InLoveWithLife Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Hei! Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg... Vi har en staffordshire bullterrier på snart 5 måneder. Han er ikke 100% stueren ennå, men dette tror jeg kan skyldes at vi flytta inn i ny leilighet når han var 3 mnd og at da måtte lære seg på nytt hvor døra var. Høres det logisk ut? Det største problemet vårt nå, er at han skvetter når han hilser på matfar (min samboer). Med matmor (meg) skjer et aldri, men det skjer hver eneste dag med matfar. Jeg er mye mer med hunden enn min samboer, fordi min samboer jobber mye mer enn meg. I tillegg er nok han mye strengere mot hunden enn jeg er... Han har ikke alltid gjort dette. Det begynte vel for en måneds tid siden kanskje? Han skvetter også når han hilser på andre, men det er ikke hele tiden. Han blir bedre og bedre på alt egentlig, men ikke på dette med min samboer. Hver eneste dag, uansett om min samboer demper hilsingen, overser han til han har roet seg, uansett.. Vær så snill, kan noen hjelpe oss?
Gjest Spiderpig Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 Hva gjør samboeren din når hunden skvetter? Ofte skvetter hunder (voksne som valper) fordi de enten er for glade eller fordi de blir nervøse. Hvis samboeren din ikke straffer hunden når den skvetter er det nok fordi den er glad. Hunden er i en alder hvor den ikke har kontroll på alt (hverken i hodet eller kroppen ) og jeg ville bare ignorert hunden når han kommer hjem, og tisser han får dere bare tørke det opp og ignorere videre. Viktig at dere vasker med noe som virkelig tar tisset (F.eks Piss-off). Fort gjort at det blir en uvane, og ikke fordi den er glad eller andre ting. At hunden ikke er stueren ved 5mnd er helt normalt uansett om dere har flyttet eller ikke
InLoveWithLife Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2012 Min samboer gjør nok litt begge deler..,vi prøver begge to og bare overse og tørke opp. Men må nok si at vi begge blir irriterte av og til, og da kjefter vi nok litt.. Men det burde vi kanskje ikke gjøre? Godt å høre at det er normalt at de ikke er helt stuerene etter 5 mnd iallefall
Gjest Badebuksa Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Skal ikke kjefte nei, absolutt ikke. Tørke opp, vaske og ignorere. 1
Gjest Spiderpig Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Nei, dere bør aldri kjefte. Det kan gjøre vondt enda verre, og det er heller ikke noe hyggelig for hunden som ikke kan noe for det. Viktig å huske på at det er en valp (straks unghund). Viktig å være konsekvent. Ikke ignorere annenhver gang, eller hver femte gang. Går også ann å prøve å ta hunden ut med en gang den skvetter hvis den skvetter ellers også. Som man gjør under valpetiden for å få den husrein til å begynne med. Spørs litt på hvordan han er, og hvorfor han skvetter rett og slett.. Men jeg ville nok ignorert først mtp at det mest sannsynligvis er av glede/stress/opphisselse at han gjør det.
InLoveWithLife Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2012 Han skvetter ikke så mye ellers, da er det evt når barna leker for mye med han og han blir kjempe gira. Men da går vi ut med en gang, så det har han skjønt. Men når han blir glad og gira klarer han ikke å holde seg Men vi skal absolutt være konsekvente! Ignorere, tørke opp, vaske bort.
Gjest Spiderpig Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 Han skvetter ikke så mye ellers, da er det evt når barna leker for mye med han og han blir kjempe gira. Men da går vi ut med en gang, så det har han skjønt. Men når han blir glad og gira klarer han ikke å holde seg Men vi skal absolutt være konsekvente! Ignorere, tørke opp, vaske bort. Da ville jeg avsluttet leken før han blir for giret. Stress er ikke bra, hverken for valper eller voksne hunder. Da har leken gått for langt rett og slett, og da er det nok stress og/eller glede som gjør at han tisser. Ro-trening og ignorering er stikkordene!
InLoveWithLife Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2012 Når barna leker er det glede som gjør at han tisser og da tørker/vasker vi opp, og så ut på do
Gjest Spiderpig Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Når barna leker er det glede som gjør at han tisser og da tørker/vasker vi opp, og så ut på do Kan også være stress og uansett bør det avsluttes mtp på uvanen det skaper
InLoveWithLife Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2012 Enig der leken kan jo selvsagt begynne som glede og ende opp med stress
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Dere kan også gjøre det sånn at dere overser valpen når dere kommer hjem. Da blir han ikke giret og lærer seg å roe seg fordi den får null respons. Anonym poster: 6a3035cf4430096fffc77d62c9d4c702
Majott Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 Dette er ikke uvanlig hos valper, og det gir seg når de blir mer voksne. Det skjer når de girer seg opp, er nervøse, er glade osv. Din samboer burde blir mindre streng, det er antagelig forbundet med nervøsitet å ønske han velkommen hjem.
RoH Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Er det tispe eller han-hund? Min erfaring er at det er mer vanlig blant tisper enn blant han-hunder. Dette er vanligvis en fase. Hunden føler seg utrygg på situasjonen. Hunden opptrer underdanig. Vanligvis her menn en mer "truende" dominant fremtreden en kvinner / barn. Dette forholder unghunden seg til. Beste mannen din kan gjøre er å fremstå mest mulig dempende, kombinert med mest mulig tid sammen med hunden. Hunder merker svært godt om eieren er irritert noe som sef. forsterker adferden ytterligere. For enkelte hunder blir denne adferden permanent. Det går sikkert an å dra med bikka til en eller annen forståsegpåer. Standal kan sikkert anbefales.
InLoveWithLife Skrevet 17. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2012 Takk for gode svar. At det er litt nervøsitet tror jeg på. Min samboer er ikke mer streng enn han må, men med tanke på at han er mindre hjemme enn meg, opplever ganske valpen det som at han får mer "tilsnakk" fra han enn fra meg. Valpen er en gutt. Og dette begynte etter at han ble så og si stueren. Når han ble så stueren som han er nå. I helgen var vi hos min svigerfamilie, og da tissa han ikke i det hele tatt. Heller ikke når vi kom hjem sammen med barna på fredagen. Så jeg heller mer og mer mot at dette er glede blandet med nervøsitet fordi han rett og slett ikkje kjenner min kjære så godt. Og så gleder han seg sånn for det er bare min kjære som kan kose og leke som han gjør, og det elsker den lille firbeinte! Og da blir han så glad og nervøs at han tisser på seg.. Min kjære skal bli flinkere til å overse han når han kommer hjem, og vente med å hilse til han har roet seg. Da tisser han iallefall mindre. Og så skal vi ikke bli sinte eller sure i det hele tatt! Skal bare ignorere at han tisser, tørke opp og vaske bort. Og være like blid
Gjest Raggariddim Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Vi har ei staffe tispa, når hun var så ung så skvettet hun fordi hu ble så ivrig og glad når vi kom hjem eller møtte på andre folk som nesten var like ivrig som henne. Dermed måtte vi slutte å være ivrig selv for å slutte å gire henne. valpen vår er 9mnd idag! :D
InLoveWithLife Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 20. desember 2012 Vi har ei staffe tispa, når hun var så ung så skvettet hun fordi hu ble så ivrig og glad når vi kom hjem eller møtte på andre folk som nesten var like ivrig som henne. Dermed måtte vi slutte å være ivrig selv for å slutte å gire henne. valpen vår er 9mnd idag! :D Hvor lang tid tok det før hun slutta med det? Vår er snart 5 mnd nå :D tiden går så fort! Og han er så herlig... <3
InLoveWithLife Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #17 Skrevet 24. mars 2013 Hei folkens. Vi sliter fremdeles med at han skvetter litt altså.. og nå er han snart 8 mnd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå