Gå til innhold

Julesentralen - Medieskapt hykleri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det å be hjem ensomme fremmede til juleselskap nå brer om seg som ild i tørt gress her til lands.

Var vel denne ensomme kvinnen som satte annonse i avisa hvor hun søkte etter noen å feire jul med som fikk ballen til å rulle.

Jeg er selvsagt ikke i mot at folk inviterer hjem ensomme folk, bevares. Men jeg synes faktisk dette er på grensen til hykleri. Det er åpenbart at fokuset på dette i media er en stor bidragsyter til at folk gjør dette, og det hjelper jo på at man får spalteplass i avisa hvor man blir hyllet for sin nestekjærlighet.

Jeg tenker på om disse menneskene inviterer disse hjem noen av de øvrige 364 dagene i året? Tvilsomt.

Personlig er jula for meg en familiehøytid som settes svært høyt, og det er derfor svært uaktuelt å invitere totalt fremmede hjem til seg. Ensom eller ikke. Faktisk ville det vært mer aktuelt å invitere folk hjem utenom jula, f.eks. på en søndagsmiddag.

Jeg synes faktisk det er hykleri å være så "gjestfri" EN DAG I ÅRET, mens man driter i de resten av året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Men de føler seg sikkert bedre.

Skrevet

Julen er jo faktisk en tid da ensomhet er ekstra sårt. Alle skal liksom være så lykkelige!

Jeg syns det er fint at folk får litt påfyll gjennom slike tiltak, uansett hvor falsk og kortvarig denne følelsen måtte være. Ett sted må vi begynne...

• Liker 2
Skrevet

Medieskapt absolutt. Hykleri, tja både og.

Som Chloe sier er det ekstra sårt å være alene på julaften. Jeg vet om mange som har bekjente og kollegaer de tilbringer tid med ellers på året, men på julaften så har de ingen.

Det er jo utrolig trist at enkelte er ensomme resten av året også, men kanskje dette bidrar til at de får en familie å tilbringe tiden med ellers også? Jeg vil ikke tro at de kastes rett ut i kulden igjen etter julaften?

• Liker 3
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Kanskje juleinvitasjonen er starten på noe mer? Hvis de som inviterer og de som blir invitert kommer godt ut av det med hverandre, så er det vel naturlig å tro at et nytt vennskap er dannet? Sikkert ikke for alle, men forhåpentligvis for noen hvertfall :)

På den ene siden er jeg enig med deg, på den andre siden er det jo en begynnelse og det er jo mye bedre enn ingenting. Det er jo tross alt bedre å bry seg en dag i året enn å bry seg ingen dager i året. Det er en start, som garantert betyr mye for de som ellers hadde sittet alene!

Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Tja, kanskje det blir sånn ved hver feiring. Påskeinvitasjoner, pinseinvitasjoner, fastelavninvitasjoner, st.hansinvitasjoner, halloweeninvitasjoner.

Endret av Badebuksa
Skrevet

jeg har sittet alene på julaften en gang, det var ikke frivillig fra min side. satt og gråt utover julekvelden mens filmene og reklamene med familier rullet over tv'en, endte med at jeg la meg i 22 tiden.

Begge foreldrene mine ble skadet i bilulykke og ble liggende på sykehus over julen. På ettermiddagen satt vi på et besøksrom og spiste litt julemat som sykehusets ansatte hadde satt frem til oss.

For å være ærlig.. Jeg driter i om alle hadde gitt faen i meg 364 dager bortsett fra den ène, den julekvelden. Jeg var bare 17år da, og feiret med katten min.

Hadde jeg visst jeg var ønsket et steds, hadde jeg dratt.

Anonym poster: 9800292ba11a1c119d5f3860075c3340

• Liker 7
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det må vel være bedre å åpne hjemmet sitt for noen en dag i året, enn å ikke gjøre det i det hele tatt?

Noen gjør det sikkert for spalteplass som du sier, men spiller det så stor rolle? Uansett grunn så hjelper de jo noen som har det verre enn seg selv.

Skrevet

Jeg tror at folk generelt er gode og ønsker å hjelpe, men hverdagen kommer ofte i veien så de gode intensjonene blir ikke mer enn nettopp det. Men så kommer julen og det settes fokus på slike ting, og da tror jeg mange tenker på hvordan de ville hatt det i samme situasjon og tar seg tid til å hjelpe. Julen gjør folk sentimentale og gavmilde.

Bedre å hjelpe noen en dag enn ingen dager, og for den som tar i mot hjelpen vil det bety mye. Kanskje knyttes nye bånd som gjør at personen blir en del av den utvidede familien?

Anonym poster: 5f272c8ebd7885f79b4c846f46e3e650

Skrevet

Hvorfor er det så ille å være ensom på juleaften? Vil man ikke føle seg bare enda mere utilpass hos en fremmed familie?

Folk er forskjellige, jeg tror de som er ensomme på juleaften føler det mer når det skal være sånn at det er så forbannet synd på dem. Det er flott at det finnes gode alternativer for de av oss som ikke feirer tradisjonell familietragikomisk jul

Anonym poster: f911181d1833f05cb19115c5f09ca498

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...