AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 I november dro huseier på ferie. vi bor i kjelleren dems. de blir borte frem til Mars. I juli økte de husleie pga måking om vinteren. Det skulle komme en fyr å måke her i hele vinter. Det har snødd og snødd i puljer og med ukers mellomrom, nå er det 30cm og jeg har stått ute med spaden i hele dag. Ikke noe måking har kommet. snødde en del forje uke, kom ikke noen da heller. Har sendt mld for å få nummeret til måkeren (for å etterlyse) men jeg har ikke fått noe svar. Han var klar på at han vistnok skulle komme (Han sa "pass på at måkemannen måker snøen bort dit"), men på en annen side er huseier ganske grisk.. Det er en SVÆR gårdsplass så det er veldig tungt for meg.. Er det lovlig å sette opp husleie med en slik grunnlag når måkeren ikke kommer? En ting er hvis f.eks måkemannen har glemt oss, men hvis f.eks huseier har avbestilt måking siden de drar vekk, eller hvis det aldri var noen avtale, har vi noen rettigheter da? Anonym poster: 4771960fefbe1a477f5f513530a1e436
Athene Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 I og med at dere ikke får kontakt med huseier hadde jeg her vært ganske direkte. Jeg hadde sendt en mail eller tekstmelding til huseier og informert om at situasjonen ikke er holdbar, og at dere trekker all måking dere har betalt for ut av neste husleie, og fremover betaler eks.måking. Og at dersom han protesterer på dette vil du klage hele saken inn til forbrukerrådet. 1
Gjest Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 (endret) Kan de virkelig kreve ekstra for måking? Det skal da være innkludert. Prat med forbrukertilsynet, eller få hjelp av noen som kan tolke relevante lover. Endret 16. desember 2012 av Themis
Frøken S Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Det skal ikke være lov å øke husleien pga økte kostnader for huseier. Dere kan derimot selv inngå avtale om måking om dere vil med en aktør. Men huseier kan ikke kreve dette, eller øke leien pga det.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Som sagt, han kan ikke øke husleien på et slikt grunnlag. Jeg må bare skrive at det ikke nødvendigvis er huseiers feil at det ikke blir brøyta. Her hvor jeg bor har vi avtale om brøyting av veien, men han som skal gjøre det kan finne på å komme typ ei uke etter at det har snødd. Hver gang det snør mye må vi vasse rundt i snø i dagesvis før det skjer noe. Anonym poster: 7e694b2bb8ab75cacff1b5b95e67e04d 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Han økte husleien pga "Vi har bestilt måking med måkebil til vinteren og vannavgiften har gått opp litt". Jeg vet såklart at det ikke nødvendigvis er huseier sin feil, derfor jeg skriver: " En ting er hvis f.eks måkemannen har glemt oss, men hvis f.eks huseier har avbestilt måking siden de drar vekk, eller hvis det aldri var noen avtale, har vi noen rettigheter da? " Tenkte å ringe og sende en sms til i morgen (siden de er på camping-tur er det ikke umulig at de f.eks har gått tom for strøm), og hvis ikke får jeg finne på noe lurt.. Jeg har ikke tid til å stå å måke i to timer ved hvert snøfall. En ting er om jeg viste at jeg måtte måke, da hadde jeg kjøpt stor måke eller lånt freseren til pappa. Men jeg har jo gått inn i vinteren i den tro om at det ville bli måkt her..... Anonym poster: 4771960fefbe1a477f5f513530a1e436
Gjest hedgepig Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Kan de virkelig kreve ekstra for måking? Det skal da være innkludert. Prat med forbrukertilsynet, eller få hjelp av noen som kan tolke relevante lover. Mener du at alle som leier skal ha måking inkludert? Finnes det lover for sånt? Ts: om du ikke får tak i huseier med det samme.. Hva med å høre med f.eks. naboen hvem som har brøyting lokalt, så kan du ringe denne personen å høre om han har avtale med huseier?
Gjest barista Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Huseier skal stå for måking av gårdsrom, og fellesareal. Uten spørsmål. Men, du må selv stå for måking av egen inngang, eller vei. Dvs. deler du inngang med huseier, må du ikke måke. Dersom du har egen inngang på andre siden av huset, må du selv måke frem. Dette finnes det lover på. Huseier har ikke lov til å øke husleie på grunnlag av måking av fellesareal eller økte kostnader vedr. vann. Kun ved dersom konsumprisindex har økt i området, ved ny kontrakt, eller dersom husleien har vært lik siste tre år, har han lov til å øke husleie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå