Gå til innhold

Trene kondis og styrke på ulike tidspunkter på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Jeg trener hjemme; intervalltrening (4x4) på ellipsemaskin og styrke (helekroppsprogram) på rundt en 45-60 min. Prøver å få til 3 økter av hver i uka.

Jeg har ikke trent fast så lenge, og prøver fortsatt å finne frem til en rutine som passer meg. Til nå har jeg kjørt kondis og styrke i en og samme økt, men bytter på hva som gjøres først. Det jeg tenker er at selv om det funker greit nok, så merker jeg jo for det første at det jeg gjør siste del av økta dårligere (naturlig nok, det er jo derfor jeg bytter). Også stresser jeg når øktene blir så lenge, og det går ut over både treningsgleden og innsatsen.

Så: kan det være en idé å trene f.eks. kondis på morgenen og styrke på ettermiddagen, samme dag? Noen som har prøvd seg på dette? Sånn jeg kjenner meg selv best funker det generelt ofte å dele ting opp i mindre bolker, men jeg vil jo samtidig passe på at kroppen får den hvilen og restitueringen den trenger. Fordelen da er også at om det skjer noe ufortsett på ettermiddagen (noe det ofte gjør i grunn - det er mye av grunnen til at jeg ikke kjører split), så har jeg i det minste fått trent litt.

Jeg tenker da å trene mandag, onsdag og fredag. Med et slikt opplegg - blir det for mye om jeg også legger inn noen langøkter på ellipsemaskina (45-60 min på rundt 70-80% av maxpuls) enten i løpet av uka eller i helga? Hindrer dette ordentlig restitusjon?

Anonym poster: f13c64b2cf9f291c9a2ebca21852b659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten prøve deg frem for å se hva som funker for deg (noe du jo gjør).

Skal du trene styrke og kondis like etter hverandre kan det være lurt å ta kondis først, for da er du varm i kroppen til du skal trene styrke. Jeg ville også fokusert på å trene styrke på overkroppen hvis jeg hadde trent kondis først, særlig hvis du trør hardt på ellipsen og bruker armene minimalt. Da har du overskudd i armene til å kjøre styrke etterpå.

Jeg tror neppe noen rolige langøkter vil ødelegge restitusjonen. Du bør ha en hviledag i uka der du kun fokuserer på yoga, uttøyning, spaserturer e.l. Du bør også la musklene hvile et døgn etter en styrkeøkt.

En viktig del av restitusjon er selvfølgelig også riktig mat og drikke.

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, jeg passer på å spise både riktig og nok, og innen rimelig tid etter en økt. Jeg trener hovedsaklig for å gå ned i vekt og å få en sunnere, sterkere kropp (driver altså ikke med kroppsbygging eller noe sånt) - og er litt opptatt av å gjøre ting så "riktig" som mulig - ikke sette ut på noen sultekur eller trene meg ihjel.

Å begynne med overkroppen var lurt - det har jeg også delvis gjort tror jeg, men ærlig talt har jeg ikke tatt de ulike øvelsene i noen særlig bevisst rekkefølge.

Skrevet

Forbrenningen din øker etter styrketrening, så ville gått for det først isåfall.

Skrevet

Forbrenningen din øker etter styrketrening, så ville gått for det først isåfall.

Den der hang vel ikke på greip? Forbrenningen øker av styrketrening ja - men det er jo fordi økt muskelmasse øker hvileforbrenningen. Om styrketreningen utføres 30 min eller 8 t tidligere (litt etter hva du mente) kan umulig ha mye å si når det er snakk om noen g fett ekstra som forbrennes i uka. Og sluttresultatet ville vel uansett bli det samme (øker den med 100 kcal, så øker den med 100 kcal?) - så hva er fordelen med å ta det først? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Den der hang vel ikke på greip? Forbrenningen øker av styrketrening ja - men det er jo fordi økt muskelmasse øker hvileforbrenningen. Om styrketreningen utføres 30 min eller 8 t tidligere (litt etter hva du mente) kan umulig ha mye å si når det er snakk om noen g fett ekstra som forbrennes i uka. Og sluttresultatet ville vel uansett bli det samme (øker den med 100 kcal, så øker den med 100 kcal?) - så hva er fordelen med å ta det først? :klo:

På fitnessbloggen står det at de har utført et studie som viser at man forbrenner opp til 450 kcal mer etter styrketrening

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...