AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Jeg har aldri vært noen leser, men fullførte nettopp Saras nøkkel (utrolig bra bok!), og fikk litt "blod på tann". Jeg vil leser flere bøker, men synes det er vanskelig å finne bøker jeg kan synes er interessante. De må være spennende, gjerne gripende etc. Saras nøkkel likte jeg utrolig godt, så noe "a la" den kan være aktuelt. Jeg tenker å lese Øya nå, men etter den er jeg litt blank. Det er forresten også veldig supert om boka opprinnelig er skrevet på engelsk. Setter pris på alle tips Anonym poster: 07425a2acadf7ba46c0e8ffbab2cb2b5
Gjest bambam Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 (endret) hvis du liker "moderne bøker" så bør du lese drageløperen. Jeg personlig liker litt eldre bøker da. og boktyven er bra! Den er skrevet av en australsk forfatter... Hvis du kommer med litt mer info om hva du liker, så er det lettere for meg å hjelpe deg. hilsen lesehesten Endret 16. desember 2012 av bambam
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 hvis du liker "moderne bøker" så bør du lese drageløperen. Jeg personlig liker litt eldre bøker da. og boktyven er bra! Hvis du kommer med litt mer info om hva du liker, så er det lettere for meg å hjelpe deg. hilsen lesehesten Problemet er vel at jeg kanskje ikke helt vet Men jeg liker ihvertfall krim, det vet jeg. Og bøker som er gripende, slik som Saras nøkkel. Jeg liker (høres fælt ut) å lese om elendighet. Anonym poster: 282e2bc5fabea720442b6113b717fa63
Gjest bambam Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Krim er det jeg har minst peil på egentlig. Jeg leste Ung mann til leie da jeg var litt yngre. Den handler om en business dame som ikke har tid til å få seg en mann. Så hun leier inn en som kan være daten hennes til en fest av noe slag. Han begynner da å forfølge henne. (hvis jeg ikke husker helt feil). den var i alle fall veldig bra... Ellers er jo Camilla Läckberg kjent for gode krim bøker da, men hun har jeg ikke lest noe av. 1
Mermaid Blues Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Problemet er vel at jeg kanskje ikke helt vet Men jeg liker ihvertfall krim, det vet jeg. Og bøker som er gripende, slik som Saras nøkkel. Jeg liker (høres fælt ut) å lese om elendighet. Anonym poster: 282e2bc5fabea720442b6113b717fa63 Da har jeg et mesterverk å anbefale, om du ikke har lest den før Nineteen Eighty-Four av George Orwell, min absolutte favorittroman noensinne, og en bok som bare blir mer og mer aktuell (dessverre). Så du skrev at du liker bøker som opprinnelig er skrevet på engelsk, og denne vil jeg også anbefale å lese på engelsk - den norske oversettelsen er ikke den beste. Coming up for air og Keep the Aspidistra flying av samme forfatter er også fantastiske. Videre anbefaler jeg The Dispossessed av Ursula le Guin, Another Country av James Baldwin, Things Fall Apart av Chinua Achebe og The Human Stain av Philip Roth. Men Orwell først og fremst 1
Cupcake92 Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 (endret) En dåre fri The angel's game Story of o P.s. I love you The god delusion A thousand splendid suns Life of pi Solgt Hothouse flower La den rette komme inn Håndtering av udøde Det meste av Nicholas Sparks +++++++++ The lovely bones My sister's keeper Endret 17. desember 2012 av Cupcake92 2
Gjesten Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 The Help er veldig god, men du bør lese den på engelsk Jeg synes også I know this much is true og Boktyven er veldig gode 2
PepsiMax Skrevet 17. desember 2012 #9 Skrevet 17. desember 2012 Anbefaller Gutten i kofferten! Knall bra bok. Blanding av krim og forferdelige ting
Namine Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 (endret) jeg er heller ingen enorm bokorm, men jeg syntes halvbroren var veldig bra. Det er også laget en tv-serie basert på den, som kommer i januar 2013. Endret 17. desember 2012 av Namine
Topplue Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Den blå sykkelen! En trilogi som handler om motstandskampen i Frankrike under andre verdenskrig. Og Black like me er veldig interessant. Det er en sann historie om en hvit amerikaner som bruker medisin slik at huden blir sort og reiser til Mississippi. Han reflekterer godt rundt hvordan han som hvit amerikaner opplever å behandles som en "nigger". Endret 17. desember 2012 av Forever :)
Betelgeuse Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Problemet er vel at jeg kanskje ikke helt vet Men jeg liker ihvertfall krim, det vet jeg. Og bøker som er gripende, slik som Saras nøkkel. Jeg liker (høres fælt ut) å lese om elendighet. Anonym poster: 282e2bc5fabea720442b6113b717fa63 Alle gode bøker/klassikere handler om elendighet, og da mener jeg virkelig elendighet. Det er en av de største gleder i verden, å bli rystet av ordentlig litteratur. Smaken min er ganske "standard"; jeg liker gamle, gode samtidsromaner. Vel, den burde være ganske standard. Jeg møter veldig sjeldent på folk som faktisk leser klassikere(Spesielt nordmenn har en krim-fetisj som nesten virker umettelig) :S
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #15 Skrevet 18. desember 2012 Tusen takk, alle sammen! Når har jeg masse å lese på i jula! Anonym poster: 282e2bc5fabea720442b6113b717fa63
Gjest Euforia Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Bøker om elendighet (alle fra virkeligheten): Idas dans (en krefthistorie) Veien til Karlsvogna (en krefthistorie) Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett (en historie om ei jente med en voldelig mann) Sammen til verdens ende (en krefthistorie) Gjennom ilden (en historie om en tidligere brannmann som fikk hele ansiktet brent av, utrolig fin bok) Døden skal vi danse (krefthistorie) Jeg tenker nok du skjønner det sjøl (historien om Christoffer som ble mishandlet til døde av stefaren) Regines bok (en krefthistorie) Ro uten årer (en historie om ALS - verdens verste sykdom i mine øyne) Krim: De dødes tjern og Døde menn går i land av André Bjerke Snømannen av Jo Nesbø Tysteren av Jan-Erik Fjell Ellers er Kjærlighet av Hanne Ørstavik en bok som anbefales for alle, en bok som viser et barns kjærlighet til sin mor som ikke mødre nødvendigvis er klar over. En utrolig sår bok som treffer en rett i hjertet uansett om man er forelder eller ei. Jeg leser ca. 200 bøker i året, så det er ikke så lett å komme på alt i farten. Men André Bjerke anbefales på det sterkeste. Utrolig velskrevet og morsomt, samtidig som det er så skummelt at jeg måtte ha følge til do av samboeren min i et halvt år etter jeg var ferdig med den... Haha.
Gjest gjest17 Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 "Noen som elsker hverandre", dyster og nydelig novellesamling av Saabye.
Topplue Skrevet 30. desember 2012 #18 Skrevet 30. desember 2012 (...) De dødes tjern og Døde menn går i land av André Bjerke (...) Hvis du leser disse kan du lese De dødes båt og De døde går på ski av Knut Nærum etterpå.
Rubies_ Skrevet 30. desember 2012 #19 Skrevet 30. desember 2012 Sååå rart. Jeg hadde tenkt å foreslå at du kunne lese Victroa Hislop og Øya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå