og kremfløte. Sikkert det du kalte ganache. Smelter sjokoladen i fløten, og pisker opp når den er kald.

Skrevet

Smørkrem, smør, melis, eggeplommer og smeltet sjokolde + et par droper rom i :)

jeg liker den versjonen veldig godt, men har ikke testet de andre.

Skrevet

De ble supergode!

Lagde krem av 3,5 dl kremfløte og 200 g mørk sjokolade som fikk et raskt oppkok og så en natt i kjøleskapet. Pisket opp ca 100 g smør med en ts maldonsalt, rørte smøret inn i sjokoladen og pisket kremen luftig. Kombinert med deilige seige og sprø mandelbunner og crunchy temperert sjokoladetrekk av 70% sjokolade. Mmmmm.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd...I know!

Jeg lager nå Sarah Bernard med ganashe av kokesjokolade og kokosmelk!

Skal i gang med bunnene nå...men har prøvesmakt ganashen som ble laget i går kveld...fantastisk god!

Bruker denne oppskriften:

http://www.friekaker.no/?p=1405

Skrevet

Funker det å lage dette i stor utgave? Noen som har prøvd med vanlig nøttebunn, fyllet over hele og sjokoladetrekk og servert som kakestykker?

Blir kanskje alt for mye og mektig?

Skrevet

Det fungerer, og det blir jo ikke mer mektig enn små kaker, hvis du klarer å beherske deg når du forsyner deg, vel og merke. ;)

:heks:

Skrevet

Det burde jeg gjort med oppskriften jeg brukte, ja...:/

Alt smake himmelsk...med DEN jobben da!!!

Lagde bunn etter oppskrift, delte opp i stykker - inn i ovnen. Ut etter ca 13 minutter - og da var det en stor bunn??!! Fløt i hverandre...da var det bare å stanse ut med et eggeglass...48 ga jeg meg på... ;)

Og fyllet med kokosmelk (lett-variant da det er det eneste Kiwi har...:/) smakte friskere og veldig godt, men var ikke stivt nok...ut å kjøpe kremfløte da... ;)

Godt ble det, men skal ikke se bortifra at neste gang disse bakes blir det med ferdig bunn fra kransekakedeig... ;)

Skrevet

Funker det å lage dette i stor utgave? Noen som har prøvd med vanlig nøttebunn, fyllet over hele og sjokoladetrekk og servert som kakestykker?

Blir kanskje alt for mye og mektig?

Det fungerer, mamma pleier å lage en slik konfekt kake til jul. (Men uten sjokolade trekk)

Skrevet

Det er jo godt, men masse jobb. Så kanskje jeg prøver meg på latmannsutgaven neste gang. Tror fortsatt et vanlig kakestykkestørrelse vil være veldig mektig ;) Men da er det jo bare å ta et lite stykke. Enkelt i teorien i alle fall.... hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...