Mermaid Blues Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Fikk høre av en av mine skotske venner i dag at han elsker marsipan over alt på jord, og ble fem år i fjeset da han fikk høre at vi har marsipangriser til jul i Norge. Har merket meg at det er ca null og niks marsipan her, så jeg tenkte å kjøpe med noe til ham når jeg skal hjem til Skottland igjen etter jul Men, hva er best? Jeg er trønder opprinnelig, så noe av det bør jo helst være fra Nidar, men jeg tenker å kjøpe litt forskjellig, så vil gjerne ha tips om andre favoritter også Jeg er veldig Anton Berg-fan selv, men det er jo dansk, så det blir helt feil, og dessuten får man kjøpt det på Tesco, vil heller finne noe han ikke har smakt før Så, favoritter folkens? Jeg har bestemt at han skal få en vanlig marsipangris fra Nidar og en Troika, men vil gjerne ha mer tips om norskprodusert snop med marsipan.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Nidar sine marsipanpølser er het klart best! Omnomnomnom! Gjerne ta med griser med sjokoladetrekk også! Anonym poster: f43aab818166ffe0eb4f44172301ce1b
pinar Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 Nidar sin marsipan med sjokolade trekk Men gullbrød (freia??) er og god!
Poserose Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Det er den typen marispan han er fan av da? For typen fra Nidar er jo veldig fin, og har lite mandler i seg om jeg ikke husker feil. Har ei venninne som ikke kan fordra julemarsipan, men liker anton berg. Så jeg ville tatt med litt forskjellig Hobby har vel også marsipan?
Gjest Lille-pus Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Ville kjøp med Hval julemarsipan til ham jeg Hval Sjokoladefabrikk Julemarsipan 1
Gjest Sitronkake Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Anton Berg er vel bare aprikoskjerner, er det ikke?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Monolit. Er veldig lik Troika, da, men hakket bedre. I munnen min,
Rumle Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Her blir det nok mange delte meninger For meg er det ingen over Nidars julegris uten sjokolade det er jo den aller, aller beste!!!! Og Gullbrød kommer på en klar annen plass! 1
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 Jeg liker og den som er i twist posene! Ja! Den er fantastisk! Og den som er i "Dyten", den "spisse" konfekten. Kan få kjøpt begge deler i frivekt på freiabutikken... jeg går bananas.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 Freia Premium med marsipan. NAM Anonym poster: 9c95c8e0bf017d7543482fae00605096
Rumle Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Jeg liker og den som er i twist posene! Og den litt flytende som er i Sfinx konfekten Eller er det Gode Ønsker? Nei, jeg tror ganske sikkert at det er Sfinx! Endret 17. desember 2012 av Rumle
Fantomina Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Jeg liker Nidars julegris og posen som heter Hjemmelaget Julemarsipan.
Quiet Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Freia Premium med marsipan. NAM Anonym poster: 9c95c8e0bf017d7543482fae00605096 Signerer denne :-)
Mermaid Blues Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #15 Skrevet 17. desember 2012 Ah, hvordan kunne jeg glemme Gullbrød?? Den er jo bare...magisk! Og Hval sin...nam! Supre forslag folkens, fare for at gutten ender opp med sukksyke når jeg kommer hjem Bra det ikke er noen grense på sukker i tollen lenger, tror jeg. Sitronkake: jeg er sannelig ikke helt sikker, men jeg vet at det er mye "juksemarsipan" (altså med aprikoskjerner) på markedet. Jeg var veldig allergisk mot mandler i tenårene (ble kvitt det etterhvert) så da pleide jeg å spise den typen istedet, men husker ikke lenger hvilke merker det var.
Schadenfreude Skrevet 18. desember 2012 #16 Skrevet 18. desember 2012 Hva som helst, bare ikke Nidar! Tørrere og kjipere marsipan skal du lete lenge etter! Jeg kjøper helst utenlandsk marsipan, jeg da, men det er ikke det du spurte om. Alt ettersom hvor spandabel jeg føler meg, kjøper jeg helst Niederegger eller lager selv med Odense marsipanmasse. Hovedsaken er i hvertfall at marsipanen er saftig og smaker av mandler. 1
Mermaid Blues Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #17 Skrevet 30. desember 2012 Hva som helst, bare ikke Nidar! Tørrere og kjipere marsipan skal du lete lenge etter! Jeg kjøper helst utenlandsk marsipan, jeg da, men det er ikke det du spurte om. Alt ettersom hvor spandabel jeg føler meg, kjøper jeg helst Niederegger eller lager selv med Odense marsipanmasse. Hovedsaken er i hvertfall at marsipanen er saftig og smaker av mandler. Jeg tror det er en smakssak. Jeg har vokst opp med Nidar til både jul og påske, samtidig som at vi har tradisjon for å lage marsipan i jula, fra bunnen av. Den jeg lager selv smaker selvsagt helt annerledes enn kjøpemarsipanen, men begge deler hører like mye med. Og joda, jeg har smakt både Niederegger, Carstens, Anthon Berg, Odense og Szamos, samt pistasjmarsipan (utrolig godt), men jeg vil likevel helst ha en Nidar-gris lille julaften når treet er ferdigpynta og hovmesteren snubler i tigerhuet - det er det som er "rett" Kan ikke huske å ha opplevd at grisene har vært tørre heller, men derimot er det ikke alltid at de små marsipanfigurene som kommer i pose til jul og påske er like saftige. Hele poenget var forsåvidt at det skulle være norskprodusert marsipan og ikke import, fordi han vil smake noe som er norsk - og oppleve litt av det som jeg har vokst opp med, som er typisk for der jeg kommer fra, og da blir det litt feil å gi ham marsipan fra Lübeck hvor jeg strengt talt bare har vært på ferie (De store, kjente merkene får vi jo også kjøpt i Skottland uansett, og langt billigere enn i norske butikker) 2
Rumle Skrevet 30. desember 2012 #18 Skrevet 30. desember 2012 Nidar marsipan er jo best når den er litt tørr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå