shoppedilla Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Hei. Farmoren til frøkna(datter til samboeren min) ringte meg her om dagen for å høre om hun skulle kjøpe julekjole til frøkna. Jeg sa litt forsiktig at jeg hadde tøy hun skulle ha på seg. Vi skal plutselig ha frøkna og feire med min familie, siden vi hadde en avtale med min familie og samboer ønsker ikke å feire med sin familie. Det var meningen at moren skulle ha hun, men av mors personlige grunner spurte hun oss om vi ønsket å feire med frøkna. Jeg har sagt tidligere til farmoren at parkdress hadde vært en fin julegave da den hun har i dag begynner å bli for liten og disse strikkene ryker. Da hun ringte og spurte om denne kjolen sa hun at moren til frøkna hadde en parkdress hos seg så derfor ville hun heller kjøpe en julekjole hun hadde sett. Hun ville ikke høre på at jeg hadde klær til hun og jeg var litt redd for å si at vi skulle ha frøkna likevel i og med at samboer ikke har sagt noe og jeg orker ikke stå og forsvare dette. Så sendte hun meg melding senere på dagen og sa hun hadde kjøpt to kjoler som jeg kunne se på da vi kom på middag i dag. Jeg ba samboeren min fortelle moren sin i dag at vi skal ha frøkna og feire med min familie. Også ba jeg han om å fortelle at vi hadde klær til julaften. Farmor ville uansett presse denne kjolen på og snakket nesten ikke om annet enn kjolen og det at hun var litt skuffet over at vi ikke feirer med dem. Jeg fikk likevel med kvitteringen og en beskjed om at hvis jeg ikke ville ha kjolen til frøkna så kunne jeg bytte den. Farmoren og jeg har egentlig et godt forhold. Siden hun ikke prater noe godt med sønnen sin så blir det til at hun prater med meg om alt i stede. Jeg har stor respekt for foreldrene til samboeren min, og er redd for at de skal mislike meg. Hun vet også at det stort sett er jeg som holder orden i hva som trengs av klær til frøkna og hva hun trenger og liker av ting. Jeg fant et kjempefint skjørt og en kjempefin genser sist jeg ryddet i klærene hennes og hun var så nydelig i det. Jeg valgte å kjøpe en grå ullstrømpebukse, hvit "pels" bolero og røde paljettsko til. For å si det sånn så ble hun utrolig fin i det! Og jeg er stolt over at jeg fant noe som var kjempefint, men som ikke ruinerte oss heller. Så kikket jeg da på kvitteringen når jeg kom hjem for jeg viste at kjolen var kjøpt i en dyr butikk. Frøkna på 3år som vokser konstant har fått en kjole til 650kr som om jeg velger den til julaften, kun vil bli brukt på julaften. Den er alt for fin til å bruke noen annen gang. Hvis hun vokser noe til så vil den ikke lenger passe under armen og lengden på armene. Den vil altså ikke passe neste jul eller ved neste feiring. Vi har også snakket med moren og hun har ingen parkdress. Hverken hun eller vi har egentlig råd til å kjøpe en skikkelig parkdress. Jeg gjør det selvsagt om jeg må, men når farmor i utgangspunktet tilbøy seg å kjøpe en skikkelig parkdress så irriterer det meg at vi nå kanskje må velge en som ikke er like god. Om jeg leverer tilbake kjolen vil vi jo kunne kjøpe noe kjempebra. Dessuten kommer det ikke nå til å ligge noen gave fra farmor og farfra under treet i år. Fordi hun har kjøpt en så dyr kjole og hun har kjøpt masse tøy til frøkna som hun har hos sin mor. Vi har nesten ikke klær igjen til frøkna fordi vi fyller opp med skift hver uke hun er hos oss og mor tar dette med seg hjem. Jeg har vært nødt til å sette ned foten og si at ullundertøyet blir her. Det er såpass dyrt at vi kan ikke kjøpe nytt hver uke bare fordi mor ikke gidder å kjøpe det. Så selvom jeg selvsagt ønsker at frøkna har skikkelig klær hos mor så er det synd at ikke farmor kjøper tøy hun kan ha hos oss, annet enn en kjole hun ikke trenger. Jeg pratet med min mor etter at jeg kom hjem fra svigers i kveld for det er den minst koselige middagen jeg har vært på der. Hun sa at jeg måtte ikke finne på å bytte den kjolen. Det måtte jeg sende min samboer for å gjøre. Helst at han tar med moren sin på det. Gjør han det eller han og moren kommer han hjem med andre klær vi ikke trenger(dessverre), eller uten noe som helst. Jeg kunne tenke meg å levere tilbake kjolen og få tilbake pengene for så å kjøpe en parkdress jeg kan pakke inn og skrive fra farmor og farfar på. Hun skjønner nok ikke at hun ikke får gave av dem, men jeg syns det er trist at det ikke ligger noen gave fra dem der. Jeg skjønner ikke hva hun skal med den dyre kjolen. Ikke syns jeg den var så fin på hun heller Kommer jeg til å få trøbbel med min svigermor om jeg leverer tilbake den kjolen? Det har vært veldig mye den siste tiden hvor jeg må stå opp for min samboer og si nei til hans foreldre eller si hva vi mener, fortelle hva vi skal osv. De er ikke så fornøyd med at vi er en del hos min familie. Det er bare det at vi begge trives bedre der. Vi slapper bedre av der og frøkna elsker å være der. Hos hans foreldre blir det alltid kranglig mellom han og hans foreldre. Så sitter moren hans til meg etterpå og klager over han. Når det er hun som har startet og vært dirkete ufin! Føler meg så sinnsykt mellom barken og veden her. Tenker litt det at jeg tar med meg samboeren min i morgen så leverer vi den tilbake sammen. Så får jeg bare ta en prat med han om at jeg ikke lenger ønsker å være den store stygge ulven ovenfor hans foreldre. Uansett hvordan jeg løser dette så blir jo jeg den som har sagt at vi skal levere tilbake kjolen. Jeg bare syns det er så unødvendig å beholde en så dyr kjole, som ikke blir brukt. Når vi kunne brukt pengene på noe hun trenger. Og nei! Jeg kommer ikke til å gå på tross av meg selv og bruke den kjolen på julaften i stede. Etter å ha sett prisen så tør jeg ikke heller. Fet mat og fingre som tørker seg på kjolen.. Huff Ble langt, men håper noen har noen råd? Kanskje du har en lignende situasjon?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 For husfredens skyld synes jeg du skal droppe det. Helt ærlig. Anonym poster: a5d5ac88a3ac99ff9f83e76eba7b803c 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Kan du på noen måte slippe unna med å si den ikke passet? Anonym poster: eebfb05ab005c4ab50abeab2f60f11d7
shoppedilla Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2012 Kan du på noen måte slippe unna med å si den ikke passet? Anonym poster: eebfb05ab005c4ab50abeab2f60f11d7 Nei Den måtte tvinges på frøkna så farmor fikk se hvor fiiiin hun var... Frøkna nekta å prøve, men farmor skulle se!
melly666 Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så stor krise å bruke kjolen på julaften? At den blir skitten er jo uansett ikke noe problem siden den ikke vil passe senere som du sier. At farmoren ønsker å bruke så mye penger på en kjole som bare skal brukes en gang er jo hennes sak. Sånn jeg har fortstått det skal dere feire et annet sted? Da kan du jo ta den på for et kjapt bilde og så bytte den etterpå? Ellers synes jeg det er litt rart å bli skuffet for at farmoren ikke gir dere akkurat det dere vil ha - hvis ikke hun uttrykkelig har sagt at hun ønsker å kjøpe en parkdress til dere. Men du virker ganske bestemt på parkdressen så da får du vel gjøre det. Det blir nok ingen krise, bare synes det er rart å lage drama over at det ikke blir den ene gaven man hadde på ønskelisten. 5
Cho Kon It Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg puttet kjolen på jenta, kun fordi farmor tydeligvis er litt sår over å ikke få feire med dere. Det er klær for guds skyld, og du er sur fordi jenta di har for mye klær å velge mellom på julaften. 8
Gjest Eurodice Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Jeg begynte å lese, men ble etterhvert distrahert og irritert over den ustanselige gjentagelsen om "frøkna". Og så var alt så omstendelig, slitsomt å lese. Jeg glemte helt hva jeg egentlig hadde tenkt å gi deg tips om, TS. 16
MissCoverdale Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Syns du er vanskelig, og at samboeren din må "grow a pair". Skjønner heller ikke hvorfor du blander deg så masse når jenta har en mor og far som kan ta dette med farmoren? 5
shoppedilla Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2012 Altså farmor hadde utrykt at hun ønsket å kjøpe parkdress og kom til å gjøre det. Så jeg har derfor droppet å kjøpe dette. Syns det var unødvendig å kjøpe en så dyr kjole når jeg sa at jeg hadde klær hun kunne ha på seg. Jeg syns det er bortkasta penger i det hele tatt å kjøpe så dyre plagg til så små som kun brukes en gang. Moren gidder ikke ta konflikter med farmoren, da hun er lei. Faren gidder ikke farmoren høre på og hun snakker bare nedtalende til han så han har gitt opp å ta kamper med hun. De ender uansett bare opp med å krangle når de prater. Jenta er hos oss 50% så jeg er en stor del av livet hennes jeg også. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er forelder for denne jenta, men når hun er hos oss så spiller jo jeg en stor rolle i livet hennes. Jeg syns selvsagt det er gøy og koselig å ta del i livet hennes. Det er jo selvsagt gøy for meg også å kunne gjøre sånne jenteting med hun. Som å finne klær til hun så hun er fin, leke osv. Jeg er veldig klar over at hun har en mamma og en pappa så jeg prøver på ingen måte å ta rollene til noen av dem. Det er bare dessverre sånn at jeg er den eneste som har tolmodighet til å sitte å prate med farmoren og svare på de tingene hun spør om. Så da kommer hun til meg. Det blir meg hun spør om det er noe hun vil kjøpe til jenta. Samboeren min vil ha minst mulig å gjøre med sine foreldre. De er likevel fult ut jentas besteforeldre og får ta del i hennes liv. Men når hverken mor eller far til jenta ønsker å prate noe særlig med besteforeldrene så snakker de til meg i stede. Jeg er opptatt av gode familieforhold, men også at man kan være ærlige med hverandre og høre hva den andre sier. Mine foreldre og jeg har sagt til samboeren min at hans foreldre og mor til jenta er hjertlig velkommen til å feire jul med oss. Han ønsker overhode ikke å ha foreldrene sine der, da han ikke ønsker å feire med dem. Så der får jeg ikke gjort stort. Annet enn at jeg har bedt han være ærlig med dem. Mor til jenta ønsket ikke å komme og det forstår jeg. Tilbudet står uansett så hun kan ombestemme seg om hun vil. Moren til samboeren min skjønner vist nok ikke når hun sier ting som sårer andre. Hun har vist en eller annen sykdom. I kveld gjorde hun ikke stort annet enn å si ting som såret meg. Jeg var hele tiden hyggelig mot hun, og svarte hun hyggelig tilbake. Når det gjaldt ting jeg egentlig ikke ville blande meg opp i(som at samboer ikke vil feire med dem) så fikk samboeren min svare. Jeg er utrolig såra og var veldig såra når jeg skrev de tingene i ste. Jeg bare syns at det var bortkasta penger når hun i utgangspunktet hadde sagt at hun ville kjøpe parkdress og at hun kjøpte kjolen etter at jeg hadde sagt at vi hadde noe hun skulle ha på seg. Da kunne hun heller kjøpt noen av de andre tingene samboeren min hadde sagt at jenta ønsket seg. Eller kjøpt en helt annen julegave. Ser alikevel ut som at flertallet mener jeg burde legge vekk det jeg har kjøpt og funnet frem og bare bruke den kjolen. Og til sist, jeg kan ikke akkurat la være å svare når hun ringer meg. Jeg kan heller ikke la være å svare når hun prater til meg når vi er på besøk. Jeg syns heller ikke jeg kan droppe å komme eller nekte å sitte alene med hun. Jeg ønsker jo å ha et godt forhold til hun.
ViljaH Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 Lever tilbake kjolen og kjøp parkdress. Vær ærlig med farmor og si at jenta har juleklær men ikke parkdress, og dere har egentlig ikke råd til en skikkelig en. Så nå har dere det. På den annen side, så kunne også du droppet pelsvest, strømpebukse og paljettsko, og slik hatt halvparten av pengene til parkdress! Der er du og farmor like. Begge prioriterer å kjøpe engangsklær, ingen kjøper uteklær som skal brukes hver dag... 10
~white lady~ Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 Det går sikkert an å være mer kortfattet når du skal skrive noe...slitsomt og tidkrevende å lese noe som kunne vært komprimert til et par setninger. 13
ablaze Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 Er det i det hele tatt mulig å få igjen penger? Så og si ingen butikker i dag gir tilbake penger - de bytter eller gir tilgodelapp. Så da må nesten butikken hvor kjolen er kjøpt ha parkdresset også..? 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Og så heter det HENNE! F.eks: "Det var meningen at moren skulle ha hun, men av... Riktig: Det var meningen at moren skulle ha HENNE, men av... Anonym poster: 7e6ea28e73a4c312ee084f0bf9e022a1 9
kaprifolen Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Bytt kjolen inn i en utedress. Farmor har jo fått beskjed flere ganger.. Og det er jo greit for mor og far. Men husk at det ikke er sikkert at du får penger igjen og kan handle dress et annet sted, som du nevnte. Bytterutiner varierer fra butikk til butikk, men bør stå beskrevet på kvitteringen.. Også må jeg bare komme med et innspill om "altfor fint til et lite barn". Får høre dette innimellom, spesielt av den eldre garde, da vi selger kjoler i prisklassen 500-900kr til barn. Og jeg tenker A) ingen blir bortskjemte av å ha på et vakkert plagg. B) har man råd, hvorfor ikke? C) med mindre du har tenkt å arve bort/selge kjolen, hvorfor ikke la barnet slite den ut? La henne gå i ballkjole på kaffebesøk til oldemor da, vel! Så blir den hvertfall utnyttet før den blir for liten! 9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #15 Skrevet 17. desember 2012 Synes du lager et unødvendig stort nummer av dette. Du er stemor og hun er farmor. La henne kjøpe en kjole, og ikke bry deg om hva den kostet. Besteforeldre synes det er stor stas å kjøpe penklær til ungene og om ikke far til ungen synes kjolen er stygg og ikke vil at hun skal ha den på hvorfor ikke? Å lage problemer med farmor pga en kjole synes jeg er dumt, ikke rart det blir krangler. Her har ungene mange ganger gått i klær som ikke var mitt helt 1 valg fordi de har fått det av bestemødre eller andre, men det er hyggelig at de vil kjøpe noe til ungene synes jeg da, det skal ikke tas forgitt.. Anonym poster: 8674545fc4c88ca153393387c9789094 6
Furstina Skrevet 17. desember 2012 #16 Skrevet 17. desember 2012 Att besteföräldrar inte alltid lyssnar på era önskningar är nog något som både ni och alla andra föräldrar måste vänja sig vid. Kaprifolen säger det bra; använd den fina kjolen en valig dag då? Låt frökna få känna sig som en princessa. Använd den. Från en givares sida är det inte kul att få "order" om vad man ska köpa och jag tror nog att bestemor tycker det är mer kul att ge en fin kjole en en parkdress. Vår dotter har massor med ärvda kläder, och har fått kläder till födelsedag mm - så pass att det inte går att stänga lådorna i kommoden. Hon hinner inte använda alla kläder, och vi gav besked om att hon inte behöver några kläder alls. Det är fullt och onödigt att köpa fler kläder till henne. Från en bestemor fick vi veta att "vi har redan köpt kläder sedan länge så det blir så". För oss är det bara att ta emot och vara tacksamma - och försöka rensa i lådorna. Byt inte. låt husfriden råda 5
Gjest pysepusen Skrevet 17. desember 2012 #17 Skrevet 17. desember 2012 Jeg hadde byttet og kjøpt en parkdress heller. Hun har spurt, fått svar og ønsker istedenfor. 1
mp84 Skrevet 17. desember 2012 #18 Skrevet 17. desember 2012 Men det var da voldsomt som folk skulle henge seg opp i skrivemåter og skrivefeil? Gidd å bruke tid og energi på det, istedet for å komme med en konstruktiv tilbakemelding om det hun faktisk sliter med..? TS: Jeg synes også det var utrolig dumt gjort av barnets farmor å kjøpe en dyr kjole når hun allerede hadde lovet å kjøpe parkdress. Du er i en litt vanskelig situasjon, da du ikke er barnets mor, og dette er din samboers mor. Skulle virkelig ønske din samboer kunne vært litt tøffere med sin mor og sagt bedre i fra. Jeg er ikke den som godtar alt bare for husfreden sin skyld, og det høres ikke ut som det er så mye husfred fra før av..? Jeg ville sagt "tusen takk for kjolen, den var veldig fin, men jenta har allerede et antrekk til julaften og har et mye større behov for parkdress. Siden du i utgangspunktet sa at du ville kjøpe dress til henne, gjorde jo ikke vi det, så da valgte vi å bytte den i en dress hun kan bruke daglig, istedet for en finkjole som hun desverre vil vokse altfor raskt ut av. Jeg håper du har forståelse for det." 1
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2012 #19 Skrevet 17. desember 2012 Jeg tror ikke jeg hadde engasjert meg såå voldsomt i dette, gitt. Hvis du synes det er din oppgave, vær praktisk og bytt til parkdress, siden det er det du vil. Personlig ville jeg overlatt dette til barnets pappa eller mamma. Velger de å beholde kjolen så overlat til dem å kjøpe parkdress. Enkelt og greit. Ser ikke helt problemet for å være ærlig. Farmødre generelt synes jo det er mer stas å kjøpe kjole enn en praktisk parkdress, det er bare sånn det er.
estrella Skrevet 17. desember 2012 #20 Skrevet 17. desember 2012 Jeg hadde nok valgt å putte kjolen på jenta på julaften. Det er fullt mulig å selge klær på finn.no etter jul, de som hun har vokst ut av, men som er pen og ikke utslitt. Så kan du heller se om det er et alternativ. Men for husfredens skyld hadde jeg nok valgt å beholde kjolen. Jeg er derimot enig, at å bruke 650 kr på en kjole til ei jente i den alderen, det er bortkastet penger. De vokser jo ut av klærne sine i løpet av ei uke (ok, litt overdrivelse). Jeg bruker ikke 650 kr på en kjole til meg selv en gang (Ang. parkdress, jeg har ei venninne som har lest seg opp på hva slags kvalitet de ulike dressene er i, så du trenger ikke nødvendigvis velge en veldig dyr dress, for ofte er de ikke så mye bedre enn de litt billigere alternativene. I den alderen varer jo ikke dressen mer enn en max sesong. Så å bruke flere 1000 kr på en dress? Ikke nødvendig.) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå