AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Del Skrevet 16. desember 2012 Hei! Jeg har bestemt meg for å studere Nautikk, men jeg er ikke helt sikker på hvor. Jeg har hørt at Høyskolen i Ålesund har bedre simulatorer, mens UIT er bare 'bedre' fordi det er et universitet. Bedre kvalitet av lærerne, pensum osv. Mer avansert kort sagt. Jeg har R-Matte og Fysikk 1, så det er inget problem for meg å komme meg inn på et slikt studie. Jeg ligger an på en god 4rer i alle realfagene, etter masse jobbing, så jeg vet ikke om jeg rett og slett er bra nok for UIT. Dessuten så ligger HIALS mye nærmere enn UIT. Men det finnes da de, som sier at en bachelor fra et universitet ser bedre ut enn en bachelorgrad fra en høyskole. Hva sier dere, UIT eller HIALS? Skriv også gjerne erfaringer o.l. som svar. Tusen takk! Anonym poster: dac5eb91bfb893928c69c96f90586f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 16. desember 2012 #2 Del Skrevet 16. desember 2012 Hvis poenget er at du skal ha D1 og seile ville jeg ikke lagt særlig vekt på studiested. Mange av dem som skriker høyest om universiteters fortreffelighet fremfor høyskoler har uansett ikke fått med seg eller forstått kvalitetsreformen (jada, "kvantitetsreformen", ha-ha-ha). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #3 Del Skrevet 17. desember 2012 Høyskolen i Vestfold er vel landets satsningsskole når det gjelder maritime fag? www.hive.no Anonym poster: a383fcc56d97c808d0e1db0d52a546a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 17. desember 2012 #4 Del Skrevet 17. desember 2012 Hadde jeg skulle valgt en maritim utdanning, hadde Hials gått helt klart foran uit. (Da sett bort i fra at jeg faktisk bor i Ålesund fra før av.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariapåskip Skrevet 17. desember 2012 #5 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Tusen takk for svar! Mine foresatte sier at man får bedre jobber etter endt utdanning hos et universititet. Og selvfølgelig bedre lønn. (Dette gjaldt noen som de kjenner som studerte arkitektur ved en høyskole fordi det var lettere og nå har han problemer med å få jobb osv.) Studentene fra UIT skal stille høyere enn kanditater fra HIALS, senere i yrkeslivet. Er det noen som vet noe om det? Endret 17. desember 2012 av mariapåskip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 17. desember 2012 #6 Del Skrevet 17. desember 2012 Studentene fra UIT skal stille høyere enn kanditater fra HIALS, senere i yrkeslivet. Er det noen som vet noe om det? Hvor har du hørt det? Vil tro at kvaliteten på skolen/utdanningen har mye mer å si enn om det heter universitet eller høgskole. Tror det er mye bra på gang med det nye kompetansesenteret som er bygd rett ved hials nå, med simulatorer osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #7 Del Skrevet 17. desember 2012 Det kommer jo helt an på hva du skal bruke utdanningen til etterpå. Skal du jobbe praktisk så er det kanskje like greit med høyskole, skal du bli forsker så er det universitet som gjelder. Anonym poster: 3d11ddc24e5460e234a8c1510144df06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #8 Del Skrevet 18. desember 2012 Det kommer helt an på hva du ønsker om du skal du kun jobbe på sjøen og ikke planlegger noen land jobb senere. På UIT så får du en ingeniør bachelorgrad, der er det mer realfag enn det er på HIALS der man får en ren bachelor i nautikk. For arbeid på sjøen så spiller det ingen rolle om det er UIT eller HIALS, det er kun STCW-fagene som trengs for å få sertifikat til å jobbe på sjøen, og de får man også ved å ta kun to år på fagskole, men om en vil ha en landjobb etterpå så kan det kanskje ha en betydning. Det kommer også litt an på hvor du vil jobbe på sjøen. HIALS har (har ikke sjekket det i det siste men de hadde det da jeg gikk der) flere kurs som er inkludert i studiene som man ikke får ved UIT (mot at man betaler en liten egenandel) da spesielt rettet mot offshore næringen, med DP-kurs (basic og advance), PosRef kurs etc Anonym poster: 9d74512fc813338a0d04a9634b8d0bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #9 Del Skrevet 18. desember 2012 Studentene fra UIT skal stille høyere enn kanditater fra HIALS, senere i yrkeslivet. Er det noen som vet noe om det? Når det gjelder arbeid som styrmann så er det faktisk ofte de som kommer fra fagskole som kan stille sterkere pga de har fartstid/erfaring/fagbrev som gjør at de virker mer attraktiv en en som kommer fra høgskole/universitet og ikke har det. (Ser bortifra de som har fartstid fra før av og starter på høgskole/universitet istedet for fagskole) Lønningene følger vel tariffen om en jobber på norsk båt og er medlem av sjøoffisersforbundet og der er det ingen skilnad om en kommer fra høgskole/universitet eller fagskole. Da er det fartstid/ansienitet og stillingen som teller Anonym poster: 9d74512fc813338a0d04a9634b8d0bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå